Operation X ser på busser med partikelfiltre

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

10 svar

Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1152)

Thomas Weidekamp skrev 17-03-2011 18:02:

I aften kl 20.35 sender TV2 Operation X hvor der stilles skarpt på busser der ikke helt overholder de normer de angiveligt skulle mht udledning af partikler.
Der bliver testet Arriva busser (6A,150S) og City Trafik (1A,21) og de er meget "sorte" bagi.
Det er dog en meget forskellig reaktion fra de to selskaber. Arriva lover bod og bedring, mens City Trafik ikke anerkender noget problem!

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1153)

Milling skrev 19-03-2011 16:50:

Nogle af Aarhus Sporvejes busser blev også testet af Operation X, og torsdag/fredag i denne uge igen af TV2 Østjylland. Og også hos dem var der problemer med filtrene. AAS vil ikke tage nogen chancer, så nu køber AAS samme måleudstyr som TV2 brugte, og indfører ekstra, ikke lovpligtige tests af alle deres busser. Desuden vil Midttrafik tage en snak med alle selskaber der kører ind og ud af Aarhus om lignende tests, og tilbyde dem at låne udstyret fra AAS, så de kan få testet deres busser.

Mere hos TV2 Østjylland og Midttrafik
http://www.tv2oj.dk/arkiv/2011/3/18?vid ... autoplay=1
http://midttrafik.dk/?newsid=2818

I øvrigt kan Operation X-programmet ses på http://sputnik.tv2.dk/play/operation-x-29167/, hvis man har abonnement på TV2Sputnik.

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1154)

Frank P skrev 21-03-2011 19:38:

="Thomas Weidekamp" I aften kl 20.35 sender TV2 Operation X hvor der stilles skarpt på busser der ikke helt overholder de normer de angiveligt skulle mht udledning af partikler.
Der bliver testet Arriva busser (6A,150S) og City Trafik (1A,21) og de er meget "sorte" bagi.
Det er dog en meget forskellig reaktion fra de to selskaber. Arriva lover bod og bedring, mens City Trafik ikke anerkender noget problem!


Hej Thomas!


Det er ikke rigtigt, at City-Trafik ikke anerkender problemet med Morten Spiegelhauers målinger. City-Trafik er up-front i miljøkampen med medarbejder-incitamentsaftaler om bonus på brændstofbesparelser og er dét busselskab, som først har anskaffet hybridbusser til den daglige busdrift.
Direktør Michael Brandt-Nielsen gør jo i TV-programmet kun opmærksom på, at City-Trafik bruger de målinger på partikelfiltre, som staten har fastsat som krav. Morten Spigelhauers udstyret giver udslag på de fine partikler og der bliver i det officielle udstyr målt på de store partikler.

Uanset om, det er etisk og politisk korrekt at se på problematikken, ligger problemet jo ikke hos City-Trafik. Problemet ligger da i statens kravspecifikationer, som tillader målingerne. Og så kan branchen kun leve op til dette. Hvis staten strammer op, må branchen bede kontraktudbyderen om flere penge i tillæg til anskaffelse af nye filtre og så får vi hanket op i partikeludledningen.

Som jeg hører direktøren for City-Trafik svare, vil det jo med en anden omskrivning være det samme som f.eks. at bede busbrachen om kun at køre 40 km/t på veje, hvor det er tilladt at køre 50 km/t, simpelthen for sikkerhedens skyld. Så kan man jo heller ikke skyde branchen i skoene for ikke at overholde køreplaner og sinke den øvrige trafik. I det tilfælde må man jo se generelt på vilkårene for alle firmaer i branchen.

Så helt ærligt, så er det da åbenlyst, at der skal ses på den fejlslagne målemetode på partikelfiltre. Vi skal jo alle have et bedre miljø! Men det er ikke fair at udstille virksomheder, som overholder lovens krav i et TV-program. Det er fair at stille politikerne til vægs for at kræve en ændring.


Frank Pedersen

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1155)

Thomas Weidekamp skrev 22-03-2011 23:31:

Hej Frank

Jeg mener med mit indlæg ikke at City Trafik er en større "skurk" end andre. Målemetoden som godkender busserne er selvfølgelig synderen idet den har givet en falsk tryghed.
Jeg mener dog at man som busselskab der iht kontrakten med Movia er forpligtet til at have disse partikelfiltre, og at de er funktionelle, burde anerkende at disse filtre på de testede busser angiveligt ikke kan overholde kravene. Hvis skyld det er, at dette ikke tilfældet har jeg ikke taget stilling til.
Men det fremstiller City Trafik som modvillig til at reagere på det forelagte problem.
At selskabet har mange andre initiativer, såsom hybridbusser oa. er ukendt for de fleste, og det vil være denne, undskyld mit direkte sprog, meget dårlige tv-optræden der huskes.

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1162)

Frank P skrev 24-03-2011 19:13:

Hej Thomas!

Tak for dit svar. Dejligt at fået en diskussion omkring emnet op. Det mangler i kølevandet på programmet.

Jeg tager til gengæld ikke stilling til, hvorvidt optræden var god eller dårlig. Jeg har taget stilling til skyldsproblematikken og giver CT's direktør ret i, at der er noget helt galt med Morten Spiegehauers målinger. De er lavet på et helt andet grundlag for miljøgodkendelsen.
Der er ingen tvivl om, at branchen lever op til de krav, som gælder lige nu. Til gengæld synes jeg, at det er for plat af TV-2 at lave nogle helt nye målinger med udstyr, som man ikke anvender officielt. Jeg synes, det er for plat at afkræve cheferne svar på, hvad de så vil gøre..

Gøre ved...hvad? Man overholder jo kravene!

Til gengæld burde man have kørt meget hårdere på ministeren og hendes ansvar for at ændre regelsættet. Her kunne man få et konkret svar, der kan ændre på forholdene. Og til gengæd synes jeg, at et politisk korrekt svar fra en anden aktør på busmarkedet om, at man vil kigge på sagen hurtigst. For det er da lige, hvad der sker: kigger på sagen og ikke mere. Der er da, efter min bedste overbevisning, ingen større operatør i det danske land, som over en nat har ressourcer til at skifte alle partikelfiltre ud til de etiske krav, som Morten Spigelhauer, synes det bør være.

Så jeg kan kun stadig forstå Michael Brandt-Nielsens reaktion over at være konfronteret på fkatualiteter, som City-Trafik faktisk overholder nu.

Mit håb er dog, som de fleste i dette land, at vi for alle parter for ændret og indarbejdet dette forhold i kontrakter, krav og regler, så vi alle får glæde af en sundere natur. Ingen tvivl om det. Men at udstille enkelte virksomheder på forholdet er simpelthen ikke fair.


Frank Pedersen

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1163)

Thomas Weidekamp skrev 24-03-2011 22:49:

Hej Frank

Jeg synes også en diskussion om dette emne er godt, og venter altid med spænding på dit svar.

Jeg vil dele min argumentation i to dele:
1) Krav der er fra myndighederne til godkendelse
2) Krav fra Movia

1: Her er vi helt enige, alle busserne overholder de opstillede krav med den testmetode der bruges, og som desværre ikke virker. Jeg vil konkludere at myndighederne har lavet noget markværk.

2: Her er vi ikke helt enige. Movia kræver at et partikelfilter skal fjerne x antal % af partiklerne ift. en bus uden filter. Dette krav overholdes jo så desværre ikke. Dette krav er jo i princippet uafhængigt af myndighedernes opstillede målemetode til godkendelse.
Som det nævnes tidligere i denne tråd, tager man andre steder i landet denne "nye" målemetode i brug, netop fordi det er de krav trafikselskabet har opstillet.

Et defekt filter eller et tilstoppet filter er nok de mest almindelige. Uanset om det er selskab a eller b, ved en mekaniker uden tvivl hvordan man tjekker et filter samt hvor tit de skal skiftes.
Når næsten alle busser dumper, men ikke alle, indikere det, synes jeg at der generelt ikke er fejl på filterkonstruktion, men måske mere at de ikke tjekkes reglmæssigt. Min pointe er at det må være det enkelte selskabs ansvar at tjekke at bussen lever op til de krav der nu engang er specificeret i den kontrakt man har indgået. Man ved jo at en given del skal skiftes efter en vis tid eller antal km.

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1655)

Thomas Weidekamp skrev 23-08-2011 23:34:

Så er Operation X vågnet efter sommeren. Og de starter med et opfølgningsprogram hvor man igen stiller skarpt på Arriva og City Trafik.
I traileren vises at der er nye spørgsmål til City Trafik. Hvad de har "fundet ud af" denne gang må vi se på torsdag.

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1662)

Thomas de Laine skrev 25-08-2011 14:18:

Her er lidt om Movias reaktion på programmet:
[link]

Sædvanlig perfid udlægning hos Ekstra-Bladet:
[link]

Og en redegørelse fra City-Trafik:
[link]

Det bliver sendt i aften kl. 20 på TV2.

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1663)

Thomas de Laine skrev 25-08-2011 16:50:

Lidt mere Operation X:
[link]
[link]

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1731)

Thomas Weidekamp skrev 06-09-2011 18:27:

Har de sidste dage fået set en del af CT's gamle DAB'er 21xx,22xx,23xx & 29xx. Uden at være expert tvivler jeg på at der noget filter overhovedet på de fleste af dem.
De sender sort røg ud i en mængde der minder om hvordan det var for 15-20 år siden. Samtidig er det nærliggende at gætte på at CT absolut kun bruger få kroner for at holde dem kørende da kontrakterne snart slutter, og de skal til skrothandleren bagefter. De hoster pruster, lugter brændt. Et sørgeligt syn for de tidligere så pæne DAB'er.
Det er vel også kun L 153E,154E,160,161 der er "rene" DAB linier idag. Selv 141/149 er nu blandet op med andet materiel.

Re: Operation X ser på busser med partikelfiltre (#1734)

michaels skrev 06-09-2011 20:52:

="Thomas Weidekamp" Det er vel også kun L 153E,154E,160,161 der er "rene" DAB linier idag. Selv 141/149 er nu blandet op med andet materiel.


161 er også blandet med materiel fra linie 21