Rejsekort, busser i København (og omegn)

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

15 svar

Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2671)

ole skrev 06-11-2012 13:35:

Hej


Det forekommer mig at når man køer i bus i København, så er der ikke retmange der bruger rejsekort, men alle de andre muligheder. Er det også jeres erfaring?


Hilsen Ole

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2672)

Jef Pallavicini skrev 06-11-2012 14:14:

Flere og flere bruger rejsekortet, men det tager nok noget tid før det er indoktroneret. Dog er mobilbilletterne meget udbredte!

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2673)

KimEast skrev 06-11-2012 14:46:

Well, rejsekortet skal jo afløse klippekortet, men så længe klippekortet kører, så bruger 90% klippekortet. Disse ældgamle klippekort-maskiner, kaldet ALMEX, er jo 40 år gamle, så det er på tide de ryger ud. Og det sker med begyndende udfasning i 2013, siger man. - Det glæder vi os alle til, at folk ikke står i kø udenfor bussen, fordi et par med klippekort står ved en almex og bakser med et vådt klippekort. Det ser vi frem til at undvære. ;)

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2674)

shs2074 skrev 07-11-2012 03:47:

I starten, da rejsekortet kunne benyttes i alle busser, hos Movia H. Kunne der gå flere dage, før en enkel passager, benyttede rejsekortet. Nu er der flere om dagen, dette forøges, ganske langsomt, uge for uge.

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2675)

ole skrev 07-11-2012 14:21:

Ok. Til gengæld er der ti8lsyneladende mange hernede på Lolland-Falster der bruger rejsekortet, der faktisk her nok er billigere (?) end forgængeren såsom værdikort der var hundedyrt. i forhold til H-området.

Ole

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2676)

Thomas de Laine skrev 07-11-2012 22:27:

Forklaringen på den større udbredelse i Movia Syd og Vest skal nok søges i, at man her har afskaffet de gamle "Boomerang"- og klippekort, dvs. at alternativerne er kontantbilletter eller periodekort. Man kan stadig købe klippekort i Hovedstadsområdet, men det er mig bekendt planen at stoppe salget af dem pr. 1. juli 2013.

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2677)

ole skrev 08-11-2012 09:59:

Ja det er nok rigtigt, og som sagt så formodentlig det lavere (relativt) prisniveau



Ole

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2816)

shs2074 skrev 21-01-2013 18:34:

Så kom det officielt fra Movia. Salget af klippekort hos Movia H stopper fra 1 juli 2013, det bliver dejligt for os chaufføre at slippe af med de rædselsfulde klippekort. Der er så mange problemer med de gamle Almexautomater, som må stamme fra vikingetiden, under Gorm Den Gamle. De skal fejldmeldes i tide og utide, der skal bruges meget tid på dette fra udkørsel og disp, som kunne bruge tiden på andre ting. Vi slipper for ved hver endestation at bruge prøvekort, for dokumentation, for korekt tid, dato og zone, når Movias trafiktjeneste kommer på besøg. For ellers, hvis automaten stempler med fejl, så er der kvalitetsbrist, på 3000 kroner.

Til trods for at klippekortssalget stopper 1 juli 2013. Så bliver de rædselsfulde almexautomater i busserne, frem til 30 juni 2014. Det er lidt mystisk, at der skal gå så lang tid i Movia H, når der andre steder i landet er udfaset, over en kort periode.

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2817)

Jef Pallavicini skrev 22-01-2013 00:51:

="shs2074" Så kom det officielt fra Movia. Salget af klippekort hos Movia H stopper fra 1 juli 2013, det bliver dejligt for os chaufføre at slippe af med de rædselsfulde klippekort. Der er så mange problemer med de gamle Almexautomater, som må stamme fra vikingetiden, under Gorm Den Gamle. De skal fejldmeldes i tide og utide, der skal bruges meget tid på dette fra udkørsel og disp, som kunne bruge tiden på andre ting. Vi slipper for ved hver endestation at bruge prøvekort, for dokumentation, for korekt tid, dato og zone, når Movias trafiktjeneste kommer på besøg. For ellers, hvis automaten stempler med fejl, så er der kvalitetsbrist, på 3000 kroner.

Til trods for at klippekortssalget stopper 1 juli 2013. Så bliver de rædselsfulde almexautomater i busserne, frem til 30 juni 2014. Det er lidt mystisk, at der skal gå så lang tid i Movia H, når der andre steder i landet er udfaset, over en kort periode.


Hvis man virkelig vil pisses af, så bliver man det da også. 9 ud af 10 maskiner kan fikses blot ved at fjerne det stykke klippekort der sidder fast, eller vende farvebåndet (så hvis man gik en lille smule op i sit job, kunne man løse mange fejl selv) - Derudover har Almex maskinen vist sig, at være yderst hårdfør og har faktisk virket i over 35 år upåklageligt. Jeg har i de sidste to år haft en enkelt almex, der skulle byttes - Éen almex på knap 3.000 arbejdstimer.
Vedr. stempling af prøvekort ved endestation, er det blot en arbejdsopgave man som ansat under Movia H skal løse - ligesom, at det er chaufføren der skal sørge for rejsekort virker korrekt og er logget på næstkommende tur ved endestation før man laver chaufførskift. Hvor mange chauffører tror du ved, til trods for et 7 timers kursus, hvordan man laver en indtjekning om til 2 voksne, 1 barn og en cykel på rejsekortet?!
Det er ikke blot, at rive i rattet, trykke på et par pedaler, åbne/lukke døre og se sur ud - det handler om, at man er ansat til at servicere kunder - og det gøres bedst ved, at gå op i sit arbejde og udvise en smule interesse og forståelse for de procedurer, der sikrer størst mulig tilfredsstillelse for både kollegaer og kunder. Vi er selv med til at skabe et bedre ry for vores branche ;)

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2818)

shs2074 skrev 22-01-2013 03:09:

="Jef Pallavicini"
="shs2074" Så kom det officielt fra Movia. Salget af klippekort hos Movia H stopper fra 1 juli 2013, det bliver dejligt for os chaufføre at slippe af med de rædselsfulde klippekort. Der er så mange problemer med de gamle Almexautomater, som må stamme fra vikingetiden, under Gorm Den Gamle. De skal fejldmeldes i tide og utide, der skal bruges meget tid på dette fra udkørsel og disp, som kunne bruge tiden på andre ting. Vi slipper for ved hver endestation at bruge prøvekort, for dokumentation, for korekt tid, dato og zone, når Movias trafiktjeneste kommer på besøg. For ellers, hvis automaten stempler med fejl, så er der kvalitetsbrist, på 3000 kroner.

Til trods for at klippekortssalget stopper 1 juli 2013. Så bliver de rædselsfulde almexautomater i busserne, frem til 30 juni 2014. Det er lidt mystisk, at der skal gå så lang tid i Movia H, når der andre steder i landet er udfaset, over en kort periode.


Hvis man virkelig vil pisses af, så bliver man det da også. 9 ud af 10 maskiner kan fikses blot ved at fjerne det stykke klippekort der sidder fast, eller vende farvebåndet (så hvis man gik en lille smule op i sit job, kunne man løse mange fejl selv) - Derudover har Almex maskinen vist sig, at være yderst hårdfør og har faktisk virket i over 35 år upåklageligt. Jeg har i de sidste to år haft en enkelt almex, der skulle byttes - Éen almex på knap 3.000 arbejdstimer.
Vedr. stempling af prøvekort ved endestation, er det blot en arbejdsopgave man som ansat under Movia H skal løse - ligesom, at det er chaufføren der skal sørge for rejsekort virker korrekt og er logget på næstkommende tur ved endestation før man laver chaufførskift. Hvor mange chauffører tror du ved, til trods for et 7 timers kursus, hvordan man laver en indtjekning om til 2 voksne, 1 barn og en cykel på rejsekortet?!
Det er ikke blot, at rive i rattet, trykke på et par pedaler, åbne/lukke døre og se sur ud - det handler om, at man er ansat til at servicere kunder - og det gøres bedst ved, at gå op i sit arbejde og udvise en smule interesse og forståelse for de procedurer, der sikrer størst mulig tilfredsstillelse for både kollegaer og kunder. Vi er selv med til at skabe et bedre ry for vores branche ;)



Derfor bliver det nu dejligt når vi slipper af med almexen og kun har rejsekortet. så kommer der et mere glidende flow af passagere ind i vognen, da check-in med rejsekort er hurtigt, frem for at passagere står med deres krølede klippekort og automaten siger biiiiiip og bremser indstigningen for andre. At 9 ud af 10 maskiner kan fikses tvivler jeg ikke på, men der skal en disp ud og fikse automaten, da chaufføren ikke har nøgle til at løsne almexen. At Almexen har virket i 35 år upåklageligt, vil nok overraske mange økonomichefer hos busselskaberne. Da en af de store udgifter for busselsaberne ved kvailtetsbrister, er fejl på almexen. Hvor mange chaufføre der kan lave et check-in for 2 voksne, 1 barn og en cykel, næppe mange. Der er mange chauffører der tror at hvis der skal foretages check-in med rejsekort for 3 voksne, så fortæller de kunden at de skal holde rejsekortet hen mod check-in terminalen 3 gange. En anden fordel ved rejsekortet er at det selv finder ud af dato, klokken og zoner så kvalitetsbrister ungås på den måde. Det korte af det lange er at rejsekortet er langt at foretrække, for både chauffører og passagere. Så endnu en gang, det bliver dejligt at komme af med almexen.

Re: Rejsekort, og passagerernes betjening af det (#2957)

KimEast skrev 14-05-2013 23:07:

Helt fint med rejsekort, der er flere og flere der bruger det. Men de bruger det ikke helt rigtigt. Eksempel: Der kommer 2 personer op i bussen og vil have begge personer med på den enes rejsekort. Hvad gør person 1 så, han sætter sit rejsekort hen på automaten, og BAGEFTER siger han til chaufføren, at han så lige vil have konen med på kortet. Sådan fungerer det jo ikke, og må fortælle at det er for sent, han skal sige det FØR han starter med at bruge kortet overhovedet. At der så er flere bagved ham der bruger rejsekort, øger så forvirringen. For hvis det skal gå rigtigt til, skal jeg mens passager 1 står ved mig, ind i min skærm og rette i rejsekort, mens jeg gør det, kommer passager 2 og bruger SIT rejsekort., Den har jeg prøvet før. Total kaos! -- Nyt eksempel, her når de skal af: Når passagererne skal af, er det bedste da at bruge kortet inden man kommer hen til døren man skal ud af. Alt for mange står ved døren og bakser med det kort, og chauffæren tror fejlagtigt at vedkommende IKKE skal ud, og lukker døren. Den har jeg prøvet mange gange.

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2958)

Thomas de Laine skrev 15-05-2013 00:13:

="KimEast" For hvis det skal gå rigtigt til, skal jeg mens passager 1 står ved mig, ind i min skærm og rette i rejsekort, mens jeg gør det, kommer passager 2 og bruger SIT rejsekort., Den har jeg prøvet før. Total kaos!


Vil det sige, at det ikke er det individuelle rejsekort, der ændres til 2 personer, men i stedet er check-in-automaten, der checker alle ind som 2 personer, indtil indstillingen ændres igen!? Det kan da kun gå galt...

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2960)

michaels skrev 15-05-2013 08:51:

="Thomas de Laine" Vil det sige, at det ikke er det individuelle rejsekort, der ændres til 2 personer, men i stedet er check-in-automaten, der checker alle ind som 2 personer, indtil indstillingen ændres igen!? Det kan da kun gå galt...

Nej, det er kun det første checkin efter ændringen der slår igennem, herefter går systemet tilbage til normal.

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#2961)

KimEast skrev 15-05-2013 15:08:

.. og det er kun det check-in ved chaufføren man overhovedet KAN gøre disse ændringer. - Så de passagerer der bruger check-in nr2 ved fordøren de er bare forvirrede. Den RIGTIGE fremgangsmåde er: 1. Man går ind og hen til chaufføren og fortæller at rejsekortet skal laves om midleritidigt til feks. 2 personer. KUN via check-in nr1 kan dette laves, og det er rejsekortet der laves om , ikke check-in. (Derfor denne vanvittige besværlige fremgangsmåde) - 2. Man sørger for ikke andre kommer ind bagved med rejsekort der vil bruge check-in 1.- 3. Chaufføren skal nu stoppe al anden ekspedition og rette ting på sin skærm ang rejsekort. 4.Nu kan passageren sætte sit rejsekort på check-in 1, og vente. 5.Nu har chaufføren rejsekortet på skærmen og kan rette det. 6.Efter rettelsen skal passagereren igen sætte rejsekortet til check-in nr1. og INGEN andre med rejsekort må overhovedet være i nærheden af den check-in i hele perioden. 7.Nu kan vi alle gå videre til næste. 8. Når passageren checker UD går kortet automatisk tilbage til normal igen .--... -- Hvis jeg ikke har 2 busser bagi nu der tror min bus er brudt ned, så er jeg heldig. -- Men altså, den mulighed burde vi chauffører slet ikke have adgang til på en A-linie ihvertfald. Den dag rejsekortet for alvor slår igennem, er der da mange der skal liiige have lavet kortet om midlertidigt.-- Der er på alle stationer en automat, hvor man kan lave sit kort om midlertidigt, dvs indtil man har checket IND og UD. - (Normalt gør kunden det forkert, så jeg er fri for al det trykkeri på min skærm, og jeg er glad, men kunden fatter intet). Kunden tror jo, at man bare trykker sig IND, og så kan chaufføren lave det om bagefter. Det kræver jo bare at der ikke er flere efter den første kunde der lige trykker sig IND. Desuden er det ikke den rette fremgangsmåde. -- Så hvordan synes man lige det går her? - :(

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#3015)

Richard skrev 25-06-2013 13:06:

.... For mig er det da helt ok med Rejskortet men nu har Movia og måske andre også - skruet ned for lyden så man ikke
kan høre om der er et klar signal eller et fejl signal. :o :o
Når jeg står af bussen så Checker jeg ud lige lidt før den standser
og jeg har ikke set nogen problemer kun hos DSB hvor jeg bliver scannet før jeg kommer hen til den blå stander . 8-)

hilsen Richard

Redigeret 1 gange.

Re: Rejsekort, busser i København (og omegn) (#3036)

KimEast skrev 02-07-2013 00:34:

De lærer det aldrig!! -- Der står een og bakser med sit rejsekort ved UD-gangen. Vedkommende har stået ret længe ved udgangsdøren, men først når hun skal af, skal hun til at lede efter sit kort, og derefter få registreret kortet til UD. - Merns hun bakser med det lukker jeg døren, dfa jeg kun har en lille monitor at se hvad der sker, og der sker jo ingen afstigning. Hyl og skrig og dørrene må åbnes igen. NU fandt hun ud af at få rejsekortet til at registrere sig UD. Og igen gik der omkring 2 ekstra minutter. Altså, man kan da bruge ventetiden ved døren til atfinde sit kort, og så sætte den på UD, lige før vi standser. Hvor svært kan det være??? -- Og fandt lige ud af, når der på ens skærm ståtr GROUP, ved ind eller ud, har vedkommende der har kortet, sat flere på kortet feks ved en station. SÅDAN! --