Fremtidens busser blir trolley...
Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
Alle emner
11 svar
Fremtidens busser blir trolley... (#964)
KimEast skrev 29-09-2010 03:35:
Det er helt sikkert, at fremtiden byder på at fossil brændsel blir meget dyr, og el blir meget billig. Det vil på et tidspunkt betyde, at det blir enormt dyrt i en by som København, at kun køre med diesel-busser. Man havde engang et forsøg med DUO-busser, der egentligt gik i vasken inden det overhovedet begyndte, men jeg tror personligt alligevel ikke på DUO i fremtiden. Det blir REN el-drevne busser med 2 stænger, og måske et batteri, der kan slæbe bussen hjem i garagen fra et punkt max 5 km væk, hvor ledningerne slutter.
Og man kan passende starte med linie 6A . 80% at ruten er ligeud af landevejen.
Hygge
Kim
Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2685)
shs2074 skrev 12-11-2012 04:06:
Forsøget med DUO-busserne, som HUR kørte en gang i starten af 1990erne, må vist betegnes som en gigantisk fiasko, til mange millioner kroner, smidt forgæves ud af vinduet. I starten kørte DUO-busserne fint, når køretråden begyndte, så blev stængerne hejst op, så elmotoren stod for fremdriften og dieselmotoren blev slukket. Men efter kort tid var der problemer, DUO-busserne kørte mere og mere med stængerne nede og med dieselmotoren kørende, på hele strækningen, også hvor der var køretråd.
I den sidste periode af forsøget, var der ingen DUO-busser ude at køre på strækningen, men kun almindelige dieselbusser på linjen. Efter forsøget, endte de to DUO-busser på linje 184, med kun dieselmotoren som drivkraft. Der er sikkert mange ting der gik galt med DUO-busserne, men en af de mange ting der gik galt, var det styresystem, der skulle lede strømen ned fra køretråden til elmotoren. Som blev benyttet alle andre steder i verden, med stor succes og uden de store problemer, dette system var ikke godt nok for HUR. De vil have deres helt ejet nye system, det fik de også, det virkede bare ikke. Det var tyske Siemens der stod for el siden, Siemens har sikkert nok været klar over at projektet var dødsdømt fra starten. Men det betød ikke noget, de skrev blot en regning, på et par millioner D-Mark til HUR, som pænt betalte, for i bund og grund, ingenting. Siemens må have grint godt af HUR.
Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2686)
KimEast skrev 12-11-2012 13:14:
Hæh. Ganske korrekt. - Det gik ikke dengang, der var forkerte aktører inde, og derfor gik det galt. - Idag er situationen en anden, men tror nu der går lidt tid (5-10 år), før man tænker i el-drift igen. Grundet den kæmpe fiasko med 184 dengang, er alt udskudt ca 10 år.
Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2689)
Peter B. Brandsen skrev 12-11-2012 18:13:
I mange lande, som fx Tjekkiet, kører der da bunkevis af duobusser rundt i almindelig drift. Mange er trolleybusser med en bette ekstramotor til at køre mindre stykker udenfor ledningsnettet. Fx i Plzen er flere trolleybusser også duobusser. Dem skulle der ikke være nogle problemer med
Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2690)
ole skrev 12-11-2012 18:56:
Så må man håbe det går bedre end "forsøget" i sin tid mellem nørreport og Hans Knudsensens PL med de såkaldte duo/kombibusser. Sjældent har man oplevet et så vanvittigt støjniveau indvendig, også i forhold til de behagelige gamle KS/NESA trolleybusser.
Ole
Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2691)
Jesper KD skrev 12-11-2012 22:22:
Her er duobussen 50E's daværende rute:
2.8.93 Duobus-linie oprettet forsøgsvist man-fre i dagtimerne; el-drift Gothersgade-Vibenshus Runddel; Busdivisionen Artillerivej:
50E Hovedbanegården-Bernstorffsgade-?Vesterbrogade el. Hammerichsgade-Jernbanegade?-Rådhuspladsen-V. Voldgade-N. Voldgade-Nørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade-Sølvtorvet->Webersgade>-Fredensgade-TagensvejNørre Allé-Vibenshus Runddel-Lyngbyvej-Hans Knudsens Pl.
25.9.94 Nedlagt og duobusser overført til 184.
Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2693)
Thomas de Laine skrev 12-11-2012 23:27:
="Jesper KD" ?Vesterbrogade el. Hammerichsgade-Jernbanegade?
50E kørte ad Hammerichsgade - Jernbanegade. Det har jeg selv set, og det fremgår også af rutekortet i linjekøreplanen/folderen om linje 50E. Se evt. også dette billede fra stoppestedet i Jernbanegades forlængelse: [link]Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2695)
larsht skrev 13-11-2012 11:56:
="Thomas de Laine" ="Jesper KD" ?Vesterbrogade el. Hammerichsgade-Jernbanegade?
50E kørte ad Hammerichsgade - Jernbanegade. Det har jeg selv set, og det fremgår også af rutekortet i linjekøreplanen/folderen om linje 50E. Se evt. også dette billede fra stoppestedet i Jernbanegades forlængelse: [link]
Jeps, jeg er også ganske sikker på at den kørte i Jernbanegade - ligesom i øvrigt 150S gjorde ved oprettelsenRe: Fremtidens busser blir trolley... (#2696)
shs2074 skrev 13-11-2012 12:46:
="shs2074" Forsøget med DUO-busserne, som HUR kørte en gang i starten af 1990erne, må vist betegnes som en gigantisk fiasko, til mange millioner kroner, smidt forgæves ud af vinduet. I starten kørte DUO-busserne fint, når køretråden begyndte, så blev stængerne hejst op, så elmotoren stod for fremdriften og dieselmotoren blev slukket. Men efter kort tid var der problemer, DUO-busserne kørte mere og mere med stængerne nede og med dieselmotoren kørende, på hele strækningen, også hvor der var køretråd.
I den sidste periode af forsøget, var der ingen DUO-busser ude at køre på strækningen, men kun almindelige dieselbusser på linjen. Efter forsøget, endte de to DUO-busser på linje 184, med kun dieselmotoren som drivkraft. Der er sikkert mange ting der gik galt med DUO-busserne, men en af de mange ting der gik galt, var det styresystem, der skulle lede strømen ned fra køretråden til elmotoren. Som blev benyttet alle andre steder i verden, med stor succes og uden de store problemer, dette system var ikke godt nok for HUR. De vil have deres helt ejet nye system, det fik de også, det virkede bare ikke. Det var tyske AEG der stod for el siden, AEG har sikkert nok været klar over at projektet var dødsdømt fra starten. Men det betød ikke noget, de skrev blot en regning, på et par millioner D-Mark til HUR, som pænt betalte, for i bund og grund, ingenting. AEG må have grint godt af HUR.
Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2698)
shs2074 skrev 13-11-2012 12:54:
="shs2074" ="shs2074" Forsøget med DUO-busserne, som HUR kørte en gang i starten af 1990erne, må vist betegnes som en gigantisk fiasko, til mange millioner kroner, smidt forgæves ud af vinduet. I starten kørte DUO-busserne fint, når køretråden begyndte, så blev stængerne hejst op, så elmotoren stod for fremdriften og dieselmotoren blev slukket. Men efter kort tid var der problemer, DUO-busserne kørte mere og mere med stængerne nede og med dieselmotoren kørende, på hele strækningen, også hvor der var køretråd.
I den sidste periode af forsøget, var der ingen DUO-busser ude at køre på strækningen, men kun almindelige dieselbusser på linjen. Efter forsøget, endte de to DUO-busser på linje 184, med kun dieselmotoren som drivkraft. Der er sikkert mange ting der gik galt med DUO-busserne, men en af de mange ting der gik galt, var det styresystem, der skulle lede strømen ned fra køretråden til elmotoren. Som blev benyttet alle andre steder i verden, med stor succes og uden de store problemer, dette system var ikke godt nok for HUR. De vil have deres helt ejet nye system, det fik de også, det virkede bare ikke. Det var tyske AEG der stod for el siden, AEG har sikkert nok været klar over at projektet var dødsdømt fra starten. Men det betød ikke noget, de skrev blot en regning, på et par millioner D-Mark til HUR, som pænt betalte, for i bund og grund, ingenting. AEG må have grint godt af HUR.
På det foto af linje 50E der henvises til, via danskebusser.dk. Kan der øverst oppe på siden, ses at det var AEG der der stod for el systemet og ikke fejlagtigt som jeg huskede Siemens. Så det beklager jeg og undskylder over for Siemens.Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2700)
Frank P skrev 13-11-2012 22:25:
="KimEast" Hæh. Ganske korrekt. - Det gik ikke dengang, der var forkerte aktører inde, og derfor gik det galt. - Idag er situationen en anden, men tror nu der går lidt tid (5-10 år), før man tænker i el-drift igen. Grundet den kæmpe fiasko med 184 dengang, er alt udskudt ca 10 år.
Jeg mener helt bestemt at huske, at forsøget blev støttet af den danske stat eller EU kun fordi, at man brugte vekselstrømsmotorer i.s.f. jævnstrømsmotorer. Ergo var der ikke penge såfremt forsøget ikke bragte ny teknologi på vejen. Men vildt var det at opsætte køretråd og nye master til 2 busser!
Husker premiereturen, hvor man måtte køre med diesel men sætte stængerne op for syns skyld!
I øvrigt var der flere transperente plastik"tragte" undervejs, hvor chaufførerne kunne sætte stængerne op, hvis man skulle omlægge ruten eller kører udenom forhindringer i busbanerne. Blandt andet ved Nørre Allé/Blegdamsvej kunne bussen få "stængerne i vejret" undervejs...Re: Fremtidens busser blir trolley... (#2701)
Thomas de Laine skrev 13-11-2012 22:46:
AEG var involveret - det var dem, der udviklede den asynkrone vekselstrømsmotor til duobusserne. Der var jævnstrøm i køreledningerne, men den blev lavet om til vekselstrøm i bussen, inden den ramte "motoren". Duobusserne i f.eks. Essen, Zürich og Bergen, som var blandt duobusbyerne før København, var alle "rene" jævnstrømsbusser.
Det skal bemærkes, at en vekselstrømsmotor - i hvert fald i princippet - er billigere i både anskaffelse, vedligeholdelse og drift end en jævnstrøms-, da den er simplere og lettere. De to duobusser til København kostede ca. 9 mio. kr. stykket (prisniveau engang primo-1990'erne). En tilsvarende almindelig dieselledbus (højgulv) fra de traditionelle danske leverandører kostede på det tidspunkt ca. 2,7 mio. kr.
Hele forsøget stod i 45 mio. kr. fordelt på parterne som følger:
EF (det hed det endnu dengang): 10 mio.
Mercedes-Benz/AEG: 8 mio.
Københavns Belysningsvæsen (det hed det endnu dengang): 3 mio.
Trafikministeriet (det hed det endnu dengang): 2,5 mio.
Nesa: 2 mio.
HT (det hed det endnu dengang): ca. 19,5 mio.