Plusway - busser i egen bane midt på vejen
Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
Alle emner
6 svar
Plusway - busser i egen bane midt på vejen (#3069)
Jesper KD skrev 21-07-2013 04:10:
+way-projektet er så småt ved at begynde med ombygning af Nørre Allé-Tagensvej m.v., så der kommer busbaner i midten af vejen.
Projektsiden http://www.kk.dk/da/om-kommunen/indsats ... rre-campus skriver, "Projektet er nyskabende, fordi busserne for første gang i Danmark kommer til at køre i deres egen bane midt på vejen, isoleret fra den øvrige trafik" Er det virkelig rigtigt? Har der virkelig ikke været andre længere strækninger med busbaner midt på vejen, ligesom mange sporvogne i sin tid?
Da linie 5 blev bussificeret i 1972, kørte busserne i sin tid i midten af Amager Boulevard, men i hvert fald i 1978 var det ophørt, og busstoppestederne var som normalt i vejkanten. Er der nogen, der har billeder fra perioden med busbanerne i midten, og som ved, hvorfor det eget trace (som indtil 1972 havde været benyttet af sporvogne), blev nedlagt (sikkert for at gøre plads til flere biler)?
Hele projektforslaget til +way-projektet kan ses her: http://subsite.kk.dk/~/media/3B8A603C94 ... 09692.ashx
På forhånd tak for hjælpen!
Re: Plusway - busser i egen bane midt på vejen (#3078)
KimEast skrev 22-07-2013 00:03:
Har set på projektet, og synes umiddelbart det er noget underligt noget at lave. Tar vi som det er nu fra Hans Knudsens Pl. er der busbane til lidt før Jagtvej. Her kunne der laves busbane helt hen til krydset, og efter krydset busbane helt hen til Tagensvej. Herfra er der busbane nu, ind til Søerne. Fra Søerne og til Nørreport kan man vente med nye busbaner indtil Nørreport er færdig... Modsatte vej er der busbane fra Søerne og til Blegdamsvej. Herfra kan man udvide vejen med 1 spor mere, en busbane, helt ud til Haraldsgade. -- Så hvad skal man med midter-spor til busserne efter??
Re: Plusway - busser i egen bane midt på vejen (#3080)
Peter B. Brandsen skrev 22-07-2013 13:29:
Det lyder ret meget som det århusianske slogan fra allersidst i 1990erne "tænk sporvogn - kør bus" - bare ført endnu videre
Re: Plusway - busser i egen bane midt på vejen (#3084)
KimEast skrev 23-07-2013 03:03:
Ja, den er da helt i skoven. Der er gået midter-perron i det hele. Men det dur jo ikke, når busserne kun har døre i højre side. Princippet i midter-heller er, at for mest udbytte, kan to busser komme samtidigt til en midterhelle, på hver side, og ta passagerer af og på. Det kræver jo, at der er døre i venstre side på begge busser, da venstre side af busserne vender mod hinanden, og med en midterhelle mellem dem. I udlandet er det sporvogne, med døre i begge sider, og her dur systemet som det skal. -- Dette projekt blir endnu et flop, lissom det duo-trolley-projekt på præcis samme strækning for nogle år siden
Redigeret 1 gange.
Re: Plusway - busser i egen bane midt på vejen (#3085)
Jesper KD skrev 23-07-2013 09:39:
="KimEast" Ja, den er da helt i skoven. Der er gået midter-perron i det hele. Men det dur jo ikke, når busserne kun har døre i højre side. Princippet i midter-heller er, at for mest udbytte, kan to busser komme samtidigt til en midterhelle, på hver side, og ta passagerer af og på. Det kræver jo, at der er døre i venstre side på begge busser, da venstre side af busserne vender mod hinanden, og med en midterhelle mellem dem. I udlandet er det sporvogne, med døre i begge sider, og her dur systemet som det skal. -- Dette projekt blir endnu en and, lissom det duo-trolley-projekt på præcis samme strækning for nogle år siden
Hej Kim
Der står intet om midterhelle i projektplanen. Busserne skal køre i et selvstændigt trace i midten, men naturligvis med stoppestedsheller i siderne.Re: Plusway - busser i egen bane midt på vejen (#3092)
Jesper KD skrev 24-07-2013 00:10:
="Jesper KD" Da linie 5 blev bussificeret i 1972, kørte busserne i sin tid i midten af Amager Boulevard, men i hvert fald i 1978 var det ophørt, og busstoppestederne var som normalt i vejkanten. Er der nogen, der har billeder fra perioden med busbanerne i midten, og som ved, hvorfor det eget trace (som indtil 1972 havde været benyttet af sporvogne), blev nedlagt (sikkert for at gøre plads til flere biler)?
Billeder derfra kan ses på http://larsbudtz.dk/phpBB3/viewtopic.ph ... =482#p2491Re: Plusway - busser i egen bane midt på vejen (#3095)
KimEast skrev 25-07-2013 02:33:
"Jesper skrev:
Hej Kim - Der står intet om midterhelle i projektplanen. Busserne skal køre i et selvstændigt trace i midten, men naturligvis med stoppestedsheller i siderne."
Og hermed er pointen med midter-trafik-systemet gået fløjten. Hvorfor i alverden køre i midten af det hele, hvis ikke stoppestederne skal være anderledes end de er NU, de nuværende i begge sider afvejen kan man da bibeholde, nu systemet ikke laves om alligevel ?!?!
I min logik er fordelen ved midter-tracer netop det jeg skrev før, at selve stoppestedet er i midten og busserne kommer fra begge sider til samme stop. Kan så ikke lade sig gøre med busser med døre kun i højre side.