Spor isolation

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Spor isolation (#956)

Søren Kaagaard Olsen skrev 2005-04-11 13:57:

Hej (Jan)



Kunne du forklare hvad en spor isolation er ?



Mvh



Søren



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

Re: Spor isolation (#959)

Peter Frost skrev 2005-04-11 14:58:

En strækning er inddelt i blokke, med signaler... en isolering, opdeler
ganske simpelt strækningen i blokke om du vil... Når et tog køre på
skinnerne, kortsluttes højre og venstre skinnestreng, og der måles så på
dette, er det kortsluttet, er sporet besat...

Re: Spor isolation (#964)

Jan Olsen skrev 2005-04-12 01:09:

Hej Søren,

For at uddybe Peters ellers udmærkede svar. :)

Som Peter skriver, er banen inddelt i blokke. For at kunne adskille, hvor et
tog er har man rent fysisk også inddelt sporet i blokke. En blok kan for
eksempel være 300m lang. Når denne blok slutter, slutter de enkelte skinner
også. Men efter denne blok er jo en ny blok. Og i den nye blok også nye
skinner.
Forbindelsen imellem blokkene kaldes en sporisolation (isolation imellem 2
blokke). I sporisolationen er blokkene (skinnerne) samlet med såkaldte
"lasker" der er skruet på siderne af skinnerne. Det kan ske at denne samling
gaber lidt, så der rent faktisk opstår et lille hul imellem skinneblokkene
(vi taler millimeter - i værste tilfælde en centimeter eller 2). Når et hjul
kører hen over, vil det give en speciel lyd og det er denne lyd du kan høre,
når s-togene suser forbi dit hjem. :)
Med de nye s-tog er lyden kraftigere, højere og mere markant. Det skyldes at
toget ikke har bogier lige som de gamle s-tog men enkelt-aksler. Hver aksel
yder et tryk på skinnen og dette tryk er noget højere end på de gamle s-tog.
:)

Håber det hjalp på forståelsen.

_____________________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Jan Olsen
http://www.bulls-parade.dk
-----Original Message-----
From: Søren Kaagaard Olsen [mailto:...@...]
Sent: 11. april 2005 13:57
To: '...@...'
Subject: [S-tog] Spor isolation


Hej (Jan)



Kunne du forklare hvad en spor isolation er ?



Mvh



Søren



[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]



S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links