HKT

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

HKT (#338)

Anders Carlsen skrev 2003-09-19 14:08:

HKT

Som de fleste kender er som sagt i gang med at blive lavet på nordbanen fra Hellerup til Gentoftes i/u signal mod Jægersborg med start dato d. 16/5 i år men er blevet udskudt til den 1/11 hvis de når det. Det bliver afprøvet i oktober. Problemet har som altid været noget om financering, og det gør også at resten af strækningen til Hillerød med HKT bliver udskudt op til flere år.


HKT betyder Hastighedskontrol og er et sikringssystem, der kun bruges på S-banen. HKT har samme funktion som ATC.

Forenklet HKT har samme funktion som ATC-togstop.

Anders Carlsen


[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

SV: [S-tog] HKT (#339)

Jan Olsen skrev 2003-09-20 01:58:

Som din kollega bliver jeg selvfølgelig nød til at være belastende og rette
dig. ;-)

HKT står for "Hastighedskontrol og automatisk togstop".

HKT virker ikke helt på samme måde som ATC.
Ved HKT modtager toget konstant informationer fra linielederne (det mobile
anlæg) i sporet. Dette kan lade sig gøre, fordi der er linieledere over alt
på en HKT strækning.
Ved ATC er der ikke nødvendigvis linieledere alle steder. Endten er der
linieleder på f.eks 1 km, så kan der komme et langt stykke, hvor der ikke er
linieleder eller ATC baliser og toget derfor ikke kan modtage en ny
hastighedsinformation. Dog kan der ligge ATC-baliser, f.eks ved et signal,
som så opdaterer med en ny hastighed. Men man skal faktisk være noget mere
opmærksom, når man kører med ATC. Netop fordi man ikke bare kan forvente en
konstant tilstrømning af information fra det faste anlæg.
Dertil kan et signal faktisk godt "være hurtigere" end ATC anlægget. Det kan
resultere i, at toget ikke får den rigtige information hurtigt nok. Det
betyder så, at man som lokomotivfører skal være meget opmærksom på, om der
ved næste balise pludselig kommer en kraftig hastighedsnedsættelse. Dette er
mest for at køre kørslen så behagelig som mulig, så man så vidt muligt
undgår driftsbremsninger eller nødbremsninger fra ATC anlægget. :-)
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Carlsen [mailto:...@...]
Sendt: 19. september 2003 14:05
Til: ...@...
Emne: [S-tog] HKT


HKT

Som de fleste kender er som sagt i gang med at blive lavet på nordbanen
fra Hellerup til Gentoftes i/u signal mod Jægersborg med start dato d. 16/5
i år men er blevet udskudt til den 1/11 hvis de når det. Det bliver afprøvet
i oktober. Problemet har som altid været noget om financering, og det gør
også at resten af strækningen til Hillerød med HKT bliver udskudt op til
flere år.


HKT betyder Hastighedskontrol og er et sikringssystem, der kun bruges på
S-banen. HKT har samme funktion som ATC.

Forenklet HKT har samme funktion som ATC-togstop.

Anders Carlsen


[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]


Yahoo! Groups Sponsor


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...



Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt Yahoo! Servicebetingelser.



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

Re: HKT (#342)

jimmy hansen skrev 2003-09-21 20:41:

Hej til alle.
Jeg vil bare gerne lige slå en ting fast ang. HKT..

Det MOBILE anlæg sidder på S-tog - Under det betjente førerum, opsamler
modtagespoler HKT infomation fra det FASTE anlæg, som er linielederne, der
ligger mellem sporene. Linielederne sender infomation op til tog, om hvor
meget toget må køre. Hvis toget under kørsel på en HKT strækning, ( se hvor
der er HKT på http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=849 ) ikke
modtager infomation i 0,6 sek, bliver toget nødbremset til hastighed nul,
også selvom tog har modtager infomation.

Mvh.
Lkf ks. Jimmy Hansen...

----- Original Message -----
From: "Jan Olsen" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Saturday, September 20, 2003 1:58 AM
Subject: SV: [S-tog] HKT


Som din kollega bliver jeg selvfølgelig nød til at være belastende og rette
dig. ;-)

HKT står for "Hastighedskontrol og automatisk togstop".

HKT virker ikke helt på samme måde som ATC.
Ved HKT modtager toget konstant informationer fra linielederne (det mobile
anlæg) i sporet. Dette kan lade sig gøre, fordi der er linieledere over alt
på en HKT strækning.
Ved ATC er der ikke nødvendigvis linieledere alle steder. Endten er der
linieleder på f.eks 1 km, så kan der komme et langt stykke, hvor der ikke er
linieleder eller ATC baliser og toget derfor ikke kan modtage en ny
hastighedsinformation. Dog kan der ligge ATC-baliser, f.eks ved et signal,
som så opdaterer med en ny hastighed. Men man skal faktisk være noget mere
opmærksom, når man kører med ATC. Netop fordi man ikke bare kan forvente en
konstant tilstrømning af information fra det faste anlæg.
Dertil kan et signal faktisk godt "være hurtigere" end ATC anlægget. Det kan
resultere i, at toget ikke får den rigtige information hurtigt nok. Det
betyder så, at man som lokomotivfører skal være meget opmærksom på, om der
ved næste balise pludselig kommer en kraftig hastighedsnedsættelse. Dette er
mest for at køre kørslen så behagelig som mulig, så man så vidt muligt
undgår driftsbremsninger eller nødbremsninger fra ATC anlægget. :-)
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Carlsen [mailto:...@...]
Sendt: 19. september 2003 14:05
Til: ...@...
Emne: [S-tog] HKT


HKT

Som de fleste kender er som sagt i gang med at blive lavet på nordbanen
fra Hellerup til Gentoftes i/u signal mod Jægersborg med start dato d. 16/5
i år men er blevet udskudt til den 1/11 hvis de når det. Det bliver afprøvet
i oktober. Problemet har som altid været noget om financering, og det gør
også at resten af strækningen til Hillerød med HKT bliver udskudt op til
flere år.


HKT betyder Hastighedskontrol og er et sikringssystem, der kun bruges på
S-banen. HKT har samme funktion som ATC.

Forenklet HKT har samme funktion som ATC-togstop.

Anders Carlsen


[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]


Yahoo! Groups Sponsor


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...



Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt Yahoo! Servicebetingelser.



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...



Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html

SV: [S-tog] HKT (#343)

Jan Olsen skrev 2003-09-22 02:19:

Ja det manglede nok i mit indlæg - og dertil fik jeg vist skrevet mobilt
anlæg, hvor der skulle have stået fast anlæg. :-)
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: jimmy hansen [mailto:...@...]
Sendt: 21. september 2003 20:42
Til: ...@...
Emne: Re: [S-tog] HKT


Hej til alle.
Jeg vil bare gerne lige slå en ting fast ang. HKT..

Det MOBILE anlæg sidder på S-tog - Under det betjente førerum, opsamler
modtagespoler HKT infomation fra det FASTE anlæg, som er linielederne, der
ligger mellem sporene. Linielederne sender infomation op til tog, om hvor
meget toget må køre. Hvis toget under kørsel på en HKT strækning, ( se
hvor
der er HKT på http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=849 ) ikke
modtager infomation i 0,6 sek, bliver toget nødbremset til hastighed nul,
også selvom tog har modtager infomation.

Mvh.
Lkf ks. Jimmy Hansen...

----- Original Message -----
From: "Jan Olsen" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Saturday, September 20, 2003 1:58 AM
Subject: SV: [S-tog] HKT


Som din kollega bliver jeg selvfølgelig nød til at være belastende og
rette
dig. ;-)

HKT står for "Hastighedskontrol og automatisk togstop".

HKT virker ikke helt på samme måde som ATC.
Ved HKT modtager toget konstant informationer fra linielederne (det mobile
anlæg) i sporet. Dette kan lade sig gøre, fordi der er linieledere over
alt
på en HKT strækning.
Ved ATC er der ikke nødvendigvis linieledere alle steder. Endten er der
linieleder på f.eks 1 km, så kan der komme et langt stykke, hvor der ikke
er
linieleder eller ATC baliser og toget derfor ikke kan modtage en ny
hastighedsinformation. Dog kan der ligge ATC-baliser, f.eks ved et signal,
som så opdaterer med en ny hastighed. Men man skal faktisk være noget mere
opmærksom, når man kører med ATC. Netop fordi man ikke bare kan forvente
en
konstant tilstrømning af information fra det faste anlæg.
Dertil kan et signal faktisk godt "være hurtigere" end ATC anlægget. Det
kan
resultere i, at toget ikke får den rigtige information hurtigt nok. Det
betyder så, at man som lokomotivfører skal være meget opmærksom på, om der
ved næste balise pludselig kommer en kraftig hastighedsnedsættelse. Dette
er
mest for at køre kørslen så behagelig som mulig, så man så vidt muligt
undgår driftsbremsninger eller nødbremsninger fra ATC anlægget. :-)
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Carlsen [mailto:...@...]
Sendt: 19. september 2003 14:05
Til: ...@...
Emne: [S-tog] HKT


HKT

Som de fleste kender er som sagt i gang med at blive lavet på nordbanen
fra Hellerup til Gentoftes i/u signal mod Jægersborg med start dato d.
16/5
i år men er blevet udskudt til den 1/11 hvis de når det. Det bliver
afprøvet
i oktober. Problemet har som altid været noget om financering, og det gør
også at resten af strækningen til Hillerød med HKT bliver udskudt op til
flere år.


HKT betyder Hastighedskontrol og er et sikringssystem, der kun bruges på
S-banen. HKT har samme funktion som ATC.

Forenklet HKT har samme funktion som ATC-togstop.

Anders Carlsen


[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]


Yahoo! Groups Sponsor


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...



Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt Yahoo! Servicebetingelser.



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...



Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html




Yahoo! Groups Sponsor


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...



Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt Yahoo! Servicebetingelser.



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

HKT (#519)

Anders Frese Carlsen skrev 2004-03-27 09:44:

Hej Alle

Så er HKT relæ-hytten ved Lyngby blevet færdig. Den ser stadig ny ud (uden grafiti) og er klar til tekniske indstalationer. Den står ved spor 1 i nordgående retning.

Anders Carlsen

Er der nogen der ved hvad nummer 4G s-tog der er kommert til landet, er vi oppe i 90, 91 eller 92 ? ? ?

Re: HKT (#520)

Branditten skrev 2004-03-27 09:58:

Hej

Ifølge Banedanmarks hjemmeside så bliver hastigheden mellem Gentofte og Lyngby sat op til 120 km/t sidst på året, hvilket nok indebærer HKT overvågning på strækningen, men HKT'en bliver vist nok ikke ført videre end til Lyngby's stationsgrænse (det bliver for dyrt at ombygge Lyngby), men man har måske ændret planer?

Ifølge Johns Jernbaneside så er SA nr 90 ankommet til Taastrup d. 18/3. Men jeg har ikke kunnet finde oplysninger om hvilket nummer som er kommet til Randers. Andre som ved mere herom?

mvh Dennis