Demo Citea'en!

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

12 svar

Demo Citea'en! (#755)

LarsBudtz.dk skrev 03-05-2010 19:47:

Nu er den tilsyneladende sendt videre til Stamholmen garage; jeg spottede den ankomme omkring 12:45 idag, den 3. maj. Den har desuden fået internnummer 7000.

[img http://www.larsbudtz.dk/bscit1.jpg[/img

[img http://www.larsbudtz.dk/bscit2.jpg[/img

(Beklager den miserable mobil-kvalitet... :roll: )

Re: Demo Citea'en! (#762)

DVG skrev 08-05-2010 14:50:

Bussen er indsat på 5A med røde hjørner. Set i dag kl. 10:19 på vej mod Husum ved elmegade. Håber ikke 5A mister deres nuværende busser, de er efter min mening noget af det bedste der kører, når det nu skal være bus;).

Re: Demo Citea'en! (#764)

LarsBudtz.dk skrev 08-05-2010 16:57:

En eller anden gang skal de jo udskiftes, men det er vist bestemt ikke nært forestående! ;) Men jeg vil bestemt give dig ret i at de virker som de allermest velkørende, indenfor Movia H, i øjeblikket. Hvorfor ved jeg ikke, men det virker som om at de har lidt mere power, end andre de andre B12'ere der er i den Københavnske buspark... Gearene betyder nu nok noget, men det virker nu som om, at motoren har lidt mere overskud i sig selv..? :)

Re: Demo Citea'en! (#765)

Sikandar skrev 08-05-2010 17:49:

I dag 8.maj 2010 kører bussen på linje 5A og 84N, efter følgende tider:


Linje 5A
Husum Torv .... afg. 1747
Lufthavnen ...... afg. 1855
Husum Torv .... afg. 2002
Lufthavnen ...... afg. 2110
Husum Torv .... afg. 2217
Lufthavnen ...... afg. 2325
Husum Torv .... ank. 0027 - ankomst!

Tom til Hvidovre Hospital..

Linje 84N
Hvidovre Hospital ................... afg. 0114
Buddinge, Gladsaxe Rådhus .. afg. 0211
Hvidovre Hospital ................... afg. 0314
Buddinge, Gladsaxe Rådhus .. afg. 0414
Hvidovre Hospital ................... ank. 0508 - ankomst!

Re: Demo Citea'en! (#766)

Jef Pallavicini skrev 08-05-2010 21:54:

Rent brændstoføkonomisk er en Volvo B7RLE'er eller en VDL Berkhof SB120 nok det bedste valg..
Volvo B12BLE 63'erne hos Nobina med 12trins gearkasse fra Volvo kører højst 4,06 ved grøn kørsel - dvs. omkring 2-3 km/l normalt. Volvo'er hos Netbus har Voith gearkasse, og kører nok højst omkring de 2 km/l - at de virker som om de "giver mere" er nok fordi de skifter senere end I-shift'en fra Volvo. De busser der kører på 1A har ZF, og de kører ligeså godt som dem på 5A. Dog har dem på 1A og 5A samme problem - de bliver aldrig kørt igennem, så filtrene bliver fyldt.

Redigeret 1 gange.

Re: Demo Citea'en! (#767)

LarsBudtz.dk skrev 08-05-2010 23:11:

Den store forskel er også lyden. Aabenraa Volvo'erne på fx. 1A, 6A, 200S lyder mere som et eller andet hydraulisk lydshow, hvor Vest'erne lyder som en rigtig motor. Hvis man sidder bagi kan man naturligvis lettere høre motoren, men hvis man befinder sig i den forreste halvdel af bussen, hører man ikke meget andet end et "elektronisk-hydraulisk orkester". Men når fornemmelsen af højere ydelse bare skyldes at gearkassen først skifter i højere omdrejninger, der hvor hypperne er ;) ; så må man jo bare konstatere at man er nødt til at være Voith-tilhænger :D ;) -Man kan altså virkeligt mærke forskel; jeg er sikker på at chaufførerne trykker pedalen i bund når de accelererer ned ad motorvejsrampen i 500S, og det føles bestemt svagere end hvad man kan opleve på 5A, midt i myldretidstrafikken på Nørrebro... :D

Redigeret 1 gange.

Re: Demo Citea'en! (#768)

Thomas de Laine skrev 09-05-2010 12:10:

Forskellen på lyden skyldes også, at der sidder en anden motor i Netbus' B12BLE'ere end i de ældre B12BLE'er på 1A, 6A og 500S.

Re: Demo Citea'en! (#770)

Jef Pallavicini skrev 09-05-2010 15:45:

Busserne på 500S er slidte, men de kører fandme godt af deres alder..
Motormæssigt mener jeg ikke der er forskel på ydelsen i form af HK på 1A og 5A busserne, til trods for 5A busserne har en anden motor.

Re: Demo Citea'en! (#771)

LarsBudtz.dk skrev 09-05-2010 17:32:

="Jef Pallavicini" Busserne på 500S er slidte, men de kører fandme godt af deres alder..
Motormæssigt mener jeg ikke der er forskel på ydelsen i form af HK på 1A og 5A busserne, til trods for 5A busserne har en anden motor.


Ja, de har vel mange km på bagen efterhånden, med den relativt lange rute de altid har kørt. Men køreegenskaberne er vel ikke blevet mærkbart ringere med tiden... I den sammenhæng, er de tilsvarende busser på 6A vel mere slidte/hærgede?

Hvis ydelse og forbrug i de to 12-liters motormodeller er det samme, hvad har så været fidusen i at lave en ny?

Re: Demo Citea'en! (#796)

Thomas Weidekamp skrev 23-05-2010 13:19:

Mht til 500S er der jo den forskel uden at fornærme alt for mange at det er CT busser og ikke Arriva :D
er der nogen der kender fremtidige krav til 500S, jeg tænker på om den skal op på 13,7 m busser som de andre S busser?

Re: Demo Citea'en! (#798)

Jef Pallavicini skrev 23-05-2010 15:41:

="Thomas Weidekamp" Mht til 500S er der jo den forskel uden at fornærme alt for mange at det er CT busser og ikke Arriva :D
er der nogen der kender fremtidige krav til 500S, jeg tænker på om den skal op på 13,7 m busser som de andre S busser?


Om bussen er leveret til CT eller Arriva gør vel ikke den store forskel, det er jo samme type ;)
500S vil højst sandsynligt ligesom sidst kunne bydes med både 12m. og 13,7m. - og så er det vel pengene der bestemmer.

Re: Demo Citea'en! (#799)

Thomas Weidekamp skrev 23-05-2010 18:17:

Om bussen er leveret til CT eller Arriva gør vel ikke den store forskel, det er jo samme type

Hehe nej det har du helt ret i, jeg tænkte nu mere på den generelle vedligeholdeses standart hos CT.
Jeg tror ikke jeg har set mange CT busser der ikke havde en rimlig pæn stand. Derimod kan antallet af Arriva busser med en eller flere skavanker ikke for mit vedkommende tælles på en hånd ;)

Re: Demo Citea'en! (#800)

LarsBudtz.dk skrev 23-05-2010 23:16:

CT's 200S 8500'ere er nu ikke engang voldsomt meget kønnere end Arrivas tilsvarende , men deres mekaniske tilstand skal jeg ikke kunne udtale mig om...