Anchersens nye Solaris'er
Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
Alle emner
6 svar
Anchersens nye Solaris'er (#1991)
Thomas Weidekamp skrev 12-11-2011 17:03:
Nu har jeg set et par af deres nye busser, og måske er det begynder vanskelighedder, men har nu set to af dem der ikke har nogen form for positionslys bagpå. Alle lamper er slukkede, dog virker bremselyset. Har set på de andre busser at der skal være rødt positionslys på minimum to lamper bagtil. Nok ikke et problem de har haft på deres Mercedes'er
Re: Anchersens nye Solaris'er (#1992)
LarsBudtz.dk skrev 12-11-2011 19:23:
Jeg tror at de er udstyret med EU-kørelys... -Har du ikke opdaget den samme lygteføring på nyere personbiler?
Jeg tror (håber) at Solaris'erne er udstyret med lyssensor, for jeg har ikke set dem køre rundt uden lys bagpå i rigtigt mørke...
(Forresten så er jeg modstander af EU-kørelys, men der er nok ikke meget at stille op...)
Re: Anchersens nye Solaris'er (#1993)
Mugge skrev 13-11-2011 04:39:
Mangenavne fra Vejle siger at deres Solaris'er har det såkaldte EU-kørelys... Men jeg er enig med Lars omkring emnet
Re: Anchersens nye Solaris'er (#1994)
Jakob Christensen skrev 13-11-2011 09:14:
Ja vi har EU-lys på vores Solaris busser i Vejle..
Det med at køre uden baglys, og have f.eks diodelys foran har været tilladt siden sommeren 2008 for at spare Co2 udledning..
Jeg ser ikke det store problem i det, du bliver mere opmærksom, når en bagende pludselig lyser rødt, men i Vejle har et par kolleger dog glemt at få tændt lyset om aftenen - og det er selvsagt ikke så smart.. Endv. glemmer mange personbiler i øvrigt også at tænde deres baglys hvis vejret ændre sig - og det gør det jo jævnligt i Danmark
"Mangenavne"
Re: Anchersens nye Solaris'er (#1995)
LarsBudtz.dk skrev 13-11-2011 12:40:
="Jakob Christensen"
Det med at køre uden baglys, og have f.eks diodelys foran har været tilladt siden sommeren 2008 for at spare Co2 udledning..
Det sparer jo kun CO2 i Norden, hvor vi går ned på lys... For alle andre EU-landes vedkommende, har det jo været en opgradering af sikkerheden at have forlys, fremfor intet lys, om dagen... Man bruger mere CO2 end hidtil hvor man intet lys havde på, men "sparer" selvfølgelig ift. at have fravalgt baglys...
-Og så ender vi jo, med en degradering af sikkerheden, som "ofre" i norden, hvor lyset er helt anderledes end sydpå, hvor man ikke har de 1000 variationer af gråvejr som vi har...
Et andet problem, som gælder alle EU-lande, er at de biler som er udstyret med lyssensor, også tænder for lyset når man kort passerer under fx. en jernbanebro. Dermed tænder lyset pludseligt i et par sekunder, og det fortæller ofte ens bilist-instinkt at den forankørende bremser... Det er selvfølgelig ikke lige så slemt som det modsatte, men det giver en mærkelig rytme i trafikken, lige omkring stedet hvor det sker...Re: Anchersens nye Solaris'er (#1996)
Thomas Weidekamp skrev 13-11-2011 15:27:
="LarsBudtz.dk" Har du ikke opdaget den samme lygteføring på nyere personbiler?
at der ikke er positionslys bagpå, nej det har jeg aldrig set før, hverken på personbiler eller busser.
Fra Dansk Kørelære Union står flg: Bagpå skal bilen være forsynet med:
2 røde baglygter
3 røde stoplygter (ældre biler kan nøjes med 2 stoplygter)
Nummerpladelys
2 røde reflekser
Såfremt at man kan undvære disse positionslys bagpå, kan jeg dog ikke forstå at nogle busser har denne funktion mens resten er "normale" med varigt rødt positionslys.Re: Anchersens nye Solaris'er (#1997)
LarsBudtz.dk skrev 13-11-2011 16:14:
Det er bestemt heller ikke alle nyere biler der har EU-kørelys, men særligt VAG-biler (VW, Skoda, Seat, Audi) kan det opleves på. VAG var foregangsmænd på området. Hold øje med nyere Golf'er, Octavia'er o.l, og generelt biler med LED lys foran...
Jeg aner ikke om den danske lovgivning overhovedet er ændret ifm. EU-kørelys, men hvis man skulle få det "påtalt", vil EU-reglerne nok desværre overtrumfe...
De fleste busser i Danmark er jo mere eller mindre svenske, og har dermed rigtigt nordisk kørelys, medens polakkerne nok tilstræber at forfølge tyske forhold, og nok derfor mener at de er "med på moden", ved at udstyre busserne med tyskernes EU-kørelys...
Endnu engang må jeg lige understrege, at jeg personligt er imod EU-kørelys!
Bilimportørerne er nok ligeglade, og mange mennesker der får leveret en bil uden lys bagpå, aner det sikkert ikke selv! -Hvis jeg stod i situationen, ville jeg selv venligst bede forhandleren om at omstille bilen til rigtigt kørelys, men laangt de fleste mennesker skænker det sikkert ikke en tanke...