Bøder (#1343)
Thomas Weidekamp skrev 27-06-2011 17:28:
Jeg tænkte på hvem betaler hvis en bus bliver taget i fx en fartkontrol? Skal chaufføren betale af egen lomme?
Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
3 svar
Thomas Weidekamp skrev 27-06-2011 17:28:
Jeg tænkte på hvem betaler hvis en bus bliver taget i fx en fartkontrol? Skal chaufføren betale af egen lomme?
Jakob Christensen skrev 27-06-2011 19:12:
Øh ja..
Det er chaufføren der har taget kørekortet, så er det ham alene der står til ansvar, da han har lært trafikreglerne. Et firma må ikke forlange, at chaufføren kører for stærkt, så bryder de loven, og så skulle chaufføren gerne være voksen nok til at sige fra
Thomas Weidekamp skrev 27-06-2011 22:14:
Selvfølgelig er det chaufføren der har kørekortet, men man ser da tit en bus der køre over for "taxa gult". Det kan da hurtigt blive en dyr dag på arbejdet.
Måske der var en "bødekasse" der hjalp?
Jakob Christensen skrev 28-06-2011 17:08:
Nu kan jeg også tage den på taxa-grønt, men det er alene ud fra den vurdering, om at det muligt at stoppe uden det går ud over mine kunder.. Kommer jeg med 50 km/t og lyset skifter 5 meter før, med en fyldt bus, så kan jeg ikke stoppe pænt, uden jeg holder ude i krydset, ellers er alle oppe og billettere igen..
Vi har ingen bødekasse hvor jeg er, men da vi var ved Arriva, fik folk også et skriftlig advarsel, hvis der kom noget med posten fra politiet - det gælder så nok ikke dem, der er højere oppe, og end ikke har kørekort til bil
Der findes dog også dem, der konsekvent gør det, og er ligeglade - det går jo godt så længe politiet ikke ser det.. Men kan man nå at bremse så skal man da - det er dansk lov - men det skal også være forsvarligt, for alt og alle..