"Sporvognslinier og A-busser" mm
Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
Alle emner
12 svar
"Sporvognslinier og A-busser" mm (#2268)
ole skrev 07-04-2012 11:04:
Det forekommer mig at A-bussystemet i Kbh egentlig ligner det gamle sporvognssystem med visse undtagelser. 1A, 2A, 3A, 4A, 5A og 6A svarer meget godt til de tilsvarende sporvognsruter-omend delvist forlængede.
Dog fik Gl.Kongevej mm ikke A-busser (svarende til 1 og 14), og Jagtvej mm )svatrende til 9 og 19) ej heller.
(Ligesom en af de gamle støgbusser 29 gennem Frederiksberg jo også røg.)
Formodentlig har det også været meningen med A-busnettet, supleret med S-busser og lokale ruter.
Hilsen Ole
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2269)
KimEast skrev 09-04-2012 03:25:
Njaaa, ved ikke liige.. 1A starter Hellerup, som linie 1 engang, men ved Christiansborg overtar den linie 10 mod Avedøre. 2A har som gamle linie 2 fra Brønshøj til Holmbladsgade, hvor gamle 2 fortsatte ligeud til Sundbyvester Pl. - 3A er eneste linie som har samme rute som gamle linie 3. - 5A er som gamle linie 5 meste af vejen fra Husum til Holmbladsgade, hvor den gamle kørte mod Formosavej, mens 5A nu kører ligeud og bruger gamle linie 2 mod Sundbyvester Pl . - 6A kørersom gamle linie 10 fra Emdrup Torv, indtil Sølvtorvet. Dernæst mod Nørreport, og fra Hovedbanen som gamle linie 6 indtil Pile Alle, hvor linie 6 kørte ad Valby Langgade til Ålholm Pl. 6A kører som gamle 41 mod Rødovre. -- Venligst Kim --
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2270)
ole skrev 09-04-2012 15:32:
ja der er selvfølge ændringer jist og pist, men grundlæggende ligner det da meget godt.
hilsen Ole
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2271)
Per skrev 10-04-2012 00:42:
Ruterne på Gl. Kongevej bliver til den kommende linie 9A som på Frederiksberg svarer meget godt til de gamle sporvognslinier med de korrektioner som nødvendigvis må følge af etableringen af Flintholm.
Busruten på Finsensvej er vist ikke en oprindelig rute men skyldes et lokalpolitisk krav om at flytte nogle af afgangene på Peter Bangs Vej over på Finsensvej. (Ifølge en artikel for nylig i en af lokalaviserne)
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2272)
Thomas de Laine skrev 10-04-2012 08:49:
Det er korrekt, at linje 14 ikke kørte ad Finsensvej som sporvogn. Det var først ved bussificeringen, at linjen omlagdes, men man havde vist nok forinden diskuteret i en årrække, om man ville lægge 14'eren derop. Så 9A kommer til at følge den gamle rute ad Sønderjyllands Allé på sin vej til Vanløse.
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2273)
ole skrev 10-04-2012 11:40:
Tak for info. Men hvad er nu det for "noget nymodens"? 9, så må der sikkert også være en 7A og (A og XX?
Har jeg sove i timen? Hvad er dog det?
Hilsen Ole
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2275)
Per skrev 11-04-2012 21:56:
Ja! (til dit spørgsmål om hvorvidt du har sovet i timen.)
De fleste lokale aviser her på Frederiksberg og i diverse omliggende kommuner samt dagsordner for vores By- og Miljøudvalg har været fyldt op med stof om den kommende linie 9A.
For ikke selv af skulle skrive en længere afhandling får du bare dette råd: Søg med din foretrukne søgemaskine efter sætningen "Bynet 2018''. Så får du læsestof til nogle dage. Bilagt dagsordnerne både til Frederiksbergs By- og Miljøudvalg og Københavns Teknik- og Miljøudvalg kan du finde et fint dokument hvor du linie for linie kan gennemgå kort med det foreslåede linieændringer smurt fint og overskueligt op på store kortplancher.
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2276)
Per skrev 11-04-2012 22:12:
Og med hensyn til linienummereringen hverken er eller har den været kontinuert (andet end måske de allerførste år af KS levetid)
Der har længe været planer i retning af at ændre nuværende linie 18 til A-buslinie. I den forbindelse skulle der ske noget udretning så nuværende linier A3 og A4 ikke længere skulle krydse men forløbe mere koncentrisk. Planerne føres vist kun delvist ud i livet i form af en infrastrukturoptimering omkring linie 18 som foreløbig beholder sin nuværende betegnelse.
Den "nye" A-linie ville nok bedst kunne betegnes A3½ (efter min mening) men har i diverse rapporter og udredninger både været præsenteret som A7 og A8. Så længe der ikke har været noget offentligjort (som i ud til den brede pøbel) kan navngivningen jo ende med hvad som helst hvis projektet bliver til noget.
Efter min personlige mening bør planlæggerne reservere det højest tænkelige A-nummer til en ydre ringlinie stort set svarende til nuværende linie 21. Det ville give den mest gennemskuelige nummerering. Men om et sådant projekt har gang på jorden afhænger blandt andet af om man kan koble 10 og 21 sammen til en ringlinie eller om Rødovres borgmester vil forsætte med at bruge Rødovre skattekroner til at linie 21 kører i Rødovre. Og det kan jo være lidt svært at spå om.
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2277)
ole skrev 12-04-2012 12:45:
Ok. Er ikke så lokal kendt mht. lokale kilder de jeg bor på Falster, men )A synes rigtig nok og evt. rest er et sted i Cyberspace.
Hilsen Ole
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2306)
ole skrev 21-04-2012 12:16:
Hvis man anlægger en historisk synsvinkel, kan man vel også hævde at i KS-tiden var der en form for fredelig sameksistens mellem sporvogne og busser. De oprindelige busruter fra 21 og op til 39 har jo altid været der uafhængig af sporvogene, og 39 overtager linie 20 og 40 linie 4 og 45 linie 16s kirkegårdsrute, og så skal vi helt frem til 63 hvor linie 13 og 19 blir til busser, and the rst is Silence, hvad angår sporvogene.
Men som sagt måske et indirekte come-back for disse med A-linierne?.
hilsen Ole
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2360)
ole skrev 31-05-2012 19:58:
Og endelig kunne man jo tilføje til dette tema, at sporvogene i modsætning til busserne stort ikke fik lov til at passere kommunegrænesen bortset fra line 14, 15 og 16, nedlagt henholdsvis 1953 og 62.
Hilsen Ole
Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2436)
Christian Giersing skrev 23-07-2012 21:18:
="KimEast" Njaaa, ved ikke liige.. 1A starter Hellerup, som linie 1 engang, men ved Christiansborg overtar den linie 10 mod Avedøre. 2A har som gamle linie 2 fra Brønshøj til Holmbladsgade, hvor gamle 2 fortsatte ligeud til Sundbyvester Pl. - 3A er eneste linie som har samme rute som gamle linie 3. - 5A er som gamle linie 5 meste af vejen fra Husum til Holmbladsgade, hvor den gamle kørte mod Formosavej, mens 5A nu kører ligeud og bruger gamle linie 2 mod Sundbyvester Pl . - 6A kørersom gamle linie 10 fra Emdrup Torv, indtil Sølvtorvet. Dernæst mod Nørreport, og fra Hovedbanen som gamle linie 6 indtil Pile Alle, hvor linie 6 kørte ad Valby Langgade til Ålholm Pl. 6A kører som gamle 41 mod Rødovre. -- Venligst Kim --
Og er 4A ikke næsten 100S, bare standsende ved alle stop?Re: "Sporvognslinier og A-busser" mm (#2439)
ole skrev 24-07-2012 10:32:
Det er også mere selve grundstrukturen der er lighedspunkter, og selvfølgelig ikke linienumre mm. Men som sagt grundprincippet i linieføringen minder da en del del om det gamle "stamlinie/primær-sporvognssystem" (som dog sjældent kom ud over kommunefrænsen bortset fra 14, 15 og 16)
Hilsen Ole