Forældede artikler
Disse artikler er ikke opdaterede, men afspejler situationen, da de blev skrevet eller sidst blev opdateret - typisk i årene 1999-2008. Læst med det i baghovedet er oplysningerne ikke forkerte. Nogle af artiklerne vil måske senere igen blive ajourført.
Fakta om busselskaber:
Fakta om Arriva Skandinavien (1. sep. 07)
Danmarks største busselskab er Arriva Skandinavien, der ejes af britiske Arrica plc., som kom til Danmark i 1997.
Fakta om Bent Thykjær (21. feb. 08)
Thykjær er et stort busselskab, der især kører i Jylland.
Fakta om Bus 2000 (20. jan. 00)
Dette selskab dannedes cirka 1995 af en række private vognmænd og busselskaber. Dette skete i et forsøg på at få andel i den megen kørsel, der siden 1994 kom i licitation landet over. I dag er der tale om 55 private ...
Fakta om Bus Danmark (25. jan. 00)
Bus Danmark var måske bedre kendt som busdelen af det gamle HT, og som siden 1990 blev videreført mere selvstændigt. I 1990 blev HT delt i en A-division (med A for administration) og en B-division (med B for bus), og B-divisionen kom ...
Fakta om City-Trafik (28. apr. 05)
City-Trafik A/S blev stiftet i Birkerød 13. september 1989 af HTs gamle entreprenører på nær to, dvs. i alt 13 forskellige selskaber. HT-entreprenørkørslen begyndte d. 1. april 1990. Fra denne dato overtog man ...
Fakta om Combus (22. apr. 01)
Combus a/s hed indtil 28. august 1997 DSB-Busser a/s og har været offentligt ejet aktieselskab siden 14. juni 1995. Med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2001 har Trafikministeriet solgt selskabet til britiske Arriva. Selskabets historie ...
Fakta om De Blaa Omnibusser (21. maj 04)
De Blaa Omnibusser er en betydelig Movia-entreprenør i Nordsjælland.
Fakta om De Hvide Busser (21. feb. 08)
En af Nordsjællands største Movia-entreprenører er De Hvide Busser, der fra oktober 2008 står for 4 pct. af kørslen i Movias område.
Fakta om DSV-Bus (28. dec. 00)
DSV-Bus var et datterselskab af De Sammensluttede Vognmænd. Busselskabet blev det dannet, da HT i 1989 begyndte at udbyde de første buslinier i licitation. DSV-Bus havde heldet med sig, og blev den store vinder af ...
Fakta om ES Bus (28. apr. 05)
En af HTs mindre entreprenører er ES Bus ApS. Dette firma har kørt for HT siden 1996, hvor det overtog kørslen på telebuslinierne 629, 829 og 830. Ved siden af har man bedrevet turistkørsel med turistbusser af almindelig størrelse. ...
Fakta om Fjord-bus (21. feb. 08)
Fjord-bus er Movia-entreprenør i Slangerup- og Frederiksværk-området.
Fakta om Fris Busser (22. mar. 00)
Fris Busser er et af de familieforetagender, som der var mange flere af, inden licitationerne begyndte. Mange af disse er gennem tiden bukket under i konkurrencen, og Fris Busser er ikke gået ram forbi. Den 28. maj 2000 må ...
Fakta om Gråhundbus (11. nov. 01)
2. oktober 1967 begyndte Jøgen Andersen at køre bybus i Ballerup - den linie, der i dag hedder 156, men som 1967-74 kaldtes linie 1. Det var en forretning, der efterhånden blev udvidet. ...
Fakta om Hvidovre Rutebiler (25. apr. 99)
Hvidovre Rutebilers historie går tilbage til 1920, hvor J.P. Pedersen begyndte at køre mellem Valby og Jægerkroen ad Køgevejen. Denne rute, der siden 1951 har heddet linie 121, blev i 1934 hugget af DSB. I 1924 oprettede Pedersen ...
Fakta om Larsen Turistbusser (18. okt. 01)
En af HURs mindste entreprenører, der kørte handicapkørsel, en servicebuslinie og shuttlebussen i Lufthavnen, indtil Færdselsstyrelsen inddrog køretilladelserne i oktober 2001.
Fakta om Netbus (21. feb. 08)
Norskejede Netbus købte i december 2005 Partner Bus og har siden udvidet med mere rutekørsel såvel som ekspres- og turistbuskørsel.
Fakta om Nuup Bussii (28. dec. 00)
Busselskabet Nuup Bussii A/S i den grønlandske hovestad Nuuk (Godthåb) kunne den 26. september 2000 fejre sit 20 års jubilæum. Der havde dog tidligere været forsøgt busdrift i området. Som noget lidt ekstraordinært skal det, der ...
Fakta om Ri-Bus (8. feb. 04)
Ri-Bus A/S blev dannet af tre erfarne rutebilejere, da man begyndte at udlicitere busdrift uden for HT-området efter et EU-direktiv i 1994. De tre rutebilejere var Kurt Kristiansen fra Fanø Rutebiler, Kjeld Strandgaard fra Strandgaards Rutebiler ...
Fakta om Unibus Rutetrafik (10. mar. 13)
Unibus eksisterede 1986-99 og var oprindeligt et turistbusfirma, der blev oprettet af Anders Nielsen og Henning Barrett i 1986. Kontraktkørsel for trafikselskaber påbegyndtes først ved HTs 1. udbudsrunde i 1990. ...
Fakta om Veolia Transport Danmark (1. sep. 07)
Franskejede Veolia Transport Danmark var i en årrække landets næststørste busselskab.
Fakta om Voldum Busselskab (22. mar. 00)
Et familiefirma ved navn Voldum Busselskab kører rute 121, 221 og 353 for Århus Amt. Dette selskab, der glider ud som entreprenør for amtet den 28. maj 2000, har eksisteret siden 1920, og den 10. marts 2000 fejredes 80 års jubilæet. ...
Fakta om Wulff Bus (21. feb. 08)
Wulff Bus blev påbegyndt af Flemming Wulff, som blev rutebilejer, da han i 1982 overtog Ravnsborg Buslinier i Juelsminde. Firmaet blev i 2004 solgt til Arriva.
Fakta om Østtrafik (28. apr. 05)
Selskabet er et datterselskab af Østbanen A/S, der har udført rutebilkørsel meget langt tilbage. Da licitationerne begyndte, blev banens busafdeling udskilt som et selvstændigt aktieselskab, der kunne deltage i licitationerne. Som andre ...
Bushistorie:
Østtrafik som HT-entreprenør (23. aug. 05)
Alt om Østtrafiks virke som rigtig HT- og HUR-entreprenør på Køges telebusser.
Aabenraa Karrosserifabrik under afvikling (12. maj 04) - Uegnet for mobil
Billeder og baggrund fra en afskedstur til Danmarks sidste busfabrik.
E-bus/Jylland - og lidt om Danbus og IC-busserne (9. aug. 02)
Historien om det jyske E-Bus-system, der var forløberen for X-busserne, om forholdet til Danbus-projektet, og om de sjællandske IC-busser.
X-Bus. Her, der og alle vegne - nu også på Myldretid! (9. aug. 02)
Siden 1995 er det succesfulde system af X-busser opbygget af de jyske trafikselskaber. Nu er ruterne dog truet af den ændrede fjernbuslov, der gælder fra juli 2002.
Dage med H-busser (10. jul. 01)
Mens S-banen udbygges til dobbeltspor mellem Ballerup og Frederikssund, klarer fem buslinier med 20 busser trafikken. Her får du alle detaljerne om ruterne og busserne.
Linjebus voksede 30. maj (24. feb. 00)
Da Linjebus overtog linie 3, 5 og 350S i København i maj 1999 blev der indsat mange nye busser, og der kørte en masse lånevogne.
Arriva - nye busser og nye linier (21. nov. 99)
Overflytninger, anlægslukninger og nye busser mm. Store ændringer den 30. maj 1999.
Kommentarer:
Arriva vil selv... tjene penge (2. nov. 03)
Arriva Danmarks administrerende direktør Johnny Hansen fortalte på et seminar om sit syn på udbudssystemet og sine forestillinger om fremtiden.
Busbilleder uden at spørge først? (3. aug. 03)
Må man tage billeder af busser uden at spørge chaufføren først? Spørgsmålet kommer ofte fra busentusiaster, der er blevet "overfuset" af en vred chauffør. Myldretid giver svaret!
Det danske system (15. feb. 03)
Tror du, Arriva kan bestemme, hvor meget det koster for dig at køre med deres busser? Så tilhører du målgruppen for denne artikel. Artiklen henvender sig til dem, der ikke er helt bekendt med den danske busverden.
Busudskiftning i privatiseringens årti (10. jul. 01) - Uegnet for mobil
En af følgerne af privatiseringen og udliciteringen er, at busserne ikke altid kan bruges efter kontraktperiodens udløb. Et problem, der tages op her.
Dobbeltdækkere kontra 13,7 meter-busser (13. jun. 01)
Kommentar til anden artikel: 13,7 meter-busser giver ikke en reel kapacitetsforøgelse men snarere ringere service.
Parker & Rejs: Mange planer - få brugere (18. mar. 01)
De første to Parker & Rejs-anlæg er åbnet for nylig. Der er planer om yderligere cirka 8. Men der er ikke mange, der bruger dem - heller ikke i udlandet.
Dobbeltdækkere - en fejlinvestering? (4. okt. 00) - Uegnet for mobil
Er dobbeltdækkere en god løsning i København? Eller kan kapaciteten forøges på bedre og billigere måder?
"Hjælp bussen på vej" (17. jul. 00)
Vinderforslaget fra en konkurrence om busfremkommelighed, som JP-København, HT og Trafikfunktionærernes Fagforening afgjorde i juni 2000.
Udland:
Rejsebrev: New York (29. mar. 07)
Lidt om hvad New York Citys kollektive trafik kan byde på.
Rejsebrev: Bruxelles (16. aug. 01)
Beskrivelse af den kollektive trafik - fortrinsvis metroen - som den kunne opleves i februar 2000.
Typiske russiske busser (23. okt. 04)
Som i de fleste andre lande, er der nogle bestemte bustyper, der går igen i Rusland. Artiklen præsenterer de bustyper, skribenten mødte hyppigst på sin rejse i Rusland i juli 2004.
Polske Solaris gearer op (21. aug. 03)
Et portræt af den relativt nye polske busfabrik Solaris og noget om de bustyper, der for tiden produceres på fabrikken.