Elbusserne og vinter?

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

5 svar

Elbusserne og vinter? (#579)

LarsBudtz.dk skrev 26-01-2010 13:18:

Jeg faldt over en artikel på DR der fortæller om elbiler og vinter, og der er jo naturligvis ikke nogen varmekilde, da den jo plejer at komme fra motoren. (I princippet er det dødsstødet for elbiler; hvordan i alverden skal man få varmet op fra -10 grader til bare +10, i en elbil??? Hvorfor er dette problem ikke omtalt før???)

Men så kom jeg til at tænke på CarInd'erne, for de kører jo trodsalt rundt i øjeblikket(I hvertfald igår), og enten må rækkevidden være voldsomt forkortet, eller også må chaufføren køre rundt med polarfrakke, hue og vanter??? Selv bare kulden, uden forbrug fra varmeanlæg, vil jo forkorte batteriets levetid...

Re: Elbusserne og vinter? (#580)

Thomas de Laine skrev 26-01-2010 15:22:

Der var en af de rigtig kolde dage, hvor driften på linje 11 var uregelmæssig på grund af kulden. En del af prisen for at bruge ny teknologi er vel børnesygdomme.

Re: Elbusserne og vinter? (#582)

LarsBudtz.dk skrev 26-01-2010 16:11:

Jeg har bare svært ved at forestille mig hvordan man skal kunne varme en elbil/bus op, uden en forbrændingsmotor?

Re: Elbusserne og vinter? (#584)

Peter B. Brandsen skrev 27-01-2010 00:42:

Ja, der findes jo sådan noget der hedder en elradiator!

Re: Elbusserne og vinter? (#586)

Thomas de Laine skrev 27-01-2010 14:23:

Jeg har bare svært ved at forestille mig hvordan man skal kunne varme en elbil/bus op, uden en forbrændingsmotor?


Elvarme er jo ikke så klimavenligt. Andre har undret sig over det samme før:

[link]

Re: Elbusserne og vinter? (#587)

LarsBudtz.dk skrev 27-01-2010 14:33:

="Peter B. Brandsen" Ja, der findes jo sådan noget der hedder en elradiator!


Ja, der er jo lige det, at varme er noget af det absolut mest strømforbrugende man kan tænke sig!

Batterilevetiden vil blive meget voldsomt forringet, hvis der skal trækkes kraft til varme..! Selvom man så ser helt bort fra om hvorvidt det er klimavenligt eller ej, så vil det kræve meget mere effektive batterier, end det producenterne kan komme op med idag..!

Der er absolut ingen problemer med at opvarme et tog, en sporvogn eller en trolleybus, eftersom at der er konstant tilførsel af strøm, men lige så snart at strømkilden er begrænset til en så lav kapacitet som man kan lave batterier til idag, må elradiatorer altså siges at være urealistiske... ;)