Movia-udbud A11

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

14 svar

Movia-udbud A11 (#3145)

Thomas de Laine skrev 29-08-2013 00:06:

Så er det næste udbud af buskørsel i Hovedstadsområdet i gang. Det drejer sig om 128 busser fra bl.a. Fjord-bus, De Hvide Busser, De Blaa Omnibusser, City-Trafik og Nobina. Se mere på [link].

Re: Movia-udbud A11 (#3148)

shs2074 skrev 31-08-2013 23:14:

Ja, det bliver spændende at se hvordan udbud A11 bliver fordelt. Specielt City-Trafik med deres linje 21, hvis denne tabes. Vil der kun være linje 500S tilbage, på deres store anlæg. City-Trafik der før var et stort selskab hos Movia H er skrumpet noget, efter de har tabt store linjer som 1A,200S og 250S.

Re: Movia-udbud A11 (#3152)

Mugge skrev 02-09-2013 09:58:

Fjordbus kan reduceres til en ganske lille vognmand ligeså :)...

Re: Movia-udbud A11 (#3153)

larsht skrev 02-09-2013 12:38:

Nu kunne det jo også være man vandt noget yderligere ;-)

Re: Movia-udbud A11 (#3154)

ulrik skrev 02-09-2013 19:13:

Nu har Fjordbus jo fået forlænget 600S/91N - tror Sbusserne udgør størstedelen af deres buspark

Re: Movia-udbud A11 (#3155)

Thomas de Laine skrev 02-09-2013 21:58:

Den Fjord-bus-kørsel, der nu er sendt i udbud, udgør 28 busser og lidt over 100.000 årlige køreplantimer. Linje 600S/91N er kun ca. 23 busser og omkring 70.000 køreplantimer, så 600S er ikke størst. Det er dog heller ikke det rene ingenting...

Re: Movia-udbud A11 (#3159)

Frank P skrev 05-09-2013 22:21:

="shs2074" Ja, det bliver spændende at se hvordan udbud A11 bliver fordelt. Specielt City-Trafik med deres linje 21, hvis denne tabes. Vil der kun være linje 500S tilbage, på deres store anlæg. City-Trafik der før var et stort selskab hos Movia H er skrumpet noget, efter de har tabt store linjer som 1A,200S og 250S.


Der er ingen tvivl om, at City-Trafik langt fra kan konkurrere med Arriva, Nettbuss m.fl., når disse konstant subventioneres af store udenlandske selskaber/ejere. Jeg begriber dog overhovedet ikke, hvordan de lykkes med konstant at overbevise deres tyske og norske statslige ejere, at deres forretninger er veldrevne. De hælder jo voldsomme penge efter dansk bustrafik, som de ikke får andet end deres logo fremhævet med. Intet overskud retur i al fald. Kollektiv bustrafik er ikke ligefrem en forretning, man kan blive "velbjerget" af. Langt fra...

Jeg kan ikke fortænke trafikselskaberne at tage det billigste tilbud, men jeg kan virkeligt undre mig over, at udenlandske ejere pumper penge ned i selskaberne for ikke at tjene en krone tilbage. City-Trafik er ikke engang det dyreste selskab i udbud, men man kan leve af sin drift og har noget af branchens bedste likviditet. De franske ejere accepterer ikke at sende penge i retning af Danmark, så CT må klare sig selv.

Men tak til Norge, Tyskland og andre eksotiske herkomster for at hjælpe politikerne med at holde prisen nede til "glæde" for danske kommuners kassebeholdning! En ting er sikkert: CT afgiver ikke bud, som ikke "holder vand". Vi rejste os efter det blodige slag i 2003, så afskrive os helt derude, skal I nok ikke endnu. Efter et hvert tab, vil enhver fornuftig virksomhed gennemgå sine strategier og mon ikke, det også gælder her. Men at tabe en linje 21 for så at vinde to S-buslinjer, er vel også i orden...

Re: Movia-udbud A11 (#3161)

shs2074 skrev 06-09-2013 19:35:

="Frank P"
="shs2074" Ja, det bliver spændende at se hvordan udbud A11 bliver fordelt. Specielt City-Trafik med deres linje 21, hvis denne tabes. Vil der kun være linje 500S tilbage, på deres store anlæg. City-Trafik der før var et stort selskab hos Movia H er skrumpet noget, efter de har tabt store linjer som 1A,200S og 250S.


Der er ingen tvivl om, at City-Trafik langt fra kan konkurrere med Arriva, Nettbuss m.fl., når disse konstant subventioneres af store udenlandske selskaber/ejere. Jeg begriber dog overhovedet ikke, hvordan de lykkes med konstant at overbevise deres tyske og norske statslige ejere, at deres forretninger er veldrevne. De hælder jo voldsomme penge efter dansk bustrafik, som de ikke får andet end deres logo fremhævet med. Intet overskud retur i al fald. Kollektiv bustrafik er ikke ligefrem en forretning, man kan blive "velbjerget" af. Langt fra...

Jeg kan ikke fortænke trafikselskaberne at tage det billigste tilbud, men jeg kan virkeligt undre mig over, at udenlandske ejere pumper penge ned i selskaberne for ikke at tjene en krone tilbage. City-Trafik er ikke engang det dyreste selskab i udbud, men man kan leve af sin drift og har noget af branchens bedste likviditet. De franske ejere accepterer ikke at sende penge i retning af Danmark, så CT må klare sig selv.

Men tak til Norge, Tyskland og andre eksotiske herkomster for at hjælpe politikerne med at holde prisen nede til "glæde" for danske kommuners kassebeholdning! En ting er sikkert: CT afgiver ikke bud, som ikke "holder vand". Vi rejste os efter det blodige slag i 2003, så afskrive os helt derude, skal I nok ikke endnu. Efter et hvert tab, vil enhver fornuftig virksomhed gennemgå sine strategier og mon ikke, det også gælder her. Men at tabe en linje 21 for så at vinde to S-buslinjer, er vel også i orden...



Men det er det der er meningen med udbudsrunder fra Movias side, at få prisen på en vogntime, så langt ned i pris som muligt. Så må de firmaer der underskriver kontrakter med Movia, undekaste sig disse betingelser som Movia stiller. Dem uden kontrakt, må finde andre græsgange. Tiden var en anden, da privatiseringen startede i 1989 i HT. Det er andre mere barkse betingelser, at køre kontraktkørsel i 2013.

Prøv at huske tilbage på UNIBUS, da de var størst, var de et meget stort selskab. Men i løbet af få år, forsvandt de, ingen har set dem siden.

Re: Movia-udbud A11 (#3162)

larsht skrev 07-09-2013 01:28:

="shs2074"
="Frank P"
="shs2074" Ja, det bliver spændende at se hvordan udbud A11 bliver fordelt. Specielt City-Trafik med deres linje 21, hvis denne tabes. Vil der kun være linje 500S tilbage, på deres store anlæg. City-Trafik der før var et stort selskab hos Movia H er skrumpet noget, efter de har tabt store linjer som 1A,200S og 250S.


Der er ingen tvivl om, at City-Trafik langt fra kan konkurrere med Arriva, Nettbuss m.fl., når disse konstant subventioneres af store udenlandske selskaber/ejere. Jeg begriber dog overhovedet ikke, hvordan de lykkes med konstant at overbevise deres tyske og norske statslige ejere, at deres forretninger er veldrevne. De hælder jo voldsomme penge efter dansk bustrafik, som de ikke får andet end deres logo fremhævet med. Intet overskud retur i al fald. Kollektiv bustrafik er ikke ligefrem en forretning, man kan blive "velbjerget" af. Langt fra...

Jeg kan ikke fortænke trafikselskaberne at tage det billigste tilbud, men jeg kan virkeligt undre mig over, at udenlandske ejere pumper penge ned i selskaberne for ikke at tjene en krone tilbage. City-Trafik er ikke engang det dyreste selskab i udbud, men man kan leve af sin drift og har noget af branchens bedste likviditet. De franske ejere accepterer ikke at sende penge i retning af Danmark, så CT må klare sig selv.

Men tak til Norge, Tyskland og andre eksotiske herkomster for at hjælpe politikerne med at holde prisen nede til "glæde" for danske kommuners kassebeholdning! En ting er sikkert: CT afgiver ikke bud, som ikke "holder vand". Vi rejste os efter det blodige slag i 2003, så afskrive os helt derude, skal I nok ikke endnu. Efter et hvert tab, vil enhver fornuftig virksomhed gennemgå sine strategier og mon ikke, det også gælder her. Men at tabe en linje 21 for så at vinde to S-buslinjer, er vel også i orden...



Men det er det der er meningen med udbudsrunder fra Movias side, at få prisen på en vogntime, så langt ned i pris som muligt. Så må de firmaer der underskriver kontrakter med Movia, undekaste sig disse betingelser som Movia stiller. Dem uden kontrakt, må finde andre græsgange. Tiden var en anden, da privatiseringen startede i 1989 i HT. Det er andre mere barkse betingelser, at køre kontraktkørsel i 2013.

Prøv at huske tilbage på UNIBUS, da de var størst, var de et meget stort selskab. Men i løbet af få år, forsvandt de, ingen har set dem siden.

Det var så et rigtigt ringe eksempel med Unibus - de blev opkøbt af Arriva, så det har ikke rigtigt noget med udbud at gøre ;)

Re: Movia-udbud A11 (#3165)

shs2074 skrev 12-09-2013 10:50:

Men var en af årsagerne til at UNIBUS ikke har kontraktkørsel for Movia mere. Var at UNIBUS havde for høje timepriser i forhold til andre busselskaber.

Så UNIBUS havde valget mellem at sælge mens de havde mange aktiver, så der kom lidt penge i kassen. Eller tabe meget kørsel i en kommende udbudsrunde, så var der ingen aktiver tilbage, når der ingen aktiver er, så er der ingen der vil købe.

Re: Movia-udbud A11 (#3174)

michaels skrev 08-10-2013 10:24:

Udbudsbetingelserne er offentliggjort: [link]

Re: Movia-udbud A11 (#3176)

KimWest skrev 09-10-2013 03:50:

Nogen der ved hvornår udbud-A11 forventes afgjort?

Re: Movia-udbud A11 (#3177)

michaels skrev 09-10-2013 06:44:

="KimWest" Nogen der ved hvornår udbud-A11 forventes afgjort?

Det plejer at være i løbet af februar / marts

Re: Movia-udbud A11 (#3187)

Hedegaard skrev 21-10-2013 02:23:

Et hurtigt spørgsmål.
De skriver, at i alle R-busser kræves der:

 Kundebetjent læselys ved alle siddepladser
 Kundebetjent friskluftdyser ved alle siddepladser
 Støjdæmpende plys eller filt på vægge og loft
 Armlæn ved alle siddepladser mod midtergang
 220V-stik ved alle siddepladser

Er dette noget nyt?
Jeg har endnu ikke oplevet nogen R-Busser i Nordsjælland, som opfylder alle disse krav.
Det ligner jo nærmest kravene til de gamle S-Busser. Vi mangler bare flyvestolene :shock:

Re: Movia-udbud A11 (#3188)

Thomas de Laine skrev 21-10-2013 12:38:

="Hedegaard" Er dette noget nyt?
Jeg har endnu ikke oplevet nogen R-Busser i Nordsjælland, som opfylder alle disse krav.
Det ligner jo nærmest kravene til de gamle S-Busser. Vi mangler bare flyvestolene :shock:


Ja, det er nye krav i forhold til R-busser. De skal også have blå hjørner ligesom S-busserne.