ubenyttede buslinienr. i H-området
Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
Alle emner
26 svar
ubenyttede buslinienr. i H-området (#3475)
ole skrev 09-11-2014 21:53:
Hvorfon mon linienr. mellem 46 og 110 ikke brugt?
KS sad på 1-46, 100-110 var vist reserveret til DSB??? (kørepkaner?), 111-114 blev brugt af AB og 117 og 119 af De forenede Rutebiler (Sidenhen i HT blev 115 etc vist brugt af de blå i Tåstrupområdet), men sp. her går på tiden før HT.
Hilsen Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3476)
ulrik skrev 10-11-2014 17:21:
Linje 90 kørte som KS linje før HT tiden
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... p?ID=17527
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3477)
Jesper KD skrev 11-11-2014 10:13:
Tocifrede linjenumre var til brug for KS, og der var jo simpelthen ikke flere linjer, end de nævnte. Dog blev linjenr. 81 og 82 jo brugt en kort overgang (udover linje 90 som nævnt).
100-numre blev brugt af det daværende Københavns Amt, hvor den lokale myndighed tildelte det enkelte busselskab linjenr. 300-numre blev tildelt linjer i det daværende Frederiksborg Amt. Det daværende Roskilde Amt tog senere 200-numrene i brug.
Mere info om konkrete linjer her: viewtopic.php?f=3&t=303
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3478)
ole skrev 11-11-2014 17:02:
Ja,, sådan var systemet, men det er stadig lidt af en gåde med nr før og efter AB-lokalruterne (før HT og minus 117 og 119)
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3479)
John F. Christensen skrev 12-11-2014 23:05:
="ole" Ja,, sådan var systemet, men det er stadig lidt af en gåde med nr før og efter AB-lokalruterne (før HT og minus 117 og 119)
Ole
Iflg. en af SHS buspublikationer blev der tildelt 5 linienumre ad gangen. Så AB har sikkert i 1951 fået tildelt nr. 111 - 115, og det er forklaringen på, at vi skal helt op i HT-tiden, før 115 bliver brugt. I bogen om Forenede Rutebiler kan man se, at der ved tildelingen også var en linie 118 Herlev - Jægersborg, som dog hurtigt blev nedlagt. Da FR jo havde brug for mere end 5 numre, fik de også nogle numre fra 160 og frem.
Fra mine drengeår har jeg et svagt minde om, at DSB/Europabus ruten København - Hamborg køreplansmæssigt havde linie 107 eller 108.Jeg tror dog ikke, at de havde synligt linienummer på deres fjernbusser, men det kan meget vel være, at DSB har haft råderet over nr. 101 - 110 (og 121 - 128, som blev brugt til de røde DSB-busser).
Serien 101 - 110 havde endnu i 1980'erne særstatus, for de blev brugt til en række ruter, der ikke kørte med HT-takst. Af disse blev linie 109 Kastrup - Malmø og i en periode også 106 Kastrup - Havnegade kørt delvist af DSB.
101 - 109 blev først brugt til egentlige kontraktbusser ved den seneste omnummerering af busserne i Køge, foranlediget af, at Movia skulle bruge 500-numrene i Holbæk.
John ChristensenRe: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3480)
Thomas de Laine skrev 13-11-2014 13:27:
="John F. Christensen" 101 - 109 blev først brugt til egentlige kontraktbusser ved den seneste omnummerering af busserne i Køge, foranlediget af, at Movia skulle bruge 500-numrene i Holbæk.
...hvor busserne forinden netop havde haft numrene 101, 102 osv.!
I 1990'erne blev de laveste numre i 100-serien benyttet til nogle ret specielle linjer således:
101 Hovedbanegården-Ikea i Taastrup (1992-1996)
102 Kastrup-Hundige (Bilka) (kørte kun en periode i 1991)
103 Hovedbanegården-Havnegade (1989-1999, men fra 1992 kaldet linje 26E)
104 Hovedbanegården-Kastrup (1989-1991)Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3481)
Jesper KD skrev 13-11-2014 23:07:
Linjerne med 100-numrene var (nyere linjer ikke medtaget):
101 Lufthavnen-Ndr. Toldbod (1988-89)
101 Hovedbanegården-Ikea i Taastrup (1992-1996)
102 Lufthavnen-Kastrup Havn (1989)
102 Kastrup Havn-Hundige (Bilka) (1991)
103 Hovedbanegården-Havnegade (1989-1999, men fra 1992 kaldet linje 26E)
104 Hovedbanegården-Kastrup (1989-1991)
106 Lufthavnen-Havnegade (1977-2000, men først linjenr. fra ca. 91)
107 Holbæk-Roskilde (1923-?, linjenr. fra 1980)
109 Lufthavnen-Malmö (1972-99)
111 Sundby-Kastrup (1934-66, linjenr. fra 1951) Amagerbanen
112 Sundbyvester Pl.-Dragør Nordstrand (1948-56, linjenr. fra 1951) Amagerbanen
112 Sundbyvester Pl.-Løjtegårdsvej (1966-75) Amagerbanen/HT
113 Sundby-Kongelunden (1920-75, linjenr. fra 1951) Amagerbanen/HT
114 Sundby-St. Magleby-Søvang (1930-66, linjenr. fra 1951) Amagerbanen
115 Var planlagt tildelt ruten Sundbyvester Pl.-Oliefabriksvej-Nøragersmindevej, som Amagerbanen oprettede 28.5.50, men den blev nedlagt og integreret i 113 fra 23.10.50, inden linjerne i Københavns Amt fik linjenumre i 1951.
117 Brøndby-Glostrup-Ballerup-Fiskebæk/Farum (1939-67, linjenr. fra 1951)
118 Glostrup-Herlev-Jægersborg-Klampenborg (1948-52, linjenr. fra 1951). De Grønne Busser, som fra 52 (dvs. efter tildelingen af linjenumre) blev en del af Forenede Rutebiler.
119 Glostrup-Herlev-Jægersborg-Klampenborg (1950-59, linjenr. fra 1951). De Grønne Busser, som fra 52 (dvs. efter tildelingen af linjenumre) blev en del af Forenede Rutebiler.
Redigeret 2 gange.
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3482)
ole skrev 14-11-2014 13:55:
Tak.
Mente nok der havde spøgt en AB 115.
Ikke sikker på den er omtalt i SHS-bogen om AB?
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3483)
ole skrev 14-11-2014 14:00:
-og 115 var da næsten rekord i kort levetid!.
Blev vel nærmest integreret i 113.
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3484)
ole skrev 14-11-2014 14:26:
I øvrigt også interessant med FR. Kendte 117 og 119, men 118 var smuttet!
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3485)
ole skrev 15-11-2014 11:47:
Og jeg ser i FR-bogen at 118 nærmest blev integreret i 119 som du også skriver.
I AB-bogen fremgår det at omkring 51 var det meningen at 100-110 skulle bruges til AB, så det svarede til plannr. i Danmarks Rejseforbinelser, hvilket ikke blev tilkfældet.
!!% ku jeg ikke finde med linienr.
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3534)
ole skrev 15-03-2015 15:31:
!15 blev vel alligevel ikke rigtig integreret i 113, da der jo ikke kørte busser på Oliefabriksvej bortset fra en periode med en lille rundtur ad Ole Klokkersvej.
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3535)
ole skrev 15-03-2015 16:37:
Og jeg kan ikke finde noget om AB- linie 115. Ej heller i SHS-bogen om AB.
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3536)
Jesper KD skrev 15-03-2015 20:25:
="ole" Og jeg kan ikke finde noget om AB- linie 115. Ej heller i SHS-bogen om AB.
Ole
Hej Ole
Du har ret, linjenummeret er ikke nævnt der. I og med at de to linjer blev lagt sammen inden maj 1951, kom linjenummeret som nævnt heller aldrig i brug. Linjenummer 115 er i øvrigt nævnt i BYtrafik nr. 6-2000.
Det er denne linje, der er tale om:
28.5.50 Oprettet af A/S Amagerbanen:
Sundbyvester Pl.-Amagerbrogade-Amager Landevej-Tårnbyvej-Englandsvej-Løjtegårdsvej-Præstefælledvej-Ole Klokkers Vej-Oliefabriksvej-Finderupvej (nu Løjtegårdsvej)-Kongelundsvej-Kongelundsvej/Nøragersmindevej
23.10.50 Nedlagt og erstattet af 113 (iflg. AM forlænget til Kongelunden og forbundet med 113 men fortsat selvstændig linie. 10.5.51 linienr. 115 og umiddelbart efter nedlagt og erstattet af 113 - BYT6-2000 også nævnt linienr. 115).
Samtidig blev linje 113 forlænget som det ses her:
23.10.50 Forlænget så fra Kongelunden (restauranten) ad Skovvej-Kongelundsvej-Finderupvej (nu Løjtegårdsvej)-Oliefabriksvej-Ole Klokkers Vej-Præstefælledvej-Løjtegårdsvej-Englandsvej-Tårnbyvej-Amager Landevej-Amagerbrogade-Sundbyvester Pl. så ringlinie og erstattet ovennævnte linje.Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3537)
ole skrev 16-03-2015 13:11:
Tak Jesper.
ja så gir det mening igen.
Var kommet i tvivl om "linie 115-projektet" skulle have været fortsat ad Oliefabriksvej, og så ud til Kongelundsvej sydligere end Finderupvej, hvilket man måske ku have troet ud fra formuleringen, og det gav jo ikke rigtig mening.
Så det hele blev til ringlinien 113 med en tur indover Ole Klokkersvej (herligt navn!) mmk, og spm vist senere blev rettet ud igen, altså direkte af Låøjtegårdsvej.
Hilsen Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3538)
ole skrev 19-03-2015 18:11:
Og nu vi er ved 113 og omegn.
Har aldrig fundet ud af hvor Grønnehave-via grønnehave og Nøragersminde- egentlig lå. Det optrådte i køreplanen, og jeg mente det måske var på Komgelundsvej, en haveforening?, men det var det ikke. Måske ved Finnerupvej/Løjtegårdsvej mm???, eller hvad???
Hilsen Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3540)
ole skrev 24-03-2015 14:16:
Hvad siger du til Grønnehave, jesper.
hilsen Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3544)
Jesper KD skrev 31-03-2015 18:58:
="ole" Hvad siger du til Grønnehave, jesper.
hilsen Ole
Hvilken køreplan? Jeg kan ikke umiddelbart finde Grønnehave nævnt. Bidrag gerne med noget ny information, der kan oplyse os andre, så du ikke kun spørger og beder om svar.
En meget simpel googling på Grønnehave og Tårnby fører til grundejerforeningen Grønnehave: http://groennehave.dk/information/kort-over-gronnehave/Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3545)
ole skrev 01-04-2015 14:02:
Prøver at finde det. Optrådte tilbage i min barndom på Amager 50-60erne.
Go påske
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3548)
ole skrev 01-04-2015 16:24:
Ja Grønnehave optræder i de almindelige AB-køreplaner, bla den der ligger på nettet fra maj 64 under Kongelunfdsvejruten 113 som Nøragersminde-Grønnehave.
Muligvis også omtalt i SHS AB-bogen men har ikke lige fundet det.
Hilsen Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3551)
Jesper KD skrev 01-04-2015 16:48:
="ole" Ja Grønnehave optræder i de almindelige AB-køreplaner, bla den der ligger på nettet fra maj 64 under Kongelunfdsvejruten 113 som Nøragersminde-Grønnehave.
Muligvis også omtalt i SHS AB-bogen men har ikke lige fundet det.
Hilsen Ole
Nu er "nettet" jo en ret stor størrelse. Hvor præcist ser du det?Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3552)
ole skrev 01-04-2015 18:32:
Jeg mener det ligger på Jernbanehistorisk Forum ,Traå af Niels Munch.
Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3553)
Jesper KD skrev 01-04-2015 19:46:
="ole" Jeg mener det ligger på Jernbanehistorisk Forum ,Traå af Niels Munch.
Ole
Nu har jeg googlet det. Det eneste sted, jeg kan finde Grønnehave, Kongelundsvej, bus og 113 nævnt sammen er såmænd i en tekst, jeg selv har skrevet - men om en rute, der kørte 1939-50 af Kongelundsvejens Rutebiler, hvoraf nogle ture 1948-50 kørte til Grønnehave. Jeg havde nævnt ruten under linje 31, som er den, der i ruteføring kom tættest på: http://sporvejsforum.dk/phpBB3/viewtopi ... have#p2860
Men led gerne videre, hvis du mener, at Grønnehave også har været nævnt for linje 113 omkring 1964. Det vil jeg være interesseret i at høre mere om!Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3554)
ole skrev 02-04-2015 10:31:
Tak Jesper. Og jeg har mere.
Bl.a. AB-bogen side 151 under 1950, 23.5. (Muligvis også andre steder)
Det er anført som forbi Grønnehave mellem Ole Klokkersvej og Præstefælledvej, i fobindelse med "den tidlige linie 113".
Gud ved hvad det var for et et "non-sted" da det ikke optræder på kort mm?
Hilsen Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3555)
ole skrev 02-04-2015 10:37:
Og det med 1964 var simpelthen jo bare de helt almindelige køreplaner hvor sommer 64 ligger på forum. Grønnehave optrådte i alle min barndoms AB-køreplaner.
I øvrigt kom jeg i tanke om ekstrabusser på 113 på gode sommerdage mellem Finnerupvej og Nøragersmindevej ikke kunne vise disse destinationer på rullen. I hvertfald ikke Finnerupvej, hvorfor de som regel bare viste "hvidt" og brugte pap/træskilte i vindueskampen i foruden.
Hilsen Ole
Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3556)
Jesper KD skrev 02-04-2015 10:41:
="ole" Tak Jesper. Og jeg har mere.
Bl.a. AB-bogen side 151 under 1950, 23.5. (Muligvis også andre steder)
Det er anført som forbi Grønnehave mellem Ole Klokkersvej og Præstefælledvej, i fobindelse med "den tidlige linie 113".
Gud ved hvad det var for et et "non-sted" da det ikke optræder på kort mm?
Det har jeg da lige fortalt dig. Der er en grundejerforening, som hedder Grønnehave. Men tak for kilde!
="ole" Og det med 1964 var simpelthen jo bare de helt almindelige køreplaner hvor sommer 64 ligger på forum. Grønnehave optrådte i alle min barndoms AB-køreplaner.
Kan du ikke være mere præcis? Indsæt et link til det, du taler om. Så slipper os, der læser det, for at søge efter præcis det samme, som du selv har fundet. På forhånd tak!Re: ubenyttede buslinienr. i H-området (#3557)
ole skrev 02-04-2015 10:50:
Jeg prøver. Leder også efter det præcisse link til Lyngbyfilmen.
Ja, men noget tyder på at det var mere end en grundejerforening. Måske og sandsynligt en gammel gård der er blevet udstykket?.Husker også tydeligt 113s "æresrunde" væk fra Løjtegårdsvej og ind forbi et lille "butikscenter" og forbi skolen.
Ole