Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

6 svar

Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet (#3857)

Jesper KD skrev 11-01-2017 00:58:

Kære alle

Efter at mange har været så søde at bidrage med svar på spørgsmål til HT/Bus Danmark/Arriva (se viewtopic.php?f=3&t=344&start=0&st=0&sk=t&sd=a), prøver jeg også med et par spørgsmål til de øvrige operatører, som jeg håber I kan hjælpe med. Du kan svare ved at skrive herunder eller ved at skrive til min mail jesperincopenhagen SNABEL-A gmail.com

Jeg efterlyser fotos af busser fra Bent Hejlesen, Gadstrup Bustrafik, De Blaa Turist- og Minibusser, Osted Lillebil, Viby Taxi og Vilhelms Taxi. Helst i farver, hvor de kører HT-kørsel, men alternativt er jeg også interesseret i andre fotos fra selskaberne.

På forhånd tusind tak!

Mvh. Jesper

1. Anchersen
Teglholmen, Østre Teglgade 2, 2450 København SV. Anlægget blev taget i brug i 2005, da Anchersens Turistbusser flyttede fra Ringsted til København. Fra 2007 blev de nye midibusser hos Anchersens Rute også garageret her. Anlægget blev muligvis udvidet oktober 2011 med en ekstra hal på en lejet grund ved siden af (er det korrekt? Rutekørsel fraflyttet efter få måneder!?). I 2012 blev al rutekørslen samlet på anlægget på Jernholmen, og i 2014 flyttede turistafdelingen også dertil.

2. Bents Turistfart
Hvilke farver havde selskabets busser?
Skolebusser i Vallø Kommune fra august 1989 og frem til omkring 1993 blev kørt af Solrød Turistfart I/S med busser i Bents Turistfarts farver og var ikke garageret i St. Merløse. Formentlig var de garageret i Hårlev. Er det korrekt??

3. City-Trafik
City-Trafiks servicebusser 854 og 855 var 1994-95/96 opstillet i Greve. Var det hos daværende Statoil (nu Circle K) på Hundige Strandvej 186?

4. De Hvide Busser
Hvornår blev linje 375, 377, 820 og 821 garageret i hhv. Hillerød og Hørsholm?
Jeg har tidligere fået oplyst, at linje 377 i hvert fald 18. august 2005 blev kørt fra Hørsholm (baseret på billeder og oplevelser fra nævnte dato), så den må være flyttet tilbage dertil tidligere end dette.
Hvornår blev telebus 820 og 821 flyttet fra Hørsholm (2000) til Hillerød (Myldretid.dk 2006)??
827 har ifølge køreplanen 2.6.96 23.5.98 holdt i Hillerød og herefter i Hørsholm. 820 har enten været nævnt som DHB Hørsholm eller slet og ret DHB. At 827 skulle have hørt under Hørsholm lyder mærkeligt. Måske var det for at holde telebusserne sammen, eller også er det en fejl??

5. DSB
På et tidspunkt mellem 1979 og 1994 (hvornår?) blev driftslederområderne Odense og Svendborg slået sammen til driftslederområde Fyn.

Malervangen, 2600 Glostrup og/eller Smedeland (8B?), 2600 Glostrup.
Denne garage blev benyttet i kort tid og havde ikke eget værksted. Ifølge HT97/98 var busserne garageret på Fabriksparken 43, men det er ikke korrekt. I stedet holdt de på Malervangen (den sydligste sidevej mod øst) (evt. også delvist på Smedeland?? [COBU-efterår/vinter99]), hvor de benyttede parkeringspladsen hos en fragtmand. Busserne blev tanket hos Schmidts Turisttrafik (#49) på Gamle Landevej 6. Combus flyttede 26. juni 1998 fra Malervangen til Ejby Industrivej 76, fordi chaufførerne var utilfredse med personaleforholdene med deraf følgende arbejdsnedlæggelser, og Glostrup Kommune ikke ville godkende anlægget til gasbusdrift [BF130.17] ("Smedeland skulle forlades på grund af miljøhensyn" [COBU efterår/vinter99]).
Anlægget på Malervangen har senere (er det præcist samme sted??) været benyttet af Arriva (#1) 2005-08 og Nobina (#8) 2008-14.
Nogen som kan bekræfte adressen samt at det er samme anlæg, Arriva senere benyttede? Tak!

Ejby Industrivej 76, 2600 Glostrup. Combus tog anlægget på Ejby Industrivej i brug i juni 1998, da man var nødt til at fraflytte det hidtidige anlæg på Malervangen i Glostrup. Nogle kilder kalder anlægget Ejby, andre Glostrup (hvad er mest korrekt? (f.eks. set et skilt med navnet "Driftkontor Glostrup") - evt. først hyppigst kaldt Glostrup og siden oftere kaldt Ejby??

Da DSB trafikerede en del af rute 555 og 666 1993-94, var busserne da garageret på DSBs anlæg i Holbæk – eller hvor?

I juni 1986 flyttede rutebilområdet fra Skælskør til Næstved, og det blev reduceret til kun at have STS-kørsel. Hvad var adressen? Næstved (CVR-registreret fra 1.1.93): Banegårdspladsen 4, 4700 Næstved, Busområde Næstved (CVR-registreret 1.1.95-31.12.2000, evt. administration?): Farimagsvej 13, 4700 Næstved eller et helt tredje sted?

Da DSB kørte Valby-Stege-linjen (indtil 1979 uden linjenr., 1979-81 linjenr. 52, herefter linje 552), hvor var den da garageret? I Faxe, Stege og Præstø?? Og Valby Lyshøjgårdsvej, indtil forkortelsen i 1981?? Møns Omnibusser overtog linje 552 Køge-Stege fra DSB - fra 1983 evt. nogle af turene man-fre (??)og fra maj eller juni (??) 1985 alle turene. Hvad er korrekt?

Hvor var DSBs linje Roskilde-Korsør (indtil 1972 del af linje 122 og fra 1978 linjenr. 234) garageret?

Og hvor var DSBs linje Langgade-Kalundborg, som kørte 1965-80, garageret?

6. Fjordbilen
Kørte indtil 1983, hvor selskabet blev overtaget af Birkerød Bus Compagni. Hvor holdt busserne? Var det på Frodebjergvej eller Havremarken i Ølstykke - nogen der kan hjælpe? Også efter overtagelsen holdt busserne her indtil 1986.

7. Fjord-bus

Hvor var linje 325, 461 og 827 garageret? - se herunder (nogen der kan hjælpe?):
325 Slangerup (driftsbusark 2000-06+Pubtrans april 06) el. Frværk (Myldretid.dk april 06)?
827 Slangerup (Myldretid.dk april 06) el. Frværk (Pubtrans april 06)?
020700: 461+827 Frværk el. Slangerup??

8. Netbus/Nettbuss
Netbus/Nettbuss kørte 2006-?? (med linjenr. 990), 13.6-26.8.2012 og 12.6-1.9.2013 København H-Simrishamn(-Allinge(-Christiansø)) i samarbejde med BornholmExpress [BF.DK+BB70 s. 4+BF195.19]. Hvor blev kørslen garageret?

9. Gadstrup Turisttrafik/Gadstrup Bustrafik
1. januar 1978 overtog vognmand Ib Hjalmar Jensen firmaet, og muligvis (?) ved denne lejlighed (men nok snarere senere??) skiftede det navn til Gadstrup Bustrafik. I 1983 kørte selskabet atter skolebuskørsel for Ramsø Kommune, som fra efteråret 1983 havde ændret linjenr. til 453, 454, 455, 456 og 457 - muligvis er skolebuskørslen kørt hele perioden siden 1976 (??).Fra 2010 har Gadstrup Bustrafik kørt nogle ekstrature på linje 101A i Køge - det er usikkert, hvornår det er ophørt igen (??).

Gadstrup Bustrafik har 1999/2000 bl.a. kørt ekstrakørsel på 128, 400S og 335/381. Fra hvornår til hvornår kørte Gadstrup denne ekstrakørsel?

10. Gråhundbus
Hvornår blev militærbussen Ballerup st.-Flyvestation Syd (evt. Flyvestation Nord) indstillet? Det er sket efter 1994. Flyvestation Værløse lukkede i 2004, men Officerskolen i Jonstruplejren dog bibeholdt.

11. Helsingør Turisttrafik
Nogen der kan bidrage med flere oplysninger om virksomheden?
Her er hvad jeg ved:
Helsingør Turisttrafik blev grundlagt af Hans Eriksen i 1927 og er derved det ældste busselskab i Nordsjælland, som fortsat findes. Hans Eriksen fik først officielt sit borgerbrev til at starte virksomhed i 1928. Der vides ikke så meget om virksomheden (nogen som kan hjælpe med oplysninger?), men Helsingør Turisttrafik er gået i arv gennem flere generationer af Eriksen-familien. Efter Hans var det John og Flemming, og i dag er Jesper Eriksen direktør, mens 4. generation Markus Eriksen i 2016 har fået en plads i bestyrelsen. I en 60 års fødselsdagsavis fra 1988 berettede Hans Eriksen, at hans to sønnesønner Thonny og Jesper var trådt ind i firmaet - Thonny på kontoret og Jesper, der er udlært mekaniker, på værkstedet [JB].
Helsingør Turisttrafik har kørsel med bl.a. turistbusser og minibusser med lift.
Siden 1956 havde der kørt en blot 1½ km lang busrute fra Sveasøjlen ved Helsingør st. til LB-färjorna på Helsingør Havns ydermole. Den blev oprindeligt oprettet af Jens Nielsen, som i 1930'erne havde et kompagniskab med Hans Eriksen om Helsingør Turistfart og Hotel Skandia i Helsingør. Da deres veje skiltes, fik Jens Nielsen hotellet, og da han senere atter begyndte med buskørsel, kaldte han sin virksomhed Skandia-busserne. Busserne til LB-färjorna blev overtaget af Hans Eriksen og Helsingør Turisttrafik i 1973, og kørslen fortsatte indtil 1991, hvor SFL blev sammenlagt med DSB Rederi under navnet Scandlines, og lejerne på ydermolen blev sløjfet.
I 1994 fik Helsingør Turisttrafik kontrakt på at køre servicebusserne 840 og 841 i Helsingør, men tabte kørslen til Bus Danmark (#1) to år senere. Kørslen blev vundet tilbage i 2004, og da en ny servicebuslinje - 842 - blev oprettet i 2006, fik Helsingør Turisttrafik også kørslen på den. Senere blev linje 842 mere "normaliseret", og fra 2014 har den haft linjenr. 342.
Helsingør Turisttrafik & Rejsebureau ApS blev til et aktieselskab fra 2009. På f.eks. hjemmesiden kalder selskabet sig blot Helsingør Turisttrafik, altså uden "Rejsebureau"-endelsen, som indgår i det officielle navn

12. Hillerød Bybusser ved Johannes Andersen
Hillerød Bybusser havde eventuelt kontor på Hostrupsvej 21 (er det korrekt?).

13. Hvidovre Rutebiler
I 1930’erne flyttede garagen til Gl. Køge Landevej 186 ved J.P. Pedersens hustru Jensines (kaldet Sine) benzintank på hjørnet af nuværende Vigerslevvej (eller Folehaven [HMAV s. 74+119]?), mens kontoret blev på Lyshøj Allé.

14. Busserne
Kørte 2007-08 telebus 820 og 821 i Nordsjælland. De var formentlig garageret i lokalt, så man ikke skulle køre til og fra Ringsted hver dag. Hvor mere præcist? Var det Fredensborg Brandstation på Helsingørsvej 25 i Veksebo?

15. Kurt W. Knudsen Rutebiler
Fra omkring 1933 og nogle år frem havde rutebilerne garageplads i bryggergården i Skt. Peders Stræde, hvor der i dag er p-plads. Familien Knudsen boede på Ruggårdsvej (nr. 7?), og flere fotos - bl.a. omkring 1950 - er taget her, så busserne har muligvis haft garage her en overgang (???). I bl.a. 1962 og frem til 1964 havde man lejet en garage nær Roskilde Ring (kan perioden og adressen præciseres?). Herefter etablerede man en ny garage på Håndværkervej i det østlige Roskilde.

16. Linjebus
Ringsted:
Til medio 1998: Ørnevej 5, 4100 Ringsted. Krak Sjælland 574 F7.
Fra medio 1998 til ???: Thorsvej 5, 4100 Ringsted. Krak Sjælland 575 E2.
Fra ???: Sorøvej 89, 4100 Ringsted. Krak Sjælland 29 C7.
Da Linjebus i 1998 etablerede sig med en afdeling i Ringsted, lejede man i godt et halvt års tid fra 1. januar 1998 en del af Jensens Turisttrafiks (#33) anlæg på Ørnevej 5 [JT s. 30].
På et tidspunkt (måske efter medio 1998??) holdt man til hos Haslevvejens Auto på Thorsvej 5 i industrikvarteret lidt sydøst for Ringsted station [JB].
På et tidspunkt (hvornår?) flyttede man til Sorøvej 89, hvor Bus Danmark/Arriva (#1) i forvejen havde haft garage siden 1997, og hvor lastbilkarosserifabrikken Varig tidligere har holdt til. Det var derfor meget belejligt, da Arriva overtog Veolia i 2007, at de to selskaber allerede holdt på samme adresse. I dag ligger også Ringsted Autoophug på adressen. Linjebus/Connex/Veolias garage i Ringsted hørte under trafikkontoret i Slagelse.

Stege, Kobbelvej 41-43:
Møns Omnibusser (#42) etablerede fra 1980 hovedkontor, garage og værksted på Kobbelvej, hvor man var indtil juli 1997. NyBus (#44) lejede anlægget fra juli 1998, og fra marts [COBBR98 s. 3+5] eller maj [MØSÅ s. 33] 1999 (??) blev det solgt til Linjebus (#40) [MØO s. 71-82+MØSÅ s. 33+COBBR97 s. 4].

Linjebuss Lund: ADRESSE?? Hvor - nogen der kan hjælpe?? Lund, Sverige.
Da linje 999 blev oprettet i april 1983, skete det i fællesskab mellem Jørgen Andersen i Ballerup (senere Gråhundbus #24) og svenske Linjebuss AB i Lund, da lovgivningen dengang var indrettet, så en national busvirksomhed ikke kunne forventes at få tilladelse til personbefordring i et andet land med dette lands indbyggere. Muligvis trak Linjebuss sig dog ud på et tidspunkt efter juni 1997, men før nedlæggelsen i december 1998. SKETE DET?? - HVORNÅR? Linje 999 blev nedlagt i 1998. Da linjen blev genoptaget i juni 2001, var Linjebuss AB Lund atter med, men endnu engang trak man sig ud af samarbejdet på et tidspunkt - mellem 2002 og 2004. Nogen der kan præcisere??

17. Handicap Befordring
Det er usikkert, hvor minibussen blev garaget i de fem måneder, Handicap Befordring kørte rutebilkørsel for Movia på linje 364 Helsinge-Valby 2010-11. Nogen der kan hjælpe?? Rutekørslen på linje 364 er undtagelsen, som bekræfter reglen om, at Handicap Befordring normalt udelukkende transporterer borgere med særlige behov.

18. Prebens Minibusser
Da HUR og Græsted-Gilleleje Kommune i 2005 etablerede telebuslinje 813, som kørte man-fredag fra formiddag til sen aften, dog udenfor skolebustiderne, kørte Prebens Minibusser også denne. Kommunen afregnede direkte med Prebens Minibusser udenom HUR, da de to parter allerede havde indgået en aftale, der først udløb i 2007 (og formentlig senere blev genvundet eller forlænget???). Efter kommunalreformen i 2007, blev området udvidet til at dække hele den nye Gribskov Kommune, dvs. også tidligere Helsinge Kommune. Telebussen blev nedlagt i maj 2010 og erstattet af Flextrafik december samme år.

14. december 2015 blev Prebens Minibusser begæret konkurs. Adrian Turistfart, som i forvejen kørte noget skolebuskørsel i Halsnæs Kommune, overtog midlertidigt den øvrige skolebus- og svømmehalskørsel her - kørsel, som Adrian Turistfart i øvrigt tabte til Prebens Minibusser fire-fem år forinden. I Gribskov Kommune havde man et nødberedskab frem til 18. januar 2016, hvorefter Gribskov Turist overtog skole- og ældrekørslen frem til omkring sommerferien, hvor skole- og svømmekørslen m.v. er sendt i udbud (hvad er resultatet af dette – evt. genvandt Gribskov Turist??).

19. Roskilde Turisttrafik
Evt. drev Roskilde Turisttrafik også skolebus 242, 243 og 244 fra 1976 og frem til ??.

20. Schmidts Turisttrafik
I begyndelsen af 1980'erne kørte Schmidts Turisttrafik evt. også skolebuslinje 339 for Skævinge Kommune, men den blev senere tabt i et udbud (??).

Ørslev har overtaget ruteafdelingen fra Schmidts Rute Trafik ApS. Det vil sige inklusiv busser og chauffører. Dette skulle være sket pr. 1/11. Mere info om dette?

Frederiksværk-garage:
Schmidts Turisttrafik har siden begyndelsen i 1952 haft garageanlæg i Frederiksværk - formentlig på Åsebro 28 (?). Da stifteren Erik B. Schmidt døde i 1976, og sønnerne Jørgen og Preben Schmidt flyttede virksomhedens hovedadresse til Glostrup, overtog en tredje bror garageanlægget i Frederiksværk, hvor Jørgen og Preben Schmidt lejede sig ind. På et tidspunkt (hvornår? - senest 2000, Frederiksværk Karosserifabrik er registreret som flyttet fra Åsebro 9 til Åsebro 28 i 2002 [CVR.DK]) blev garageanlægget solgt til Frederiksværk Karosserifabrik A/S, og bussen, der blev benyttet på linje 391, overnattede derfor ved Frederiksværk station på samme sted som HTs tidligere anlæg på Stationspladsen 3 - dvs. fra juli 2000 hos Fjord-bus (#19) [BF.DK].

21. Strøby Turist
Senest 9.2012 påbegyndte Strøby Turist ekstrakørsel på 101A. Kørslen blev 11.8.2013 udvidet så bl.a. også weekend tidlig morgen (weekend hele døgnet) Ølby st.-Hastrup og flere ture til Campus Køge (hidtil blev turene 11-13 Campus Køge>Ølby st. kørt som pendulkørsel af særligt materiel (hvilket?) – nu alle ture integret i 101A).

22. Swebus
Kustlinjen 998 København-Halmstad: Hvornår blev den nedlagt? Det er sket efter 1999…

Hvilken garage hos SJ Buss/Swebus kørte linje 109 Københavns Lufthavn-Malmö 1972-99??

23. Søemod Telebusser

Busserne hos Søemods Turisttrafik var sorte med blå bund og bølger samt en lilla-rød-pink "regnbue", som matchede det feriestemningsfyldte logo med fugle og en palme som tværstreg i ø'et. Det er usikkert, hvilket design, som Søemod Telebussers busser, der kørte på telebus 828, havde????

24. Unibus
Unibus A/S af 1986 blev etableret 5. november1986 af Anders Nielsen og Henning Barret og kørte oprindeligt turistbuskørsel med nogle gamle DSB-rutebiler fra 1960'erne. I begyndelsen var kørslen primært med børnehaver og på indkøbsture. Allerede året efter var Unibus et af de første selskaber, som indførte sovebusser, fuldt uniformeret personale og mobiltelefon i samtlige busser. Fra 1991 blev "af 1986" droppet af selskabsnavnet, så det blot hed Unibus A/S.
Unibus-navnet er dog også benyttet tidligere, da der fra 1979 til 1988 eksisterede et anpartsselskab ved navnet Unibus ApS med adresse på Augustvej 10 i Herlev. Der er en sammenhæng mellem de to selskaber, da Unibus ApS' direktør, vognmand Johannes Nielsen holdt til i Vedbækgade 10, st.th. i København N, hvor Unibus opererede fra en lille butik frem til 1992, og han også var medlem af Unibus A/S' bestyrelse frem til 1989 [CVR.DK]. På trods af fortiden som Unibus ApS nævner en 10 års jubilæums-folder fra 1996 ikke tiden før 1986 med et ord [UNI].
Nogen der kan berette mere om denne forbindelse?

Udover at køre bus, var Unibus muligvis også udset til at køre metroen i København. Da Metro-driften blev udbudt, vandt Ansaldo kontrakten, men de valgte eventuelt at overdrage den daglige drift til et nyt selskab fælles med Unibus [BYT1-97 s. 11]. Andre kilder nævner, at det var Metro Service ejet af Serco Rail og Bus Danmark som stod for driften. Hvad er korrekt?

Sluseholmen 16, 2450 København SV: Da Unibus vandt yderligere rutekørsel fra 1994, blev nogle af linjerne garageret på Sluseholmen, hvor Unibus Handicapbefordring A/S og turistbusserne også holdt til (var de her også før 1994??) [BF96.19]. Da Unibus tabte kørsel fra 1998, blev rutekørslen samlet på anlægget på Avedøre Holme (men handicap- og turistbusserne blev her fortsat også efter navneskiftet til Arriva i 1999. Hvor længe?? Mindst til 2000. Og hvad med lufthavnsbussen??)
Den nordøstlige ende af Sluseholmen, der dengang var et industriområde, er i dag blevet til et boligområde. Hvor lå Sluseholmen 16 i forhold til i dag?

Unibus Rutetrafik II A/S vandt fra 1. august 1996 skolebus-, institutions- og ældrekørsel for Helsinge Kommune med i alt 5-6 busser på en kontrakt, der skulle gælde frem til 2001 (kørte Unibus skolebuskørslen så længe? - i givet fald formentlig skiftet navn til Arriva i 1999...Var Unibus' skolebuskørsel også garageret på Søborg Søvej 14, 3250 Gilleleje ligesom Gilleleje Turistfart af 1994 A/S?

25. Viby Taxi
Dette er det selskab, jeg kender MINDST til!
Viby Taxi overtog driften af den korte linje 240 i vinteren 1979/80, efter at Osted Lillebil (#45) havde indstillet busvirksomheden. I modsætning til aftalen med Osted Lillebil indgik HT ikke en ordinær kontrakt med Viby Taxi, men udarbejdede en speciel aftale, som blot fyldte 1 1/2 A4-side. Linje 240 blev formelt udbudt i HTs 2. udbudsrunde fra 1. april 1990, men HT indgik ikke en ny kontrakt, og Viby Taxi kunne fortsætte kørslen uændret. Da ejeren af Viby Taxi på grund af alvorlig sygdom ønskede at afhænde forretningen fra 1. november 1994, overtog Gadstrup Turisttrafik (#23) driften. Nogen der kan bidrage med yderligere oplysninger om Viby Taxi??

Farver: Det vides ikke, hvilke farver materiellet havde. Nogen som kan hjælpe?? Blev linje 240 kørt med minibus eller alm. bus??

Evt. kørt med stor taxi [BF.DK]. Det vides ikke, hvor Viby Taxi havde garage. NOGEN DER VED NOGET?

26. Vilhelms Taxi og Turistfart
Hvornår er selskabet oprettet og ophørt - og yderligere oplysninger om firmaet efterlyses! Her er hvad jeg allerede ved:
HT havde i begyndelsen af 1980’erne udset Karlebo Kommune til at være prøveklud for Danmarks første forsøg med behovstyret trafik - telebusser. Ideen var, at minibusser om aftenen skulle erstatte de ordinære 12 meter-busser, og at passagererne skulle ringe og bestille deres bus. Fordelen for HT var, at man slap for at køre rundt med en stor HT-bus uden eller med meget få passagerer, og fordelen for kunderne, at man uden for byerne principielt blev kørt fra dør til dør til alm. HT-takst og så direkte som det lod sig gøre, når chaufføren skulle tage hensyn til eventuelle øvrige passagerer. Ulempen var derimod, at man ikke bare kunne stille sig ved et stoppested og vente, men skulle “planlægge”, hvornår man skulle hjem og bestille bussen et par timer før.
Karlebo Kommune tøvede imidlertid på grund af intern uenighed i byrådet, og derfor kom Fredensborg-Humlebæk Kommune først. Her blev telebuskørslen fra 2. november 1981 forestået af den lokale vognmand Vilhelm Nielsen fra Fredensborg. Fredensborg-borgerne var ikke ukendte med Vilhelm Nielsen. Vilhelms Taxi og Turistfart rådede over forskellige typer større og mindre busser samt taxivogne og havde bl.a. stået for skolebuskørslen i kommunen, som i 1978 blev åbnet for andre end skolebørn og fik linjenr. 338. Som følge af HTs systematisering af linjenumre fik alle skolebusser linjenumre, der begyndte med 400, og linje 338 skiftede omkring 1982 linjenr. til 403. I 1984/85 overtog Vilhelms Taxi og Turistfart også skolebuslinje 401 fra HT driftsområde Hillerød (#1), men begge linjer blev tabt i 1987-88 til Adrians Turistfart i Frederiksværk.
Tilbage var telebuskørslen, som i 1989 fik linjenr. 820, men den blev tabt i licitation med virkning fra 1. april 1992, hvorefter De Hvide Busser (#12) kørte telebusserne i både Karlebo og Fredensborg-Humlebæk Kommune [HTN30 s. 6-7].

Farver: Det er uvist hvilke farver, Vilhelms Taxi og Turistfart benyttede. Muligvis har man ikke omlakeret overtagne køretøjer, men blot beholdt dem i den farve, de havde haft hos den forrige ejer. Selskabet har muligvis haft et par køretøjer med mørk gul farve med brune stafferinger ligesom Blachs Turistfart i Lyngby (Vilhelms Taxi og Turistfart har også overtaget et køretøj herfra), men om det muligvis er firmafarven vides ikke [JB].

Er der nogen, som har et foto af et køretøj fra Vilhelms Taxi og Turistfart? Allerhelst et, hvor bussen kører telebus. Hvor store var køretøjerne? Var det busser, minibusser eller taxier eller en kombination af nogle af disse??

Garage
(??): N.W. Gades Vej 2A, 3480 Fredensborg.
I 1989: Veksebovej 8, Veksebo, 3480 Fredensborg.
Nogen der har oplysninger om, hvor Vilhelms Taxi og Turistfart var garageret - og hvornår selskabet evt. flyttede fra N.W. Gades Vej til Veksebo?
Muligvis kan selskabet også have haft garage på Kongevejen 104 i Lønholt på et tidspunkt? (telefonnummer-match!)

27. Østtrafik
Havde Østtrafik andre garager udover Hårlev, Præstø og Ringsted?? Ja, et anlæg i Haslev fra ?(2003?)??? til 31. december 2005 [CVR.DK]. Flere oplysninger om denne? JB: Vist nok på Islandsgade i Haslev, evt. nr. 13B, hvor tidligere VT-vognmand Flemming Hansen havde holdt til.

Ifølge årsrapport 2007 blev der etableret et anlæg i Borup på lejebasis til den nye kørsel på telebus 822 og 823 2007-10, som lå ved Kulerup/Regnemark. Flere oplysninger??

STS-linje 732 blev 1.7.2003/19.6.2005 (1.7.2004?) forlænget Hellested Skole til Hårlev st., hvorved den kom ind i HUR-området og derfor skal fremgå af garagelisten her. Hvornår blev linjen forlænget??

Præstø: Gl. Rosagervej 4, 4720 Præstø. Østtrafik har lejet sig ind på en garage i Præstø fra, da man vandt ekstra STS-kørsel 1. juli 1996 (eller tidligere?), og man byggede et nyt garageanlæg i 2004 [CVR.DK], hvor man var til 2010.

Ringsted: Østtrafik holdt tidligere ved rutebilstationen, men havde lejet sig ind på garage i Ringsted fra senest 31.12.1996- hvor??

Endnu engang tak for hjælpen!

Re: Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet (#3858)

Thomas de Laine skrev 11-01-2017 15:20:

21. Strøby Turist
Senest 9.2012 påbegyndte Strøby Turist ekstrakørsel på 101A. Kørslen blev 11.8.2013 udvidet så bl.a. også weekend tidlig morgen (weekend hele døgnet) Ølby st.-Hastrup og flere ture til Campus Køge (hidtil blev turene 11-13 Campus Køge>Ølby st. kørt som pendulkørsel af særligt materiel (hvilket?) – nu alle ture integret i 101A).


"Pendulkørsel af særligt materiel" var en kort bus fra linje 103/245, altså fra Lokalbus. Så det er kun delen frem til første punktum, der har noget med Strøby Turist at gøre.

24. Unibus
...
Udover at køre bus, var Unibus muligvis også udset til at køre metroen i København. Da Metro-driften blev udbudt, vandt Ansaldo kontrakten, men de valgte eventuelt at overdrage den daglige drift til et nyt selskab fælles med Unibus [BYT1-97 s. 11]. Andre kilder nævner, at det var Metro Service ejet af Serco Rail og Bus Danmark som stod for driften. Hvad er korrekt?

Det blev meldt ud i 1996, at Unibus ville få en form for driftskontrakt på metroen omfattende kundeservice og vedligehold. Måske faldt den aftale til jorden, da Unibus blev solgt, eller som følge af selskabets dårlige økonomi. I januar 1999 skrev bl.a. JP København, at Bus Danmark og Serco stiftede Metro Service A/S, som i praksis fik kontrakten. Kort efter blev Bus Danmark som bekendt solgt til Arriva, som imidlertid frasolgte sin ejerandel af Metro Service i 2003. JP København nævner i samme artikel, at Unibus ifølge avisens oplysninger på et tidspunkt også havde været inde i billedet.

Unibus Rutetrafik II A/S vandt fra 1. august 1996 skolebus-, institutions- og ældrekørsel for Helsinge Kommune med i alt 5-6 busser på en kontrakt, der skulle gælde frem til 2001 (kørte Unibus skolebuskørslen så længe? - i givet fald formentlig skiftet navn til Arriva i 1999...Var Unibus' skolebuskørsel også garageret på Søborg Søvej 14, 3250 Gilleleje ligesom Gilleleje Turistfart af 1994 A/S?


Ja, Unibus' skolebuskørsel for Helsinge Kommune blev også kørt af Arriva. Men er du sikker på, det var det Unibus Rutetrafik II, som havde den kørsel? Vejle Kommune ejede oprindeligt 40 procent af Unibus Rutetrafik II, men Unibus Holding købte kommunens andel efter nedlukningen i Vejle. Det var bl.a. Vejle-bybusser, som ikke var omfattet af busovertagelse i VAT-udbuddet, der kom til at blive brugt på skolebuskørslen i Nordsjælland, men det betyder ikke, at det var Unibus Rutetrafik II, der havde kontrakten...

Re: Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet (#3859)

ulrik skrev 12-01-2017 19:42:

="Jesper KD" Kære alle


Jeg efterlyser fotos af busser fra De Blaa Turist- og Minibusser Helst i farver, hvor de kører HT-kørsel, men alternativt er jeg også interesseret i andre fotos fra selskaberne.

På forhånd tusind tak!

Mvh. Jesper

18. Prebens Minibusser
Da HUR og Græsted-Gilleleje Kommune i 2005 etablerede telebuslinje 813, som kørte man-fredag fra formiddag til sen aften, dog udenfor skolebustiderne, kørte Prebens Minibusser også denne. Kommunen afregnede direkte med Prebens Minibusser udenom HUR, da de to parter allerede havde indgået en aftale, der først udløb i 2007 (og formentlig senere blev genvundet eller forlænget???). Efter kommunalreformen i 2007, blev området udvidet til at dække hele den nye Gribskov Kommune, dvs. også tidligere Helsinge Kommune. Telebussen blev nedlagt i maj 2010 og erstattet af Flextrafik december samme år.

14. december 2015 blev Prebens Minibusser begæret konkurs. Adrian Turistfart, som i forvejen kørte noget skolebuskørsel i Halsnæs Kommune, overtog midlertidigt den øvrige skolebus- og svømmehalskørsel her - kørsel, som Adrian Turistfart i øvrigt tabte til Prebens Minibusser fire-fem år forinden. I Gribskov Kommune havde man et nødberedskab frem til 18. januar 2016, hvorefter Gribskov Turist overtog skole- og ældrekørslen frem til omkring sommerferien, hvor skole- og svømmekørslen m.v. er sendt i udbud (hvad er resultatet af dette – evt. genvandt Gribskov Turist??).


Endnu engang tak for hjælpen!


De Blaa Turist- og Minibusser har så vidt jeg ved (og lige om De Blaa Turist- og Minibusser ved jeg en del) kun kørt HT kørsel i form af dublerings busser - samt linje 431 - da Lejre kommune fik den ide at Trællerupskolens skolebus skulle køre efter HT køreplan i perioden 1992-1994. (der var noget med et kort forsøg omkring 1983 - hvor Trællerup skolebussen havde linje 497)

De fleste af De Blaa turist- og minibusser blev fra november 1982 til selskabet blev opkøbt af Kruse i november 1995 malet i denne bemaling:
http://www.danskebusser.dk/bus/billeder ... hp?ID=5282

Leylanden bagerst i indkørslen var den første i det nye bemaling. Den var i starten lyseblå på taget hvor den blev malet mørkeblå.
De fremtidige busser blev malet mellem blå i stedet for lyseblå.

De Blaas vogn 9 (senere vogn 5 -> Kruse og De Blaa vogn 55) fik almex installeret. På billedet er den solgt videre til Odense Taxas busser - men bortset fra der ikke længere står De Blaa i destinationsskiltet - og der står Odense Taxa busser på front og på siden - så ser den ud som den blev bemalet hos De Blaa https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater


Mht. udbuddet i Gribskov kommune. Udbuddet blev vundet af Finns Handicapkørsel ApS. Men da Finns Handicapkørsel ApS og Gribskov turist har samme ejere - kører Gribskov turist nogle af busserne om morgenen (og sikkert også svømmekørslen). Hjemkørslen (de busser jeg har mødt) køres af Finns Handicapkørsel. http://sn.dk/Gribskov/Finns-Handicap-sk ... kel/604899

Re: Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet (#3868)

Jesper KD skrev 22-01-2017 00:52:

Tusind tak for jeres rigtig gode feedback og kommentarer. Jeg har fået styr på flere detaljer og facts takket være jer! Keep 'em coming!

="Thomas de Laine" 24. Unibus
...
Unibus Rutetrafik II A/S vandt fra 1. august 1996 skolebus-, institutions- og ældrekørsel for Helsinge Kommune med i alt 5-6 busser på en kontrakt, der skulle gælde frem til 2001 (kørte Unibus skolebuskørslen så længe? - i givet fald formentlig skiftet navn til Arriva i 1999...Var Unibus' skolebuskørsel også garageret på Søborg Søvej 14, 3250 Gilleleje ligesom Gilleleje Turistfart af 1994 A/S?


Ja, Unibus' skolebuskørsel for Helsinge Kommune blev også kørt af Arriva. Men er du sikker på, det var det Unibus Rutetrafik II, som havde den kørsel? Vejle Kommune ejede oprindeligt 40 procent af Unibus Rutetrafik II, men Unibus Holding købte kommunens andel efter nedlukningen i Vejle. Det var bl.a. Vejle-bybusser, som ikke var omfattet af busovertagelse i VAT-udbuddet, der kom til at blive brugt på skolebuskørslen i Nordsjælland, men det betyder ikke, at det var Unibus Rutetrafik II, der havde kontrakten...


Ja, Unibus Rutetrafik II A/S overtog efter tabet af kørslen i Vejle skolebusserne i Helsinge. Se regnskaberne, fx https://datacvr.virk.dk/data/offentligg ... A2MzA7UjtS

="ulrik" De Blaa Turist- og Minibusser har så vidt jeg ved (og lige om De Blaa Turist- og Minibusser ved jeg en del) kun kørt HT kørsel i form af dublerings busser - samt linje 431 - da Lejre kommune fik den ide at Trællerupskolens skolebus skulle køre efter HT køreplan i perioden 1992-1994. (der var noget med et kort forsøg omkring 1983 - hvor Trællerup skolebussen havde linje 497)

Du har ret i, at De Blaa Turist- og Minibusser ikke kørte almindelig rutekørsel, men jeg har noteret, at de skulle have kørt skolebusserne linje 431, 458 og 495 (Trællerupbussen havde dette nummer - linje 497 kørte Rorup-Gøderup-Glim Skole)

Herunder alle de oplysninger, jeg har om linjerne. Yderligere detaljer og præciseringer modtages med glæde:

Linie 431 - Lejre Kommune


1.3.93 Skolebuslinie oprettet (220+Lejre skolebus+HT84/85: 495); køreplan medtaget men ej optaget i HT-skolebusoversigt; De Blaa Turist- og Minibusser (kører også klubkørsel) [TLK]:
431 Morgen: Kornerup>Kattinge>Risen>Herslev>Trællerupskolen>Lindenborg>Dalager (Gevninge)>Oldvejen>Trællerupskolen
Eftermiddag: Trællerupskolen>Herslev>Risen>Kattinge>Kornerup>Lindenborg>Gevninge
9.8.93 Reduceret så færre ture.
22.8.94 Ændret så faste ankomst- og afgangstider fra Trællerupskolen men ruten tilpasses de enkelte elevers behov, og den kan derfor variere på de forskellige ture og dage; betjener Gevninge, Kornerup, Kattinge og Herslev; De Blaa Turist- og Minibusser tlf. 46 75 59 06.
25.9.94 Køreplansændringer [HTNI12 s. 26].
14.8.95 Ændret, uvist hvordan [HT95].
HT95/96 Ej længere nævnt i køreplansafsnittet men optaget første gang i HT-skolebusoversigt; nyt tlf. 46 48 06 22 (Lejre Kommune):
431 Kornerup-Kattinge-Herslev-Lindenborg-Abbetvedvej-Dalager-Oldvejen-Trællerupskolen
28.9.97 Trafikeret af Kruse og De Blaa tlf. 46 32 06 79 [HT Linie- og tilhørsforhold+TH].
2000/01 Trafikeret af Kruse og De Blaa A/S Roskilde (billetteringsudstyr: automat og billetmaskine) [BF148.21].
HT2002/03 Nyt tlf.nr. 46 48 02 71.
2005/06 Trafikeret af ?Kruse og De Blaa? (billetteringsudstyr: automat og billetmaskine) [HUA].
(2007/2009 Formentlig lukket for andre end skoleelever).
(12.12.2010 Evt. nedlagt? (229)).

Linie 458 - Gundsø Kommune (fra 2007 Roskilde)


Aldrig nævnt i HUR-skolebusoversigt.
90 Skolebuskørsel i Gundsø Kommune trafikeret af De Blaa Turist & Minibusser, Roskilde [BF60.8]:
Kirkerup-Gundsølille-Ågerup
2.99 Kruse og De Blå A/S Roskilde set køre linie skiltet 458 [TH].
2000/01 Skolebus 458 i Gundsø Kommune trafikeret af Kruse og De Blå A/S Roskilde (billetteringsudstyr: automat, billetmaskine og håndstempel) [BF148.21].
2005/06 Trafikeret af ?Kruse og De Blå A/S Roskilde? (billetteringsudstyr: automat, billetmaskine og håndstempel) [HUA].
2007/2009 Formentlig lukket for andre end skoleelever.

Linie 495 - Lejre Kommune


HT83/84 Skolebuslinie optaget i HT-skolebusoversigt (HT82/83: 238); tlf. (02) 40 25 28 (Trællerupskolen):
495 Kattinge-Herslev-Trællerupskolen
HT84 Nyt tlf.nr. (02) 75 59 06 (dvs. De Blaa Turist- og Minibusser).
HT84/85 Nedlagt/ej optaget (1.3.93: 431).

Re: Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet (#3870)

ulrik skrev 23-01-2017 23:14:

Vedr. 458 (skolebussen til Lindebjergskolen). Den var i følge skolebuschaufføren en vittighed - men ja - bussen kørte skiltet 458. Det gjorde den dog kun frem til 2000 - den bus der kom til at køre skolebussen fra 2000 har aldrig været skiltet 458.
458 kørte efter køreplan om morgenen - hvor i mod den var ment som telebus om eftermiddagen - med faste afgangstidspunkter fra Gundsølille (Lindebjergskolen) - i forbindelse med omlægninger af 216 og 358 - og mistet korrespondance i Østrup mellem 216 og 217, således at der stadig var forbindelse - primært mellem Ågerup og Herringløse.
Min kammerat kørte i en periode morgen hjælpe bussen i 2001 - der kørte de med billeterings udstyr.
Da han blev fastansat i maj 2007 - kørte de ikke længere med billeteringsudstyr.

Skolebussen på Lindebjegskolen blev kørt af De Blaa Turist- og Minibusser fra firmaets start i 1972 (de overtog kørslen fra Sandbergs Minibusser, da Verner Sandberg døde) - og overgik efterfølgende til Kruse & De Blå pr. 1/11 1995 - som så blev fusioneret med Kruse A/S i 2001. I 2014 vandt Brønnum, Lynge kontrakten efter udbud.

Vedr. 431 jeg var ikke klar over den var fortsat under nummer 431 så længe. Der hang ingen køreplaner i området efter 1995 - og hjemkørslerne blev efterhånden udfaset.
Det stemmer at skolebussen på Trællerupskolen var nedlagt i 1 år - da den blev lagt ind i 229.
Efter Roskilde kommunes reform af busserne - hvor bussen forbi Trællerupskolen blev til 207 - med krav om timedrift til Roskilde, er der dog igen indført skolebuskørsel til Trællerupskolen. Den blev kørt af Kruse A/S indtil sommeren 2015 - hvor kørslen blev overtaget af Gadstrup Bustrafik.

Re: Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet (#3883)

Jesper KD skrev 19-02-2017 12:28:

="ulrik" Vedr. 458 (skolebussen til Lindebjergskolen). Den var i følge skolebuschaufføren en vittighed - men ja - bussen kørte skiltet 458. Det gjorde den dog kun frem til 2000 - den bus der kom til at køre skolebussen fra 2000 har aldrig været skiltet 458.
458 kørte efter køreplan om morgenen - hvor i mod den var ment som telebus om eftermiddagen - med faste afgangstidspunkter fra Gundsølille (Lindebjergskolen) - i forbindelse med omlægninger af 216 og 358 - og mistet korrespondance i Østrup mellem 216 og 217, således at der stadig var forbindelse - primært mellem Ågerup og Herringløse.
Min kammerat kørte i en periode morgen hjælpe bussen i 2001 - der kørte de med billeterings udstyr.
Da han blev fastansat i maj 2007 - kørte de ikke længere med billeteringsudstyr.

Skolebussen på Lindebjegskolen blev kørt af De Blaa Turist- og Minibusser fra firmaets start i 1972 (de overtog kørslen fra Sandbergs Minibusser, da Verner Sandberg døde) - og overgik efterfølgende til Kruse & De Blå pr. 1/11 1995 - som så blev fusioneret med Kruse A/S i 2001. I 2014 vandt Brønnum, Lynge kontrakten efter udbud.

Vedr. 431 jeg var ikke klar over den var fortsat under nummer 431 så længe. Der hang ingen køreplaner i området efter 1995 - og hjemkørslerne blev efterhånden udfaset.
Det stemmer at skolebussen på Trællerupskolen var nedlagt i 1 år - da den blev lagt ind i 229.
Efter Roskilde kommunes reform af busserne - hvor bussen forbi Trællerupskolen blev til 207 - med krav om timedrift til Roskilde, er der dog igen indført skolebuskørsel til Trællerupskolen. Den blev kørt af Kruse A/S indtil sommeren 2015 - hvor kørslen blev overtaget af Gadstrup Bustrafik.


Kære Ulrik!
Tusind tak for mange interessante oplysninger. Beklager mit sene svar, som skyldes ferie.
Så De Blaa Turist- og Minibusser blev etableret i 1972? Var det af Erik Kleis Jensen allerede dengang? Jeg troede selskabet måske var ældre...
Jeg ved, at skolebussen til Lindebjergskolen bar linjenr. 458 i 1999, og du skriver, at den stoppede med det i 2000. Ved du FRA hvornår skolebussen var skiltet med dette linjenr.?
På forhånd tak for hjælpen!
Mvh. Jesper

Re: Spørgsmål om operatører i hovedstadsområdet (#3884)

ulrik skrev 19-02-2017 20:45:

Kære Ulrik!
Tusind tak for mange interessante oplysninger. Beklager mit sene svar, som skyldes ferie.
Så De Blaa Turist- og Minibusser blev etableret i 1972? Var det af Erik Kleis Jensen allerede dengang? Jeg troede selskabet måske var ældre...
Jeg ved, at skolebussen til Lindebjergskolen bar linjenr. 458 i 1999, og du skriver, at den stoppede med det i 2000. Ved du FRA hvornår skolebussen var skiltet med dette linjenr.?
På forhånd tak for hjælpen!
Mvh. Jesper[/quote]


Hej Jesper

458 startede 5/1 1998
De Blaa Turist- og minibusser blev etableret af Erik Klejs Jensen og Carl Christoffersen i oktober 1972. Carl kørte inden da som chauffør for Sandberg. Erik kørte som afløser for Sandberg (fordi han var involveret i RB06) - men var beskæftiget som postbud. Carl blev købt ud af firmaet i løbet af 1986-1987, i forbindelse med han blev ramt af kræft. Han døde i januar 1988. (der stod både tlf. nummer til både Roskilde og Gadstrup på bagenden af busserne). Busserne holdt i begyndelsen ved Roskilde Hallerne - indtil Erik flyttede til Københavnsvej 113 (i ca. 1978)

Fra aug. 1990 til engang i 1992 havde De Blaa turist og minibusser 4 busser holdende over i det tidligere AP Hansen anlæg på Bytoften i Roskilde.
I løbet af 1992 flyttede kontoret og busserne over i Håndværkerbyen. Dog holdt enkelte turistbusser stadig på Københavnsvej.

Efter overdragelsen til Kruse & De Blå A/S holdt selskabets busser fortsat i Håndværkerbyen og på Københavnsvej. - men i efteråret 1996 købte Kruse anlægget på Teglværksvej i Kamstrup - bl.a. for at få egne værkstedsfaciliteter. Derefter flyttede kontoret og alle busserne tilknyttet Roskilde afd. til Kamstrup.

Det var også fra Roskilde afd. Hurtigruten blev kørt de år Kruse kørte den. (2009 - 2012)

Mvh. Ulrik