(Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

24 svar

(Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1270)

PeterR skrev 01-06-2011 17:59:

Hej

Jeg undrer mig over at der tilsyneladende mangler regler omkring skiltning af busserne i Movia. Her tænker jeg på at destinationsskiltet burde være let læseligt samt let forståeligt for kunden. I det daglige synes jeg der findes mange eksempler på at det ikke er sådan. Nedenfor har jeg listet nogle eksempler.

Nogle linje 4A busser skilter, femøren st, Bella center st. og Svanemøllen st. så småt at man ikke kan se det.

Hybridbusserne på linje 12, her står "Københavns" i Københavns Rådhusplads halvt ude af skærmen. Hvorfor ikke bare skrive "Rådhuspladsen", som andre busser skriver?

På linje 13 skilter nogle busser blot "Bellahøj", mens andre skilter Bellahøj, Borups alle.

Nogle busser på linje 123 mangler et "linje skift" mellem Valby og Ålholm plads, hvilket der har været tidligere.

Nogle 2A busser skilter Tingbjerg, Galvhusvej på en linje, hvor resten bruger to linjer på det. Samt nogle skilter stadig "Kastrup, Ved stationen" i stedet for Kastrup st.

Og der findes sikkert mangle flere eksempler.

Er der nogle som ved mere om dette emne og som kan forklare nærmere?

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1271)

Frank P skrev 01-06-2011 22:22:

Hej Peter!

Jeg kan bringe noget lys over dit spørgsmål.

Hybridbuserne har p.t. et issue omkring forrudens konkave form og LED-skiltekassens placering, hvilket gør læsningen besværlig. Der er en dialog med leverandøren om dette og løses garanteret på kort sigt.

Desuden anvender busserne i Movia-land nu flere former for skiltning.

Mange af selskaberne anvender den "gamle" skiltemetode, hvor en destinationsenhed indeholder en række linjer med destinationer, hvor chaufføren manuelt skal vælge beskiltningen. Typisk er systemet leveret af busfabrikanten og skiltningen opdateres af det enkelte busselskab.

Men derudover er flere busser nu udstyret med en automatisk skiltning, som kører sammen med busradioen også kaldet Motorola Tale-Data-Radio (TDR). Chaufføren logger simpelthen sit vognløb på radioen, hvorefter busradioen på sit display viser afgangs- og ankomsttid på første hhv. sidste stoppested. Når chaufføren trykker "Start" på denne tur, skilter bussen automatisk, zonevælger skifter selv zonerne og der sker automatisk stoppestedsannoncering. Således følger skiltningen den tekst, som Motorola Tale-Data-Radio indeholder. Movia vedligeholder overvejende dette system.

På de forskellige bussers skiltedisplays kan typografien se forskellig ud. Som tommelfinger-regel kan du regne med, at hvis linjenummeret på bussen har en fed skrifttype er bussen udstyret med den "gamle" skiltetype. Hvis typografien er tyndere, skilter bussen automatisk via busradioen.

Mange hilsener
Frank

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1272)

KimEast skrev 02-06-2011 01:43:

Nu vi er ved destinations-skiltningen, ja, så synes jeg også at linie 123's nye skiltning til Ålholm Plads er totalt malplaceret. Der står simpelthen således.. ::
Valby Ålholm
Plads

Altså, førhen stod der så man kunne forstå det:
Valby
Ålholm Plads

(godtnok centreret, som teknikken ikke vil her, men alligevel ikke godt)
--------
Og til noget helt andet: Hvad synes i andre om at dele skiltet "IKKE I RUTE" og "Medtager ikke passager".. Forstået på denne måde: Man kommer til endetstaionen og skal i garage bagefter. Man skilter simpelthen "Medtager ikke passagerer" og kører hjem. -- Præcis det samme gør S-togene, metroen og andre toge. -- Skiltet IKKE I RUTE bruger man simpelthen når man kører omlægning. Så er man jo "ikke i ordinær rute". DET kan passagerne da forstå. Her skal linienummerer være med. -- Feks når 6A kører en omlægning, står der "6A Ikke i rute" (eller feks "6A Ikke i ordinær rute") , så ved alle at det er en fremmed bus der kommer til et fremmed stoppested, og kører et mystisk sted hen. Man kan så få mulighen for selv at skrive "næste stop Nørreport St", hvis det er det aktuelle. Der er mange muligheder.... --- Hygge Kim --

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1274)

Sikandar skrev 02-06-2011 15:02:

Jeg programmerer selv destinationsskilte til de fleste af busserne i Hovedstadsområdet .. Arriva, Nettbuss, Nobina, Anchersen m.fl.
Det er sådan at Movia sender en liste ud til hvert anlæg med teksterne til destinationsskiltene når der sker ændringer, og dem skal anlæggene så følge.

Linje 13
På linje 13 der er der nogle busser som skilter Bellahøj, og andre som skilter Bellahøj Borups Allé.
I følge Movias tekster skal der bare stå Bellahøj, men det korrekte er teknisk set Bellahøj Borups Allé, idet at det blandt andet står på stoppestederne og køreplanen. En del af de busser der kører på linje 13 har det gamle Innovision skiltesystem (bus 1594, 1596, 1600 mv.), som jeg ikke kan opdatere længere grundet defekt udstyr. Derfor skilter de stadigvæk Bellahøj. De busser der har Mobitec (1344, 1359 mv.) virker udstyret fint, og er så småt ved at blive opdateret. Busserne 1015, 1016 osv., de har Mobitec skiltesystem, men de skal opdateres på en anden måde som kun værkstedet kan gøre. Derfor bliver de først opdateret når der sker større ændringer på de andre linjer.

Linje 2A
Der er INGEN busser på linje 2A der skilter Kastrup Ved Stationen længere.
Som det nok kan ses på linje 2A skilter busserne på 5-6 forskellige måder. Det skyldes simpelthen at de 2-3 øverste dioderækker på skiltet ikke kan ses på de fleste af Scania busserne. Det betyder at når 2A skilter Tingbjerg Gavlhusvej, så ser det ud som om der står 2A Ingbjerg Gavlhusvej. Så det jeg har gjort er at lave nødløsninger på de forskellige busser, da Movia har uddelt kvalitetsbrister til Arriva Ejby. Men inden ret længe kommer der en helt endelig løsning for alle busser.

Linje 123
Det linjeskift på skiltet Valby Ålholm Plads, det kan jeg ikke helt forklare. Men linje 123 skilter jo også over TDR-systemet.

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1277)

PeterR skrev 03-06-2011 13:21:

Tak for de gode svar.

Sikander: Kan du forklare hvorfor at nogle af 4A busser (dem der skilter med det kantede A) skriver destinationen så småt, når dem med det runde A skilter fint.

Frank P: På de busser hvor der skiltes efter busradioen, har chf. så ikke selv mulighed for at sætte et skilt på?

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1279)

Sikandar skrev 03-06-2011 14:22:

Linje 4A
Meningen er at alle busser på linje 4A skal skiltes over busradioen (TDR). Men der er tit fejl på systemet, og derfor slår skiltningen over i manuel skiltning. Hvilket betyder at chaufføren skal benytte skilteboksen - og ikke busradioen (TDR)

På de busser hvor man skilter efter busradioen, kan man selv gå ind og vælge hvilken som helst linje i Movia området.
Det vil for eksempel sige at de busser der kører linje 10, de kan skilte linje 561 i Nykøbing Sjælland, eller linje 440 på Lolland.
Buslinjer der efter hensigten skal kunne skilte på den ovennævnte måde er (og der tages forbehold for fejl og mangler:
3A, 4A, 10, 12, 66, 69, (117, 118, 119), 123, 166, 169, 179, 182, 183, 184, 185, (flere linjer hos De Blaa, men det er kun Volvo B7RLE, og de lange Jonckheere der kan skilte alle linjer) og mange flere.

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1280)

Frank P skrev 03-06-2011 22:28:

Omkring Motorola TDR-skiltning kan jeg oplyse, at vi hos City-Trafik Naverland ikke kan skilte hvilken som helst linje i Movia-land, selv om linjen er tilgængelig på busradioen. Bussen kan kun autoskilte de destinationer, som er indlæst i bussens PIU-enhed (Passenger Information Unit), som er en databoks, der ligger i IT-skabene på VDL-busserne (grå kasser lige bag chaufføren).

Vi kan sagtens manuelt skilte busserne, hvis radioen ikke virker eller andre årsager, men som sagt kun de destinationer, som er lagt ind i busserne via PIU-enheden.

Men måske har de øvrige selskaber andre enheder til auto-skiltning, men jeg skulle nu mene, at det lille display, som vi har på vores busser - markedsført som IMPC - er det mest udbredte i Movia-land.

Under alle omstændigheder er der nok ingen tvivl om, at auto-skiltningen langsomt vinder over de gamle manuelle systemer således, at Movia får ensrettet tekst, typografi på alle afgange og dermed en garanti for, at busserne via busradioen altid er skiltet korrekt.

Frank Pedersen

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1281)

Christian Giersing skrev 05-06-2011 21:08:

Jeg undrer mig nu også at nogle linje 151 busser skilter:

Kirke Værløse
Laanshøj via Åvej


, mens andre skiftevis skilter

Kr. Værløse
Laanshøj


og

via Åvej

Hvordan kan det være? Eksempler på øverste er f.eks. 1710, 1728, 1746 og 1773, mens jeg har set nederste på bl.a. 1016, 1359, 1709 og 1711.

Hilsen Christian

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1282)

Christian Giersing skrev 05-06-2011 21:09:

="Sikandar" Jeg programmerer selv destinationsskilte til de fleste af busserne i Hovedstadsområdet .. Arriva, Nettbuss, Nobina, Anchersen m.fl.
Det er sådan at Movia sender en liste ud til hvert anlæg med teksterne til destinationsskiltene når der sker ændringer, og dem skal anlæggene så følge.

Linje 13
På linje 13 der er der nogle busser som skilter Bellahøj, og andre som skilter Bellahøj Borups Allé.
I følge Movias tekster skal der bare stå Bellahøj, men det korrekte er teknisk set Bellahøj Borups Allé, idet at det blandt andet står på stoppestederne og køreplanen. En del af de busser der kører på linje 13 har det gamle Innovision skiltesystem (bus 1594, 1596, 1600 mv.), som jeg ikke kan opdatere længere grundet defekt udstyr. Derfor skilter de stadigvæk Bellahøj. De busser der har Mobitec (1344, 1359 mv.) virker udstyret fint, og er så småt ved at blive opdateret. Busserne 1015, 1016 osv., de har Mobitec skiltesystem, men de skal opdateres på en anden måde som kun værkstedet kan gøre. Derfor bliver de først opdateret når der sker større ændringer på de andre linjer.

Linje 2A
Der er INGEN busser på linje 2A der skilter Kastrup Ved Stationen længere.
Som det nok kan ses på linje 2A skilter busserne på 5-6 forskellige måder. Det skyldes simpelthen at de 2-3 øverste dioderækker på skiltet ikke kan ses på de fleste af Scania busserne. Det betyder at når 2A skilter Tingbjerg Gavlhusvej, så ser det ud som om der står 2A Ingbjerg Gavlhusvej. Så det jeg har gjort er at lave nødløsninger på de forskellige busser, da Movia har uddelt kvalitetsbrister til Arriva Ejby. Men inden ret længe kommer der en helt endelig løsning for alle busser.

Linje 123
Det linjeskift på skiltet Valby Ålholm Plads, det kan jeg ikke helt forklare. Men linje 123 skilter jo også over TDR-systemet.


Sikandar, 1344 og 1359 tilhører normalt ikke linje 13.

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1285)

Sikandar skrev 05-06-2011 22:50:



Sikandar, 1344 og 1359 tilhører normalt ikke linje 13.


Det ved jeg udmærket godt :) Men de kommer da tit derud ;) og så var det også bare et eksempel :D

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1286)

Sikandar skrev 05-06-2011 22:57:

Jeg undrer mig nu også at nogle linje 151 busser skilter:

Kirke Værløse
Laanshøj via Åvej


, mens andre skiftevis skilter

Kr. Værløse
Laanshøj


og

via Åvej

Hvordan kan det være? Eksempler på øverste er f.eks. 1710, 1728, 1746 og 1773, mens jeg har set nederste på bl.a. 1016, 1359, 1709 og 1711.

Hilsen Christian


Busserne 1710, 1728, 1746 og 1773 har de skilte i, som jeg programmerede i forbindelse med køreplanskiftet den 16. marts 2010, og der var det sådan jeg lavede det. Det var også nogenlunde sådan det så ud på alle andre af Gladsaxes busser, men det har jeg efterfølgende lavet om på det busser som jeg har kunne kode om (et par mangler stadigvæk), og derfor skilter de på den vekslende måde. Det ser også bedre ud :) (og 1710, 1728, 1746, 1773 har det skiltesystem Innovision hvor skilteudstyret er gået i stykker, så de kan ikke liiiige kodes. Og da det ikke er påkrævet, så bliver de først kodet om ved større ændringer :)

Jeg synes også det er meget underligt at Movia at påkræve sådan en lang skiltetekst ;)

Man burde dog skrive:


Kirke Værløse
Laanshøj

via Åvej - Hareskov st.


eller bare ...

Laanshøj
via Åvej - Hareskov st.

eller bare ... .... ....

Kirke Værløse
Laanshøj

... da bussen kører fra Hareskov st. og ned forbi Åvej, tilbage op til Hareskov st. og videre ned mod Værløse og Laanshøj.. :D

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1288)

Christian Giersing skrev 06-06-2011 19:15:

="Sikandar"
Jeg undrer mig nu også at nogle linje 151 busser skilter:

Kirke Værløse
Laanshøj via Åvej


, mens andre skiftevis skilter

Kr. Værløse
Laanshøj


og

via Åvej

Hvordan kan det være? Eksempler på øverste er f.eks. 1710, 1728, 1746 og 1773, mens jeg har set nederste på bl.a. 1016, 1359, 1709 og 1711.

Hilsen Christian


Busserne 1710, 1728, 1746 og 1773 har de skilte i, som jeg programmerede i forbindelse med køreplanskiftet den 16. marts 2010, og der var det sådan jeg lavede det. Det var også nogenlunde sådan det så ud på alle andre af Gladsaxes busser, men det har jeg efterfølgende lavet om på det busser som jeg har kunne kode om (et par mangler stadigvæk), og derfor skilter de på den vekslende måde. Det ser også bedre ud :) (og 1710, 1728, 1746, 1773 har det skiltesystem Innovision hvor skilteudstyret er gået i stykker, så de kan ikke liiiige kodes. Og da det ikke er påkrævet, så bliver de først kodet om ved større ændringer :)

Jeg synes også det er meget underligt at Movia at påkræve sådan en lang skiltetekst ;)

Man burde dog skrive:


Kirke Værløse
Laanshøj

via Åvej - Hareskov st.


eller bare ...

Laanshøj
via Åvej - Hareskov st.

eller bare ... .... ....

Kirke Værløse
Laanshøj

... da bussen kører fra Hareskov st. og ned forbi Åvej, tilbage op til Hareskov st. og videre ned mod Værløse og Laanshøj.. :D


Og man bør kunne fjerne "via Åvej", når man kommer ned på Hareskov st. efter at have været på Åvej, ligesom man på 165 (de samme busser) bør kunne fjerne "via Bagsværd", når man forlader Bagsværd på vej mod enten Herlev eller Lyngby.

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1289)

Christian Giersing skrev 06-06-2011 19:18:

="Sikandar"


Sikandar, 1344 og 1359 tilhører normalt ikke linje 13.


Det ved jeg udmærket godt :) Men de kommer da tit derud ;) og så var det også bare et eksempel :D


Ok ved du så tilfældigvis om 1355 har kørt på 152 og om 1746 har kørt på 13 nogensinde? Og i givet fald hvornår?

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1294)

PeterR skrev 06-06-2011 21:30:

Her til aften lå 1711 og 1746 og trillede rundt på linje 13 og i løbet af ugen har flere af linje 10s busser været benyttet på linje 13. Alle Arrivas busser bliver vidst benyttet rundt omkring i en stor pærevælling.

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1297)

Thomas Weidekamp skrev 07-06-2011 18:22:

Ja og 1596 har været forbi linie 22! Den er normalt ellers fast inventar på 13'ern

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1298)

Christian Giersing skrev 07-06-2011 18:43:

Jeg fik nu ikke svar på det ene af mine spørgsmål: Har 1355 kørt på linje 152?

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1312)

Jef Pallavicini skrev 18-06-2011 12:34:

="Christian Giersing" Jeg fik nu ikke svar på det ene af mine spørgsmål: Har 1355 kørt på linje 152?


Ja!

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1314)

Christian Giersing skrev 18-06-2011 14:21:

="Jef Pallavicini"
="Christian Giersing" Jeg fik nu ikke svar på det ene af mine spørgsmål: Har 1355 kørt på linje 152?


Ja!


Hvornår?

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1315)

Jef Pallavicini skrev 18-06-2011 15:54:

="Christian Giersing"
="Jef Pallavicini"
="Christian Giersing" Jeg fik nu ikke svar på det ene af mine spørgsmål: Har 1355 kørt på linje 152?


Ja!


Hvornår?


Den kører der ofte.. Hvorfor er det så vigtigt med en exact dato på det?
I øvrigt kører 1358 linje 151 idag og 1026 linje 152.. Altså d. 18/6 ;)

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1317)

Mugge skrev 19-06-2011 01:11:

="Christian Giersing"
="Jef Pallavicini"
="Christian Giersing" Jeg fik nu ikke svar på det ene af mine spørgsmål: Har 1355 kørt på linje 152?


Ja!


Hvornår?


1340 og 1355 indsættes på 151/152 d. 19/6-2011. Så kan du tage de billeder af dem du har brug for der - og køre de ture du ønsker.

Sygt skilt (#1625)

Christian Giersing skrev 19-08-2011 13:07:

For et øjeblik siden så jeg 1740, skiltet "151 Måløv st.". Hvordan kan det lade sig gøre?

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1626)

Mugge skrev 19-08-2011 13:19:

Fordi den har Innovision skilte, som kan skílle linje og dest. ad :) Ganske simpelt.

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1628)

Christian Giersing skrev 19-08-2011 17:13:

="Mugge" Fordi den har Innovision skilte, som kan skílle linje og dest. ad :) Ganske simpelt.

Så kan nogle af eller alle nedenstående "syge" skilte også lade sig gøre i en bus med Innovision, f.eks:?

* "13 Vesterport st."
* "22 Københavns Rådhusplads"
* "68 Glostrup st."
* "142 Lyngby st. via Bagsværd"
* "167 Kirke Værløse Laanshøj via Åvej"

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1631)

Sikandar skrev 19-08-2011 19:34:

Ja.. Men der er så et "men"!

Det er at inde i skilteprogrammet skal du vælge om destinationsteksten skal kunne skrives med 1 cifret-, 2 cifret-, 3 cifret- eller 4 cifret- linjenummer.

Så hvis jeg går ind og siger at der kun skal være 1 ciffer, og der skal stå Måløv st., ja så kan du så kun vælge mellem 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 og så nogle bogstaver..

Re: (Manglende) regler for destinationsskiltning på Movia busser (#1632)

Sikandar skrev 19-08-2011 19:35:

Ja.. Men der er så et "men"!

Det er at inde i skilteprogrammet skal du vælge om destinationsteksten skal kunne skrives med 1 cifret-, 2 cifret-, 3 cifret- eller 4 cifret- linjenummer.

Så hvis jeg går ind og siger at der kun skal være 1 ciffer, og der skal stå Måløv st., ja så kan du så kun vælge mellem 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 og så nogle bogstaver.. og destinationen selvfølgelig ..