Pr. 14. august 2017 er forummet på Bussnak.dk nedlagt. Alle emner (tråde) er arkiveret her på Off-peak. Indlæggene er overflyttet, så de er læsbare, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke forventes rettet. Linjeændringer i Hovedstadsområdet kan fortsat diskuteres på Sporvejsforum.dk.
Alle emner
46 svar
Rutebilhistorie mm (#1360)
ole skrev 02-07-2011 16:35:
Desværre er der jo nogle meget store huller i dansk rutebilhistorie. Vi har haft nogle tråde på Jernbaneforum om specielt DSB-og privatbanerutebiler.
Jeg har sogar "truet" med at udgive et eller andet om emnet, men hele landet er for stor en mundfuld samt manglende viden.
En foreløbig begrænsning kunne hedde:
DSB-rutebiler
Privatbanerutebiler
Nordsjælland/HT-området.
Takket være SHS bøger er rutebilshistorien i KS, og Københavns Amt, herunder NESA og AB og allle de private busselskaber dækket meget fint ind. Ligeledes Helsingør, HHGB, området og Birkerød.
Takket være DJK, og ikke mindst den nye GDS-bog er GDS og HFHJ og HHGB og LNJ også dækket pænt ind mht. rutebiler.
Men vi mangler en DSB-rutebilbog, evt kun for HT-området, plus noget mere. Vi har på Jernbaneforum haft tråde om forholdene mellem DSB, Privatbaner og private vognmænd i Nordsjælland oppe og vende, og også banerutebildrift på resten af øerne.
Jeg mangler specifikt bl.a. viden om de fire "stam" DSB-rutebilsruter i Nord(øst)sjælland, herunder hvad var der før DSB?
Var der noget med at DSB tog over efter De røde Rutebiler? og eller andre?. (bortset fra nyere tid hvor de overtog De grønnerutebiler, Henry Hansen, Humlebæk, Hillerød, Hørsholm, Rungsted mf ruterne)
Jeg tænker specielt på 184, 185, 314 og 353, henholdsvis Kbh-Hillerød/Karlebo, Hørsholm/usserød, Hørshol-Helsingør og Jægersborg-Hørsholm-Fredensborg-Hillerød.
Er der nogen der sidder inde med viden om alle disse forhold i almindelighed, og banebusser/DSB-rutebiler i Nordsjælland i særdeleshed?
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1363)
Jef Pallavicini skrev 04-07-2011 19:25:
I bogen om De Hvide Busser står et lille afsnit om DSB, De Grønne Rutebiler og Hørsholm bybusser..
Linje 185 (Klampenborg-Nørreport) er oprettet i 1996 på baggrund af en ruteændring af linje 1. Linje 1 kørte indtil 1996 Frederiksberg, Ålstrupvej - Østerbro, Ryparken/Ordrup St. - senere dog Klampenborg St. Fra 1996 omlagdes linje 1 Rødovre St. - Østerbro, Ryparken.
Linje 184 hed indtil et for mig ukendt årstal i 80erne blot 84 og kørte Nørreport St. - Lyngby St. - Holte St. - Kokkedal Industripark - Kokkedal, Holmegaardsvej, dog med en afstikker i form af linje 384 der kørte videre fra Usserød, Egevangen til Fredensborg. I midten af 90erne blev linje 184 afkortet til Holte St. - Nørreport St. og myldretidskørslen Nørreport St. - Hans Knudsens Plads - Lyngby St. indstilles.
Linje 353 kørte indtil (1996?) Helsingør St. - Hørsholm - Lyngby St. men blev afkortet Helsingør St. - Kokkedal St., senere Helsingør St. - Rungsted Kyst St. (hvor linje 383 blev integreret) senere Helsingør St. - Brønsholm - Hørsholm - Trørød - Lyngby St.
Der er sikkert en, der har bedre styr på årstallene end mig!
Re: Rutebilhistorie mm (#1364)
Thomas de Laine skrev 04-07-2011 20:41:
Der har været en tidligere linje 185 også.
Den daværende linje 84 var en sammenlægning af tidligere KS-(trolleybus)linje 23 og DSB-linje 184. Fra 1987 blev linje 84 omnummeret til 184.
Linje 353 er, som Ole er inde på, også en gammel linje. Den blev afkortet til Kokkedal i 1994, hvor linje 300S blev forlænget til Kokkedal.
Re: Rutebilhistorie mm (#1365)
ole skrev 05-07-2011 09:36:
Tak for svar. Ja det er rigtig nok med DSB der blev integreret i HT-systemet som du beskriver, men det store spørgsmål er: Hvad var der FØR DSSB overtog 184, 185, 314, 353 (og omegn)?
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1366)
Jesper KD skrev 05-07-2011 12:53:
Hej Ole & co.
Jeg har nogle flere oplysninger, jeg kan bidrage med, når jeg får fundet dem frem.
Hvad er det for et jernbaneforum (url), du henviser til, og hvor man - som jeg læser det - kan finde flere interessante oplysninger/diskussioner om emnet?
Re: Rutebilhistorie mm (#1367)
LarsBudtz.dk skrev 05-07-2011 13:42:
="Jesper KD"
Hvad er det for et jernbaneforum (url), du henviser til, og hvor man - som jeg læser det - kan finde flere interessante oplysninger/diskussioner om emnet?
[link] (formoder jeg) Re: Rutebilhistorie mm (#1368)
Thomas de Laine skrev 05-07-2011 15:16:
Prøv f.eks. en søgning på "rutebiler" på Jernbanen.dk's forum:
[link]
Re: Rutebilhistorie mm (#1369)
ole skrev 05-07-2011 17:42:
Nah ja, undskyld. Det var nok lidt for indforstået. Det er ganske rigtigt som de herrer skriver: jernbanen.dk og så ind under forum
hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1370)
ole skrev 05-07-2011 17:44:
-og endnu engang tak foe svar. lyder godt med den kommende info
hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1372)
Jesper KD skrev 08-07-2011 01:23:
Her kom som lovet en lidt længere oversigt over linjehistorien for de fire DSB-”stamlinjer”, som Ole nævner:
København-Holte-Kokkedal(-Fredensborg) – se 184 samt 84/184 og 384
København-Holte-Hillerød – se 185 og 385
Jægersborg-Hørsholm-Fredensborg-Hillerød – se 314
Jægersborg-Hørsholm-Helsingør – se 353
Hist og her mangler jeg oplysninger. Tilføjelser, rettelser og kommentarer er meget velkomne. Diverse kilder er markeret med []-tegn.
---
LINIE 84
20.4.75 Oprettet (23+184+185); HT Hørsholm og Lyngby st.
84 Nørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade-Sølvtorvet->Webersgade>-Fredensbro-Fredensgade-Tagensvej-Nørre Allé-Hans Knudsens Pl.-Ryparken st.-Lyngbyvej-Lyngby Hovedgade-Lyngby st.->Lyngby Torv (nordvest)>Lyngby Hovedgade>/<Jern¬bane¬vej<-Konge¬vejen-Holte Stationsvej-Holte st.-Holte Stationsvej-Kongevejen-Rudersdal-Rude Skov-Hørsholm Kongevej- Hoved¬gaden (nu Gl. Hovedgade)-Hørsholm-<Hovedgaden<-Usserød Kongevej-Usserød Sygehus-Egedalsvej-Kokkedal Industripark
20.1.76 (el. PK71/PK73)-16.9.76 Midlertidigt omlagt pga. Lyngbyvejens omlægning så ej direkte ad Lyng¬byvej i begge retninger men Jagtvej>Skt. Kjelds Gade>Skt. Kjelds Pl.>Ƭbel-øgade>Glænøgade>Hans Knudsens Pl. mod Kokkedal (stadig HT77-kort) [HTN10 s. 18+BYT2-1976].
(26.9.75/24.4?)77 Garageskift så 100% HT Hørsholm [HL].
PK76/PK78 Omlagt i Hørsholm så ej Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade)->Usserød Kongevej>/<Hovedgaden men Hørsholm Kongevej-Rungstedvej.
1.10.78 Omlagt i Kokkedal, så ej Usserød Kongevej-Egedals¬vej til Kokkedal Industripark (384) men Ådalsvej-Kokkedal Industripark-Egedals¬vej-Holmegårdsvej til Kokkedal, Holmegårdsparken (75E).
31.5.87 Nyt linienr. 184.
---
LINIE 184 I
23 [HJT+AM+LB s. 146+SR s. 9], 1.10.24 [BBC] el. 15.10.24 [KH+BYT5-74 s. 104] Oprettet af assu¬randør Andreas Jacobsen, Hillerød (A/S Strandvejsautomobilet) (ej lokalbefordring Vognmandsmarken-Lyngby - gælder indtil 1974 [LB]) :
København, Vognmandsmarken (nu Hans Knudsens Pl.)-Lyngby-Holte-Rudersdal-Hørsholm
23 Oprettet af assurandrør Andreas Jacobsen, Hillerød (A/S Strandvejsautomobilet) (iflg. BYT5-74 gl. postrute, der i 24 havde eksisteret i 10 år [KH]) [KYS s. 164+KH]:
Hørsholm-Fredensborg-Hillerød
Senest 11.27 Hørsholm-Hillerød forlænget via Rudersdal-Holte-Lyngby til København, Vognmandsmarken [KH].
32 Overtaget af sønnen Ejnar Gran Jacobsen, Hørsholm (De gule Omnibusser) [LB s. 147].
32 [KH] el. 43 [BYT6-74] Hørsholm-turene forlænget til Usserød (BYT6-74: Forlænget fra Hørsholm til Usserød Sygehus).
36 Omlagt via Holte st. [SØB s. 74].
21.5.38 Forkortet til Lyngby (12) [AM+LB s. 147].
5.39 Forlænget så atter til Vognmandsmarken men ej lokalbefordring [AM].
39/46 Indføringen til Vognmandsmarken har formentlig været pålagt restriktioner [AM].
(42-? Midlertidigt forkortet så Holte-Hørsholm [SØB s. 70]).
Efter 46 Driften vender tilbage til normale forhold [AM].
5.51 Linienr. 184 [LB s. 157+AM]:
184 Vognmandsmarken (nu Hans Knudsens Pl.)-Lyngbyvej-Lyngby Hovedgade-Jernbanevej (nu Omfartsvejen-Jernbanepladsen)-Lyngby st.-Lyngby Hovedgade-Kongevejen-Holte st.-Kongevejen-Rudersdal-Rude Skov-Kongevejen (nu Hørsholm Kongevej)-Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade-Hovedgaden)-Usserød Kongevej-Usserød, Usserød Kongevej/Bloustrødvej(-(?Brønsholm Kongevej-Niverød-Hørsholmvej-Humlebæk vest-Humlebækvej [AM])/(Hesselrød-Lønholt)-Asminderød-Benediktevej-Fredensborg st.-Jernbanegade-Hillerødvej-Fredensborgvej-Holmegårdsvej-Københavnsvej-Langesvej-Hillerød st.-Sdr. Jernbanevej-Hostrupsvej-Hillerød rtb.)
1.5.56 Delstrækningen Hørsholm-Fredensborg-Hillerød får selvstændigt linienr. 314 og forlænget ad Hørsholmmotorvejen (uden stop Nærum-Jægersborg (180)) til Jægersborg st. Øvrige ture vender i Usserød v. Usserød Kongevej/Bloustrødvej [PK62 og efterfølgende].
PK55/efter 59 Omlagt i Lyngby så ej Jernbanevej (nu Omfartsvejen-Jernbanepladsen) men Lyngby Hovedgade-Jernbanepladsen.
1.3.57 Overtaget af DSB Rutebiler Hørsholm [RUT s. 52+SØB s. 71].
27.9.70 Forlænget på enkelte ture via Hesselrød-Lønholt-Fredensborg st. til Fredensborg, Hotel Prinsen [AM]
DSB71 (Ej lokalbefordring Hans Knudsens Pl.-Lyngby Port [HT74/75-plan]):
184 Hans Knudsens Pl.-Lyngbyvej-Lyngby st.-Kongevejen-Holte st.-Rude Skov-Hørsholm Kongevej-Usserød Kongevej-Usserød(-Hesselrød-Lønholt-Asmin¬derød-Fredensborg st.-Fredensborg, Hotel Prinsen)
1.10.74 Over¬taget af HT Hørsholm og Lyngby st. [HL].
PK73/PK76 Omlagt ved Hørsholm Torv så ej Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade) men Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade)-Lillegade (nu Rungstedvej).
(74 Lokal befordring Hans Knudsens Pl.-Lyngby tilladt [LB s. 146] – ukorrekt ifølge HT74/75-plan).
20.4.75 Nedlagt og erstattet af 84 Nørreport-Kokkedal industripark (lokal befordring tilladt) og 384 Hørsholm Torv-Fredensborg, Hotel Prinsen.
---
LINIE 184 II
30.5.87 Nyt linienr. for 84 (og del af 384); HT Hørsholm:
184 Nørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade->Webersgade>-Fredensgade-Tagensvej-Nørre Allé-Hans Knudsens Pl.-Ryparken st.-Lyngbyvej-Lyngby Hovedgade-Lyngby st.->Klampenborgvej>Lyngby Hovedgade>/<Jernbanevej<-Kongevejen-Holte stNørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade-Sølvtorvet->Webersgade>-Fredensbro-Fredensgade-Tagensvej-Nørre Allé-Hans Knudsens Pl.-Ryparken st.-Lyngbyvej-Lyngby Hovedgade-Lyngby st.->Lyngby Torv (nordvest)>Lyngby Hovedgade>/<Jern¬bane¬vej<-Konge¬vejen-Holte Stationsvej-Holte st.-Holte Stationsvej-Kongevejen-Rudersdal-Rude Skov-Hørsholm Kongevej-Rungstedvej-Hørsholm-Usserød Kongevej-Usserød Sygehus-Ådalsvej-Kokkedal Industripark-Egedalsvej-Kokkedal, Holmegårdsparken
27.10.88 Ny busterminal ibrugtaget på Nørreport st. [AM].
1.4.92 Drifts¬om¬råde¬skift så HT Kok¬ke¬dal.
25.9.94 Forkortet så kun Nørre¬port st.-Holte st. (354) og indsat duobusser Nørreport st.-Hans Knudsens Pl. (el-drift Statens Museum for Kunst-Sejrøgade/Haraldsgade) (50E).
2.6.96 Indskrænket så ej ekstrature Nørreport st.-Hans Knudsens Pl. (185). Nyudbud i 5. udbudsrunde: Uændret Bus Danmark A/S Kokkedal.
15.7-12.10.96 Midlertidigt omlagt så ej Lyngby Hovedgade-Jernbane¬plad¬sen-Lyngby st.->Lyngby Torv (nordvest)>Lyngby Hoved¬gade>/<Jernbanevej<-Kongevejen men Lyng¬by Omfartsvej (busstop på broen over jernbanen)-Skovbrynet. Lyngby-ture permanent omlagt så ad Christian X’s Allé>Buddingevej til Lyngby st. [HTT1.7.96+TTV23.7.96].
12.10.96 Omlagt¬ så ej Lyngby Torv (nordvest)>Lyng¬by Hovedgade mod Kokkedal men ad Jernbanevej i begge retninger [TTV10.10.96].
14.6.99 Navneskifte til Arriva Danmark A/S Kokkedal.
2.7.2000 9. udbudsrunde: Uændret Arriva Danmark A/S Kokkedal.
21.6.2004 og ca. 1-1½ år frem Busstop ved Lyngby st. flyttet så til 194’s busstop.
22.10.2006 18. udbudsrunde: Overtaget af De Blaa Omnibusser A/S Holte med 13,7 m-busser (hidtil 12 og 18 m-busser).
13.12.2009 Betjenes med 12 og 13,7 m (590E+591E).
5/30.4.2010 Nørreport st.-busterminal justeret så i 4. buslomme fra S-togstrapperne og ud mod Gothersgade.
---
(LINIE 184E)
(90 Set i drift:
184E Nørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade->Webersgade>-Fredensgade-Tagensvej-Nørre Allé-Universitetsparken)
---
LINIE 185 I
23 [HJT+AM+LB s. 146+SR s. 9], 1.10.24 [BBC] el. 15.10.24 (forinden kørt 1 år af privat vognmand uden koncession men fortrængt [BYT5-74 s. 104]) [KH+BYT5-74 s. 104] Oprettet af assu¬randør Andreas Jacobsen, Hillerød (A/S Strandvejsautomobilet) (ej lokalbefordring Vognmandsmarken-Lyngby - gælder indtil 1974 [LB]) :
København, Vognmandsmarken (nu Hans Knudsens Pl.)-Lyngby-Holte-Birkerød-Blovstrød-Hillerød
32 Overtaget af sønnen Ejnar Gran Jacobsen, Hørsholm (De gule Omnibusser) [LB s. 147].
36 Omlagt via Holte st. [BBC+SØB s. 74].
21.5.38 Forkortet til Lyngby (12) [AM+LB s. 147].
5.39 Forlænget så atter til Vognmandsmarken men ej lokalbefordring [AM].
39/45 Formentlig indskrænkninger, omfang ukendt [AM].
(42-? Midlertidigt indstillet? [SØB s. 70]).
Efter 45 Driften vender tilbage til normale forhold [AM].
49 Udvidet så ej alle ture til Hillerød men visse ture fra Blovstrød via Kirkelte til Karlebo [SØB s. 71+BYT5-74].
5.51 Linienr. 185 [LB s. 157+AM] (og Karlebo-ture omlagt så ej via Kirkelte??):
185 Vognmandsmarken (nu Hans Knudsens Pl.)-Lyngbyvej-Lyngby Hovedgade-Jernbanevej (nu Omfartsvejen-Jernbanepladsen)-Lyngby st.-Lyngby Hovedgade-Kongevejen-Holte st.-Kongevejen-Rudersdal-Birkerød Kongevej-Kongevejen-Blovstrød-(Kongevejen-Københavnsvej-Langesvej-Hillerød st.-Sdr. Jernbanevej-Houstrupvej-Hillerød rtb.)/(Sandholmgårdsvej-Sjælsmarkvej-Stumpedyssevej-Damsholtevej-Gunderød-Gunderødvej-Karlebovej-Karlebo)
53 Der køres 14 ture dagligt, heraf halvdelen til Karlebo [AM].
PK55/efter 59 Omlagt i Lyngby så ej Jernbanevej (nu Omfartsvejen-Jernbanepladsen) men Lyngby Hovedgade-Jernbanepladsen.
1.3.57 Overtaget af DSB Rutebiler Hørsholm [RUT s. 52+SØB s. 71].
26.5.68 Forkortet så ej ture til Karlebo (til sidst kun 3 ture). Karlebo-ture forkortet til Blovstrød.
DSB71 (Ej lokalbefordring Hans Knudsens Pl.-Lyngby Port [HT74/75-plan]):
185 Hans Knudsens Pl.-Lyngbyvej-Lyngby st.-Kongevejen-Holte st.-Konge¬vejen-Birkerød Kongevej-Blovstrød kro-(>Sjælsø Allé>Blovstrød Allé>Sand-holmgårdsvej>/<Kongevejen<-Blovstrød)/(Kongevejen-Københavnsvej-Langesvej-Hillerød st.-Hillerød rtb.)
1.10.74 Over¬taget af HT Hørsholm.
(74 Lokal befordring Hans Knudsens Pl.-Lyngby tilladt [LB s. 146] – ukorrekt ifølge HT74/75-plan).
20.4.75 Nedlagt og erstattet af 84 Nørreport-Kokkedal industripark (lokal befordring tilladt) og 385 Holte st.-Hillerød rtb.
--
LINIE 314 I
1.5.56 Selvstændigt linienr. for delstrækning Hørsholm-Hillerød på linie 184 og forlænget ad Hørsholmmotorvejen (uden stop Nærum-Jægersborg (180)) til Jægersborg st.; De gule Omnibusser v. E. Gran Jacobsen [SB s. 17(+DBO s. 29]]:
314 Jægersborg st. - uden stop (Helsingørvejen (nu Helsingørmotor¬vejen)) - Nærum st.-Gl. Holte-Kongevejen (nu Hørsholm Kongevej)-Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade-Hovedgaden)-Hørsholm Torv-Usserød-Hesselrød-Lønholt-Præstevej-Asminderød-Asminderødgade-Benediktevej-Fredensborg st.-Jernbanegade-Fredensborg Slot-Hillerødvej-Holmegårdsvej-Københavnsvej-Langesvej-Hillerød st.-Sdr. Jernbanevej-Hillerød rtb.
1.3.57 Overtaget af DSB Hørsholm [AM+KH+RUT s. 52].
1.6.69 Forkortet fra Hillerød rtb. til Fredensborg (st.?) (hidtil kun 2 daglige ture) [KH+AM].
27.9.70 Nedlagt og erstattet af 353 og 184 [AM+KH].
--
LINIE 353
[BIH]
15.12.49 Oprettet af DSB (Frederiksborg Amt koncessionsnr. 53):
Hørsholm-Usserød-Niverød-Kvistgård-Helsingør st.
1.8.51 Linienr. 353 [BIH]:
353 Hørsholm Torv-Hovedgaden-Usserød Kongevej-Usserød-Brønsholm-Niverød-Kvistgård-Kongevejen-Stengade-Helsingør st.
Senest DSB70/71 Omlagt så én tur man-fre A/S Teknova, Mølleåvejen-Niverød-Helsingør posthus. Omlagt så ej ad Stengade til Helsingør st. men ad Jernbanevej til Helsingør posthus.
27.9.70 Forlænget ad Hørsholm Konge¬vej-Helsingørmotorvejen-Gl. Holte-Nærum st. til Jægers¬borg st. og erstatter 314 syd; standser mellem Nærum st. og Jægersborg st. men ej lokal befordring (begrænsning gældende HT74/75 – bemærkning slettet HT75) [BIH]; DSB Hørsholm:
353 Jægersborg st.-Hørsholmmotorvejen-Nærum st.-Gl. Holte-Hørsholm Kongevej-?-Hørsholm Torv-Hovedgaden-Usse¬rød Kongevej-Brønsholm-Niverød-Nyvej-Kvistgård st.-Kongevejen-Jernbanevej-Helsingør posthus
DSB71/DSB74 Indskrænket så Jægersborg st.-Hørsholm Torv kun man-fre i myldretiderne.
1.10.74 Overtaget af HT Hørsholm.
PK73/PK76 Omlagt ved Hørsholm Torv så ej Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade) men Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade)-Lillegade (nu Rungstedvej).
25.4.76 Omlagt så ej fra Jægersborg st. ad Helsingørmotorvejen men fra Lyngby st. ad Lyngby Torv (nordvest)-Klampenborgvej-Sorgenfrigårdsvej-Lyngbygårdsvej-Lundtoftegårdsvej-Ræve¬højvej-Eremitageparken-Vejporten-<Lundtofte¬vej<Lund-toftegårds¬vej og udvidet så hele strækningen alle dage hele driftsdøgnet (180).
24.4.77 Omlagt i Lundtofte så ej Rævehøjvej-Eremitageparken-Vejporten-<Lundtof¬te-vej<Lundtoftegårdsvej men Lundtoftegårdsvej->Lundtofte¬vej>Vejpor¬ten.
PK76/PK78 Omlagt i Hørsholm så ej Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade)->Usserød Kongevej>/<Hovedgaden men Hørsholm Kongevej-Rungstedvej.
(5.1.87 Evt. driftsområdeskift så HT Kokkedal? [HL]).
31.5.87 Strækningen Lyngby st.-Usserød Kongevej suppleret af 351 og 352. (Evt. driftsområdeskift så atter HT Hørsholm? [HL]).
29.5.88 Omlagt i Lyngby så ej Sorgenfrigårdsvej-Lyngbygårdsvej men Klampenborgvej-Lundtoftegårdsvej (182/183).
18.9.88 Omlagt i Kvistgård så ej Hornbækvej-Nyvej-Munkegårdsvej-Kvistgård st.-Kvistgård Stationsvej-Kongevejen men Kongevejen-Kvistgård Stationsvej-Kvistgård st.-Munkegårdsvej-Egeskovvej.
28.5.89 Omlagt i Lyngby så ej Klam¬penborgvej-Lundtoftegårdsvej men Kanalvej-Toftebækvej-Lundtofte¬vej-Anker Engelunds Vej (180+182/183+187).
14.12.89 Omlagt i Helsingør så ej til Helsingør posthus (umiddelbart vest for Helsingør st.) men til Helsingør st. v. ny trafikterminal [BF59.3].
1.4.92 Nyudbud i 3. udbudsrunde: Overtaget af Linjebus A/S Hørsholm.
25.9.94 Forkortet og omlagt så ej via Hørsholm til Lyng¬by st. (300S+590P+182/183) men ad Ådalsvej til Kokkedal st. og omlagt i Helsingør så ej direkte ad Kongevejen hele driftsdøgnet men Prøvestensvej-Prøvestens¬centret-Klostermosevej man-lør i dagtimerne.
1.1.95 Om¬lagt så ej Ådalsvej-Usserød Kongevej men Kokkedal Industripark-Egedalsvej (354).
2.6.96 5. udbudsrunde: Overtaget af Swebus Hørsholm.
29.9.96 Omlagt så ej direkte ad Ådalsvej men Højmosen-Alsvej-Bolbrovej-Sygehuset Øresund (Hørsholm)-Usserød Kongevej-Ådalsvej:
353 Kokkedal st.-Ådalsvej-Højmosen-Alsvej-Bolbrovej-Sygehuset Øresund (Hørsholm)-Usserød Kongevej-Ådalsvej-Kokkedal Industripark-Egedalsvej-Usse-rød Kongevej-Brønsholm-Brønsholm Kongevej-Niverød-Niverød Kongevej-Hørsholmvej-Kongevejen-Kvistgård Stationsvej-Kvistgård st.-Munkegårdsvej-Egeskovvej-Kongevejen-(Prøvestensvej-Prøvestens¬centret-Klostermosevej-)Kongevejen-Jernbanevej-Helsingør st.
26.8.97 Swebus Hørsholm overtaget af Combus a/s Hørsholm 26.8.97 [BF125.9] (navneskifte 1.98 og reelt fusioneret 1.3.93) [Buster2/98 s. 5].
27.9.98 Omlagt så ej via Kokkedal Industripark (378/379).
30.5.99 Omlagt i Helsingør via Mads Holms Vej-Gurrevej-Klostermosevej og omlagt så ej til Kokkedal st. men til Rungsted Kyst st.
2.7.2000 Omlagt i Helsingør så sløjfe med uret ad Trækbanen>I.L. Tvedes vej>Kronborgvej>Havnegade til Helsingør st. og retur ad Jernbanegade. 9. udbudsrunde: Overtaget af De Hvide Busser A/S Hørsholm.
17.6.2001 Omlagt aften og søn-hell. så ej direkte ad Kongevejen men alle ture alle dage via Prøvestenscentret i Helsingør.
23.5.2004 Omlagt så ej direkte ad Usserød Kongevej-Brønsholm Kongevej men Egedalsvej-Brønsholmgårdsvej-Holmegårdsvej (378/379) og i Helsingør så ej Gurrevej-Mads Holms Vej-Kongevejen->Trækbanen>I.L. Tvedes Vej>Kronborgvej>Allé-gade>Havnegade til Helsingør st. og retur ad Jernbanevej men Klostermosevej-Esrumvej-Helsingør Sygehus-Esrumvej->Kronborgvej>Allégade>Havnegade til Helsingør st. og retur ad Jernbanevej>Trækbanen>I.L. Tvedes Vej (806).
8.1.2006 To busstoppar på Esrumvej nedlagt.
22.10.2006 Omlagt og forlænget så ej ad Rungstedvej->Vestre Stationsvej>Rungsted Kyst st. (vest)>Vestre Stationsvej>-Østre Stationsvej til Rungsted Kyst st. (øst) men Rungstedvej-Hørsholm Kongevej-Hørsholm Kongevej/Ubberødvej(-Helsingørmotorvejen-Gøngehusvej-Trørød-Langhaven-Helsingørmotorvejen-Nærum st.-<Vejporten<Lundtoftevej<-Lundtoftegårdsvej-DTU-Anker Engelunds Vej-Lundtoftevej-Sorgenfrigårdsvej-Klampenborgvej-Lyngby Torv til Lyngby st., kun alle dage i dagtimerne) (300S+174E). 18. udbudsrunde: Uændret De Hvide Busser A/S Hørsholm
21.10.2007 Garageskifte til De Hvide Hvide Busser A/S Kvistgård.
30.3-4.12.2008 Midlertidigt omlagt i Helsingør vest pga. udbygning af Konge¬vejen og derfor spærring af rundkørslen ved Klostermosevej så ej Prøve¬stensvej-Prøvestenscentret-Klostermosevej men Fabriks¬vej>Stø¬beri¬vej mod Lyngby st. og Støberivej>Industrivej modsat.
11.1.2009 Nyt busstop på Usserød Kongevej ved Breelteparken.
--
LINIE 384
20.4.75 Oprettet og erstatter delstrækning på 184 [HT75-plan]; HT Hørsholm:
384 Hørsholm Torv-Usserød Kongevej-Usserød Sygehus-Fredensborg Kongevej-Avderødvej-Avderød-Vejenbrødvej-Fredensborg Kongevej-Hesselrød-Lønholt-Kongevejen-Humlebækvej-Aminderød-Benediktevej-Fredensborg st.-Stationsvej-Helsingørsvej->Helsingørsvej (nu Lundebakken)>Slotsgade>/<Jernbanegade<-Fredensborg, Hotel Prinsen
24.4.77 Omlagt i Fredensborg så ej sløjfe med uret Helsingørsvej (nu Lundebakken)>Slots-gade>Hotel Prinsen>Jernbanegade men Jernbanegade i begge retninger til Fredensborg ved slottet, udvidet så timedrift og forlænget fra Hørsholm Torv ad 84’s rute til Nørreport st. (dog evt. kørt med linienr. 84 indtil HT77/78).
1.10.78 Omlagt i Kokkedal så ej direkte ad Usserød Kongevej men Ådalsvej-Kokkedal Industripark (øst)-Egedalsvej (75E+84):
384 Nørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade-Sølvtorvet->Webersgade>-Fredensbro-Fredensgade-Tagensvej-Nørre Allé-Hans Knudsens Pl.-Ryparken st.-Lyngbyvej-Lyngby Hovedgade-Lyngby st.->Lyngby Torv (nordvest)>Lyngby Hovedgade>/<Jern-bane¬vej<-Konge¬vejen-Holte Stationsvej-Holte st.-Holte Stationsvej-Kongevejen-Rudersdal-Rude Skov-Hørsholm Kongevej-Rungstedvej-Hørsholm-Usserød Kongevej-Usserød Sygehus-Ådalsvej-Kokkedal Industripark (øst)-Egedalsvej-Usserød Kongevej-Fredensborg Kongevej-Avderødvej-Avderød-Vejenbrødvej-Fredensborg Kongevej-Hesselrød-Lønholt-Kongevejen-Humlebækvej-Aminderød-Benediktevej-Stationsvej-Fredensborg st.-?Stationsvej?-Jernbanegade-Fredensborg, ved slottet
31.5.87 Forkortet og omlagt så ej til Nørreport st. (184) men Rungstedvej->Vestre Stationsvej>Rungsted Kyst st. (vest)>Vestre Stationsvej til Vestre Stationsvej/Rungstedvej el. <Østre Stationsvej fra Rungsted Kyst st. (øst) og omlagt så ej Ådalsvej-Kokkedal Industripark (øst)-Egedalsvej men direkte ad Usserød Kongevej.
29.5.88/28.5.89 Forlænget fra Fredensborg så fra Vestre Stationsvej/Rungstedvej ad Rungstedvej>Østre Stationsvej til Rungsted Kyst st. (øst).
2.6.91 Forkortet og omlagt i Fredensborg så ej ad Stationsvej-Fredensborg st.-?Stations¬vej-Jernbanegade el. Stationsvej-Helsingørsvej?-Jernbanegade til Fredensborg ved slottet men sløjfe ?mod uret? Stationsvej til Fredensborg st. og retur ad Stationsvej>Helsingørsvej>“ny vendesløjfe bag Rådhuset” (?Tinghusvej>Wendorfsvej>Fredensborg Rådhus>Rosingsvej?) >Helsingørs-vej>Jernbanegade [HT91Å+Kort].
91/95 Evt. omlagt i Fredensborg så ej via rådhuset men direkte ad Helsingørsvej.
1.4.92 Nyudbud i 3. udbudsrunde: Overtaget af Linjebus A/S Hørsholm.
31.5.92 Omlagt så ej Avderødvej-Avderød-Vejenbrødvej men direkte ad Fredensborg Kongevej.
30.8.92 Omlagt så atter via Avderød.
28.5.95 Omlagt i Fredensborg så i sløjfen via Fredensborg Rådhus (Tinghusvej>Rosingsvej) mod Rungsted Kyst st.:
384 Rungsted Kyst st. (øst)-Østre Stationsvej-Rungstedvej-<Vestre Stationsvej<Rungsted Kyst st. (vest)<Vestre Stationsvej<-Rungstedvej-Hørsholm-Usserød Kongevej-Usserød Sygehus-Fredensborg Kongevej-Avderødvej-Avderød-Vejenbrødvej-Fredensborg Kongevej-Hesselrød-Lønholt-Kongevejen-Humlebækvej-Aminderød-Benediktevej->Stations-vej>/<Stationsvej<Helsingørsvej<Rosingsvej<Fredensborg Rådhus<Tinghusvej<Helsingørs¬vej<Stationsvej<-Fredensborg st.
2.6.96 5. udbudsrunde: Overtaget af Swebus Hørsholm.
26.8.97 Swebus Hørsholm overtaget af Combus a/s Hørsholm 26.8.97 [BF125.9] (navneskifte 1.98 og reelt fusioneret 1.3.93) [Buster2/98 s. 5].
2.7.2000 9. udbudsrunde: Overtaget af Arriva Danmark A/S Kokkedal.
22.10.2006 18. udbudsrunde: Overtaget af De Hvide Busser A/S Hillerød.
21.10.2007 Garageskifte til De Hvide Hvide Busser A/S Kvistgård.
11.1.2009 Nyt busstop på Usserød Kongevej ved Breelteparken.
8.8.2010 Omlagt pga. nyt centerbyggeri i Fredensborg (hvordan?, permanent el. midlertidigt?).
--
LINIE 385
20.4.75 Oprettet og erstattet nordlige del af 185; Blovstrød-ture kun man-fre i myldre¬tiderne; HT Hørsholm:
385 Holte st.-Holte Stationsvej-Konge¬vejen-Birkerød Kongevej (nu Kongevejen)-Birkerød-Blovstrød Kro-(>Sjælsø Allé>Blovstrød Center>Blovstrød Allé>Sand¬holm-gårdsvej>/<Kongevejen<-Blovstrød)/(Kongevejen-Københavnsvej-Langes¬vej-Ndr. Jernbanevej-Hillerød st.-Sdr. Jernbanevej-Hostrups¬vej-Hillerød rtb.)
Forår 80 For¬kortet så kun til Hillerød st.
1.1.86 Omlagt så ej direkte ad Kongevejen men Nymøllevej-Banevang-Allerød st. (Banevang)-Frederiksborgvej-Kirkeltevej.
31.5.87 Omlagt så ej Kirkeltevej-Kongevejen-Københavnsvej-Langes¬vej-Ndr. Jernbanevej men Gl. Frederiksborgvej-Ny Hammersholt-Funkevej-Hammersholtvej-Ndr. Jernbanevej og indskrænket så ej Blovstrød-ture man-fre i myldretiderne (386).
28.5.89 Omlagt i Holte så ej Holte Stationsvej-Kongevejen men Rønnebærvej-Rudersdal-Rudemarken (191+192) og så ej via Allerød st. (Banevang)-Ny Hammersholt til Hillerød st. (386+335) men Amtsvej-Allerød Stationsvej-Allerød st. (Allerød Stationsvej)-M.D. Madsens Vej-Kollerød¬vej-Rønneholt Parkvej til Rønneholtparken, Rønneholt Parkvej/Violvej (375):
385 Holte st.-Holte Stationsvej-Rønnebærvej-Rudersdal-Rudemarken-Kongevejen-Birkerød-Blovstrød Kro-Kongevejen-Nymøllevej-Banevang-Amtsvej-Allerød Stationsvej-Allerød st. (Allerød Stationsvej)-M.D. Madsens Vej-Kollerød¬vej-Rønneholt Parkvej-Rønneholtparken, Rønneholt Parkvej/Viol¬vej
1.4.90 Omlagt i Holte så atter Holte Stationsvej-Kongevejen, i Blovstrød så ej alle ture direkte ad Kongevejen men mod Allerød Sjælsø Allé>Blovstrød Center>Blovstrød Allé>Sandholmgårdsvej, mod Holte Kongevejen>Sjælsø Allé>Blovstrød Center>Blovstrød Allé>Sandholmgårdsvej>Kongevejen (361), dog aften fortsat direkte ad Kongevejen og forkortet så ej til Rønneholtparken på alle ture (375) men kun man-fre i myldretiderne og alle dage aften, ellers Allerød st.
1.4.92 Nyudbud i 3. udbudsrunde: Overtaget af Linjebus A/S Hørsholm.
31.5.92 Omlagt i Blovstrød man-fre i myldretiderne så i uaktuel retning (morgen mod Allerød og eftermiddag modsat) direkte ad Kongevejen og så også aften via Blovstrød.
(31.5.92/)26.9.93 Forlænget så alle ture til Rønneholtparken.
24.9.95 Udvidet så flere ture (386), omlagt i Blovstrød så også nogle ture man-fre i myldretiderne i uaktuel retning via Blovstrød Center (386) og forkortet og omlagt så ej alle ture til Rønneholtparken, men ture til Allerød st., Rønneholt¬parken og M.D. Madsens Vej-Kollerød¬vej-Rådhusvej til Engholmskolen.
(96?) Omlagt i Allerød pga. vejomlægning så ej M.D. Madsens Vej men Rønne Allé-Lilledal (se også “19.4.97”).
2.6.96 5. udbudsrunde: Overtaget af Swebus Hørsholm.
19.4-(2.5?)97 Midlertidigt omlagt i Allerød så ej direkte ad M.D. Madsens Vej (!) (se også “(96?)”) men Allerød Stationsvej-Amtsvej-Frederiksborgvej [TTV23.4.97].
26.8.97 Swebus Hørsholm overtaget af Combus a/s Hørsholm 26.8.97 [BF125.9] (navneskifte 1.98 og reelt fusioneret 1.3.93) [Buster2/98 s. 5].
28.9.97 Omlagt så alle ture via Blovstrød Center, og omlagt og forlænget så ej nogle ture man-fre i myldretiderne til Engholmskolen men flere ture til Rønneholtparken (Allerød st.-ture kører aflastningstur på 585P/586P):
385 Holte st.-Holte Stationsvej-Konge¬vejen-Birkerød-Blovstrød Kro->Sjælsø Allé>Blovstrød Center>Blovstrød Allé>Sand¬holm¬gårdsvej>/<Konge-vejen<Sandholmgårdsvej<Blovstrød Allé<Blovstrød Center<Sjælsø Allé<Kon-gevejen<-Nymøllevej-Banevang-Amtsvej-Allerød Stationsvej-Allerød st. (Allerød Stationsvej)(-M.D. Madsens Vej-Kollerød¬vej-Rønne¬holt Park¬vej-Rønneholtparken, Rønneholt) Parkvej/Violvej
27.9.98 Omlagt i Blovstrød så ej alle ture ad Konge¬vejen->Sjælsø Allé>Blovstrød Center>Blovstrød Allé>Sand¬holm¬gårdsvej>/<Sandholmgårdsvej<Blovstrød Allé<Blovstrød Center<Sjælsø Allé<Kon¬gevejen<-Nymøllevej men man-fre i myldretiderne direkte ad Sortemosevej (386E/387E) og uden for myldretiderne ens rute i beg¬ge retninger i Blovstrød (hvordan?). Udvidet så alle ture til Rønneholtparken (375).
2.7.2000 9. udbudsrunde: Overtaget af De Hvide Busser A/S Hillerød.
23.5.2004 Omlagt i Blovstrød så nogle flere ture via Blovstrød by – også enkelte ture man-fre i myldretiderne i aktuel retning (morgen mod Allerød og eftermiddag modsat).
31.10.2005 Udvidet med 3 nye ture Allerød st.-Rønneholtparken man-fre mellem myldretiderne.
22.10.2006 18. udbudsrunde: Overtaget af De Blaa Omnibusser A/S Holte.
12.12.2010 Udbud A6: Uændret De Blaa Omnibusser A/S Holte.Re: Rutebilhistorie mm (#1373)
Jesper KD skrev 08-07-2011 02:12:
Her er en kort historie om DSB Rutebiler/DSB busser/Combus, som jeg har skrevet - med kraftig inspiration fra Myldretid.dk (tak for "lån", Thomas!)
Statsbanernes Rutebilvæsen begyndte i 1932, når der ses bort fra en elektrisk bil mellem Københavns daværende centralbanegård og Frihavnen, som kan spores tilbage til 1905.
Statsbanerne havde i 1920’erne været meget afvisende over for at gå ind i rutebildrift og havde kæmpet hårdt for, at bilruter, som konkurrerede med banerne, blev lukket. Under generaldirektør Knutzons ledelse blev rutebilpolitikken lagt 180 grader om, og Statsbanerne søgte nu at overtage konkurrerende ruter eller erstatte tabsgivende banestrækninger med rutebiler. De første ruter blev åbnet 1. juli 1932 vest for Sønderborg, da DSB kort forinden havde opnået eneret på rutebilkørsel i Sønderborg Amt.
Allerede 1. oktober samme år var de statslige rutebiler også kommet til Sjælland med bl.a. delvis overtagelse af ruten København-Kalvehave (senere STS-linje 52, så 552, så 256 og nu 102A). Og sådan overtog eller oprettede Statsbanerne den ene rute efter den anden, så man i 1935 med 204 rutebiler drev 64 ruter med en samlet længde på 2663 km over hele landet.
Af andre ruter i Københavnsområdet kørte Statsbanerne Ålholm Pl.-Roskilde-Korsør (senere linje 122), Ålholm Pl.-Taastrup (123), Toftegårds Pl.-Køge (121 - overtaget fra Hvidovre Rutebiler), Taastrup-Køge (126) og Roskilde-Hundige-Greve Strand (127). I de følgende årtier blev især linje 121 udvidet til at have et utal af linjevarianter langs Køge Bugt, og på denne linje sås også forskelligt utraditionelt materiel: “Røde Orm” opbygget efter trailerprincippet med chaufføren i et særskilt førerhus adskilt fra passagererne og dobbeltdækkere. Statsbanernes rutebiler var fra begyndelsen røde, så de blev faktisk røde lang tid før togene.
Mange af koncessionerne, som Statsbanerne fik, gav anledning til kritik, fordi Trafikministeriet, der jo også var Statsbanernes ejer, ofte afgjorde tvister til Statsbanernes fordel på en privat vognmands bekostning.
Også i andre dele af det senere HT-område, kom der DSB-ruter. DSB overtog Slangerupbanen i 1948, og da banen i 1954 blev forkortet til Farum, etablerede Statsbanernes Rutebilvæsen (eller Statsbanernes Rutebiltjeneste??) linje 360 Farum-Slangerup og 361 Allerød-Slangerup. Senere samme år overtog DSB linje 307 Hillerød-Frederikssund-Roskilde, og året før var linje 359 Ballerup-Frederikssund oprettet i stedet for nogle svagt benyttede aftentog.
I Hørsholm-området oprettede DSB Hørsholm-Helsingør (senere linje 353) i 1949, og i 1957 overtog Statsbanerne De Gule Omnibusser og linjerne 184 Hans Knudsens Pl.-Usserød, 185 Hans Knudsens Pl.-Hillerød/Karlebo og 314 Jægersborg-Hørsholm-Hillerød. Sidste skud på stammen blev overtagelsen af Henry Hansens De Grønne Rutebiler i 1971.
Da HT blev etableret, skulle alle halv- og heloffentlige selskaber indgå i det nye driftsselskab, og det betød et farvel til DSBs røde rutebiler i Hovedstadsområdet fra 1. oktober 1974. Der var dog enkelte undtagelser, nemlig de ruter som primært kørte i Vestsjællands og Storstrøms amter, men også havde en del af ruten i HT-området. Det drejede sig om ruterne Holbæk-Roskilde (senere 107 Holbæk-Kr. Sonnerup/Ågerup), Roskilde-Korsør (tidligere 122, senere 234 og nu 240/234), 115 Holbæk-Ejby (senere 228) og Valby-Køge-Stege (senere STS-linje 52, så 552 Solrød Strand-Køge-Stege, så 256 Køge-Stege og nu 102A Køge-Præstø).
DSB Rutebiler (evt. DSB Rutebildivisionen?) skiftede nytårsdag 1993 navn til DSB busser, og fra 14. juni 1995 blev det omdannet til et aktieselskab (DSB busser a/s) ejet af Trafikministeriet med henblik på salg på længere sigt.
Med privatiseringen af HT i 1990’erne kom DSB busser på banen (eller rettere: vejen!) igen. Første gang, DSB bød i HT-området, var ved 4. udbudsrunde, som trådte i kraft i 1994. Imidlertid måtte DSB og Busdivisionen, en anden offentligt ejet byder, se i øjnene, at kun private entreprenører kunne komme i betragtning, så de fik ikke noget i denne omgang. Heller ikke i 5. udbudsrunde var der bid, men i 6. udbudsrunde havde DSB heldet med sig - eller uheldet skulle det senere vise sig! I hvert fald vandt DSB ca. 90 kontraktbusser eller mere end 80 pct. af den nyudbudte kørsel, heraf flere drevet med gasbusser. Netop denne kørsel har givet ledelsen grå hår og regnskaberne røde tal, da budene var alt for lave.
DSB fik kørsel i HT-området allerede en måned inden 6. udbud trådte i kraft 28. september 1997. Swebus’ kørsel i Danmark blev nemlig overtaget 26. august af DSB busser a/s, som to dage senere skiftede navn til Combus a/s for at markere uafhængigheden til jernbanevirksomheden DSB. Swebus Sjællands 33 kontraktbusser fik også Combus-navnet fra omkring januar 1998, og det blev reelt integreret i den eksisterende Combus-virksomhed fra 1. marts samme år.
Også ved HTs 7. udbudsrunde, som effektueredes 24. maj 1998, vandt Combus en stor del af kørslen fra især Linjebus, og Combus var i løbet af to udbudsrunder blevet HTs næststørste entreprenør efter Bus Danmark.
Også i resten af landet lagde DSB busser/Combus sig i overhalingsbanen og bød med lave priser sig ind på en stor del af landets buskørsel.
I flere år var Combus' slogan, at "det er bedre at vinde end at tabe, medmindre man taber på det, man vinder". Desværre viste det sig, at netop det sidste var tilfældet. (Hvem sagde DSBFirst?)
Combus som bekendt fik nemlig alvorlige økonomiske problemer, der bl.a. skyldtes de meget lave tilbud med deraf følgende underskudsgivende kontraktkørsel for flere trafikselskaber, heriblandt HT. Kørslen for HT har kostet Combus omkring 50 mio.kr. om året, og i januar 2001 var det kun i Sønderjyllands Amt, at Combus ikke kørte med underskud.
Dyrere bud betød, at Combus ikke vandt kørsel i HT efter 1998, men tværtimod med virkning fra 2000 tabte den kørsel, der i sin tid blev vundet af Swebus.
Siden 1999 har Trafikministeriet forsøgt at sælge selskabet. I juni 1999 og december 2000 var den økonomiske situation så grel, at staten måtte redde Combus fra konkurs.
I midten af januar 2001 lykkedes det endelig staten at sælge Combus – med virkning fra årsskiftet. Køberen var Arriva Danmark, der overtog selskabet for et symbolsk beløb af 100 kr. Straks efter overtagelsen videresolgte Arriva halvdelen af Combus til Connex Transport Danmark – det gjaldt bl.a. al kørslen i HT-området.
Litteratur: (bl.a. med input fra http://jernbanen.dk/forum/index.php?id=10467 og andre svar i samme tråd)
På Sporet 1847 1997. DSB, Jernbanerne og Samfundet. Især Bind 3: Hans Chr. Johansen: 1950-1997. Jernbanerne i bilismens skygge (s. 153-158) (Jernbanemuseet 1997).
http://myldretid.dk/artikler/nr/41 - faktaside om Combus
BYtrafik (diverse numre)
http://www.tommyrolfnielsen.dk/danish/a ... /index.htm - bl.a. gengivelse af 25-års jubilæumsheftet for DSB Rutebiler 1932-57, samt en del fotos af ældre og nyere DSB-busser, herunder "Røde Orm" og todækkerbusserne fra Køgevejen.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,4846232 - indslag om sættevognsbusser
Summarisk, illustreret afsnit om DSB Rutebiler i Niels-Folke Vallin's "Danske Busser", Forlaget Stavnsager 1986 (ISBN 87-7275-083-9.
"10 år med HT busser" af Kai W. Mosgaard, SHS 1984 - datablade m.v. for de DSB-busser (og andre, herunder privatbanernes), der blev overtaget af HT
http://www.danskebusser.dk - busdatabase
http://myldretid.dk/artikler/nr/61 - Linje 121 - Valby-Køge-ruten gennem 90 år
Bogen "Vestegnen og jernbanen" om Roskilde-banen fra 1997
"Jernbanehistorisk årbog '07".
"Toget går via Dalmose" fra 1992 - om begyndelsen på DSBs rutebiltjeneste i Skælskør
http://www.kwmosgaard.dk/joomla1520/ind ... 0&Itemid=1 -
liste over forhenværende DSB busser, som har tilhørt Københavns Frihavns Aktieselskab (KFA) (og film herfra på http://vaeggen.copenhagen.dk/media/19886)
"Hvidovre Rutebiler" fra 1991 af Kim Thinggaard - om linje 121, dels om forhistorien hos den private vognmand, dels et afsnit bagest om DSB- og HT-tiden
Navne:
Statsbanernes Rutebilvæsen (1932-??), Statsbanernes Rutebiltjeneste (??-??), DSB Rutebiltjenesten (fra senest 1976 til 86/87), DSB Rutebildivisionen (1986/87-31.12.92) (evt. DSB Rutebiler som kundevendt navn?), DSB busser (1.1.1993-14.6.1995), DSB busser a/s (14.6.1995-28.8.1997), Combus a/s (28.8.1997-2001). Nogen der kan præcisere hvornår selskabet har heddet hvad, tak?
Re: Rutebilhistorie mm (#1375)
ole skrev 08-07-2011 12:04:
Hold d op! Det er jo ren guf!. Jeg havde næsten opgivet at finde sammenhængende info.
Nu blir man jo igen nysgerig. Har du kigefrem anden ino om rutebilerne i ordsjlland i "gamle dage"- før H.
F.ex. øvige banebusserøvrige DSB-rutebiler, GDS, HFHJ og HHGB-rutebiler, og måske de relativt få private?
Sort tak fordenne info
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1376)
Jesper KD skrev 08-07-2011 12:08:
Hej Ole
Velbekomme
Jeg har tilsvarende info for alle andre linjer i Hovedstadsområdet, men intet er opdateret de sidste 15 år, så både nyere ændringer samt en række rettelser fra bedre kildemateriale end mit oprindelige materiale mangler.
Derfor har jeg opdateret info for netop de linjer, du har bedt om. Med tiden håber jeg, at jeg får opdateret info for samtlige linjer 1-991, men det er et meget omfattende arbejde, og jeg har begrænset tid, så det går langsomt.
Hvis du har nogle udvalgte linjer, du især er interesseret i, vil jeg gerne kigge på dem hen over sommeren.
Mvh. Jesper
Re: Rutebilhistorie mm (#1377)
ole skrev 08-07-2011 15:12:
Det er jo utroligt flot arbejde du her har udført.
Det med opdatering og de sidste 15 år er nærmest ligemeget. Det tror jeg nok der er nogenlunde styr på. Detv er tiden FØR HT-perioden der er interessant.
Vi har jo haft et par par tråde på tråde på forum, jernbanen.dk kørende om emnet som sagt, og her var der et indlæg jeg til min store ærgelse ikke har genfundet endnu, hvor jeg endnu gang "truer" med en bog om emnet, om en skriver at han kender en anden der vist nok også er i gang, og vil "skubbe" til ham. Men jeg kan ikke finde tråden pt. Kan det evt have været dig eller den Thomas du referer til? (eller måske en 3. du kender?)
I øvrigt et par kommentarer til dine fine indlæg.
De gule Rutebiler som DSB overtager, er faktisk ukendt for mig. var klar over der mårtte have været nogen, og havde som sagt gættet på De røde Rutebiler, som optræder i SHS-bogen om Helsingørbusserne, men de var nok længere nordpå (?)
Mht til DSB-rutebiler mener jeg også 128 og 124 var på "banen" ud af Roskildevejen (men vist ikke noget viderfe fra Roskilde ad A¤ mod Holbæk/Kalundborg?).
Og Hovedkvarteret for Slangerup/Farum/Frederikssundsruterne må formodentlig have været Slangerup, evt Frederikssund eller Roskilde?.
Særligt interessante linier?
Tja, det er jo nok generelt "banebusserne" (DSB, GDS, HFHJ,HHGB).
Jeg har i en anden tråd på jernbanen.dk og vist også her nævnte min barndomsborgerkrig i Nødebo mellem HHGB linie 306 og GDS linie 354, der delte landsbyen i en "Købmands og Brugs-fraktion", som det jo kendes fra andre landsbyer.
Så er hvertfald de 2 linier er interessante, men er efterhånden nogenlundt kendt via SHS og DJK.
Men spændende
Re: Rutebilhistorie mm (#1378)
ole skrev 08-07-2011 15:15:
Nåh, der var vist ikke plads til mere, så nu fortsættelsen
Men spændende er det i hvertfald.
Min private mailadr. er iøvrigt ork@forum.dk
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1379)
ole skrev 08-07-2011 15:46:
jeg tror jeg fandt tråden på Jernbanen.dk under DSBrutebiler. Det må være Svend B J der kender en/nogle han vil rykke, og der er også en Thomas indover, Jesper, som muligvis er den Thomas de refererer til, som så må være Thomas de Laine?
Det er jo rent Sherlock Holmes det her, he he
hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1380)
Jesper KD skrev 09-07-2011 16:53:
="ole" Det er jo utroligt flot arbejde du her har udført.
Det med opdatering og de sidste 15 år er nærmest ligemeget. Det tror jeg nok der er nogenlunde styr på. Detv er tiden FØR HT-perioden der er interessant.
I mine gamle noter har jeg noteret en del, som har vist sig at være forkert eller unøjagtigt. Derfor ser jeg lige nærmere på det, inden jeg videreformidler mere.
="ole" I øvrigt et par kommentarer til dine fine indlæg.
De gule Rutebiler som DSB overtager, er faktisk ukendt for mig. var klar over der mårtte have været nogen, og havde som sagt gættet på De røde Rutebiler, som optræder i SHS-bogen om Helsingørbusserne, men de var nok længere nordpå (?)
Hmm, har ikke lige bogen ved mig. Kan ikke huske, om Hornbækbanens egne busser var røde? Linie 336 blev kørt af Erh. Nystrup-Hansen, Hornbæk, som HT overtog 1.4.75, men kan ikke på stående fod huske, hvilken farve hans busser havde.
="ole"
Mht til DSB-rutebiler mener jeg også 128 og 124 var på "banen" ud af Roskildevejen (men vist ikke noget viderfe fra Roskilde ad A¤ mod Holbæk/Kalundborg?).
Og Hovedkvarteret for Slangerup/Farum/Frederikssundsruterne må formodentlig have været Slangerup, evt Frederikssund eller Roskilde?.
Særligt interessante linier?
Tja, det er jo nok generelt "banebusserne" (DSB, GDS, HFHJ,HHGB).
DSB's busser i Nordsjælland havde busanlæg på Ådalsvej 52 i Hørsholm, som blev overtaget af HT 1.10.74. I Slangerup var blot en opstillingsplads ved rutebilstationen (garage og adm. der siden 1954, da DSB overtog 307), og den blev overtaget 1.10.74 af HT. Lukket 23.4.78, da Frederikssund-anlægget åbnede.
="ole" Jeg har i en anden tråd på jernbanen.dk og vist også her nævnte min barndomsborgerkrig i Nødebo mellem HHGB linie 306 og GDS linie 354, der delte landsbyen i en "Købmands og Brugs-fraktion", som det jo kendes fra andre landsbyer.
Så er hvertfald de 2 linier er interessante, men er efterhånden nogenlundt kendt via SHS og DJK.
Ja, den tråd er her på viewtopic.php?f=3&t=197 - jeg besvarede også den ud fra de oplysninger, jeg havde inkl. opdateringer.Redigeret 1 gange.
Re: Rutebilhistorie mm (#1381)
Jesper KD skrev 09-07-2011 16:53:
="ole" jeg tror jeg fandt tråden på Jernbanen.dk under DSBrutebiler. Det må være Svend B J der kender en/nogle han vil rykke, og der er også en Thomas indover, Jesper, som muligvis er den Thomas de refererer til, som så må være Thomas de Laine?
Det er jo rent Sherlock Holmes det her, he he
hilsen Ole
Det er i hvert fald ikke mig - jeg kender slet ikke Svend. Og jeg tvivler også på, at den ene er Thomas de Laine.Re: Rutebilhistorie mm (#1384)
ole skrev 10-07-2011 12:09:
Hej. Tak
Nej. HHGB-busserne var jo sølvgrå med rød stribe som LNJ. De røde var et busselskab der iflg SHS-bogen blev overtaget. De hed de røde rutebiler, og jeg troede at det måske var dem som DSB også var inde over.
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1393)
Thomas de Laine skrev 13-07-2011 12:35:
="Jesper KD" Det er i hvert fald ikke mig - jeg kender slet ikke Svend. Og jeg tvivler også på, at den ene er Thomas de Laine.
Jeg kan bekræfte, at det ikke er mig, der har planer om en DSB-bog Ideen er dog bestemt ikke dårlig, men formentlig ret tidskrævende at gennemføre, da DSB havde meget og spredt kørsel, alene i Hovedstadsområdet.
De Gule Busser i Herstedøster/Glostrup er aldrig blevet beskrevet i SHS-serien om busselskaber i Storkøbenhavn. Der eksisterer faktisk ganske meget materiale om dette busselskab, og jeg har selv fået fortalt af en aktiv "bushistoriker" med en stribe udgivelser på samvittigheden, at han nærmest har et færdigt manuskript om firmaet liggende, men "bare" mangler billeder fra en længere periode langt tilbage i tiden. Skulle det være tilfældet, at der er nogen, som læser dette og ligger inde med sådan nogle rigtig gamle billeder fra De Gule, så giver jeg meget gerne beskeden videre.Re: Rutebilhistorie mm (#1733)
Jesper KD skrev 06-09-2011 20:26:
="Jesper KD"
Litteratur: (bl.a. med input fra http://jernbanen.dk/forum/index.php?id=10467 og andre svar i samme tråd)
På Sporet 1847 1997. DSB, Jernbanerne og Samfundet. Især Bind 3: Hans Chr. Johansen: 1950-1997. Jernbanerne i bilismens skygge (s. 153-158) (Jernbanemuseet 1997).
http://myldretid.dk/artikler/nr/41 - faktaside om Combus
BYtrafik (diverse numre)
http://www.tommyrolfnielsen.dk/danish/a ... /index.htm - bl.a. gengivelse af 25-års jubilæumsheftet for DSB Rutebiler 1932-57, samt en del fotos af ældre og nyere DSB-busser, herunder "Røde Orm" og todækkerbusserne fra Køgevejen.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 17,4846232 - indslag om sættevognsbusser
Summarisk, illustreret afsnit om DSB Rutebiler i Niels-Folke Vallin's "Danske Busser", Forlaget Stavnsager 1986 (ISBN 87-7275-083-9.
"10 år med HT busser" af Kai W. Mosgaard, SHS 1984 - datablade m.v. for de DSB-busser (og andre, herunder privatbanernes), der blev overtaget af HT
http://www.danskebusser.dk - busdatabase
http://myldretid.dk/artikler/nr/61 - Linje 121 - Valby-Køge-ruten gennem 90 år
Bogen "Vestegnen og jernbanen" om Roskilde-banen fra 1997
"Jernbanehistorisk årbog '07".
"Toget går via Dalmose" fra 1992 - om begyndelsen på DSBs rutebiltjeneste i Skælskør
http://www.kwmosgaard.dk/joomla1520/ind ... 0&Itemid=1 -
liste over forhenværende DSB busser, som har tilhørt Københavns Frihavns Aktieselskab (KFA) (og film herfra på http://vaeggen.copenhagen.dk/media/19886)
"Hvidovre Rutebiler" fra 1991 af Kim Thinggaard - om linje 121, dels om forhistorien hos den private vognmand, dels et afsnit bagest om DSB- og HT-tiden
Endnu en relevant bog, der beskriver opstarten af DSB's rutebilkørsel: Peter Knutzen - Jeg frygter ikke Historiens Dom. Af Lars Bjarke Christensen. Syddansk Universitetsforlag 2011.Re: Rutebilhistorie mm (#1735)
ole skrev 06-09-2011 21:44:
Ja der findes da noget litt. om emnet selvom det nok er lidt "spredt fægtning", men det er en fin oversigt.
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#1839)
ole skrev 07-10-2011 13:06:
Er der noget nyt fra rutebilshistoriefronten? Det er jo et spændende tema der må holdes liv i.
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#2986)
Richard skrev 14-06-2013 13:21:
Hej Ole
Ja jeg så gerne en bog om DSB busser men det er et meget stort emne...
1. Hvor kørte DSB busserne - op og ned af gade (navn) er det ikke for meget ??
2. Vognlister med oplysninger om vogne reg.år. ect
3. fotos af vogne - der var mange vogne - kan vi leve med en bog uden fotos af alle vogne/ typer
4. Der er en del overtagne vogne også tilbage til 1970´erne
Jeg ved at Hans Henrik Thomsen -- DSB busser fra Lgd. prøvede at indsamle oplysninger men opgav men
også Jens Birch har en del oplysninger og fotos uden at det er blevet til noget.
Jeg har i mit arkiv Vognlister fra ca. 1953 hvor DSB skrev vg.nr på busserne og frem til ca. 1990
samt en del DSB bus fotos men det gør jo ikke at der bliver en bog ud af det - det er ikke så nemt og
så er der måske det at nogle med denne interesse har et "Hund-Kat" forhold fordi en mener det er min ejendom
og det er mit ect.
Lige pt. har jeg Nich. Hurup - 1936 -hjemme til affotografering.
Andre end mig har også oplysninger som PGJ og A.Madsen med fotos og sikkert mange andre .............
Det er ikke så ligetil - håber ar læseren forstår det
NB: jeg kan ikke uploade fotos eller se hvor det er - der er kun indstilling og ikke andet
**
Re: Rutebilhistorie mm (#2999)
ole skrev 24-06-2013 18:16:
Men det er da godt at vide at der dog findes alle disse "stumper".
Alle disse tilsammen er da vist tilstrækkelig til en bog?
Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3001)
Jesper KD skrev 24-06-2013 18:39:
="ole" Men det er da godt at vide at der dog findes alle disse "stumper".
Alle disse tilsammen er da vist tilstrækkelig til en bog?
Ole
Materiale er der nok af. Udfordringen med mine briller er at finde de hundredvis af timer, det kræver at sætte det sammen til en bog. Men hvis nogen er interesseret, bistår jeg hellere end gerne med oplysninger m.m.Re: Rutebilhistorie mm (#3002)
Richard skrev 24-06-2013 19:11:
Det er bare ikke så lige til - det er som at bøje enderne sammen på noget men det kan man bare sådan lige gøre - der er tale om mange vogntyper
samt overtagne vogne tilbage i 1960´erne samt dem der kom senere. Vognkøb efter krigen betød mange vogntyper og busser der blev solgt til
private. - Hertil Jan Valter´s oplysninger (Hjørring-HMAK) - hvor er de henne???
(PGJ- A.Madsen-J.Birch-H.H.Thomsen- T.Liebst -K.Hansen - KEJ - H.B.D.Sørensen- JHR) og sikkert flere - Problemet er ligesom SHS med
deres projekt om Danmark Sporvogne - et projekt der en gang er gået ned selv om der er færre sporvogne end DSB busser og sååå er der måske
nogen af dem der er nævnt som ikke lige er til at være i stue sammen. - og sådan kan vi blive ved - bog-layout - forsidefoto osv... osv...
Følgende måde at vider give oplysninger om ruter på - kan ikke bruges i en bog .... se her
--------------------
LINIE 84
20.4.75 Oprettet (23+184+185); HT Hørsholm og Lyngby st.
84 Nørreport st.-Ø. Voldgade-Sølvgade-Sølvtorvet->Webersgade>-Fredensbro-Fredensgade-Tagensvej-Nørre Allé-Hans Knudsens Pl.-Ryparken st.-Lyngbyvej-Lyngby Hovedgade-Lyngby st.->Lyngby Torv (nordvest)>Lyngby Hovedgade>/<Jern¬bane¬vej<-Konge¬vejen-Holte Stationsvej-Holte st.-Holte Stationsvej-Kongevejen-Rudersdal-Rude Skov-Hørsholm Kongevej- Hoved¬gaden (nu Gl. Hovedgade)-Hørsholm-<Hovedgaden<-Usserød Kongevej-Usserød Sygehus-Egedalsvej-Kokkedal Industripark
20.1.76 (el. PK71/PK73)-16.9.76 Midlertidigt omlagt pga. Lyngbyvejens omlægning så ej direkte ad Lyng¬byvej i begge retninger men Jagtvej>Skt. Kjelds Gade>Skt. Kjelds Pl.>Ƭbel-øgade>Glænøgade>Hans Knudsens Pl. mod Kokkedal (stadig HT77-kort) [HTN10 s. 18+BYT2-1976].
(26.9.75/24.4?)77 Garageskift så 100% HT Hørsholm [HL].
PK76/PK78 Omlagt i Hørsholm så ej Hovedgaden (nu Gl. Hovedgade)->Usserød Kongevej>/<Hovedgaden men Hørsholm Kongevej-Rungstedvej.
1.10.78 Omlagt i Kokkedal, så ej Usserød Kongevej-Egedals¬vej til Kokkedal Industripark (384) men Ådalsvej-Kokkedal Industripark-Egedals¬vej-Holmegårdsvej til Kokkedal, Holmegårdsparken (75E).
31.5.87 Nyt linienr. 184.
-----------------------------------------
Jeg kender SHS vognbogen indefra og ved at der er delte meninger om vognoplysniger - ombygning af el. og stopknapper lys i vognen ect og sådan
er der også oplysninger om busserne- hvilke kørte ikke uommalet med DSB overtagelse Nr.på. hvilke kom tilbage fra Tyskland -
Bogen DSB busser kan ikke skrives og vil aldrig blive skrevet vær ikke naiv og tro det kan bare lige lade sig gøre.!!
hilsen Richard (JHR)
Re: Rutebilhistorie mm (#3005)
ole skrev 24-06-2013 20:31:
Næ såmænd. Vi har jo været inde på "alt bøvlet" tidligere.
Det eneste realistiske var jo nok at dele det op i en række kategorier udfra f.x. geografiske kriterier og/eller driftsleder ditto, hvilket nærmest vil være det samme.
Og d3et taler jo nærmere som små hæfter, eller måske snarere en slags datablade efter diverse kriterier f.ex som nævnt geografi, bustyper/fabrikater etc.
hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3006)
Thomas de Laine skrev 24-06-2013 20:37:
Jeg kan ikke lade være mig at give mit besyv med, nu hvor emnet nok engang er oppe.
Først og fremmest har jeg da noteret mig, at spørgsmålet vender tilbage igen og igen. Det har også være diskuteret "offline" blandt nogle af os. Problemet er, at selv landets mest garvede bushistorikere ikke rigtig har mod på opgaven.
Jeg mener dog ikke, det ligefrem er umuligt at skrive en sådan bog. Men udfordringen er ikke lille, og emnet vil i højere grad end så mange andre stille krav om, at man forstår at strukturere det - både for overhovedet at komme i mål med projektet, og for at resultatet skal blive læseligt. Herunder må man fastlægge, hvilket detaljeniveau man skal gå ned på. Jeg ville nok lægge snittet et stykke over stopknapniveauet. Derudover kræver det meget tid. Jespers "hundredvis af timer" rækker nok ikke.
Sådan set ved jeg godt, hvor man kunne finde hovedparten af de oplysninger, der skulle bruges i en bog om DSBs rutebiler i Hovedstadsområdet. Det tidskrævende er at gennemgå det hele og få håndteret de usikkerheder (manglende oplysninger, modstridende oplysninger osv.), der rundt omkring uundgåeligt vil være.
Re: Rutebilhistorie mm (#3008)
Richard skrev 24-06-2013 20:56:
Jaa men så er jeg her lige igen. - Opdeling af en bog om DSB busser
1. vognpark i fotos + oplysninger i tekst - Nic. Hurup 1936 mm /+ senere lister til DSB /Combus ect DSB bus ophører.
2. DSB´s udvikling af rutenet i Danmark
3. DSB og krigen- WWII
4. Busser overtaget af DSB
5. solgte busser med fotos - til vognmænd - Havehuse- Grusgrave ect
6. Oph af Busser i fotos - Egtved - Brande ect. mm
7. Busser solgt til SJ ( dem i 500 sereien fra ca 1953) samt til andre lande
Hermed nogle forslag til Afsnit i en bog om DSB busser - der aldrig bliver skrevet.
Mht. til det jeg tidl. henviste til om ruteføring med gade op og ned - den går ikke !!!!!
hilsen Richard
Re: Rutebilhistorie mm (#3009)
Jesper KD skrev 24-06-2013 21:09:
="Richard" JMht. til det jeg tidl. henviste til om ruteføring med gade op og ned - den går ikke !!!!!
Hej Richard
Jeg er enig med dig i, at en linjehistorie i en læsevenlig bog ikke skal ha' et så detaljeret afsnit, som det viste, men i andre sammenhænge giver en slavisk opremsning god værdi. Detailniveauet skal naturligvis målrettes mediet.
Mvh. JesperRe: Rutebilhistorie mm (#3010)
Richard skrev 25-06-2013 04:35:
DSB bus bogen
Afsnit i Bogen:
1. Indledning og fotos af de første DSB busser fra før 1932
2. DSB´s udvikling af rutenet i Danmark
......2a. DSB 1932 - 1940
......2b. DSB og WWII
......2c. DSB 1945 - 199??
3. vognpark
......3a. Liste over alle kendte DSB busser 1932 - 19?????
......3b. Fotos af DSB rutebiler ( + De hvide fra WWII )
3c. Overtagne busser - foto
......3d. Liste over vogne ( jeg tror der var 3 faser hos DSB )
......3e. Lejede busser ( bla. L1 - L4. )
4. DSB garager i Danmark
5. Solgte busser med fotos ( til vognmænd - Havehuse- Grusgrave ect )
6. Oph af Busser i fotos (Egtved - Brande ect. mm )
7. Busser solgt til SJ ( dem i 500 sereien fra ca 1953) samt til andre lande
8. DSB Bybusser
9 - Hvad mangler der ??????????????
---------------------------
Ja nogle tanker om en bog ...........
og så lige det med fotos - ( Foto. Per Hansen -Arkiv Poul Andersen ) det er da tåbeligt og så er der dem som bruger et foto
som de har i arkivet og bare skriver Arkiv: Jens Andersen - betyder det så at man bare bruger et foto uden at spørge om det.
Kan det ikke bare løses ved at der bringes en liste over bidragydere / kilde til fotos
nå ja og hvilket format SHS bog format ??? eller --??
----------
Til - Thomas de Laine som tidligere skrev...
" // Sådan set ved jeg godt, hvor man kunne finde hovedparten af de oplysninger, der skulle bruges i en bog om DSBs rutebiler
i Hovedstadsområdet. Det tidskrævende er at gennemgå det hele og få håndteret de
usikkerheder (manglende oplysninger, modstridende oplysninger osv.), der rundt omkring uundgåeligt vil være. //":?:
Hvad er det sådan mere i detaljer at Thomas de Laine tænker på her - " // hovedparten af de oplysninger, der skulle bruges i en bog om DSBs rutebiler//"
jeg ser hovedstadsområdet som en mindre del set i forhold til DSB busser i Danmark - jeg håber Thomas de Laine læser dette og lige kommer
med et afklarende svar. !!!
hilsen Richard
Redigeret 1 gange.
Re: Rutebilhistorie mm (#3013)
Thomas de Laine skrev 25-06-2013 11:37:
Den diskussion, der tidligere har været om emnet (inkl. denne debattråds første par sider), har primært drejet sig om en bog om DSBs rutebilkørsel i Hovedstadsområdet, der kunne lukke hullet i SHS' serie om rutebilselskaber i Storkøbenhavn. Det er derfor, jeg skriver, som jeg skriver. Opgaven bliver selvfølgelig ikke mindre, hvis man vil dække hele landet.
Dine senere indlæg tyder på, at du egentlig efterspørger en bog med absolut fokus på materiellet og dækkende hele landet. Sådan en bog har vi ikke hidtil diskuteret.
Re: Rutebilhistorie mm (#3014)
Richard skrev 25-06-2013 12:15:
="Thomas de Laine" Den diskussion, der tidligere har været om emnet (inkl. denne debattråds første par sider), har primært drejet sig om en bog om DSBs rutebilkørsel i Hovedstadsområdet, der kunne lukke hullet i SHS' serie om rutebilselskaber i Storkøbenhavn. Det er derfor, jeg skriver, som jeg skriver. Opgaven bliver selvfølgelig ikke mindre, hvis man vil dække hele landet.
Dine senere indlæg tyder på, at du egentlig efterspørger en bog med absolut fokus på materiellet og dækkende hele landet. Sådan en bog har vi ikke hidtil diskuteret.
Hej igen
Ja hvorfor ikke en bog om DSB busser i Danmark med fokus på virksomheden DSB busser/Combus .
Der må jo være tale om en udvikling der kan beskrives . feks. DSB på Bornholm - Udviklingen på Fyn og de første busser - i øvrigt henvisning til
min oversigt og forslag til DSB busser . For mig er DSB busser hele Danmark og HT området er kun en mindre del af det samlede, nu er jeg ikke så
god til at forfatte men som jeg ser det kan det vel ikke være så svært - oplysningerne findes - PGJ og Valter Andersen (HMAK) .
DSB busser fra en gang i 1960´erne er jo kendte vogne der stort set findes fotos af - de her omtalte vogne er dem fra ca 799 og frem - vi kender dem fra bla. Valby.
Ja der kan skrives meget mere.....
En bog om DSB busser i Danmark skal ikke være en udgave der bare er en gang RAP RAP som om det var Per eller Poul der lige skrev lidt og hvorfor
kom det ene og det andet ikke med men modsat så skal det jo ikke være en "mursten" det er SHS vognbogen vist nok.
hilsen RichardRe: Rutebilhistorie mm (#3023)
Richard skrev 27-06-2013 14:33:
Jeg vil da bare lige tilføje at der er personer på jernbanen - dk som siger at der findes en del oplysninger om DSB busser og
kunne vi så ikke bare lige se og få den bog skrevet - altså der er sikkert mange rundt omkring der nok gerne ville se en
bog om firmaet DSB Busser.
Omfanget og hvad skulle med og hvem der skulle udgive den er så en anden sag - det kan måske starte en ny tråd for
DSB Busser i Danmark - eller hvad -
Hilsen Richard
Re: Rutebilhistorie mm (#3032)
ole skrev 30-06-2013 13:35:
Det har du ret i.
Vi er faktisk flere på jernbanen.dk der skriver om dette.
Både DSB rutebiler og privatbaneditto og busser/rutebiler i almindelighed, og der er mange der der ved noget og har materialer.
Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3034)
Richard skrev 01-07-2013 06:12:
="ole" Det har du ret i.
Vi er faktisk flere på jernbanen.dk der skriver om dette.
Både DSB rutebiler og privatbaneditto og busser/rutebiler i almindelighed, og der er mange der der ved noget og har materialer.
Ole
Ja det er jo ikke til helt og forstå - fordi der er også en del mishag over disse busser i Jernbanen- dk- en grimmer en nok højrestyret ect -
men ok - bane busser hører nok til forsig i en bog og ikke sammen med DSB busser. Jeg tænker da og en del over hvordan en
vognliste skulle være
1. skal det være som de vognlister DSB udgav med hver vogn ........... eller
2. en oversigt med færre oplysninger - feks. ( 965 - 109 Volvo B 65571 1966/67 55+12 / 970 - 981 40+10 ) oplysningen her er ikke tro.info bare et eks
hilsen RichardRe: Rutebilhistorie mm (#3035)
ole skrev 01-07-2013 11:45:
Men som sagt er det rigtig godt at der gang i processen.
Og det er dog også lykkedes for SHS at udgi adskillige bøger om busser/busselskaber, f.ex HHGBs busser (Helsingør om omegn)
Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3043)
ole skrev 06-07-2013 14:44:
[u]Hvordan kommer vi videre med alle de interessante "
hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3057)
Richard skrev 15-07-2013 09:12:
Hermed lidt arkiv info fra Statens arkiver vedr. DSB busser
1997- 2001 Combus a/s
1995- 1997 DSB Busser a/s
1993- 1995 DSB Busser
1991- 1993 Trafiktjenesten
1989- 1991 Rutebildivisionen
1970- 1989 Rutebiltjenesten
1932- 1970 Rutebilafdelingen
1980- 1998 Journalnøgle
1937- 1998 Journalsager
hilsen Richard
Re: Rutebilhistorie mm (#3271)
ole skrev 01-02-2014 13:26:
I forlængelse af dit fine DSB-rutebilindlæg, Jesper, har du måske et svar på en lille gåde.
Et af DSB rutebilkoncept var bl.a. langt hen ad vejen af have "Hovedvejs parallelruter" til banerne..F.ex. 121 mf ad A2 mod Køge, 122 mf ad A! mod Roskilde mm, etc, men hvorfor ikke:
1 A& parallelt med Lille Nord Hillerød-Helsingør?
-aldrig ruter mellem Fredensborg og Kvistgård, hvor 353 kom indover, og 314 sporadisk mellem Hillerød-Fredensborg-dog ophørt.
2 Ruten til Stege mm. Hvorfor gik den ikke ad A" tilo Vordingborg, da banen jo gik ind over Ringsted, Næstved, og hvad lavede den egentlig på Møn og på Stevns?
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3272)
Jesper KD skrev 01-02-2014 15:40:
="ole" I forlængelse af dit fine DSB-rutebilindlæg, Jesper, har du måske et svar på en lille gåde.
Et af DSB rutebilkoncept var bl.a. langt hen ad vejen af have "Hovedvejs parallelruter" til banerne..F.ex. 121 mf ad A2 mod Køge, 122 mf ad A! mod Roskilde mm, etc, men hvorfor ikke:
1 A& parallelt med Lille Nord Hillerød-Helsingør?
-aldrig ruter mellem Fredensborg og Kvistgård, hvor 353 kom indover, og 314 sporadisk mellem Hillerød-Fredensborg-dog ophørt.
2 Ruten til Stege mm. Hvorfor gik den ikke ad A" tilo Vordingborg, da banen jo gik ind over Ringsted, Næstved, og hvad lavede den egentlig på Møn og på Stevns?
Hilsen Ole
Hej Ole
Jeg havde næsten lyst til provokerende at skrive, at jeg først ville svare, når du havde bidraget med noget faktuel viden eller en førstehåndsoplevelse efter "gui-tar-princippet", som jeg nævnte her, men lad gå for denne gang, da du har anbragt spørgsmålet under den rette emne-overskrift:
Svaret må være: Behov og efterspørgsel! Linje 121 var jo netop IKKE en parallelrute til banerne, da S-toget først kom til Køge i 1983! Der er næppe noget stort behov for lokal rutebilkørsel på den meget tyndt befolkede strækning Fredensborg-Kvistgård, og man kan jo tage DSBs egen baneRe: Rutebilhistorie mm (#3273)
ole skrev 01-02-2014 18:01:
Tak Jesper. Har boget gamle køreplaner mm for at finde ud af noget mere. Dine forklaringer er nok det mest sandsynlige.
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3489)
ole skrev 23-11-2014 12:51:
Hej Jesper
Du anfører nogle kildebetegnelser i forkortet form???
Ku du lige forklare dem?
Kan ikke lige finde signaturforklaring.
Hilsen Ole
Re: Rutebilhistorie mm (#3492)
Jesper KD skrev 25-11-2014 00:24:
="ole" Hej Jesper
Du anfører nogle kildebetegnelser i forkortet form???
Ku du lige forklare dem?
Kan ikke lige finde signaturforklaring.
Hilsen Ole
Hej Ole, desværre, det tager for lang tid at forklareRe: Rutebilhistorie mm (#3495)
Mugge skrev 25-11-2014 20:06:
Der er faktisk busforbindelse mellem Fredensborg og Kvistgård - dog kun fredag og lørdag nat
Re: Rutebilhistorie mm (#3496)
Jesper KD skrev 25-11-2014 20:25:
="Mugge" Der er faktisk busforbindelse mellem Fredensborg og Kvistgård - dog kun fredag og lørdag nat
Hehe ja, men det understreger min pointe: Der er ikke behov for lokal kørsel dér. Natkørslen er jo netop erstatning for Lille Nord, som ikke kører om natten