2 sp. om banerutebiler, Nordsjælland
Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
Alle emner
2 svar
2 sp. om banerutebiler, Nordsjælland (#3257)
ole skrev 26-01-2014 12:29:
Er der nogen her på forum der har en ide om:
1 hvorfor var der aldrig en paralellelrutebillinie til Lille Nord, Hillerød Fredensborg, Helsingør?
Kun delvis. Normalt havde DSB eller andre en parallelrute til banen.
2 Hvad var rationalet mon bag at HHGB s rutebiler i efterkrigstiden altid var 2-dørs, bagdør og sidenhen midterdør foruden fordøe, bortset fra 3 volvo busser fra 61-62, og hekt frem til HT-perioden?
Og omvendt, hvor holdt GDS og HFHJ fast i landevejsmodellen med kun 1 fordør også helt frem til HT-?
hilsen Ole
Re: 2 sp. om banerutebiler, Nordsjælland (#3258)
Thomas de Laine skrev 26-01-2014 14:32:
="ole" 2 Hvad var rationalet mon bag at HHGB s rutebiler i efterkrigstiden altid var 2-dørs, bagdør og sidenhen midterdør foruden fordøe, bortset fra 3 volvo busser fra 61-62, og hekt frem til HT-perioden?
Det var med henblik på eventuel indsættelse på Helsingørs bybusser.
="ole" Og omvendt, hvor holdt GDS og HFHJ fast i landevejsmodellen med kun 1 fordør også helt frem til HT-?
1-0-0 var jo normalen (dog med f.eks. en del af DSBs linjer og A.P. Hansen i Roskilde som undtagelser) stort set overalt, indtil HT og de andre trafikselskaber kom på banen. Så GDS-HFHJ var ikke noget særligt på dette punkt.Re: 2 sp. om banerutebiler, Nordsjælland (#3259)
ole skrev 26-01-2014 18:52:
næh, det er nok rigtig Thomas, men det er også mere HHGBs to-dørskoncept der undrede mig. Nogle af de tidligere modeller var jo ikke specielt store, og mindede mere om omegnsbybusser a la dem man f.ex. så på Lyngby St og i Kbhs Amt iøvrigt.
Ole