Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006 (#1096)

Jesper Kiby Denborg skrev 2005-10-31 11:19:

Fra dsb.dk om et emne, der tidl. er blevet diskuteret her på mailinglisten:

Ny køreplan til januar

Søndag 8. januar 2006 får S-togene ny køreplan. Den nye køreplan byder
ikke på mange store nyheder, men rigtig mange små justeringer af minuttal.
På over halvdelen af alle stationer er der ændret i minuttallene i enten
den ene eller begge retninger.

Grunden til de mange ændringer er at vi har villet lave en mere robust
køreplan. Infrastrukturen risikerer også næste år at drille os visse
steder, og give hastighedsnedsættelser. Ved at lægge mere luft ind visse
steder, og flytte rundt på den luft der allerede ligger i køreplanen,
håber vi på at kunne tage højde for evt. problemer på forhånd.

Flere tog til Buddinge
Linje A+ bliver forlænget fra sterport til Buddinge i dagtimerne fra
mandag til fredag. Det betyder at der bliver flere tog, og kortere
ventetider for passagererne mellem Svanemøllen og Buddinge. Linje A+ vil
standse på alle stationer mellem sterport og Buddinge.

Til gengæld holder Bx en pause næste år. Det skyldes at Banedanmark næste
år går over til en ny driftcentral for S-togene, og i den
indkøringsperiode (der varer det meste af næste år), bliver der plads til
en linje mindre. I stedet for Bx bliver linje F+ forlænget til Klampenborg
i dagtimerne mandag-fredag.

Du kan se den nye køreplan her: http://kortlink.dk/25qe

Mvh. Jesper
- sporadisk S-togspassager

Re: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006 (#1097)

Thomas de Laine skrev 2005-11-01 21:24:

Den nye køreplan rummer egentlig en meget interessant nyhed, nemlig at linje
Es rejsetid fra Køge til København H fra 8. januar 2006 vil være længere end
før indsættelsen af de nye S-tog i 2002!

En del af forklaringen ser ud til at være, at det nu skal tage 7 minutter at
køre fra Sjælør til København H mod før 5 minutter. Det kunne måske skyldes
arbejdet med Ny Ellebjerg station?

Mvh

Thomas de Laine

----- Original Message -----
From: "Jesper Kiby Denborg" <...@...>
To: "S-togsgruppe" <...@...>
Sent: Monday, October 31, 2005 11:19 AM
Subject: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006


Fra dsb.dk om et emne, der tidl. er blevet diskuteret her på mailinglisten:

Ny køreplan til januar

Søndag 8. januar 2006 får S-togene ny køreplan. Den nye køreplan byder
ikke på mange store nyheder, men rigtig mange små justeringer af minuttal.
På over halvdelen af alle stationer er der ændret i minuttallene i enten
den ene eller begge retninger.

Grunden til de mange ændringer er at vi har villet lave en mere robust
køreplan. Infrastrukturen risikerer også næste år at drille os visse
steder, og give hastighedsnedsættelser. Ved at lægge mere luft ind visse
steder, og flytte rundt på den luft der allerede ligger i køreplanen,
håber vi på at kunne tage højde for evt. problemer på forhånd.

Flere tog til Buddinge
Linje A+ bliver forlænget fra sterport til Buddinge i dagtimerne fra
mandag til fredag. Det betyder at der bliver flere tog, og kortere
ventetider for passagererne mellem Svanemøllen og Buddinge. Linje A+ vil
standse på alle stationer mellem sterport og Buddinge.

Til gengæld holder Bx en pause næste år. Det skyldes at Banedanmark næste
år går over til en ny driftcentral for S-togene, og i den
indkøringsperiode (der varer det meste af næste år), bliver der plads til
en linje mindre. I stedet for Bx bliver linje F+ forlænget til Klampenborg
i dagtimerne mandag-fredag.

Du kan se den nye køreplan her: http://kortlink.dk/25qe

Mvh. Jesper
- sporadisk S-togspassager



S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Groups Links

Re: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006 (#1098)

Anders Frese Carlsen skrev 2005-11-02 10:33:

Hej Thomas og Resten....

Grunden til den nye køreplan er lavet så det tager længere tid at køre med S-Tog er fordi Byens Puls er blevet et såbart emne om udbud og efterspørsel. Alle Jernbaner i Europa skal fremover køre efter Regularitet og der på få en bonus, så man har fundet ud af efter langt om længe i S-tog ledelse at lave en køreplan som kan holde både til myldretid og uden for de travle timer. Hastigheden omkring NY Ellebjerg er lige pt 40 km/t i følge TIB men den bliver håbet om 2 dage lavet om til 60 km/t, men som sagt så har S-tog valgt at lægge 2-3 min ind i køreplanen her og der for at man kan endten indhente det forsømte eller bare prøve at nå en regularitet på 95% om dagen. Derfor kommer der nu også 5 min drift på ringbanen, for der kører togende 98% til tiden i forvejen og 12 tog i timen som gør det, det er jo godt i målingen.

Hilsen Togmanden

Re: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006 (#1099)

Thomas de Laine skrev 2005-11-02 11:22:

Det lyder lidt som om, incitamentssystemet giver nogle forkerte
incitamenter. Det er jo ingen sag at køre til tiden, hvis man bare kan lægge
3 minutter ind i køreplanen...

Betyder disse ekstra minutter ikke bare, at det oftere vil ske, at togene
kører for tidligt fra stationerne? Det sker jo allerede af og til. Og vil
man ikke bare få en sammenklumpning af tog ved Dybbølsbro, der venter på at
kunne køre ind til København H?

Med venlig hilsen

Thomas de Laine

----- Original Message -----
From: "Anders Frese Carlsen" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Wednesday, November 02, 2005 10:33 AM
Subject: Re: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006


Hej Thomas og Resten....

Grunden til den nye køreplan er lavet så det tager længere tid at køre med
S-Tog er fordi Byens Puls er blevet et såbart emne om udbud og efterspørsel.
Alle Jernbaner i Europa skal fremover køre efter Regularitet og der på få en
bonus, så man har fundet ud af efter langt om længe i S-tog ledelse at lave
en køreplan som kan holde både til myldretid og uden for de travle timer.
Hastigheden omkring NY Ellebjerg er lige pt 40 km/t i følge TIB men den
bliver håbet om 2 dage lavet om til 60 km/t, men som sagt så har S-tog valgt
at lægge 2-3 min ind i køreplanen her og der for at man kan endten indhente
det forsømte eller bare prøve at nå en regularitet på 95% om dagen. Derfor
kommer der nu også 5 min drift på ringbanen, for der kører togende 98% til
tiden i forvejen og 12 tog i timen som gør det, det er jo godt i målingen.

Hilsen Togmanden


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Groups Links

RE: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006 (#1100)

Hjalmar Christiansen skrev 2005-11-02 11:43:

I England løste man problemet med de forsinkede tog ved at indlægge 10-15
min "recovery time" umiddelbart før endestationen ... Det var jo så
praktisk, at derovre bliver der kun målt på togets ankomst til
endestationen.

Nå - spøg til side. Rettidighed og køreplanstid hænger uløseligt sammen,
fordi den faktiske køretid jo bliver påvirket af alle mulige uforudsete
hændelser. Derfor regner man køreplanstiden ved at tage den teoretiske
køretid og dertil lægge et særligt køreplanstillæg (slæktid).

Hvis man har overblik over forsinkelsernes årsager og omfang, kan man uden
nogen større vanskelighed beregne slæktiden, således at den svarer til en
rettidighed på et givent procenttal. Mere rettidighed kræver mere slæktid.

Glemmer vi lige spørgsmålet om de endnu ikke vedtagne EF-direktiver, så
handler det dybest set om at hvordan jernbaneselskabet (her DSB) kan sikre
sig flest mulige kunder - Ved at køre hurtige tog, eller ved at køre præcise
tog ? - Man kan ikke altid få begge dele.

Netop nu står DSB i den situation, at der er meget offentlig bevågenhed på
præcisionsaspektet. Derfor er det logisk at lave en køreplansændring, hvor
rettidigheden opprioriteres. - Det er, når det kommer til stykket, simpel
kundepleje !

Men midt i alt det her må vi ikke glemme, at det er af livsvigtig og
strategisk betydning for jernbanen, at der kommer styr på
sporvedligeholdelsen (og vedligeholdelsen generelt). Og her synes jeg at
politikerne slipper for nemt om ved fortsat at nedprioritere området, men
alligevel at få det til at lyde somom de giver penge til det.

Hjalmar

> -----Original Message-----
> From: ...@...
> [mailto:...@...] On Behalf Of Thomas de Laine
> Sent: Wednesday, November 02, 2005 11:22 AM
> To: ...@...
> Subject: Re: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006
>
> Det lyder lidt som om, incitamentssystemet giver nogle forkerte
> incitamenter. Det er jo ingen sag at køre til tiden, hvis man
> bare kan lægge
> 3 minutter ind i køreplanen...
>
> Betyder disse ekstra minutter ikke bare, at det oftere vil
> ske, at togene
> kører for tidligt fra stationerne? Det sker jo allerede af og
> til. Og vil
> man ikke bare få en sammenklumpning af tog ved Dybbølsbro,
> der venter på at
> kunne køre ind til København H?
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas de Laine
>
> ----- Original Message -----
> From: "Anders Frese Carlsen" <...@...>
> To: <...@...>
> Sent: Wednesday, November 02, 2005 10:33 AM
> Subject: Re: [S-tog] Ny S-togskøreplan fra 8. januar 2006
>
>
> Hej Thomas og Resten....
>
> Grunden til den nye køreplan er lavet så det tager længere
> tid at køre med
> S-Tog er fordi Byens Puls er blevet et såbart emne om udbud
> og efterspørsel.
> Alle Jernbaner i Europa skal fremover køre efter Regularitet
> og der på få en
> bonus, så man har fundet ud af efter langt om længe i S-tog
> ledelse at lave
> en køreplan som kan holde både til myldretid og uden for de
> travle timer.
> Hastigheden omkring NY Ellebjerg er lige pt 40 km/t i følge
> TIB men den
> bliver håbet om 2 dage lavet om til 60 km/t, men som sagt så
> har S-tog valgt
> at lægge 2-3 min ind i køreplanen her og der for at man kan
> endten indhente
> det forsømte eller bare prøve at nå en regularitet på 95% om
> dagen. Derfor
> kommer der nu også 5 min drift på ringbanen, for der kører
> togende 98% til
> tiden i forvejen og 12 tog i timen som gør det, det er jo
> godt i målingen.
>
> Hilsen Togmanden
>
>
> S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
>
> Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du
> sende du en
> e-mail til:
> ...@...
>
>
> Yahoo! Groups Links
>
>
>
>
>
>
>
>
> S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
>
> Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du
> sende du en e-mail til:
> ...@...
>
>
> Yahoo! Groups Links
>
>
>
>
>
>
>
>