500S 20 år

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

5 svar

500S 20 år (#2971)

Jesper KD skrev 23-05-2013 12:54:

I dag kører linje 500S rundt med flag på busserne. Det skyldes, at linjen kan fejre 20 års jubilæum. I modsætning til de oprindelige S-busser fra 1990, 300S, 400S og 600S samt 200S fra 1991, som langt hen ad vejen erstattede eksisterende linjer, var linjeføringen for 500S helt ny. HT havde undervurderet behovet, og i begyndelsen blev passagererne afvist pga. overfyldte busser. Busserne var i øvrigt i begyndelsen særligt luksuriøse med kaffeautomat, biltelefon og meget andet.
Herunder kan I se linjehistorien fra start til nu

LINIE 500S


23.5.93 S-buslinie oprettet (152+150+328+28.5.89: 392+26.9.93: 327); Nyudbud i specialudbud: Unibus Rutetrafik A/S Avedøre (omtalt i Kollektiv Trafikplan 1989 som planlagt “Superbus” Ballerup-Farum-Birkerød-Rungsted Kyst, forventet oprettet efter 93; desuden omtalt “Superbus Sjælsø” Karlslunde-Høje Taastrup-Måløv Knudepunkt-Allerød-Rungsted Kyst (Karlslunde-Allerød dog først efter anlæg af ny vej); 2 afgange i timen Allerød-Rungsted Kyst man-fre i dagtimerne, aften og weekend timedrift [KT89 s. 42+45]):
500S Ballerup st.-Bydammen-Hold-an Vej-Skovvej-Egebjerg-Ballerupvej-Værløse st. (Fiskebækvej)-Frederiksborgvej-Farum Rådhus-Farum Midtpunkt-Slangerupvej-Bistrupvej-Bistrup Trafikplads-Stationsvej-Birkerød st.-Stationsvej-Bistrupvej-Ravnsnæsvej-Ravnsnæs - uden stop (Isterød) - Frederiksborgvej-Hørsholm Posthus-Rungstedvej-Rungsted Kyst st. øst
29.5.94 Busstop Furesøbad flyttet til Fiskebækbroen.
25.9.94 Forlænget fra Ballerup st. ad Linde Allé-Hold-an Vej-Sydbuen- uden stop (Motorring 4-Frederikssundmotorvejen) - Ndr. Ringvej-Hovedvejen-Nyvej til Glostrup st. (139E), omlagt så ej ad Rungstedvej til Rungsted Kyst st. øst men ad Usserød Kongevej-Højmosen-Ådalsvej til Kokkedal st. (Kystbanen+328) og udvidet kørsel (328).
24.9.95 Nyt busstop i Isterød v. Frederiksborgvej/Ravnsnæsvej [TTV29.9.95].
2.6.96 5. udbudsrunde: Overtaget af City-Trafik A/S Glostrup.
2.6-12.12.96 Midlertidigt omlagt i Glostrup pga. vejarbejde på Nyvej så ej Nyvej men Hovedvejen-Banegårdsvej [LE].
27.9.98 Forlænget ad Banegårdsvej-Østbrovej-Park Allé-Brøndbyvester Boulevard-Brøndby Strand st.-Brøndbyvester Boulevard-Gl. Køge Landevej-Stamholmen-Avedøre Holme, Center Syd-Avedøre Havnevej - uden stop (Amagermotorvejen-Øresundsmotorvejen) - Tårnby st.-Englandsvej-Tårnbyvej-Amager Landevej-Indenrigsvej-Indenrigsgården (terminal 1)-Lufthavnsboulevarden->Terminalgade>-Ellehammersvej til Kastrup st. (terminal 3) (139E+131+78E) (omtalt i Kollektiv Trafikplan 1989 som del af planlagt “Superbus Kalvebod” Lyngby-Buddinge-Gladsaxe Trafikpl.-Husum-Rødovre-Friheden-Avedøre Holme-Tårnby-Lufthavnen, 3 afgange i timen hele driftsdøgnet [KT89 s. 44]). Garageskift så City-Trafik A/S Glostrup og Thorvald Borgs Gade.
3.1.99 Nyt busstop ved Tårnbyvej/Irlandsvej [BF133.15+HTNI12/98].
30.5.99 Nyt busstop ved Østbrovej/Åskellet.
1.9.99 Busstop ved Bistrup Trafikplads ændret så mod Lufthavnen ej i sløjfen men på selve Bistrupvej.
2.7.00 Ny endestation i Lufthavnen i Terminalgade ved Terminal 3 og Lufthavnen st.; garageskift så 100% City-Trafik A/S Glostrup:
500S Kastrup st. (Lufthavnen, terminal 3)->Ellehammersvej>/<Terminalgade<-Lufthavnsboulevarden-Indenrigsgården (terminal 1)-Indenrigsvej-Amager Landevej-Tårnbyvej-Englandsvej-Tårnby st. - uden stop (Øresundsmotorvejen-Amagermotorvejen) - Avedøre Havnevej-Avedøre Holme-Stamholmen-Gl. Køge Landevej-Brøndbyvester Boulevard-Brøndby Strand st.-Brøndbyvester Boulevard-Park Allé-Østbrovej-Banegårdsvej-Glostrup st.-Nyvej-Hovedvejen-Ndr. Ringvej - uden stop (Frederikssundmotorvejen-Motorring 4) - Sydbuen-Hold-an Vej-Linde Allé-Ballerup st.-Bydammen-Hold-an Vej-Skovvej-Egebjerg-Ballerupvej-Værløse st. (Fiskebækvej)-Frederiksborgvej-Farum Rådhus-Farum Midtpunkt-Slangerupvej-Bistrupvej-Bistrup Trafikplads-Stationsvej-Birkerød st.-Stationsvej-Bistrupvej-Ravnsnæsvej-Ravnsnæs-Isterød-Frederiksborgvej-Hørsholm Posthus-Usserød Kongevej-Højmosen-Ådalsvej-Kokkedal st.
25.5.2003 12. udbudsrunde: Uændret City-Trafik A/S Glostrup.
17.10.2004 Forkortet og omlagt så ej Øresundsmotorvejen-Tårnby st.-Englandsvej-Tårnbyvej-Amager Landevej-Indenrigsvej-Lufthavnsboulevarden-Terminal 1 (indenrigs)->Terminalgade til Lufthavnen st. (terminal 3, udenrigs) og retur ad Ellehammersvej men Center Boulevard>Hannemanns Allé>Ørestads Boulevard til Ørestad st. vest (Ørestads Boulevard v. Field’s) og retur ad Arne Jacobsens Allé>Center Boulevard og udvidet driftsinterval Brøndby Strand st.- Ørestad st.
31.10.2005-28.2.2006 Midlertidigt omlagt pga. vejarbejde ved Field’s så ej sløjfe Center Boulevard>Hannemanns Allé til Ørestad st. vest (Ørestads Boulevard v. Field’s) og retur ad Arne Jacobsens Allé>Center Boulevard men ad Center Boulevard-Arne Jacobsens Allé-Kay Fiskers Vej til Ørestad st. øst (Kay Fiskers Pl.).
22.10.2006 Omlagt så ej sløjfe Center Boulevard>Hannemanns Allé til Ørestad st. vest (Ørestads Boulevard v. Field’s) og retur ad Arne Jacobsens Allé>Center Boulevard men ad Center Boulevard-Arne Jacobsens Allé-Kay Fiskers Vej til Ørestad st. øst (Kay Fiskers Pl.).
21.9.2007-2.1.2008 Midlertidigt omlagt pga. fjernvarmearbejde så ej Center Boulevard-Arne Jacobsens Allé-Kay Fiskers Vej til Ørestad st. øst (Kay Fiskers Pl.) men sløjfe mod uret Center Boulevard>Hannemanns Allé til Ørestad st. vest (Ørestads Boulevard v. Field’s) og retur ad Arne Jacobsens Allé>Center Boulevard.
7.1.2008 Permanent omlagt ligesom 21.9.2007-2.1.2008 så formentlig reelt omlagt fra 21.9.2007.
28.3.2010 Omlagt så ej alle ture direkte ad Nordre Ringvej-Frederikssundmotorvejen men man-fre i dagtimerne Fabriksparken-Vestskovvej-Motorring 4 og busstop ved Former¬vangen, Teknisk Skole, Farverland og Smedeland (143+548E+549E).
9.2010 Omlagt – evt. for at undgå kaos med opstilling på cykelstien - så ej sløjfe mod uret Center Boulevard>Hannemanns Allé>Ørestads Boulevard til Ørestad st. (Ørestads Boulevard, østlige side) og retur ad Arne Jacobsens Allé>Center Boulevard men Center Boulevard-Arne Jacobsens Allé-Kay Fiskers Vej til Ørestad st. (Kay Fiskers Pl.).
4.2-28.4.2011 Midlertidigt omlagt pga. frihøjdearbejde på motorvejsbroen ved Sydbuen så ej Motorring 4-Syd¬buen-Hold-an Vej i begge retninger men Vestskov¬vej>Ledøje-vej>Østbakke¬vej>Balle¬rupvej>Hold-an-vej (dag) el. Motorring 4>Ballerup Boulevard (aften) mod Kokkedal st.
31.3-23.6.2011 Midlertidigt omlagt pga. fjernvarmearbejde så ej Usserød Kongevej-Højmosen i begge retninger men Bolbrovej>Alsvej mod Kokkedal.
23.10.2011 Cykelmedtagning tilladt – i Hovedstadsområdet dog ej man-fre 7-9 og 15.30-17.30. Udbud A8: Uændret City-Trafik A/S Glostrup.
18.12.2011 Omlagt pga. åbning af 1. etape af Frederikssundsmotorvejen så mod Ørestad st. ad ny, sydligere afkørselsrampe til Ndr. Ringvej.
1.4.2012 Garageskifte så City-Trafik A/S Avedøre.
21.10.2012 ??og ca. 2 år frem?? Midlertidigt ændret pga. udvidelse af Motorring 4 så uden stop ej alle ture via Sydbuen-Motorring 4 men hvis kø Hold-an Vej-Ballerupvej-Østbakkevej-Ledøjevej og derfor busstop Sydbuen midlertidigt nedlagt (fra 9.12.2012 etableret midlertidigt busstop Hold-an Vej ved Hedeparken).
27.11.2012-26.1.2013 Midlertidigt omlagt pga. vejarbejde på Arne Jacobsens Allé så ej Center Boulevard-Arne Jacobsens Allé-Kay Fiskers Vej til Ørestad st. (Kay Fiskers Pl.) men sløjfe mod uret Center Boulevard>Hannemanns Allé>Ørestads Boulevard til Ørestad st. (Ørestads Boulevard v. Fields) og retur ad Arne Jacobsens Allé>Center Boulevard.
24.3.2013 Udvidet så flere ture man-fre i myldretiderne. Garageskifte så City-Trafik A/S Avedøre og Thorvald Borgs Gade (2 løb man-fre i myldretiderne).

Redigeret 1 gange.

Re: 500S 20 år (#2972)

PeterR skrev 23-05-2013 19:19:

Hej Jesper

Tak for den fine gennemgang af linje 500s historie.

Dog undrer jeg mig over følgende:

25.5.2003 12. udbudsrunde: Uændret City-Trafik A/S Glostrup men 13,7 m-busser.


Jeg har i mange år boet tæt op af linjen og der har altså aldrig kørt 13,7 m busser på 500s.

Re: 500S 20 år (#2973)

Thomas Weidekamp skrev 23-05-2013 22:41:

Må give Peter ret, 500S har aldrig haft 13,7m busser.
Unibus startede med højgulvsbusser.
City Trafik indkøbte DAB Citybusser i 29xx serien til brug på 500S,550S & 650S, yderligere brugtes 5 højgulvsbusser overtaget/købt fra Unibus, disse var 2980-2984. Dette var billedet indtil 2003
Fra 2003 kom Volvo B12BLE-59 i 2516-2544 serien.
I dag er det et mix af ovenstående Volvoer samt de nyere B7RLE-60 modeller fra 2011, og en enkelt Scania Omnilink 2843.
Fælles er at alle 12m busser.

Re: 500S 20 år (#2974)

Jef Pallavicini skrev 23-05-2013 22:56:

Og helt ny var linjen heller ikke, den erstattede på Strækningen Ballerup - Værløse - Farum linje 150. Men det er korrekt, at den på strækningen Farum - Birkerød supplerede linje 334 og på strækningen Birkerød - Hørsholm supplerede og senere erstattede linje 328.

Re: 500S 20 år (#2976)

Jesper KD skrev 23-05-2013 23:14:

Tak for rettelsen - jeg har nu slettet det med 13,7 m-busserne.
Jef, du har da ret i, at det ikke var helt nyt med bus på de strækninger, som 500S kom til at betjene, men de linjer, den erstattede eller supplerede, havde typisk en anden ruteføring.

Re: 500S 20 år (#2977)

Thomas de Laine skrev 23-05-2013 23:28:

For nu at nørde det helt på plads:

Unibus overførte til driftsstarten 5 stk. Scania/DAB-højgulvsbusser (vogn 31-35) leveret året før til linje 29. De blev forsynet med gode sæder, kaffeautomat osv. Unibus anskaffede også cirka samme tidspunkt en brugt serie 7-bus (vogn 40), der indrettedes som S-bus.

Fra oprettelsen i 1993 krævede linje 500S 5 busser, men ved ændringerne i september 1994 steg behovet til 13 busser. De ekstra busser blev ledige ved, at Unibus afgav linje 4E til Linjebus (som samtidig blev beskåret i Nordsjælland relateret til linje 300S og 500S). Busserne, som ombyggedes, var næsten alle de brugte Leyland- og DAB-serie 7, som Unibus havde købt til linje 2/902 og 6/906 i foråret 1994, og som ikke fra leveringen var udstyret som S-busser (som de andre brugte, Unibus købte samtidig til 200S). Herefter var Unibus' S-busser (både 200S og 500S) vognene 31-35, 40, 57-71 og 77-84.

Da CT overtog linje 500S blev der, som Thomas Weidekamp skriver, leveret nye DAB serie 15-busser, og CT købte nogle brugte Unibus-vogne, heriblandt nr. 31-35 (CT nr. 2980-84). CT indsatte oprindeligt busserne 2917-2940 på linje 500S og 550S, der begge havde garage i Glostrup. Ved en rokade i september 1998 blev 2900-2909 overført fra 650S til 500S/550S og 2917 den modsatte vej. Ved kontraktfornyelsen i maj 2003 nyleveredes 2521-2544 til linje 500S, og de fleste af 2900-vognene blev udrangret. Visse af 2500-vognene blev i 2011-12 renoveret og kører stadig på linjen.