indretning af ny/nyere (Movia)busser

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

3 svar

indretning af ny/nyere (Movia)busser (#2782)

ole skrev 16-12-2012 16:03:

Spørgsmålet er hvor hensigtsmæssigt de ny busser egentlig er inderettet mht bykørsel. Ser man på indretningen i de gamle KS-busser op til serie 22, var der jo et helt dansegulv mht. gulvplads, mens man i de ny busser nærmest skal på bjergbestigning i den bagerste halvdel af en smal sti hvor man ikke kan passere hinanden, selvom der er flexpladser forrest til højre. Disse busser -selv på Linie 6A- har vist alle høkmotorer, mens vi herned i S stadig har de høje underfloorbusser på nogle af afgangene bl.a. på 735, 736 og 737..
Mener at det var Volovo/Åbenrå der først indførte de to rækker forhøjede sæderækker med en smal gang imellem der jo var udmærket på DSBs landruter, men ndukkede op hos KS serie 2 også .
Man fristes til at sige at før-serie 1-busserne var mere velegnet til bybuskørsel med bedre plads til at bevæge sig rundt "i landskabet"

Hilsen Ole

Re: indretning af ny/nyere (Movia)busser (#2784)

Peter B. Brandsen skrev 16-12-2012 23:31:

Det er i hvertfald ikke alle steder i verden at man skal, som du kalder det, på "bjergbestigning" i bybusserne. Der er København og de øvrige danske bybusser (undtagen Århus) nogle af de ret få steder, hvor man kører med laventrebusser på byruter. De fleste byer i verden benytter i dag lavgulvsbusser og ikke laventrebusser, da der skal laves hurtig ind og udstigning, hvilket er mindre hensigtsmæssigt i laventre.

I fx Oslo, Århus, Berlin, diverse tyske, schweiziske byer osv. osv. osv. kører der næsten udelukkende 2-2-2 og 2-2+2-0 eller 2-2+2-2 lavgulvsbusser. For folk skal jo hurtigt ind og hurtigt ud.

Mange linier, der primært betjener indre København kunne sikkert have gavn af lavgulvsbusser.


Når det så er sagt, så mener jeg at enkeltsæder i dørsiden og dobbeltsæder i chaufførsiden i en 2-0-2 DAB serie 7 eller 12 er den optimale indretning af en bybus ;)

Re: indretning af ny/nyere (Movia)busser (#2785)

KimEast skrev 17-12-2012 12:06:

Ganske rigtigt. Typerne på 6A er slet ikke beregnet til A-bus-linier. De kan gå an til S-bus-linier, hvor gennemstrømningen af passagerer ikke er så voldsom som på 6A. Der er mange ting på de nye 6A der er beregnet til turist-langfart-kørsel, men det er en anden historie. :) - Den med den ganske smalle gang bagerst i bussen gør, at vi skal holde længe og holde øje med om een kæmper sig vej bagud for at komme af. Det hænder tit, at vi lukker dørene, og så råbes der, og vi skal åbne igen. Alt koster tid, og forsinkelser :( Bortset fra det er der IKKE tændte monitorer mens man kører, så man kan orientere sig om nogen skal af bagi, de tænder FØRST når dørene åbnes. Det har vi så prøvet at få lavet om på, og vi prøver igen :)

Re: indretning af ny/nyere (Movia)busser (#2787)

ole skrev 17-12-2012 13:12:

Ja nemlig. Det med bjergbestigningen er jo også typisk i bagerster halvdel efter midterdøren, mens foreste del jo typisk er lavgulv.



Olo