Pris pr vognsæt 4g:

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Pris pr vognsæt 4g: (#991)

kristian.jakobsen@... skrev 2005-05-25 19:15:

Sad lige og læste dsb 1 kvt regnskab..

der er indkøbt 8 s-tog for ialt 324 millioner korner, hvilket giver en pris
på 40,5 mil pr s-tog sæt, havde godt nok ikke regnet med de var så dyre.

Plus man kan læse at s-tog ulykken i Lyngby koste 26 millioner kroner i
selvrisko, men er meget mindre end hvad det koster at få lavet de 2 togsæt,
så man må gå ud fra begge kommer i drift igen, når man kan læse det sådan.

Ps: noget nyt i 4,2 G sagen? vi er snart i juni, rart at vide hvornår man
skal nå at fange den sidste tur i et 2G togsæt..

Re: [S-tog] Pris pr vognsæt 4g: (#993)

Dennis T. Rohde skrev 2005-05-26 10:07:

Ja 4.G. toget er dyrt. Det er jo ikke en Lada, men nok nærmere togenes
Ferrari. De er jo også røde :-)

Ang. litra SE. DSB S-tog har modtaget 26 af ialt 31 togsæt, og de sidste to
modtagne er igang med de obligatoriske tests, som alle togsæt skal igennem
inden idriftssættelse. Hvornår toget så bliver sat i drift er ikke så let at
svare på. Jeg har tidligere skrevet at det ville blive i juni eller juli,
det tror jeg stadig på, selvom det hele afhænger af sagsbehandlingstiden i
Trafikstyrelsen.

DSB regner med at 2.G. toget er væk fra hovestrækningerne fra
køreplanskiftet 2006. Hvad man så end mener med det. Noget kunne tyde på at
Ringbanen får lov at nyde godt af 2.G lidt tid ind i 2006. Man har jo lov at
håbe.

Hilsen Dennis

----- Original Message -----
From: <...@...>
To: <...@...>
Sent: Wednesday, May 25, 2005 11:54 AM
Subject: [S-tog] Pris pr vognsæt 4g:



Sad lige og læste dsb 1 kvt regnskab..

der er indkøbt 8 s-tog for ialt 324 millioner korner, hvilket giver en pris
på 40,5 mil pr s-tog sæt, havde godt nok ikke regnet med de var så dyre.

Plus man kan læse at s-tog ulykken i Lyngby koste 26 millioner kroner i
selvrisko, men er meget mindre end hvad det koster at få lavet de 2 togsæt,
så man må gå ud fra begge kommer i drift igen, når man kan læse det sådan.

Ps: noget nyt i 4,2 G sagen? vi er snart i juni, rart at vide hvornår man
skal nå at fange den sidste tur i et 2G togsæt..

RE: [S-tog] Pris pr vognsæt 4g: (#994)

Hjalmar Christiansen skrev 2005-05-26 10:30:

Hej Kristian

> Sad lige og læste dsb 1 kvt regnskab..

Den slags er ofte interessant læsning, men tiltider ganske kedsommeligt.

> der er indkøbt 8 s-tog for ialt 324 millioner korner, hvilket
> giver en pris
> på 40,5 mil pr s-tog sæt, havde godt nok ikke regnet med de
> var så dyre.

Ingen overraskelse her. Men pas på med den slags beregninger. Kombinationen
af DSB's regnskabsprincipper og kontraktens betalingsbetingelser kan let
drille. Du kan finde den rigtige kontraktsum i det aktstykke til
Folketingets finansudvalg, som blev behandlet ved bestillingen af togene.

> Plus man kan læse at s-tog ulykken i Lyngby koste 26
> millioner kroner i
> selvrisko, men er meget mindre end hvad det koster at få
> lavet de 2 togsæt,
> så man må gå ud fra begge kommer i drift igen, når man kan
> læse det sådan.

Hverken du eller jeg ved hvormange penge, DSB får udbetalt fra forsikringen
(DSB ved det måske ikke engang selv endnu). Udover til selve togene har DSB
også en del udgifter til erstatninger til 3. part, oprydning og meget andet.

Derfor kan vi ikke på det grundlag konkludere hvor dyr genopbygningen af
togene bliver - eller for den sags skyld om der bliver bestilt nye tog til
erstatning.

Men at jernbaneulykker er dyre sager skal der ikke herske tvivl om. 3
cifrede millionbeløb er set.

Hjalmar