Nyt S-tog i Padborg

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Nyt S-tog i Padborg (#925)

Jørgen Rasmussen skrev 2005-03-31 07:16:

Hej alle

I Padborg holder et nyt SA tog, altså et nyt 8 vognstog.
Det er på vej til Randers for at blive monteret færdig.
Er der nogen her der ved hvormange SA sæt der kommer ?
Det er muligt at der har været skrevet om det før, men.....

Med venlig hilsen

Jørgen Rasmussen
----- Original Message -----
From: "Anders Frese Carlsen" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Thursday, March 31, 2005 12:00 AM
Subject: [S-tog] Sprogbariere



Hej Dennis

Jeg tror du mener Bane Danmark. og IKKE "ChikaneDanmark". En vigtig faktor
for at sporarbejde kan blive færdig til tiden er også "tiden" i sig selv.
Alle tror det bare lige er!!!!! Men der skal inhentes tilladelse fra 4 til 6
mennesker før man må gå i gang og er bare en af dem ikke til at få fat på så
må der IKKE arbejdes. det samme når de er færdig. Det samme gælder for
reglerne om tog aflysning af linier på s-banen.

Anders


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links

Re: Sprogbariere (#926)

Christian Schmidt skrev 2005-03-31 08:44:

Jørgen Rasmussen skrev:
> I Padborg holder et nyt SA tog, altså et nyt 8 vognstog.
> Det er på vej til Randers for at blive monteret færdig.
Hvordan bliver disse S-tog egentlig kørt rundt i landet. Kan de køre
rundt ved egen kraft i fald der er køreledninger (er der det helt til
Randers?) eller bliver de trukket af et andet lokomotiv?

Mvh
Christian

SV: Sprogbariere (#927)

kallorius skrev 2005-03-31 10:49:

--- I ...@..., "Christian Schmidt" <yahoogroups@c...>
>
> Jørgen Rasmussen skrev:
> > I Padborg holder et nyt SA tog, altså et nyt 8 vognstog.
> > Det er på vej til Randers for at blive monteret færdig.
> Hvordan bliver disse S-tog egentlig kørt rundt i landet. Kan de
køre
> rundt ved egen kraft i fald der er køreledninger (er der det helt
til
> Randers?) eller bliver de trukket af et andet lokomotiv?
>
> Mvh
> Christian

SA togene bliver som regel koblet på et af Railions eller
BaneDanmarks MZere. Sådan at der mellem lokomotivet og togsættet er
koblet en eller flere tomme godsvogne på som skal virke om
bremsevogne. Hvordan det rent teknisk virker ved jeg ikke.

Tjek denne link fra Gregands hjemmeside togfilm her kan du se en MZ
og et SA sæt på gennem Odense:

http://download.peterfrost.dk:800/togfilm/rdk_mz1452_1.mpg

Re: 4.G (#928)

Dennis Toftebjerg Rohde skrev 2005-03-31 14:17:

Hej Jørgen

SE sæt nummer 4123 og 4124 ankom til Høje Taastrup i tirsdags. De resterende litra SE som skal leveres til DSB S-tog står i Randers og bliver færdigmonteret. Ialt skal der leveres 31 litra SE.
Indtil nu er der leveret 93 litra SA. Når det sidste litra SE er leveret i august i år fortsætter leverancen af litra SA fra nr 8194 og indtil sidste SA 8205. Ialt skal der altså leveres 105 litra SA og 31 SE, som tilsammen skal dække driften på S-banen, hvilket jeg ikke tror er muligt. Så vi kommer sandsynligvis til at se 3.G i flere år frem. Den 10 årige kontrakt DSB har med Trafikministeriet kræver at s-togstrafikken udvides med 17 % (så vidt jeg husker) i kontraktperioden.

Hilsen Dennis

----- Original Message -----
From: "Jørgen Rasmussen" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Thursday, March 31, 2005 7:14 AM
Subject: Re: [S-tog] Sprogbariere


>
> Hej alle
>
> I Padborg holder et nyt SA tog, altså et nyt 8 vognstog.
> Det er på vej til Randers for at blive monteret færdig.
> Er der nogen her der ved hvormange SA sæt der kommer ?
> Det er muligt at der har været skrevet om det før, men.....
>
> Med venlig hilsen
>
> Jørgen Rasmussen

Re: 4.G (#930)

Familien Jørgensen skrev 2005-03-31 22:06:

Det har hele tiden været meningen at beholde 3G-S-togene i en periode efter, at 4G-S-togene er leverede. Jeg mener, at der regnes med en tiårsperiode, hvilket jo nogenlunde svarer til den tid, 3G-S-togene må forventes at have tilbage. Tanken var/er at indsætte dem på Ringbanen, hvor de jo til dels kører nu.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


Dennis Toftebjerg Rohde <...@...> wrote:
>
> Hej Jørgen
>
> SE sæt nummer 4123 og 4124 ankom til Høje Taastrup i
> tirsdags. De resterende litra SE som skal leveres til DSB
> S-tog står i Randers og bliver færdigmonteret. Ialt skal der
> leveres 31 litra SE.
> Indtil nu er der leveret 93 litra SA. Når det sidste litra
> SE er leveret i august i år fortsætter leverancen af litra
> SA fra nr 8194 og indtil sidste SA 8205. Ialt skal der altså
> leveres 105 litra SA og 31 SE, som tilsammen skal dække
> driften på S-banen, hvilket jeg ikke tror er muligt. Så vi
> kommer sandsynligvis til at se 3.G i flere år frem. Den 10
> årige kontrakt DSB har med Trafikministeriet kræver at
> s-togstrafikken udvides med 17 % (så vidt jeg husker) i
> kontraktperioden.
>
> Hilsen Dennis
>

Re: SV: Sprogbariere (#931)

Keld H. Mikkelsen skrev 2005-04-01 08:28:

> From: kallorius [mailto:...@...]

> SA togene bliver som regel koblet på et af Railions eller
> BaneDanmarks MZere. Sådan at der mellem lokomotivet og togsættet er
> koblet en eller flere tomme godsvogne på som skal virke om
> bremsevogne. Hvordan det rent teknisk virker ved jeg ikke.

Det var en interessant påstand! Hvornår har der været brugt Banedanmark MZ
til at transportere SA-sæt?

mvh. Keld H. Mikkelsen

Re: 4.G (#932)

Dennis Toftebjerg Rohde skrev 2005-04-01 10:09:

Hej Leif!

Du har fuldstændigt ret. Hvad mon man så vil gøre når 3.G togene udrangeres, om 10 år? Det var såmænd det jeg mente da jeg skrev at jeg ikke tror det sandsynligt at drive hele S-banen med det antal 4.G som bliver leveret. Med mindre det er muligt at lave en køreplan med betydeligt færre løb end idag.

Hilsen Dennis

----- Original Message -----
From: "Familien Jørgensen" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Thursday, March 31, 2005 10:06 PM
Subject: Re: [S-tog] 4.G



Det har hele tiden været meningen at beholde 3G-S-togene i en periode efter, at 4G-S-togene er leverede. Jeg mener, at der regnes med en tiårsperiode, hvilket jo nogenlunde svarer til den tid, 3G-S-togene må forventes at have tilbage. Tanken var/er at indsætte dem på Ringbanen, hvor de jo til dels kører nu.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Re: SV: Sprogbariere (#933)

Jørgen Rasmussen skrev 2005-04-01 20:12:

Hej alle

Bane Danmarks Mz ere har endnu ikke kørt nogen af de S-tog transporter.
Det var naturligvis DSB selv som stod for transporten fra Padborg-Randers
og senere til Høje Tåstrup til at starte med. Og da så Railion kom på banen,
overtog
de så transporten.
Jeg har selv kørt en lille del af dem, cirka 15 gange tror jeg,og til at
starte med
var det ofte med My. I dag er det Mz der trækker toget.

Men er der nogen der ved, hvornår når det første SA togsæt blev sat ind i
nomal drift ?
Jeg stoppede selv med at kører S-tog i starten af 1996, og da kørte de kun
prøve
tog med dem om natten.

Venlig Hilsen

Jørgen Rasmussen

----- Original Message -----
From: "Keld H. Mikkelsen" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Friday, April 01, 2005 8:29 AM
Subject: RE: [S-tog] SV: Sprogbariere


>
> > From: kallorius [mailto:...@...]
>
> > SA togene bliver som regel koblet på et af Railions eller
> > BaneDanmarks MZere. Sådan at der mellem lokomotivet og togsættet er
> > koblet en eller flere tomme godsvogne på som skal virke om
> > bremsevogne. Hvordan det rent teknisk virker ved jeg ikke.
>
> Det var en interessant påstand! Hvornår har der været brugt Banedanmark MZ
> til at transportere SA-sæt?
>
> mvh. Keld H. Mikkelsen
>
>
>
>
> S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
>
> Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
> ...@...
>
>
> Yahoo! Grupper Links
>
>
>
>
>
>
>
>

vedr. transport af nye s-tog (#934)

Jesper Christensen skrev 2005-04-03 20:04:

Til Keld H. Mikkelsen
Da det s-tog som bliver transporteret mellem Randers og Høje Taastrup er det man kalder "dødt tog" dvs at bremserne ikke er aktiveret,saa er man nødt til og have godsvogne foran og bagved toget som kan bremse på nomal vis.Der er på s-toget vedhængt en lang forlænger bremseslange saa der er luftforbindelse mellem godsvognene.Koblingerne mellem godsvogne er det man i
slang kalder bastardkoblinger,der er på godsvognssiden en alm trækkrog,og mod s-toget er det en kobling der passer med automatkoblingen på s-toget.Jeg har selv taget imod adskilliget tog,da jeg er ansat som stationsbetjent på s-togsværkstedet.Det er som Køremand.
Med venlig Hilsen
Stationsbetjent J.Christensen



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]