OrkanVarsel - et døgn i Danmark

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

OrkanVarsel - et døgn i Danmark (#762)

Anders Frese Carlsen skrev 2005-01-09 21:57:

Hej Alle.

Så ramte stormen Danmark og DSB.
Jeg blev kaldt på arbejde klokken 18 og som lokomotivfører sad jeg i stanby til BaneDanmark DCHo (Drift Center Hovedstad), meldte ud af sammen med OC (Omformer Centralen), at nu var der atter strøm i signaler, og i de køreledninger som ikke havde taget skade. Jeg tog en Taxa ud til Ryparken, for at gå fra hellerups U- signal, og mod Ny Ellebjeg, for at finde de stammer som var blevet efterladt ved 16.30 tiden. Jeg fandt et Asea, som jeg riggede op og kørte mod Hellerups I-signal hvor der også holdt en ASEA som så også skulle rigges op... Jeg koblede sammen og kørte dem til Klampenborg, men skulle lige mødes med 1 service medarbejder i Hellerup som skulle hente en barnevogn som var blevet efterladt i det ene togsæt. Klokken var nu ca. 02.00. Jeg kørte de 2 ASEA til Klampenborg. I Klampenborg ventede jeg på en kollega som hentede en Asea ved Ny Ellebjerg hvorefter han kørte til Flintholm hvor han fandt en ASEA mere hvor han koblede sammen med den og riggede den op.. Hvorefter han kørte til Klampenborg til mig. (Af venstre spor hele vejen). (Grunden til det var at der holdt en 2 generations s-tog på Nørrebro. Så på Klampenborg tog vi et 2 generations S-tog og kørte til Nørrebro og koblede dem sammen og kørte tilbage til Klampenborg. klokken var nu ca. 4.00. Jeg satte min kollega af på Hellerup som riggede tre 4g tog op og tog det ene 4g s-tog og kørte til Sorgenfri og hentede to 4g togsæt som holdt der, og kørte dem alle 3 til København H. Jeg tog nu en taxa fra Klampenborg til Hellerups vendespor hvor jeg skulle rigge et 2g tog op og køre det i spor 6 i Hellerup. Derefter tog jeg 2 4g i spor 3 i Hellerup og koblede dem sammen og kørte dem til København H i spor 10 hvor det ene togsåt blev linie A til Hillerød, og det andet kørte jeg ud på rangerterrænget og op i spor 11 og det blev til linie A til Hundige.og nu var klokken blevet 05.45. men her sluttede festen ikke. Så blev der skrevet fejl sedler til klokken 07.00 og så ud til Flintholm hvor jeg mødtes med den anden kollega som skulle til Hellerup og hente den 2g i spor 6 og jeg skulle aflever nogle papire til nogle fører så klokken 9 var det bare så hjem og sove. De to 2g s-tog ved nørrebro blev koblet sammen på selve broen over frederikssundsvej. (ca. klokken 03.00) Så kan i selv tænkte jeg til stormen hvor nemt det gjorte vores arbejde eller de ting der lå på skinnerne som vi skulle ned og fjerne i sporet hele vejen. Så tiden fra 18 til 09 føltes som 4 dage uden søvn og pause....

Hilsen

Anders Carlsen

SV: [S-tog] OrkanVarsel - et døgn i Danmark (#763)

Dan Andersen skrev 2005-01-09 22:03:

Har blot et spørgsmål... hvorledes kunne du køre uden strøm?

Med venlig hilsen, Dan Andersen - tlf. 4011 4555
www.dbamott.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Frese Carlsen [mailto:...@...]
Sendt: 9. januar 2005 21:58
Til: ...@...
Emne: [S-tog] OrkanVarsel - et døgn i Danmark


Hej Alle.

Så ramte stormen Danmark og DSB.
Jeg blev kaldt på arbejde klokken 18 og som lokomotivfører sad jeg i stanby
til BaneDanmark DCHo (Drift Center Hovedstad), meldte ud af sammen med OC
(Omformer Centralen), at nu var der atter strøm i signaler, og i de
køreledninger som ikke havde taget skade. Jeg tog en Taxa ud til Ryparken,
for at gå fra hellerups U- signal, og mod Ny Ellebjeg, for at finde de
stammer som var blevet efterladt ved 16.30 tiden. Jeg fandt et Asea, som
jeg riggede op og kørte mod Hellerups I-signal hvor der også holdt en ASEA
som så også skulle rigges op... Jeg koblede sammen og kørte dem til
Klampenborg, men skulle lige mødes med 1 service medarbejder i Hellerup som
skulle hente en barnevogn som var blevet efterladt i det ene togsæt. Klokken
var nu ca. 02.00. Jeg kørte de 2 ASEA til Klampenborg. I Klampenborg ventede
jeg på en kollega som hentede en Asea ved Ny Ellebjerg hvorefter han kørte
til Flintholm hvor han fandt en ASEA mere hvor han koblede sammen med den og
riggede den op.. Hvorefter han kørte til Klampenborg til mig. (Af venstre
spor hele vejen). (Grunden til det var at der holdt en 2 generations s-tog
på Nørrebro. Så på Klampenborg tog vi et 2 generations S-tog og kørte til
Nørrebro og koblede dem sammen og kørte tilbage til Klampenborg. klokken var
nu ca. 4.00. Jeg satte min kollega af på Hellerup som riggede tre 4g tog op
og tog det ene 4g s-tog og kørte til Sorgenfri og hentede to 4g togsæt som
holdt der, og kørte dem alle 3 til København H. Jeg tog nu en taxa fra
Klampenborg til Hellerups vendespor hvor jeg skulle rigge et 2g tog op og
køre det i spor 6 i Hellerup. Derefter tog jeg 2 4g i spor 3 i Hellerup og
koblede dem sammen og kørte dem til København H i spor 10 hvor det ene
togsåt blev linie A til Hillerød, og det andet kørte jeg ud på
rangerterrænget og op i spor 11 og det blev til linie A til Hundige.og nu
var klokken blevet 05.45. men her sluttede festen ikke. Så blev der skrevet
fejl sedler til klokken 07.00 og så ud til Flintholm hvor jeg mødtes med den
anden kollega som skulle til Hellerup og hente den 2g i spor 6 og jeg skulle
aflever nogle papire til nogle fører så klokken 9 var det bare så hjem og
sove. De to 2g s-tog ved nørrebro blev koblet sammen på selve broen over
frederikssundsvej. (ca. klokken 03.00) Så kan i selv tænkte jeg til stormen
hvor nemt det gjorte vores arbejde eller de ting der lå på skinnerne som vi
skulle ned og fjerne i sporet hele vejen. Så tiden fra 18 til 09 føltes som
4 dage uden søvn og pause....

Hilsen

Anders Carlsen


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links








[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

Re: SV: [S-tog] OrkanVarsel - et døgn i Danmark (#764)

Anders Frese Carlsen skrev 2005-01-09 22:10:

Hej Dan

Strømmen i køreledningen kom ca. klokken 01. Tiden fra 23 til 01 var at gå mellem U-sig og Lersøen og se efter s-togs stammer.

Hilsen Anders

SV: SV: [S-tog] OrkanVarsel - et døgn i Danmark (#765)

Dan Andersen skrev 2005-01-09 22:17:

Takker, men hvorfor går man og leder efter stammer?? Såvidt jeg ved har alle
en mobiltelefon og alle lokoførere melder vel, hvis de eferlader en stamme??
Eller er det virkelig sådan, at der ingen der ved hvor de enkelte stammer er
i systemet??

Med venlig hilsen, Dan Andersen - tlf. 4011 4555
www.dbamott.dk


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Frese Carlsen [mailto:...@...]
Sendt: 9. januar 2005 22:10
Til: ...@...
Emne: Re: SV: [S-tog] OrkanVarsel - et døgn i Danmark




Hej Dan

Strømmen i køreledningen kom ca. klokken 01. Tiden fra 23 til 01 var at gå
mellem U-sig og Lersøen og se efter s-togs stammer.

Hilsen Anders


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links








[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

Re: OrkanVarsel - et døgn i Danmark (#766)

Anders Frese Carlsen skrev 2005-01-10 00:14:

Hej Dan.

Måde ja og nej. Det er frivilligt at eje en mobiltelefon i dag. Så hvis en lokomotivfører ikke ønsker at eje sådan en så........

Ang. du skrev om vi ikke viste hvor eftermiddagsholdet havde efterladt stammerne. Svare som i spørgsmål et. Både ja og nej. Vi vidste at der var 2 4g sæt ved Sorgenfri. 4 stammer i Hellerup (det ene på vendespor). På ringbanen havde førende sagt at de havde pakerede: et ved I-signalet ved Hellerup fra Lersøen. Et ved Flintholm. Et ved Vigerslev Alle. et ved Ryparken. Og Et ved Nørrebro.

Men det vi ikke viste var hvad type det var der var hvor. Og det ved Ryparken havde føren flyttet toget 400 meter ud af Ryparken mod Hellerup til et AM signal. Og det ved Vigerslev Alle var der ikke? men der holdt et ved Ny Ellebjerg. Så komunikationen er gået lidt galt Mellem lokomotivførene og DcHo. men vi nåede at rydde op der var jo 12 minutter tilbage fra da vi ankom til kh til første morgentog kørte.

Du skal også lige huske at Lys og strøm manglede så vi havde et par stavlygter og hoppet i noget Orange BaneDanmark tøj. Det var så mørkt Mellem Ryparken og Hellerup atjeg først kunne se den forreste Asea ca. 100 meter før jeg var ved den.

Anders

Orkanen (#771)

Morten Persson skrev 2005-01-12 12:17:

Det kan godt være vi følte at orkanen ramte os hårdt. Så prøv at kikke på http://www.banverket.se



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

SV: OrkanVarsel - et døgn i Danmark (#786)

Christian Schmidt skrev 2005-01-18 20:18:

--- I ...@..., Anders Frese Carlsen <cartman@r...>
> Måde ja og nej. Det er frivilligt at eje en mobiltelefon i dag.
> Så hvis en lokomotivfører ikke ønsker at eje sådan en
> så........
Vil det sige, at en lokofører ikke har mulighed for at tale med
"kommandocentralen" (eller hvad den hedder), hvis ikke han har sin
private mobiltelefon med sig?

Det må da give nogle problemer i det daglige?


Christian

Tlf. (#787)

Anders Frese Carlsen skrev 2005-01-18 22:27:

Hej Christian

Der er mange muligheder for en lokomotivføre at komme i kontakt med FC. Der er Tlf. ved hver perron og signal + hvert tog har en stræknings radio.

Eller spørg på siden her om du ikke en lørdag eller søndag kan komme med på en tur med en af de 10 lokomotivfører som er på denne side Og til alle førerne glem nu instruks 6 i SIN (hehe).......

Anders

SV: [S-tog] SV: OrkanVarsel - et døgn i Danmark (#789)

Bent Jensen skrev 2005-01-19 08:11:

Hej, nej der er stadig mulighed for kontakt via S-bane radioen,

Mvh Bent
ESC Van
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Christian Schmidt [mailto:...@...]
Sendt: 18. januar 2005 20:18
Til: ...@...
Emne: [S-tog] SV: OrkanVarsel - et døgn i Danmark




--- I ...@..., Anders Frese Carlsen <cartman@r...>
> Måde ja og nej. Det er frivilligt at eje en mobiltelefon i dag.
> Så hvis en lokomotivfører ikke ønsker at eje sådan en
> så........
Vil det sige, at en lokofører ikke har mulighed for at tale med "kommandocentralen" (eller hvad den hedder), hvis ikke han har sin private mobiltelefon med sig?

Det må da give nogle problemer i det daglige?


Christian





S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links