Linje 12 og 13's linjeføringer fra start til nu

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

2 svar

Linje 12 og 13's linjeføringer fra start til nu (#3027)

Jesper KD skrev 29-06-2013 11:51:

Efter ønske fra Thomas de Laine følger her en kronologisk linjeoversigt for de forskellige linjer med linjenr. 13 - da linje 13 i længere periode har haft stort linjefællesskab med linje 12, er den også medtaget. Rettelser, kommentarer, tilføjelser og præciseringer er meget velkomne!

LINIE 12 I

[SIK(+HHH)]
1.8.01 Hesteomnibuslinie Skt. Hans Torv-Gl. Strand/Højbro forlænget til Christianshavn (hesteomnibus Enghave remise-Enghavevej-H.C. Ørsteds Vej-Nørrebro¬gade-Købmagergade-Christianshavns Torv nedlagt):
Sankt Hans Torv-Fælledvej-Nørrebrogade-Søtorvet-Frederiksborggade-Købmagergade-Højbro-Knippelsbro-Torvegade-Christianshavns Torv
27.11.02 Linienr. 12 (hvidt linieskilt med sort tekst) [HL1]:
12 Sankt Hans Torv-Fælledvej-Nørrebrogade-Søtorvet-Frederiksborggade-Købmagergade-Højbro-Knippelsbro-Torvegade-Christianshavns Torv
24.4.03 Forkortet så kun Søtorvet-Købmagergade-Højbro Pl. (5).
1.8.11 A/S De Kjøbenhavnske Sporveje (DKS) overtaget af det kommunale Københavns Sporveje (KS).
27.7.17 Nedlagt så heste og materiel kan anvendes til hovedstadens brændselsforsyning (7.5.56: 43).


LINIE 12 II


[LB+AM (“rute 182”)]
22 (evt. 20 [SR s. 9]) Oprettet af A/S Tolling v. rutebilejer Chr. Tholstrup (iflg. AM helt til Rudersdal):
Ryparken, Vognmandsmarken (nu Hans Knudsens Pl.)-Vangede-Lyngbyvej-Kildegårds Pl.-Lyngby Hovedgade-Lyngby, ?Lottenborg?
Kort efter Forlænget til Skovridergaardens Villaby v. foden af Geels Bakke [LB s. 142].
4.24 Forlænget til Hotel Ny Holte [LB s. 142+SØB s. 70].
10.24 Forlænget til Rudersdal [SØB s. 70].
25 Tildelt nr. 29 (Linie 6 Endest., Lyngbyvej-Holte-Rudersdal, 34 ture man-lør, 40 ture søn-hell.) i 1925-betænkningen [25B] ([36B, nr. K]).
1.3.26 Overtaget af Rasmus Jensen (da Tolling ikke har betalt skat til Københavns Amt [SR]) og forkortet (evt. kort efter) til Lyngby ved Lottenborg [FR s. 19+LB s. 147+AM].
Primo 31 [AM] el. 1.4.31 [HUR s. 389] Overtaget af De Grønne Busser v. Frode Blach, Lyngby.
21.5.38 Nedlagt (12).

[NESA+NESA2]
21.5.38 Tomandsbetjent trolleybus oprettet af NESA (Hellerup) og KS (Århusgade) i fælles-skab (i hvert fald i begyndelsen (??) linieskilt med sort skrift med hvid kontur på grøn bund):
12 Nørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade-Fredensbro-Tagensvej-Nørre Allé-Hans Knudsens Pl.-Lyngbyvej-Kildegårds Pl.-Lyngby Hovedgade-Åstræde/Lyngby Kirke
19.6.39 Forlænget ad Lyngby Hovedgade-Kongevejen til Sorgenfri, Frilands¬museet/Skov-brynet.
2.12.40 [HTL] el. 40 [NESA2 s. 229] Udvidet så ekstrature 12 Ekstra Borgervænget-Vangedevej (fra 1.12.41 12 Ekstra Nørreport st.-Vangedevej [HTL]) (usikker hvornår ophørt??).
(12.41-6.42 Midlertidig kørsel Hellerup-Kildegårds Pl.-Gentofte-Kildegårds Pl.-Borgervænget-Kildegårds Pl.-Hellerup; se HGB-linien)
29.5.42 Forkortet til Lyngbyport v. Lyngbyvej/Christian d. X's Allé.
3.4.-31.10.44 og 1.4.-4.11.45 dagligt og 1.11.44-31.3.45 søn-hell. Indskrænket så kun kørsel Borgervænget-Lyngbyport (drift i København erstattet af ekstra sporvogne på linie 15A).
5.11.45 Nyt linienr. 23.

LINIE 12 III


1.10.78 Oprettet (34/35+13); HT Ørnevej:
12 Vesterport st.->Hammerichsgade>/<V. Farimagsgade<Ved Vesterport<-Hovedbanegården-Bernstorffsgade-Hambrosgade-Rysensteensgade-H.C. Andersens Boulevard-Langebro->Thorshavnsgade>/<Islands Brygge<Ved Langebro<-Njalsgade-Sundholmsvej-Englandsvej-Øresundsvej-Amager Strandvej-Sund¬byøster, Amager Strandvej/Italiensvej
26.4.81 Driftsområdeskift til HT Artillerivej.
23.4.89 Forlænget og omlagt så ej sløjfe ved Vesterport st. men ad Hammerichsgade-V. Farimags¬gade-Gyldenløvesgade-Åboulevard-Rantzausgade-Borups Allé-Hille¬-rødgade-Sal¬lingvej-Slotsherrensvej-Bjerringbrovej-Hvidsværmervej-Islevdalvej-Er-hvervs¬vej-Ejby Industrivej-Brandsbjergvej-Ejbydalsvej-Ejby Mosevej->Ejby-toften>Ejby Torvevej>Ejby Mosevej (13+28.5.89: 161+142+139).
1.4.90 Omlagt og forlænget i Ejby så ej sløjfe i Ejby men ad Ejby Mosevej til Bjergbakkevej ved kolonihaverne (oprindeligt kun planlagt sommer). Nyudbud i 1. udbudsrunde: Overtaget fra HT Artillerivej af DSV Bus A/S.
28.4.91 Forlænget ad Itali¬ens¬vej-Engvej til Hedegaardsvej v. SAS-hovedkontoret (37).
2.6.91 Omlagt så ej Slotsherrensvej men Jyllinge¬vej-Ålekistevej og forkortet og omlagt så ej til Ejby (142+29.3.92: 161+24.10.2010: 847) men ad Sommerfuglevej-Viemosevej til Islev, Viemosevej/Vie¬mose¬bro (115).
25.3.92 Overtaget af Linjebus A/S (navneskift ca. 25.10.92 og fra HT Ryvang-busanlæg til Blushøjvej, Valby (“København”) 25.10.92).
29.3.92 Omlagt og forlænget så ej til SAS-hovedkon¬to¬ret men ad Hedegaards¬vej-Kastrupvej-Wibrandtsvej til Sundbyvester Pl. (38):
12 Islev, Viemosevej/Viemosebro-Viemosevej-Sommerfuglevej-Slotsherrensvej-Ålekistevej-Jyllingevej-Sallingvej-Hillerødgade-Borups Allé-Rantzausgade-Åboulevard-Gyldenløvesgade-V. Farimagsgade-Vesterport st.-Hammerichsgade-Hovedbanegården-Bernstorffsgade-Hambrosgade-Rysensteensgade-H.C. Andersens Boulevard-Langebro->Thorshavnsgade>/<Islands Brygge<Ved Langebro<-Njalsgade-Sundholmsvej-Englandsvej-Øresundsvej-Amager Strandvej-Italiensvej-Engvej-Hedegaardsvej-Kastrupvej-Wibrandtsvej-Sundbyvester Pl.
12 Islev, Viemosevej/Viemosebro-Viemosevej-Sommerfuglevej-Slotsherrensvej-Ålekistevej-Jyllingevej-Sallingvej-Hillerødgade-Borups Allé-Rantzausgade-Åboulevard-Gyldenløvesgade-V. Farimagsgade-Vesterport st.-Hammerichsgade-Hovedbanegården-Bernstorffsgade-Hambrosgade-Rysensteensgade-H.C. Andersens Boulevard-Langebro->Thorshavnsgade>/<Islands Brygge<Ved Langebro<-Njalsgade-Sundholmsvej-Englandsvej-Øresundsvej-Amager Strandvej-Italiensvej-Engvej-Hedegaardsvej-Kastrupvej-Wibrandtsvej-Sundbyvester Pl.
1.4.94 4. udbudsrunde: Uændret Linjebus A/S København.
28.12.94 Trafikkontorskift til Linjebus A/S City [BF103.9].
24.11.96 Busstopændring så kørselsretning i sløjfen ved Sundbyvester Pl. er mod uret [TL].
(8?)8-12.10.97 Midlertidigt omlagt ved Sundbyvester Pl. pga ombygning til nye skrå heller [TTV1.10.97+HTE11.8.97].
24.5.98 Genudbud i 7. udbudsrunde: Overtaget af Combus a/s Vasbygade med gasbusser.
27.9.98 Forkortet så ej Italiensvej-Engvej-Hedegaardsvej-Kastrupvej-Wibrandtsvej til Sundbyvester Pl. (37) men til Italiensvej/Amager Strandvej.
13 og 17.4.2000 Ændret ved Hovedbanegården pga. ombygning af Bernstorffsgade og etablering af ny busterminal så kun ét fælles busstop i begge retninger - ud for Hovedbanegården og Tivolis indgang; busstop Bernstorffsgade ved Vesterbrogade mod Italiensvej og Bernstorffsgade ved Tietgensgade mod Islev nedlagt [BF146.6].
5.11.2000 Omlagt ved Hovedbanegården så via ny busterminal i Bernstorffsgade hvor taxier holdt før [BF150.14-15].
23.4-15.12.2001 Midlertidigt omlagt pga. ensretning af Sundholmsvej i nordlig retning så ej Sundholmsvej i begge retninger men Amager¬fælled¬vej>Peder Lykkes Vej>Englandsvej mod Italiensvej.
1.5.2001 Combus a/s overtaget af Arriva; Combus solgt til Arriva med formel virkning fra 1.1.2001, aftale underskrevet 15.1.2001, aktier overdraget 2.4.2001 og reel effekt 1.5.2001 hvor bl.a. al kørsel i HT-området 1.5.2001 videresolgt til Connex Transport Danmark A/S [myldretid.dk].
20.9.2002 Busstop i Hammerichsgade nedlagt pga. etablering af cykelsti.
20.10.2002 Omlagt og forlænget så ej ad Øresundsvej-Amager Strandvej til Italiensvej men ad Strandlodsvej-Italiensvej-Backersvej-Kastrupvej-Ved Diget-Kastruplundgade-Alleen (eller Skøjtevej??)-Amager Strandvej-Ellehammersvej til Lufthavnen (37+5+9+13). Overtaget fra Connex Danmark A/S Valby (gas, 7. udbud) (HVORNÅR FRA VASBYGADE TIL VALBY, senest 2001?) af City-Trafik A/S Thorvald Borgs Gade (diesel, 5. udbud).
8.12.2002 Omlagt på Islands Brygge så mod Lufthavnen ej Thorshavnsgade men Amager Boulevard>Klaksvigsgade
12.2002/5.2003 Omlagt mod Islev så ej ad Njalsgade>Islands Brygge>Ved Langebro (25.5.2003: 40) men ad Thorshavnsgade-Klaksvigsgade i begge retninger.
25.5.2003 Omlagt så ej alle ture til Islev, Viemosevej men nogle ture til Ålekistevej/Jyllingevej, så ej Hammerichsgade-Hovedbanegården-Bernstorffsgade-Hambrosgade-Rysensteensgade men Jernbanegade-Rådhuspladsen-V. Voldgade-Ny Kongensgade, så ej direkte ad Strandlodsvej men Øresundsvej-Amager Strandvej-Italiensvej (13) og så ej via Kastrupvej-Ved Diget-Kastruplundgade-Skøjtevej-Amager Strandvej-Ellehammersvej til Lufthavnen men Hedegaardsvej-SAS Radisson Globetrotter(-Amager Strandvej-Ellehammersvej-Lufthavnen, kun man-fre og ej sen aften) (2A). Udvidet drift (13). Overtaget af Arriva Danmark A/S Ryvang (10. udbud) og City-Trafik A/S Thorvald Borgs Gade (12. udbud).
24.8.2003 Reduceret og bl.a. forkortet pga. revideret aftale mellem HUR og SAS så man-fre tidlig morgen og aften ej til Lufthavnen men kun til SAS Radisson Globetrotter på Hedegaardsvej. Frekvens nedsat man-fre mellem myldretiderne.
3.11.2003-16.10.2004 Midlertidigt omlagt i Sundbyøster pga. omlægning af kloaker etc. så ej Øresundsvej-Amager Strandvej-Italiensvej i begge retninger men Øresundsvej>Strandlodsvej>Italiensvej (vendes ved folkelokalet nær Amager Strandvej) og retur ad Italiensvej mod Lufthavnen og Italiensvej>Amager Strandvej>Øresundsvej>Strandlods¬vej>Lergravsvej>Østrigsvej mod Islev [hur.dk4.10.2004].
14.12.2003 Ændret så 100% Arriva Danmark A/S Ryvang (10. udbud).
17.10.2004 Omlagt pga. lukning af Italiensvej (anlæg af Metroens 3. etape) så ej Øresundsvej-Amager Strandvej-Italiensvej men direkte ad Strandlodsvej. Reduceret så man-fre i myldretiderne og lør i dagtimerne ej 6 men 4 ture i timen Vanløse-Lufthavnen (66) og fra 3 til 2 ture i timen Vanløse-Islev. Italiensvej-ture weekend forlænget til Hedegaardsvej. Uændret Arriva Danmark A/S Ryvang men fra 10. til 12. udbud (kort).
19.6.2005 Reduceret pga. opsigelse af aftale om SAS-finanisering af en del af myldretidsbetjeningen Hedegaardsvej-Lufthavnen så man-fre i myldretiderne ej alle ture til Lufthavnen men hver 2. tur kun til Hedegaardsvej v. SAS (sløjfen) (SAS’ produktion og administration samlet 2005 i SAS Huset på Lufthavnsboulevarden så en lang række afdelinger, bl.a. ledelse, planlægning, marketing og salg, flyttet fra SAS’ lokaler på Hedegaardsvej til Lufthavnsboulevarden [CPHZ21, 11.2004]. SAS’ kommercielle afdeling 6.2012 flyttet tilbage til Hedegaardsvej 88).
22.10.2006 18. udbudsrunde: Fra Arriva Skandinavien A/S Ryvang (12. udbud, kort) til City-Trafik A/S Naverland (18. udbud).
2.4-30.9.2007 Midlertidigt omlagt pga. fjernvarmearbejde så ej direkte ad Øresundsvej i begge retninger men Østrigsgade>Lergravsvej>Strandlodsvej mod Lufthavnen pga. fjernvarmearbejde.
28.9.2007 Nyt busstop på Ellehammersvej ved Lufthavnens Terminal 3 under vingen mod Islev.
30.9.2007 Omlagt så ej Italiensvej–Strandlodsvej–Øresundsvej (28.9.2007: M2) men direkte ad Backersvej (4A).
21.10.2007 Reduceret så alle dage i dagtimerne korte ture ej Ålekistevej-Hedegaardsvej men Ålekistevej-Rådhuspladsen. Endestation for korte ture på Rådhuspladsen i Amagerterminalen ved siden af 69 – herfra vendes ad Studiestræde>V. Voldgade>Jernbanegades forlængelse (12-busstop).
16.3.2008 Omlagt på Islands Brygge så ej Klaksvigsgade i begge retninger men Islands Brygge>Ved Langebro mod Islev (og også busstop på Langebro v. Klaksvigsgade) (40) og forkortet så ej nogle ture til Lufthavnen man-fre i dagtimerne men alle (lange) ture til Femøren st. (5A+28.9.2007: M2).
12.1.-17.7.2009 Midlertidigt omlagt pga. vejarbejde i Njalsgade så ej Klaksvigsgade-Thorshavnsgade-Njalsgade i begge retninger men Amager Boule¬vard>Artillerivej mod Femøren st. Omlægning ændret 18.1.2009 så Klaksvigs-gade>Thorshavnsgade>Njalsgade>Isfjordsgade>Halfdansgade>Artillerivej.
20.12.2009 Materielskift så kombination af alm. og letvægt 12 m-busser.
21.4.2010 Rådhuspladsen-ture forkortet ved Rådhuspladsen pga. nedlæggelse af Amagerterminalen som forberedelse til metroens cityring så Kampmannsgade>Hammerichsgade>Vesterbrogade>V. Farimagsgade (Under Broen) til Vesterport st. og retur ad V. Farimagsgade [BF227.3-4].
21.4-medio 9.2010 Vesterport st.-ture midlertidigt omlagt pga. renovering af banegrav så ej vender ad Ved Vesterport men Hammerichs¬gade>Vesterbrogade>V. Farimagsgade (Under Buen) til Vesterport st. [BF229.5-6].
(15?)5-medio 9.2010 Midlertidigt omlagt pga. renovering af banegrav så ej Hammerichsgade-Kampmannsgade i begge retninger men (Vesterbrogade>Under Buen)/(Ved Vesterport)>V. Farimagsgade mod Islev [BF229.5-6].
13.6.2010 Busstop på Rådhuspladsen (Jernbanegades forlængelse) ændret så mod Islev længst væk fra Utrecht-bygningen.
20.6.2010 Omlagt så ej Jernbanegade-Jernbanegades forlængelse-V. Voldgade-Rysensteensgade men Jernbanegade>H.C. Andersens Boulevard mod Femøren st. og H.C. Andersens Boulevard>Vesterbrogade>V. Farimagsgade mod Islev.
20.6/2.7.2010 Korte ture omlagt så ej Kampmannsgade>Hammerichs¬gade>Vester¬bro-gade>V. Farimagsgade (Under Broen) til Vesterport st. og retur ad V. Farimagsgade men atter til Rådhuspladsen ad Jernbanegade>H. C. Andersens Boulevard (afsætning)>Jarmers Pl.>V. Voldgade (evt. udligning)>Jernbanegades forlængelse>H.C. Andersens Boulevard>Vesterbrogade>V. Farimagsgade.
22.7.2010 Korte tures endestation på Rådhuspladsen ændret så lokalkørebane ved H.C. Andersens Boulevard ved tidligere Amagerterminal og så i sløjfe Jernbanegade>H. C. Andersens Boulevard (afsætning)>Studiestræde>V. Voldgade>Jernbanegades forlængelse>H. C. Andersens Boulevard>Vesterbrogade (afgangsbusstop); hvis forsinket dog direkte fra Jernbanegade ad H. C. Andersens Boulevard til Vesterbrogade (for afsætning/påstigning):
12 (Islev, Viemosevej/Viemosebro-Viemosevej-Sommerfuglevej-Slotsherrensvej-Ålekistevej-)Jyllingevej-Sallingvej-Hillerødgade-Borups Allé-Rantzausgade-Åboulevard-Gyldenløvesgade-V. Farimagsgade-Vesterport st.->Ved Vesterport>Jernbanegade>/<Vesterbrogade<-Rådhuspladsen(-H.C. Andersens Boulevard-Langebro->Klaksvigsgade>Thorshavnsgade>/<Islands Brygge<Ved Langebro<-Njalsgade-Sundholmsvej-Englandsvej-Øresundsvej-Backersvej-Hedegaardsvej-Femøren st.)
24.10.2010 Reduceret aften samt weekend morgen.

LINIE 13 I


2.11.1869 Hestesporvogn Klampenborg Banegård (nuv. Gyldenløvesgade/Nyropsgade)-Tivoli af Kjøbenhavns Sporvei-Selskab forlænget ad Gyldenløvesgade-Ewaldsgade-Thorupsgade-Korsgade til Korsgade/Parcelvejen (nu Griffenfelds¬gade) og fra Tivoli via Rådhuspladsen-V.Voldgade-Slotsholmen-Holmens Kanal til Kgs. Nytorv og benævnt Korsgadelinien:
Korsgade-Thorupsgade-Ewaldsgade-Gyldenløvesgade-V. Farimagsgade-Rådhuspladsen-V. Voldgade-Slotsholmen-Holmens Kanal-Kgs. Nytorv
22.4.1898 Overtaget af A/S De Kjøbenhavnske Sporveje.
Senere (11.02?) Linienr. 13 (hvidt linieskilt med rød tekst) (og forkortet til Korsgade-Rådhuspladsen?):
13 Korsgade-Thorupsgade-Ewaldsgade-Gyldenløvesgade-V. Farimagsgade-Rådhuspladsen
24.4.03 Nedlagt (5).

LINIE 13 II


(Øge/kælenavne: “Papegøjen” pga. de grønne/gule liniefarver. “Øretævevog¬nen” pga. kørslen gennem Rantzausgade og omegn [8-BOG]).
1.2.15 Elektrisk sporvognslinie oprettet af KS. Grønt/gult linieskilt med hvid tekst:
13 Rådhuspladsen-Jernbanegade-?Axeltorv?-V. Farimagsgade-Gyldenløvesgade-Åboulevard-Rantzausgade-Borups Allé-Borups Allé/Lyngbygade (nu Hillerødgade)
15.8.19 Forlænget på nogle ture ad Hillerødgade-Sallingvej til Godthåbsvej (nu Jyllingevej).
12.5.22 Godthåbsvej-ture forlænget ad Godthåbsvej (nu Jyllinge¬vej) til Vanløse, Ålekistevej.
1.7.23 Omlagt og forlænget så ej til Rådhus¬pladsen men Bernstorffsgade-Hovedbane-gården-Tietgensgade-Stormgade-Slotsholmen-Holmens Kanal-Holbergs¬gade->Herluf Trolles Gade til Havnegade (Gammelholm) og retur ad Cort Adelers Gade (1.6.15: 8).
16.6.24 Omlagt så ej til Havnegade (2.7.54: 41 (17-26.6.38: se Dyrskuelinien)) men ad Hambrosgade-Langebro-Amager Boulevard-Amagerbrogade til Sundby remise (4).
2.8.31 Omlagt så ”føres fra Hammerichsgade bag om Paladsteatret” (??) [HTL].
1.3.34 Udvidet så alle ture til Vanløse, Ålekistevej [HTL].
45 :
13 Sundby remise-Amagerbrogade-Amager Boulevard-Langebro-Hambrosgade-Bernstorffsgade-Hovedbanegården-Hammerichsgade-V. Farimagsgade-Borups Allé-Gyldenløvesgade-Åboulevard-Rantzausgade-Borups Allé-Hillerød¬gade-Sallingvej-Jyllingevej-Vanløse, Ålekistevej
21.8.52 Omlagt så ej Hambrosgade men Rysensteensgade-V. Voldgade [BYT4-79 s. 128].
28.6.54 Omlagt så ej gl. Langebro-Hambrosgade men ny Langebro-Rysen¬steens¬gade-Hambrosgade [BIF s. 15].
1.11.64 Busdrift og omlagt så ej ad Amagerbrogade til Sundby remise men ad Holmbladsgade>Skånegade>Reberbanegade>/<Amagerbrogade<-Brysselgade-Frankrigshusene-Wittenberggade-Moselgade-Kastrupvej til Parmagade (bag Sundby remise) og retur ad Græken¬landsvej>Elbagade og omlagt så ej direkte ad Rysensteensgade i begge retninger men Rysensteensgade>V. Voldgade>Christians Brygge>Kalvebod Brygge>Ham¬brosgade mod Vanløse; KS Sundby og Valby [AM+HTL]:
13 Parmagade->Grækenlandsvej>Elbagade>-Kastrupvej-Moselgade-Wittenberg-gade-Frankrigshusene-Brysselgade-<Reberbanegade<Skånegade<Holmbladsgade<-Ama¬gerbrogade-Amager Boulevard-Langebro->Rysensteensgade>V. Voldgade>Christians Brygge>Kalvebod Brygge>/<Rysensteensgade<-Hambrosgade-Bernstorffsgade-Hovedbanegården-Hammerichsgade-V. Farimagsgade-Borups Allé-Gyldenløvesgade-Åboulevard-Rantzausgade-Borups Allé-Hillerødgade-Sallingvej-Jyllingevej-Vanløse, Ålekistevej
1.5.65 Garageskift så KS Sundby og Ørnevej.
1.5.66 Forkortet og omlagt så ej Amagerbrogade-Holmbladsgade>Skånegade>Reberbanegade>/<Amagerbrogade<-Brysselgade-Frankrigshusene-Wittenberggade-Moselgade-Kastrupvej til Parmagade (bag Sundby remise) og retur ad Græken¬landsvej>Elbagade (9) men sløjfe med uret Prags Boulevard>Skånegade til Holmbladsgade/Skånegade og retur ad Holmbladsgade>Amagerbrogade.
1.4.67 Forlænget på nogle ture fra Ålekistevej ad Jyllingevej (139) og enten Tårnvej-Rødovre Parkvej til Rød¬ovre Centrum (138) eller sløjfe Jyllingevej-Islev¬dalvej til Islevdalvej/Slotsherrensvej og retur ad Slotsherrensvej-Islevbrovej-Sommerfuglevej-Slotsherrensvej-Tårnvej-Jyllingevej (man-fre og søn-hell. til 15, lør til 10.30 med uret som nævnt, derefter mod uret) (137). (Planlagt forlænget fra Ålekistevej ad Jyllingevej til Jyllingevej/Tårn¬vej og i myldretiderne sløjfe Jyllingevej-Islevdalvej-Islevbrovej-Slotsher¬rens¬vej-Tårnvej men ej realiseret [DBR s. 59]).
15.10.67 Islev-ture omlagt så ej sløjfe Jyllingevej-Islevdalvej-Slotsherrensvej-Islev-brovej-Sommerfuglevej-Slotsherrensvej-Tårnvej-Jyllingevej (46) men Jyllin¬gevej-Tårnvej-Slotsherrensvej-Sommerfuglevej-Viemosevej til Islev, Viemosevej/Viemosebro.
28.4.68 Rødovre Centrum-ture forlænget og omlagt så ej alle ture ad Rødovre Parkvej til Rødovre Centrum men man-fre i myldre¬tiderne så sløjfe mod uret Rødovre Parkvej>Korsdals¬vej>Valhøjs Allé>Tårn¬vej>Rødovre Parkvej-Rødovre Centrum og Islev-ture omlagt så ej Tårnvej-Slotsher¬rens¬vej-Sommerfuglevej men Jyllingevej-Islevdalvej-Hvidsvær¬mer¬vej-Bjer¬ring¬brovej-Slotsherrensvej-Islevbrovej (46).
19.10.69 Garageskift til KS Irlandsvej.
1.10.74 Over¬ta¬get af HT Irlandsvej.
4.4.75 Omlagt så ej Rysensteensgade>V. Voldgade>Christians Brygge>Kalvebod Brygge>Hambrosgade mod Vanløse men direkte ad Rysensteensgade i begge retninger [AM].
20.4.75 Driftsområdeskift til HT Artillerivej.
24.4.77 Forlænget så ej i sløjfe med uret Prags Boulevard>Skånegade til Holmbladsgade/Skånegade og retur ad Holmbladsgade>Amagerbrogade men ad Amagerbrogade->Holmbladsgade>Skånegade>Reber¬bane¬gade>-Brysselgade-Frankrigshusene-Witten¬berg¬gade->جstrigsgade til Øresundsvej og retur ad Moselgade.
1.10.78 Omlagt så ej til Øresundsvej (12) men ad Amagerbrogade til Sundby¬vester Pl.
5/6.80 Islev-ture omlagt pga. vejlukning så ej Islev¬brovej men Slots¬her¬rens¬vej-Sommer-fugle¬vej.
27.9.81 Rødovre-turene omlagt man-fre i myldre¬tider¬ne så ej sløjfe mod uret Rødovre Parkvej>Korsdals¬vej>Valhøjs Allé>Tårn¬vej>Rødovre Parkvej-Rødovre Centrum men <Rødovre Parkvej<Rødovre Centrum<-Rødovre Park¬vej-Kors¬dals¬vej-Brønd-byøstervej-Nykær-Ny¬gårds Pl. til Brøndbyøster st.
23.4.89 Omlagt så ej nogle ture til Islev (12+28.5.89: 125) men alle ture til Rødovre Centrum/Brønd¬byøster st. (dog pendulkørsel 23.4.-28.5.89 Vanløse-Islev, Viemose-vej af HT Islevdalvej [BF54.6+AM]), så ej Ama¬ger Boulevard-Amagerbrogade til Sundbyvester Pl. (11) men >Thorshavnsgade>/<Islands Brygge<Ved Langebro<-Njalsgade-Sundholmsvej-Englandsvej-Øresundsvej-Amager Strandvej-Sund-byøster, Amager Strandvej/Italiensvej (12+37):
13 Sundbyøster, Amager Strandvej/Italiensvej-Amager Strandvej-Øresundsvej-Englandsvej-Sundholmsvej-Njalsgade->Islands Brygge>Ved Langebro>/<Thorshavns¬gade<-Langebro-Rysensteensgade-Hambrosgade-Bernstorffsgade-Hoved¬banegården-Hammerichsgade-V. Farimagsgade-Borups Allé-Gyldenlø¬ves¬gade-Åboulevard-Rantzausgade-Borups Allé-Hillerødgade-Sallingvej-Jyl¬lingevej-Tårnvej-(Rødovre Parkvej-Rødovre Centrum)/(<Rødovre Parkvej<Rødovre Centrum<-Rødovre Park¬vej-Korsdalsvej-Brønd¬byøstervej-Nykær-Ny¬gårds Pl.-Brøndbyøster st.
22.10.89 Brøndby¬øster-ture mod Sundby omlagt så man-fre i morgenmyldretiderne ej via Rødovre Centrum (fremover altså kun Brøndbyøster-ture via Rødovre Cen¬trum man-fre i eftermiddags¬myldretiderne mod Sundby).
1.4.90 Nyudbud i 1. udbudsrunde: Overtaget fra HT Artillerivej af DSV Bus A/S.
28.4.91 Forlænget ad Italiensvej-Engvej til Hede¬gaardsvej v. SAS-hovedkontoret (37).
25.3.92 Overtaget af Linjebus A/S (navneskift ca. 25.10.92 og fra HT Ryvang-busanlæg til Blushøjvej, Valby (“København”) 25.10.92).
29.3.92 Omlagt og forlænget så ej til SAS-hovedkon¬toret men ad Hedegaardsvej-Kastrupvej-Wibrandtsvej til Sundbyvester Pl. (38).
1.4.94 4. udbudsrunde: Uændret Linjebus A/S København.
28.12.94 Trafikkontorskift til Linjebus A/S City [BF103.9].
2.6.96 Forkortet og omlagt så ej man-fre i myldretiderne til Brøndbyøster st. (550S+16.3.2008: 134) men alle dage til Rødovre Centrum:
13 Sundbyvester Pl.-Wibrandtsvej-Kastrupvej-Hedegaardsvej-Engvej-Italiensvej-Amager Strandvej-Øresunds¬vej-Englandsvej-Sundholmsvej-Njalsgade->Islands Brygge>Ved Langebro>/<Thors¬havns¬gade<-Langebro-Rysensteensgade-Hambrosgade-Bernstorffsgade-Hoved¬banegården-Hammerichsgade-V. Farimagsgade-Borups Allé-Gylden¬lø¬ves¬gade-Åboulevard-Rantzausgade-Borups Allé-Hillerødgade-Sallingvej-Jyl¬lingevej-Tårnvej-Rødovre Parkvej-Rødovre Centrum
24.11.96 Busstopændring så kørselsretning i sløjfen ved Sundbyvester Pl. er mod uret [TL].
(8?)8-12.10.97 Midlertidigt omlagt ved Sundbyvester Pl. pga ombygning til nye skrå heller [TTV1.10.97+HTE11.8.97].
24.5.98 Genudbud i 7. udbudsrunde: Overtaget af Combus a/s Vasbygade med gasbusser.
27.9.98 Forkortet så ej Italiensvej-Engvej-Hedegaardsvej-Kastrupvej-Wibrandtsvej til Sundbyvester Pl. (37) men til Italiensvej/Amager Strandvej.
13 og 17.4.2000 Ændret ved Hovedbanegården pga. ombygning af Bernstorffsgade og etablering af ny busterminal så kun ét fælles busstop i begge retninger - ud for Hovedbanegården og Tivolis indgang; busstop Bernstorffsgade ved Vesterbrogade mod Italiensvej og Bernstorffsgade ved Tietgensgade mod Rødovre Centrum nedlagt [BF146.6].
5.11.2000 Omlagt ved Hovedbanegården så via ny busterminal i Bernstorffsgade hvor taxier holdt før [BF150.14-15].
23.4-15.12.2001 Midlertidigt omlagt pga. ensretning af Sundholmsvej i nordlig retning så ej Sundholmsvej i begge retninger men Amager¬fælled¬vej>Peder Lykkes Vej>Englandsvej mod Italiensvej.
1.5.2001 Combus a/s overtaget af Arriva; Combus solgt til Arriva med formel virkning fra 1.1.2001, aftale underskrevet 15.1.2001, aktier overdraget 2.4.2001 og reel effekt 1.5.2001 hvor bl.a. al kørsel i HT-området 1.5.2001 videresolgt til Connex Transport Danmark A/S [myldretid.dk].
20.9.2002 Busstop i Hammerichsgade nedlagt pga. etablering af cykelsti.
20.10.2002 Indskrænket så ej hele driftsdøgnet Italiensvej-Rødovre Centrum men aften samt lør og søn morgen kun Vesterport st.-Rødovre Centrum (12).
8.12.2002 Omlagt på Islands Brygge så mod Italiensvej ej Thorshavnsgade men Amager Boulevard>Klaksvigsgade.
12.2002/5.2003 Omlagt mod Rødovre Centrum så ej ad Njalsgade>Islands Brygge>Ved Langebro (25.5.2003: 40) men ad Thorshavnsgade-Klaksvigsgade i begge retninger.
25.5.2003 Omlagt og forkortet så ej (Italiensvej-Sundholmsvej-)Vesterport st.-Hovedbanegården-Rantzausgade-Jyllingevej-Rødovre Centrum (12+69+67/68) men Bellahøj-Bellahøjvej-Rebildvej-Vanløse st.-Jyllingevej-Rødovre Centrum-Rødovrehallen-Glostrup st. (8+550S):
13 Bellahøj-Frederikssundsvej-Bellahøjvej-Primulavej-Godthåbsvej-Sallingvej-Rebildvej-Grøndals Parkvej-Apollovej-Vanløse st.-Jernbane Allé-Jyllingevej-Tårnvej-Rødovre Parkvej-Rødovre Centrum-Rødovre Parkvej-Rødovrehallen-Korsdalsvej-Roskildevej-Hovedvejen-Banegårdsvej-Glostrup st.
22.8.2004 Garageskifte så ej Connex Danmark A/S Valby (HVORNÅR FRA VASBYGADE TIL VALBY, senest 2001?) men Connex Danmark A/S Ejby.
17.10.2004 Uændret Connex Danmark A/S Ejby men fra 7. til 8. udbud.
23.10.2005 17. udbudsrunde: Garage- og materielskifte så Connex Danmark A/S Gladsaxe med dieselbusser.
1.9.2007 Veolia Transport Danmark A/S overtaget af Arriva Skandinavien A/S (formelt et datterselskab til Arriva Skandinavien A/S med navnet VSK Bus 2007 A/S) [BF204.25].
19.10.2008 Omlagt så ej Apollovej-Vanløse Allé men Grøndals Parkvej-Flintholm st.-Jernbane Allé.
23.10/11.12.2011 Nye busstop på Bellahøjvej (busstop Bellahøj Hallen nedlagt og nye busstop Bellahøjhallen/Frederikssundsvej (ud for Bellahøjvej 4) og Ved Bellahøj Nord) (23.10.2011: 862). NOGEN DER KAN PRÆCISERE HVORNÅR STOPPESTEDERNE BLEV FLYTTET? (”Linje 13 får ændret stoppestedsmønster på Bellahøjvej. Det betyder at der bliver et stop mere end i dag.” [MOÆ11.12.2011]).
11.12.2011 Udbud A8: Overtaget af City-Trafik A/S Naverland 11.12.2011.
24.3.2013 Omlagt så ej Primulavej-Godthåbsvej-Sallingvej-Rebildvej-Grøndals Parkvej-Flintholm st.-Vanløse st.-Jernbane Allé-Jyllingevej-Tårnvej-Rødovre Parkvej-Rødovre Centrum-Rødovre Parkvej-Rødovrehallen-Korsdalsvej-Roskildevej-Hovedvejen-Banegårdsvej til Glostrup st. (9A) men Jyllingevej-Jernbane Allé-Apollovej-Flintholm st.-Grøndals Parkvej-Peter Bangs Vej-Roskildevej-Rødovrevej-Rødovre Centrum-Rødovre Parkvej-Rødovrehallen-Korsdalsvej-Brøndbyøstervej-Nykær-Nygårds Pl.-Brøndbyøster st. (Nygårds Pl.)(-Nygårds Pl.-Nykær-Brøndbyøstervej-Højstens Boulevard-Park Allé-Brøndbyvester Boulevard(-Strandesplanaden-Dyringparken-Strandesplanaden, man-fre morgen mod Brøndby Strand st., øvrige tidsrum modsat)-Brøndbyvester Boulevard-Brøndby Strand st., ej bl.a. man-fre midt på dagen og weekend tidlig morgen) (10+15+123+135):
13 Bellahøj-Frederikssundsvej-Bellahøjvej-Jyllingevej-Jernbane Allé-Vanløse st.-Vanløse Allé-Apollovej-Flintholm st.-Grøndals Parkvej-Peter Bangs Vej-Roskildevej-Rødovrevej-Rødovre Centrum-Rødovre Parkvej-Rødovrehallen-Korsdalsvej-Brøndbyøstervej-Nykær-Nygårds Pl.-Brøndbyøster st. (Nygårds Pl.)(-Nygårds Pl.-Nykær-Brøndbyøstervej-Højstens Boulevard-Park Allé-Brøndbyvester Boulevard(-Strandesplanaden-Dyringparken-Strandesplanaden)-Brøndbyvester Boulevard-Brøndby Strand st.)

Re: Linje 12 og 13's linjeføringer fra start til nu (#3030)

Jesper KD skrev 29-06-2013 19:41:

Jeg har også lagt oplysningerne om linjeføringerne på sporvejsforum.dk. Se kommentarerne og tilføjelserne til oversigten på http://larsbudtz.dk/phpBB3/viewtopic.ph ... 2454#p2454

Re: Linje 12 og 13's linjeføringer fra start til nu (#3031)

Thomas de Laine skrev 29-06-2013 22:26:

Jeg takker for det, man må kalde et fyldestgørende svar :-)

Et par kommentarer:

="Jesper KD" 22.8.2004 Garageskifte så ej Connex Danmark A/S Valby (HVORNÅR FRA VASBYGADE TIL VALBY, senest 2001?) men Connex Danmark A/S Ejby.


Hverken linje 12 eller 13 har været stationeret i Vasbygade. Ved Combus' overtagelse i 1998 forblev linjerne garageret i Valby, der jo var den tidligere Linjebus-garage.

="Jesper KD" 28.12.94 Trafikkontorskift til Linjebus A/S City [BF103.9].


Og dette var jo ikke en flytning, men et navneskift for garagen, da Linjebus Valby og København (Blushøjvej) blev sammenlagt. Linje 12/13 har reelt været stationeret samme sted 1992-2002/04.