Hybridbusser i København

Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.

Alle emner

26 svar

Hybridbusser i København (#19)

Peter B. Brandsen skrev 03-06-2008 15:03:

I følge nyeste nummer af Natur og Miljø fra Danmarks Naturfredningsforening (juni 2008), så vil Københavns Kommune (!) investere i 2 hybridbusser i 2010. Byen er jo som bekendt vært for FNs klimatopmøde i 2009. Hybridbusser er der fx 850 af i New York (i 2010 vil de have 1700 hybridbusser der) og de drives af en elektrisk generator, hvor strømmen kommer fra batterier og fra en lille dieselmotor. Det giver 30% lavere brændstofforbrug, 30% mindre drivhusgasser og 90% mindre partikeludladning end en "almindelig bus" (dem er der jo mange slags af).

Her er et par billeder af hybridbusser i New York. De er af typen "Orion 07.501 hybrid (Orion VII)":
[img http://www.petersbusside.dk/billeder/m2-4-.JPG[/img
[img http://www.petersbusside.dk/billeder/m3-2-.JPG[/img
[img http://www.petersbusside.dk/billeder/m2-3-.JPG[/img

Hvem mon bygger hybridbusser i Europa?

Re: Hybridbusser i København (#23)

LarsBudtz.dk skrev 05-06-2008 11:03:

Bare et par forslag:

[link]
[link]
[link]
[link]
[link]
[link]

Re: Hybridbusser i København (#1092)

LarsBudtz.dk skrev 05-01-2011 23:09:

Ja, så er der lige gået 2½ år, siden de forrige indlæg i denne tråd, og nu står de her så (3 styks i hvertfald... :P );
(Nej, jeg har ikke glemt 8000, men den var endnu mere rent forsøg ;) )
Naverland idag, 5. januar;

[img http://www.larsbudtz.dk/comsys/images/phocagallery/dkmoviacitytrafik/thumbs/phoca_thumb_l_city%20trafik%202473%20a.jpg[/img

[img http://www.larsbudtz.dk/comsys/images/phocagallery/dkmoviacitytrafik/thumbs/phoca_thumb_l_city%20trafik%202474%20a.jpg[/img

[img http://www.larsbudtz.dk/comsys/images/phocagallery/dkmoviacitytrafik/thumbs/phoca_thumb_l_city%20trafik%202475%20a.jpg[/img

Re: Hybridbusser i København (#1094)

Thomas Weidekamp skrev 09-01-2011 21:30:

Nu er der så kommet de 3 hybrider til København, men hvorfor køber CT disse 3 busser. Det må da være en usædvanlig dårlig forretning tænker jeg. CT må stå med 3 busser som nu er arbejdsløse fra linje 12, og arbejdsløse busser giver ingen penge.
Dette samtidig med at mange af de gamle volvoer fra Helsinge nu også er frigivet. Kommer man forbi "borgen" eller Glostrup holder der også mange busser uden arbejde, og i Helsinge et par stykker :roll:

Re: Hybridbusser i København (#1095)

Thomas de Laine skrev 09-01-2011 21:49:

Det er en del af et større puslespil: Tre Jonckheere-busser fra linje 12/29/69/97N/166 flytter til Aalborg, mens de overtallige busser fra Helsinge erstatter serie 15'ere, der udrangeres, på forskellige garager i Hovedstadsområdet. Der kommer i øvrigt yderligere nogle Volvo'er til erstatning for serie 15'ere, nemlig fra Aalborg.

Re: Hybridbusser i København (#1096)

Thomas Weidekamp skrev 09-01-2011 22:10:

Hold da op...det er da et værre roderi :)
Vides det hvilke busser (numre) der forlader os? Så er det måske også slut med Ambassador busser på 12'ern. Jeg havde en lille udflugt rundt langs med linje 12 for at lede efter hybriden, men den holdt fri, og det var kun Jonckheere hele vejen rundt :roll:
Nu tør jeg dårlig spørge, men er der nogen særlig grund til at man valgte linje 12 som hjemsted for disse nye vidundere?

Re: Hybridbusser i København (#1097)

Thomas Weidekamp skrev 10-01-2011 16:51:

Så lykkedes det sandelig at få 2473 i kassen :D

Re: Hybridbusser i København (#1098)

Thomas de Laine skrev 10-01-2011 19:11:

Det skulle gå ud over serie 15'erne på linje 132/133.

Jeg tror ikke, det er slut med Ambassador på 12'eren. Der har i hvert fald kørt flere af dem på 12'eren i dag.

Re: Hybridbusser i København (#1099)

Frank P skrev 10-01-2011 22:18:

="Thomas Weidekamp" Hold da op...det er da et værre roderi :)
Vides det hvilke busser (numre) der forlader os? Så er det måske også slut med Ambassador busser på 12'ern. Jeg havde en lille udflugt rundt langs med linje 12 for at lede efter hybriden, men den holdt fri, og det var kun Jonckheere hele vejen rundt :roll:
Nu tør jeg dårlig spørge, men er der nogen særlig grund til at man valgte linje 12 som hjemsted for disse nye vidundere?


Linje 12 er valgt, fordi vognløbet som anvendes til det enkelte hybridløb, hænger godt sammen til få vagter om dagen, så vi kan nå at få indøvet flest chauffører og derudover er løbet "lukket" mellem Viemosevej og Rådhuspladsen. Således blander vi ikke linje 29 med i den første tid og der er som før nævnt kun få vagter på løbet. Desuden er linje 12 rigtig god til hybrid'ens gode brændstoføkonomi, da der er mange igangsætninger. De to andre hybridbusser bruges p.t. til indøvelse af chauffører.
Det er aboslut meningen, at hybridbusserne på længere sigt skal gæste flere af Naverlands linjer for at få god erfaring med busserne i de enkelte kørselsmønstre.

VDL Ambassadoren er slet ikke opgivet på linje 12. Der er jo også kun 3 hyridbusser at tage af. Til sammenligning køres linje 12 og 29 hver dag af 13 vognløb.
Hybridbusserne erstatter 3 VDL Jonckheere, som senere skal til City-Trafik i Aalborg. Numrene har jeg ikke lige ved hånden.

Håber, at dette bringer lidt mere lys over de nye busser - som i øvrigt indtil videre har vist sig meget driftsstabile!

Frank Pedersen

Re: Hybridbusser i København (#1106)

Thomas Weidekamp skrev 15-01-2011 16:12:

Tak for de gode svar Frank.
Er det rigtigt på "gættet" når jeg siger at de ikke køre i weekenden?

Re: Hybridbusser i København (#1108)

Frank P skrev 15-01-2011 21:03:

Hej Thomas!

Det er fuldstændigt rigtigt. Vi kører ikke med dem i denne weekend, da vi mangler personale. Vi har været ramt af ekstraordinær meget sygdom blandt personalet og har desværre ikke fået nok chauffører indøvet. Vi forventer at kunne sætte to hybridbusser i daglig drift fra midten af næste uge.
Busserne er fortsat meget driftsstabile og vi ser frem til at prøve dem på vores andre linjer.

Hilsener
Frank Pedersen

Re: Hybridbusser i København (#1109)

Thomas Weidekamp skrev 19-01-2011 21:58:

Fik set 2474 idag og taget et par billeder, de skulle gerne komme på myldretid.dk snart.
Den havde en sjov nærmest klikkelyd når den kørte fra højre frontside.

Re: Hybridbusser i København (#1110)

Thomas de Laine skrev 20-01-2011 10:39:

Mon ikke billederne finder vej til siden i aften... :)

Hybridbusserne har Volvos I-Shift-gear, ligesom Nobinas busser på 300S/400S. Den siger en "kliklyd", når den skifter gear. Måske er det den, du har hørt.

Re: Hybridbusser i København (#1111)

LarsBudtz.dk skrev 20-01-2011 16:22:

Jeg har egentlig længe gået og tænkt; Har Nobina's I-Shift'ere knappen til manuel betjening +/- af gearene? -Altså, er det bare fordi alle de chauffører jeg har oplevet er kedelige, eller er det en spareudgave af I-Shift, der er monteret?

Re: Hybridbusser i København (#1112)

Frank P skrev 20-01-2011 20:32:

"Kilk"lydene fra hybridbussen har især været markant på 2473. Det lød nærmest som, når der er store sten i dækkene - dog mere tydeligt. 2473 er derfor nu hos Volvo for at gennemtjek. Der var også andre småting, der skulle justeres, så nu får den et lille garantieftersyn. Busserne kører dog fortsat helt upåklageligt.

Hybridernes I-shift fungerer ud fra en række parametre, såsom kørestil og topografi på vejen. Er der f.eks. mange bakker på turen, kan den "springe" nogle geartrin over. Det er tydeligt i vores hybridbusser.

Vi er nu ved at komme godt med i uddannelsen af personale og kan mere frit vælge at bruge hybriderne i daglig drift. Således fik 2475 kørsel med en halv delevagt på linje 154E i dag. Det var en blanding af at give chaufføren noget kørselsrutine og få kabalen med at få nok busser til eftermiddagskørslen til at gå op.
Således er vi meget tæt på at få en bus mere i daglig drift på linje 12 & 29.

Re: Hybridbusser i København (#1113)

Thomas de Laine skrev 20-01-2011 22:26:

Og så er Thomas Weidekamps billeder kommet på Myldretid:
[link]

Re: Hybridbusser i København (#1118)

Thomas Weidekamp skrev 22-01-2011 17:19:

Idag var både 2474 & 2475 at finde på 12'ern.
Også på 2475 kunne jeg tydelig høre de før omtalte klik-lyde igen fra højre frontside. Jeg vil udfra lyden gætte på noget omkring højre forhjul. Lyden kan vel bedst beskrives som når ens håndbremse på cyklen ikke slipper helt og rammer hjulet en lille smule for hver omgang.

Re: Hybridbusser i København (#1132)

Thomas Weidekamp skrev 28-01-2011 17:09:

Jeg så og hørte 2473 der kørte forbi Rådhuspladsen idag, det lyder til at Volvo ikke har fået fjernet de klik-lyde. Bussen var ikke i rute.

Re: Hybridbusser i København (#1843)

Thomas Weidekamp skrev 08-10-2011 18:02:

Nu har de kære hybridbusser snart kørt et godt stykke tid her i KBH. Er der lavet nogen form for evaluering af dem, stabilitet, driftsøkonomi osv...?

Re: Hybridbusser i København (#2031)

volvo-b10m skrev 07-12-2011 22:08:

http://www.youtube.com/watch?v=OJVm4zGk ... ure=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=Yzz8t9Jb ... er&list=UL

kim løvenskjold har filmet og kørt disse busser

The Volvo Hybrid bus is a parallel hybrid, where a smaller diesel engine and an electric engine can be operated independently or jointly. The electric engine operates on a battery that is charged by recycling the brake energy. It runs very short time only on the electric engine, but continues to supply work when the diesel engine is started, and supply the bus with power. Two downsides about the Volvo Hybrid is that the savings are depending on how the driving is, driving! And that proves to be the real challenge, now that the price on the bus is 35-40 % higher than a normal diesel bus.

On trial in Copenhagen, this MAN Hybrid is much more convincing than the Volvo 7700 Hybrid. The MAN runs 2-3 times longer on electric power than the Volvo does. BUT, the MAN has got an insane loud thin electric sound that makes the ride on the bus almost unbearable, and the MAN has got paper thin seats, and (still) too much "plastic fantastic" about the interior. So Volvo Hybrid vs. MAN Hybrid score must be 1-1.

Re: Hybridbusser i København (#2032)

michaels skrev 08-12-2011 07:55:

="volvo-b10m" On trial in Copenhagen, this MAN Hybrid is much more convincing than the Volvo 7700 Hybrid. The MAN runs 2-3 times longer on electric power than the Volvo does. BUT, the MAN has got an insane loud thin electric sound that makes the ride on the bus almost unbearable, and the MAN has got paper thin seats, and (still) too much "plastic fantastic" about the interior. So Volvo Hybrid vs. MAN Hybrid score must be 1-1.


Det ser ud til at det er 8955 der er anmeldt der... bus 2001 har andre sæder, der skulle være mere behagelige

Re: Hybridbusser i København (#2036)

volvo-b10m skrev 10-12-2011 01:51:

her er en test kørsel af en volvo hybrid bus Volvo B5LH / Volvo 7700 Hybrid. City-Trafik #2473 (I-Shift)
http://www.youtube.com/watch?v=Yzz8t9Jb ... plpp_video

The Volvo Hybrid bus is a parallel hybrid, where a smaller diesel engine and an electric engine can be operated independently or jointly. The electric engine operates on a battery that is charged by recycling the brake energy. It runs very short time only on the electric engine, but continues to supply work when the diesel engine is started, and supply the bus with power. Two downsides about the Volvo Hybrid is that the savings are depending on how the driving is, driving! And that proves to be the real challenge, now that the price on the bus is 35-40 % higher than a normal diesel bus.

Re: Hybridbusser i København (#3238)

Thomas Weidekamp skrev 05-01-2014 17:01:

Det ser ud til at alle CTs hybrider er kørt til Volvo i Taastrup. De er parkeret rundt om på anlægget. Nogen der ved om det er alm vedligehold og hvorfor de alle sammen kommer på en gang? Rabat ved fler-køb :idea:

Re: Hybridbusser i København (#3239)

michaels skrev 05-01-2014 17:08:

="Thomas Weidekamp" Det ser ud til at alle CTs hybrider er kørt til Volvo i Taastrup. De er parkeret rundt om på anlægget. Nogen der ved om det er alm vedligehold og hvorfor de alle sammen kommer på en gang? Rabat ved fler-køb :idea:

Aftalen med Volvo er udløbet, og ikke forlænget da det ikke kan svare sig økonomisk i forhold til en alm. dieselbus.

Re: Hybridbusser i København (#3240)

Thomas de Laine skrev 06-01-2014 19:32:

Bus 2474-2475 blev afleveret i december, mens 2473 nåede at komme på gaden så sent som 1. januar.

Re: Hybridbusser i København (#3242)

dfolmann skrev 08-01-2014 18:19:

Så er det spændende at se, hvad Volvo vil gøre ved dem ?

Re: Hybridbusser i København (#3306)

Bonne skrev 12-04-2014 07:07:

De skal i perioden 5 maj til 10 maj køre MGP kørsel fra parkeringspladsen ved det nedlagte Sundby Gasværk og til Eurovision Island.

De kommer til at være hjemmehørende hos Arriva Ejby