Fuld fart

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Fuld fart (#1158)

tweidekamp skrev 2006-07-02 16:03:

Jeg har nu op til flere gange opserveret at ikke alle tog der forlader
Farum st. helt overholder de nu igen indførte hastigheds nedsættelser
til kun 30 km/t. Tendensen er at tog der forlader stationen mod KBH
køre som de plejer, altså op til 80-90 km/t. Derimod har jeg endnu ikke
set et ankomne tog der kører mere end de tilladte 30.
Hvorfor ligger man ikke hastighedsbegrænsninger ind i HKT systemet?
Er der iøvrigt nogen der ved hvad der giver denne nedsættelse?, den var
der også sidste år, hvor jeg ellers fik den besked at problemmet var
blevet løst.

Med venlig hilsen
Thomas Weidekamp

Re: Fuld fart (#1159)

Dennis T. Rohde skrev 2006-07-03 18:55:

Hej Thomas

Jeg kan anbefale at du sætter dig ind i et tog mod Kbh og ser om ikke
toget sætter hastigheden ned til 30 km/t på et tidspunkt under
udkørslen. Det gør ALLE tog nemlig, præcis fordi det netop er indkodet i
HKT-anlægget grundet en hastighedsnedsættelse på fiskebækbroen.
Når et tog fra Kbh er under indkørsel til Farum er HKT-informationerne
LA 30, og den ophæves først når toget er nået helt frem til
depotsporene, og derfor sætter lkf ikke farten op for med det samme at
bremse ned igen for at standse ved perronen. Under udkørsel er HKT
informationerne LA 30 et stykke fra perronen og derfor kan toget nå at
komme op i fart inden HKT-anlægget nedsætter hastigheden, iøvrigt i
rigelig tid til at toget ikke kører hurtigere end 30 km/t over
fiskebækbroen.

Venlig hilsen Dennis

PS: ALLE hastighedsnedsættelser kodes ind i HKT-anlægget på strækninger
med gennemgående linieledere

tweidekamp skrev:
> Jeg har nu op til flere gange opserveret at ikke alle tog der forlader
> Farum st. helt overholder de nu igen indførte hastigheds nedsættelser
> til kun 30 km/t. Tendensen er at tog der forlader stationen mod KBH
> køre som de plejer, altså op til 80-90 km/t. Derimod har jeg endnu ikke
> set et ankomne tog der kører mere end de tilladte 30.
> Hvorfor ligger man ikke hastighedsbegrænsninger ind i HKT systemet?
> Er der iøvrigt nogen der ved hvad der giver denne nedsættelse?, den var
> der også sidste år, hvor jeg ellers fik den besked at problemmet var
> blevet løst.
>
> Med venlig hilsen
> Thomas Weidekamp
>
>

Re: Fuld fart (#1161)

tweidekamp skrev 2006-07-10 19:10:

Hej Dennis

Tak for dit gode svar.
Jeg har set at 90 km skiltet mod Farum allerede står lige efter
broen, men det kan HKT nok ikke give fri der.
Ved du iøvrigt hvad grunden til denne nedsættelse af hastigheden er?
Jeg mener da ikke der er mange år siden hele broen fik en større
renovering og nye skinner.

Thomas

> Hej Thomas
>
> Jeg kan anbefale at du sætter dig ind i et tog mod Kbh og ser om
ikke
> toget sætter hastigheden ned til 30 km/t på et tidspunkt under
> udkørslen. Det gør ALLE tog nemlig, præcis fordi det netop er
indkodet i
> HKT-anlægget grundet en hastighedsnedsættelse på fiskebækbroen.
> Når et tog fra Kbh er under indkørsel til Farum er HKT-
informationerne
> LA 30, og den ophæves først når toget er nået helt frem til
> depotsporene, og derfor sætter lkf ikke farten op for med det samme
at
> bremse ned igen for at standse ved perronen. Under udkørsel er HKT
> informationerne LA 30 et stykke fra perronen og derfor kan toget nå
at
> komme op i fart inden HKT-anlægget nedsætter hastigheden, iøvrigt i
> rigelig tid til at toget ikke kører hurtigere end 30 km/t over
> fiskebækbroen.
>
> Venlig hilsen Dennis
>
> PS: ALLE hastighedsnedsættelser kodes ind i HKT-anlægget på
strækninger
> med gennemgående linieledere
>
> tweidekamp skrev:
> > Jeg har nu op til flere gange opserveret at ikke alle tog der
forlader
> > Farum st. helt overholder de nu igen indførte hastigheds
nedsættelser
> > til kun 30 km/t. Tendensen er at tog der forlader stationen mod
KBH
> > køre som de plejer, altså op til 80-90 km/t. Derimod har jeg
endnu ikke
> > set et ankomne tog der kører mere end de tilladte 30.
> > Hvorfor ligger man ikke hastighedsbegrænsninger ind i HKT
systemet?
> > Er der iøvrigt nogen der ved hvad der giver denne nedsættelse?,
den var
> > der også sidste år, hvor jeg ellers fik den besked at problemmet
var
> > blevet løst.
> >
> > Med venlig hilsen
> > Thomas Weidekamp
> >
> >
>

Re: Fuld fart (#1162)

Lars Elmvang skrev 2006-07-10 20:51:

tweidekamp wrote:

> Hej Dennis
>
> Tak for dit gode svar.
> Jeg har set at 90 km skiltet mod Farum allerede står lige efter
> broen, men det kan HKT nok ikke give fri der.
> Ved du iøvrigt hvad grunden til denne nedsættelse af hastigheden er?
> Jeg mener da ikke der er mange år siden hele broen fik en større
> renovering og nye skinner.

Lige ved sporskiftet i sydenden af stationen er der nogle skinnestød som
med jævne mellemrum får førerne til at melde et stort gab mellem skinnerne

--
Lars (the artist formerly known as Morten Fender)
----------------------------------------------------------------------------------
Mephisto køber ikke smøger.......
Mephisto konfiskerer i indgangen.......

Re: Fuld fart (#1163)

Dennis T. Rohde skrev 2006-07-11 16:35:

Hej Thomas

Du har observeret helt korrekt. HKT-anlægget er en ældre opfindelse, som
ikke er helt så flexibelt som man nogengange kunne ønske. Det er nemlig
sådan at HKT-anlægget er opbygget i blokke som kodes til en given
hastighed toget må køre i blokken. Da toget ikke må sætte hastigheden op
før det er helt forbi hastighedsnedsættelsen sikrer man dette ved at
minimum 180 meter efter hastighedsnedsættelsens ophør må HKT-anlægget
ophæve hastighedsnedsættelsen, men dette kan ikke lade sig gøre før
toget kører ind i næste HKT-blok efter de nævnte 180 meter efter
hastighedsnættelsen er ophørt, og en HKT-blok kan godt være laaaang
hvilket medfører at toget kører med nedsat hastighed et pænt stykke tid
hvor det egentligt ikke er nødvendigt. Disse problemer har man ikke på
fjerntogene med ATC, idet dette system er nyere og meget mere flexibelt
end HKT.

Venligst Dennis

tweidekamp skrev:
> Hej Dennis
>
> Tak for dit gode svar.
> Jeg har set at 90 km skiltet mod Farum allerede står lige efter
> broen, men det kan HKT nok ikke give fri der.
> Ved du iøvrigt hvad grunden til denne nedsættelse af hastigheden er?
> Jeg mener da ikke der er mange år siden hele broen fik en større
> renovering og nye skinner.
>
> Thomas
>