Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

14 svar

Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#614)

Jens Christesen skrev 10-02-2010 15:53:

vinter vinter vinter....

Fotosted: A. P. Møller Skole (dansk gymnasium) i D-Schleswig, 10.02.2010
i dag slutede skolen på grund af snevejr allerede klokken 11.00
Billederne viser de skolebusser der kørte i dag:

Autokraft 787 - Mercedes-Benz O 405 N (normalt Bybus Husum!)
[img http://www.abload.de/img/a23pnn.jpg[/img
JoZa Leck, NF-JZ 81, Setra S 315 UL
[img http://www.abload.de/img/a3mo5s.jpg[/img
Dirk Nissen, SL-DN 48, Neoplan Jetliner
[img http://www.abload.de/img/a4aoqv.jpg[/img
Dirk Nissen, SL-DN 49, Neoplan Jetliner
[img http://www.abload.de/img/a5dohe.jpg[/img
Verkehrsbetriebe Schleswig-Flensburg 14, Mercedes--Benz O 530 G
[img http://www.abload.de/img/a73tkx.jpg[/img
Verkehrsbetriebe Schleswig-Flensburg 20, Mercedes--Benz O 408
[img http://www.abload.de/img/a6bo7f.jpg[/img
Autokraft 787 - Haltestelle A. P. Møller Skole
[img http://www.abload.de/img/a2a3pqo.jpg[/img
Verkehrsbetriebe Schleswig-Flensburg 14, Haltestelle A. P. Møller Skole
[img http://www.abload.de/img/a8isz1.jpg[/img

Anser-Anser
[img http://www.abload.de/img/a10r40e.jpg[/img [/quote]

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#618)

LarsBudtz.dk skrev 10-02-2010 21:50:

Nu ved jeg ikke om du er særligt interesseret/indviet i EvoBus' modelprogram, men apropos Mercedes'er, jeg faldt over et billede af en ny model Conecto, der tydeligvis er en Citaro, bare med en lidt anderledes front. Jeg går ud fra at de produceres i Tyrkiet, men virker det ikke lidt som at skyde sig selv i foden, for hvis man kan købe en billig Conecto, der er en (næsten) nøjagtig Citaro kopi, hvorfor så købe en dyr Citaro? Eller har EvoBus planlagt markedet så man slet ikke har valget? Måske koster de også det samme, det aner jeg sådan set ikke? Men jeg kan i hvertfald se at man i Polen (evobus.pl) har frit valg, mellem de to, tilsyneladende ens busser?

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#619)

Peter B. Brandsen skrev 11-02-2010 01:12:

En Conecto er det ikke en slags mellemgulvsbus?

Jeg har kørt med en i Estland og den havde et trin op ved alle 3 døre i bussen (men var ellers som en lavgulvsbus)

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#620)

Jens Christesen skrev 11-02-2010 06:14:

="Peter B. Brandsen" En Conecto er det ikke en slags mellemgulvsbus?

Jeg har kørt med en i Estland og den havde et trin op ved alle 3 døre i bussen (men var ellers som en lavgulvsbus)


De Conecto jeg kender til er:

Mercedes-Benz O 345 H (Højgulvsbus)

[img http://666kb.com/i/baagwyxuig5wbpqyh.jpg[/img

Hansen-Borg, Fintzen og Rohde har nogle.

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#621)

Thomas de Laine skrev 11-02-2010 13:31:

="Peter B. Brandsen" En Conecto er det ikke en slags mellemgulvsbus?


Jeg troede, "mellemgulv" var en del af den menneskelige anatomi. :)

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#622)

LarsBudtz.dk skrev 11-02-2010 21:12:

Sådan ser "den gamle" Conecto også ud, men idag er den en fuldstændig almindelig "Citaro classic", bare med andre lygter. Prøv at kigge her(rul ned til bunden af siden): [link]

Den figurerer ikke på fx. mercedes-benz.de, men der er masser af billeder på phototrans.eu...

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#623)

LarsBudtz.dk skrev 11-02-2010 21:15:

Se fx. her:
[img http://www.busworld.org/_cms/news/pics/foto_sys_Afbeeldingen_Afbeelding_118.jpg[/img
(billede fra busworld.org)

Bussen er egentlig ikke interessant, jeg undrer mig bare over "dobbeltgængermodellen"... Selvom den er tyrkisk bygget, hvor Citaro'en vel stadig er tysk, er det lidt mystisk, med tanke på at der intet er i vejen for at evobus sælger Setra GT-HD'ere i vesteuropa... :?:

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#624)

bergenga skrev 11-02-2010 23:06:

Den gamle Conecto (O345) er en vanlig normalbuss ja, selv om den nok er noe lavere enn andre busser med normalgulv. Den gir i hvert fall et visuelt inntrykk av at den er lavere.
Denne modellen ble solgt over hele Europa som en billigmodell, men den var ikke særlig populær, og ble vel etter noen år droppet. I hvert fall ble den det i Norge.

Den nye Conecto G er som det nevnes ganske lik Citaro, men den er kun i salg på de øst-europeiske markedene.

Den gamle Tourismo'en ble kun bygget i Tyrkia, men solgt over hele Europa. Den fantes i to versjoner; O350-15RHD som var den vanlige og O350-15SHD som var litt høyere.
I 2007(? ) kom den nye Tourismo, og fra og med da er den bygget på samme konstruksjon som Setra GT-HD. Det er også endret slik at du kan få Tourismo'en bygget både i Tyskland og i Tyrkia, mens Setra GT-HD kun bygges i Tyskland. Om det finnes noen prisforskjell på bygging i Tyskland eller Tyrkia vet jeg ikke. Man har også gått over fra å levere den i to høyder og én lengde, til å levere den i én høyde og tre lengder; Tourismo (15RHD), Tourismo M (16RHD) og Tourismo L (17RHD). Setra S419GT-HD finnes det ingen tilsvarende til som Tourismo.
Under Busworld 2009 ble det også lansert en Tourismo RH, som egentlig er en Integro, men gulvet er hevet 8 cm for å få plass til mer bagasje. Denne er tilsvarende Setra H, som også ble lansert samtidig. Om Tourismo RH også kommer til å bygges i Tyrkia vet jeg ikke ennå.

Travego ble tidligere kun bygget i Tyskland, men fra da den kom i ny versjon for et par år siden blir også den noen ganger bygget i Tyrkia. Travego'en tilsvarer omtrent Setra HD, men mens Setra HD kun finnes i én lengde (og som midibuss), finnes Travego i tre lengder; Travego (15RHD), Travego M (16RHD) og Travego L (17RHD).
I Tyrkia bygges også en Travego SHD, altså en høyere Travego. Disse er da naturlig nok basert på Setra HDH. Men de leveres ikke i Vest-Europa, siden det her er Setra som er det flotteste merket.

Og da har jeg skrevet en hel del nyttig info om to for dere dansker totalt uinteressante bussmerker. ;)
(Men er det ikke noe som heter interesse gjennom læring ... ? :D )

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#625)

bergenga skrev 11-02-2010 23:14:

="Peter B. Brandsen" En Conecto er det ikke en slags mellemgulvsbus?

Jeg har kørt med en i Estland og den havde et trin op ved alle 3 døre i bussen (men var ellers som en lavgulvsbus)

Var det en fra MRP Linna Liinid du reiste med? De er jo litt spesielle, ved at de har dører 2-2-2, mot 1-2-0 som er det normale. Det er godt mulig at disse også har et lavere gulv.

Jeg kan huske å ha sett betegnelsene O345H og O345Ü, men hva som kan være forskjellen på de vet jeg ikke. Disse med 2-2-2 har sannsynligvis en annen bokstav i betegnelsen, men det har jeg ikke klart å finne ut av.

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#626)

Peter B. Brandsen skrev 11-02-2010 23:36:

="Thomas de Laine"
="Peter B. Brandsen" En Conecto er det ikke en slags mellemgulvsbus?

Jeg troede, "mellemgulv" var en del af den menneskelige anatomi. :)

En alternativ gulvhøjde kræver et nyt ord :P

Jeg har kigget lidt på mine fotos og begge disse busser er Mercedes Conecto. Det står der i hvertfald på dem...:

MPK Lublin 2311, Lublin, Polen
[img http://www.petersbusside.dk/billeder/IMG_7562.jpg[/img
Den ligner en Citaro, men er en Conecto.

="bergenga" Var det en fra MRP Linna Liinid du reiste med? De er jo litt spesielle, ved at de har dører 2-2-2, mot 1-2-0 som er det normale. Det er godt mulig at disse også har et lavere gulv.

Jeps - dem på bl.a. linie 2 og 49 i Tallinn:
MRP Linna Liinid 042, Tallinn, Estland
[img http://www.petersbusside.dk/billeder/IMG_9641.jpg[/img
...også en Conecto...

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#627)

Jens Christesen skrev 12-02-2010 08:14:

Hej,

for det østeuropæiske marked blev der bygget

Mercedes-Benz O 403
samme bus blev solgt som Mercedes-Benz O 350 i vesteuropa.....

[img http://666kb.com/i/bfj9mt2t79s23ace8.jpg[/img

[img http://666kb.com/i/bfj9p9l9xg2a8gta8.jpg[/img

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#628)

Peter B. Brandsen skrev 12-02-2010 19:49:

Mere Conecto O.345 med 2-2-2:

Cityliner 001, Černý Most, Prag, Tjekkiet
[img http://www.petersbusside.dk/billeder/IMG_5288.jpg[/img

Nu ejer jeg så heller ikke flere fotos af dem :P

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#629)

LarsBudtz.dk skrev 12-02-2010 22:28:

="Peter B. Brandsen"

Nu ejer jeg så heller ikke flere fotos af dem :P


Så er det godt vi andre gør! :P ;-)
[img http://www.larsbudtz.dk/KVS-9%20copy.jpg[/img

Selvom det slet ikke var meningen at dette skulle blive til en udstilling af discount-Mercere, jeg havde bare håbet på at nogen havde en idé om hvorfor man nu har "dublet-modelprogrammet"...!? ;-)

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#630)

Jens Christesen skrev 13-02-2010 07:54:

Hi,

nu fik jeg lidt mere informationer om de lavguvs Citaro äh Conecto....

Die bliver bygget siden ca. 2008 fgor det østeuropæiske marked.

De er teknisk enkelt og når ikke op til de vesteuropæiske miljø-krav (udstødning mm.) og priser.....

Det er altså Citaro light der ikke bliver godkendt i vesteuropa!
I Tysklland er der hvist nok en enkelt Conecto G lavgulv med særlig "undtagelses" indregestrering.
Det skulle være en Evobus demovogn.

hilsen

Jens

Re: Skolebuskørsel for dansk skole i Slesvig - 8 Fotos (#631)

LarsBudtz.dk skrev 13-02-2010 19:39:

Miljøforholdene er selvfølgelig betydningsfulde, så hvis der er sparet der, giver det mening. Men som medlem af EU skulle man da tro at Polen også skulle følge med gældende Euro (?) krav...