DSB indkøber egne togbusser

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

6 svar

DSB indkøber egne togbusser (#2252)

Peter B. Brandsen skrev 01-04-2012 00:39:

Spændende nyheder fra DSB:

DSB indkøber egne togbusser


Det sker ofte, at DSB må hyre forskellige vognmænd til at køre togbusser, når forskellige sporarbejder forhindrer den almindelige toggang. Senest har vi igen set, at der også pludselig kan ske større ting, der kræver hurtig indsættelse af togbusser - bl.a. Storstrømsbroens revner og påsejlingen af jernbanebroen over Limfjorden.

Udgiften til erstatningsbusser og omfanget heraf, er efterhånden blevet så stor, at DSB nu vil indkøbe egne busser til denne kørsel: “I første omgang indkøber vi 14 nye rutebiler til formålet og omskoler 31 overtallige lokoførere til at føre dem”, udtaler DSBs nyudpegede busansvarlige Stig Clarkson.

DSB underskriver i næste uge en leveringsaftale med hhv. Volvo og Scania om levering af de 14 busser. 7 af typen Volvo 8900 og 7 Scania OmniExpress.

Lokoførernes fagforening synes, det er et godt initiativ: “Vi er naturligvis rigtig glade for, at DSB på denne måde hjælper nogle af de mange overtallige lokoførere til at forsat have en ansættelse”, erklærer Ulla Státní Dráhy fra fagforeningen. “Men det ville selvfølgelig være bedre, hvis der skulle bruges 10 gange så mange chauffører”.

DSB synes også selv, at det er en god idé: “Der er simpelthen så mange årsager til, at det er en god idé for os. Vi har for mange lokofører, vi har brug for busser og chauffører til togerstatning og vi har holdepladser til dem i hele landet”, forsætter Clarkson.

Gamle remisser får nyt liv
Ja, for hvor parkerer man pludselig 14 nye rutebiler, som skal bruges, hvor der pludselig er brug for dem? Busserne skal nemlig kunne bruges over hele landet. Løsningen ligger lige for hos DSB selv. De har nemlig en række pladser, garager og ikke mindst gamle remisser, som står ubrugte hen, rundt om i landet.

“Vi har masser af ledige kvadratmeter til parkering og personaleophold. De gamle remisser får bare have en klat “DSB-rød” maling og så er de så gode som nye. De steder, hvor der ikke er opholdsrum har vi også løsningen. Aarhus Kommune har nemlig sat en række opholdsskure til salg efter byens reform af busnettet", siger den busansvarlige optimistisk.

Transportministeren siger i en kort pressemeddelelse, at han tager initiativet til efterretning, og at han er glad for en vedlagte note, om at man ikke har til hensigt, at byde i regionernes udbud.

Re: DSB indkøber egne togbusser (#2253)

ole skrev 01-04-2012 14:00:

Det er da egenligt meget pudsigt. Det er jo næsten come-back for den hedengangne DSB-rutebiltjeneste. Måske kommer DSB ligefrem til at hænge sammen igen, dog nok uden Storebæltfærger :D , mm, mem med gods og uden fremmed materiel/entrepernører mm og på egne skinner og ikke Bane Danmark. :D

Hilsen Ole

Re: DSB indkøber egne togbusser (#2254)

Thomas de Laine skrev 01-04-2012 14:28:

Det forlyder endda, at man vil fortsætte nummereringen, hvor Combus slap i 2001, således at de 14 nye busser vil numre i 2700-serien. :D

Re: DSB indkøber egne togbusser (#2257)

Peter B. Brandsen skrev 02-04-2012 01:43:

Og de vil selvfølgelig få mintgrønne holdestænger og ternede sæder ;)

Re: DSB indkøber egne togbusser (#2258)

Jef Pallavicini skrev 02-04-2012 17:33:

Og neon-gule vingehjul på fronten ;)

Re: DSB indkøber egne togbusser (#2263)

ole skrev 04-04-2012 22:06:

--og afledt at emnet, vurde vi jo få gang i projektet om en DSB-rutebilerbog (og evt. privatbanerutebiler).
Den mangler virkelig.
Bare alene Volvo DSB-rutebilsvarianter i HT-området er nærmest en bog i sig selv
Og god påske :D

hilsen Ole

Re: DSB indkøber egne togbusser (#2265)

ole skrev 05-04-2012 14:32:

-og nu vingehjulet på fronten bliver omtalt, var det da et flot design. Dengang var de fleste busser flerfarvede, mens DSBs busser var ensfarvet røde med den ngrå stribe.
Det var da flot med det forgyldte vingehjul specielt på Volvo-busserne med borgmestermanven/den krumme front (altså inden de firkante modeller kom på banen).


Hilsen Ole