nedsat hastighed

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

nedsat hastighed (#1008)

Kristian Jakobsen skrev 2005-06-22 20:04:

Nogen som ved mere om hvornår vi kan forvente normale tilstande på s-banen
igen?

Linje E er næsten 10 minutter forsinket inden den når køge, er specialt
slemt brøndby strand vallensbæk, her køre man snegle fart..

Re: nedsat hastighed (#1009)

jokumnielsen skrev 2005-06-23 08:29:

--- In ...@..., "Kristian Jakobsen" <bif4ever@s...>
wrote:
> Nogen som ved mere om hvornår vi kan forvente normale tilstande på s-
banen
> igen?
>
> Linje E er næsten 10 minutter forsinket inden den når køge, er
specialt
> slemt brøndby strand vallensbæk, her køre man snegle fart..

Det hænger sammen med svelletypen, hvor der er tæringer i jernstangen
mellem de to betonblokke, hvor skinnerne ligger. Du kan læse om det om
min blog: http://infrastruktur.blogspot.com/2005/06/dobbeltblok-
sveller.html

Banedanmark har planlagt sporrenoveringer i Køge Bugt banen i 2006 og
2007.

Så der går nogle år, før strækningen igen er i god stand.

Re: nedsat hastighed (#1010)

Klaus H skrev 2005-06-23 09:45:

Her et link til BaneDanmarks hjemmeside for La (midlertidig
hastighedsneds�ttelser)

dette giver et konkret billede af hvor i Danmark (inkl S-banen) den er gal
med sporerne:


http://www.bane.dk/1024/visArtikel.asp?artikelID=1826




>From: "jokumnielsen" <...@...>
>Reply-To: ...@...
>To: ...@...
>Subject: [S-tog] Re: nedsat hastighed
>Date: Thu, 23 Jun 2005 06:29:44 -0000
>
>--- In ...@..., "Kristian Jakobsen" <bif4ever@s...>
>wrote:
> > Nogen som ved mere om hvorn�r vi kan forvente normale tilstande p� s-
>banen
> > igen?
> >
> > Linje E er n�sten 10 minutter forsinket inden den n�r k�ge, er
>specialt
> > slemt br�ndby strand vallensb�k, her k�re man snegle fart..
>
>Det h�nger sammen med svelletypen, hvor der er t�ringer i jernstangen
>mellem de to betonblokke, hvor skinnerne ligger. Du kan l�se om det om
>min blog: http://infrastruktur.blogspot.com/2005/06/dobbeltblok-
>sveller.html
>
>Banedanmark har planlagt sporrenoveringer i K�ge Bugt banen i 2006 og
>2007.
>
>S� der g�r nogle �r, f�r str�kningen igen er i god stand.
>
>

kaos på s-banen forsætter: (#1017)

kristian.jakobsen@... skrev 2005-07-01 10:58:

Tvungen afspadsering giver kaos på S-banen
Dusinvis af fejl og skader på de københavnske S-banespor bliver ikke
repareret, fordi den ansvarlige myndighed har sendt sporarbejderne hjem.
Tusindvis af S-togspassagerer kan se frem til aflyste og forsinkede tog
længe endnu, selvom Banedanmark har fået tilført store ekstrabevillinger.
Af Kim Selsø | fredag 01.07.2005 kl. 05:15

Sendt hjem. Seks medarbejdere skal vedligeholde hele det forfaldne
S-togsnet. Resten er sendt hjem, fortæller akademiingeniør Niels Ahrenst og
banemester Jens Peter Slotmann fra Banedanmarks
sporvedligeholdelsesafdeling for S-banen.
Nu er pengekassen nemlig tom for i år.

»Vi fik besked på at lukke ned i maj, og siden har vi kun lavet
lappeløsninger på sporene,« siger Niels Ahrenst, der leder Banedanmarks
afdeling for vedligeholdelse af S-banens spor.

I stedet for at reparere de ødelagte skinner låser Banedanmark
sporskifterne eller giver DSB besked på at sætte togenes hastighed ned på
dele af de 320 km S-togsspor. På visse strækninger må S-togene kun køre
20-30 km i timen. Banedanmarks mål er, at maksimalt 160 S-tog om måneden må
påvirkes af sporarbejde og fartnedsættelse, men i øjeblikket gælder det
over 100 gange så mange tog, 550 om dagen.

Normalt arbejder 25-30 medarbejdere hver nat med at reparere S-togsskinner.
Det tal er for tiden reduceret til seks, og de beskæftiger sig udelukkende
med »brandslukning« og lovpligtige eftersyn, oplyser banemester Jens Peter
Slotmann.

»Der er hastighedsnedsættelser 35 steder på S-banen, og det er 32 for
mange. Under normale omstændigheder ville vi finde fejlene og gøre noget
ved dem, men det må vi ikke. Det piner os, at vi ikke kan lave vores
arbejde,« siger Jens Peter Slotmann.

Han frygter, at forsinkelserne fortsætter, hvis ikke der kommer flere
penge.

»Vi har ikke fået at vide, hvornår vi kan starte igen. Måske til næste år,«
tilføjer Niels Ahrenst.

Efter års misligholdelse af det danske jernbanenet blev et flertal i
Folketinget i 2003 enige om en genopretningsplan. Banedanmark får frem til
2014 tilført gennemsnitligt en mia. kr. ekstra årligt. At budgettet
allerede nu er under voldsomt pres skyldes flere ting, vurderer
trafikforsker Alex Landex fra Center for Trafik og Transport på DTU.

»Måske er de blevet overraskede over, at spornettet har været i så dårlig
stand. Omvendt er de danske politikere ofte gode til at gå ud og sige, at
det måske kan gøres lidt billigere,« siger Alex Landex

Han peger på, at Banedanmark har haft omkostningstunge ekstraopgaver,
f.eks. skinnebruddet i Tommerup på Fyn og afsporingen i Slagelse for nylig.

»Pengene til dem skal findes et sted,« siger Alex Landex.

Ordren om fuldt stop for alt reparationsarbejde, der ikke er direkte
lovpligtigt, blev givet af Banedanmark Net, som er den afdeling i
Banedanmark, der udbyder arbejderne. Det er ikke lykkedes at opklare,
hvorfor der ikke er flere penge, og hvornår reparationsarbejdet på S-banen
genoptages. Teknisk direktør Eigil Sabroe fra Banedanmark oplyser, at
pengene først er til stede fra 2009

Det køre stadig af ht... (#1055)

Kristian Jakobsen skrev 2005-09-06 09:47:

Ja for 2 morgen i træk nåede linje EX ikke længere end kbh, faktisk denne
morgen blev vi smidt af på dybbelsbro st, hvor efter man kan tage linje B
til kbh h, for igen at skifte til Linje E, jeg må erkende jeg er begyndt at
finde det her ret komisk, kan virkelig ikke se hvordan dsb s-tog kan holde
deres image, folk er begyndt at grine af den måde man driver s-tog nettet
på, den eneste linje som bare nogenlunde køre til tiden er ringbanen, alle
andre linjer køre som vinden passer, især om morgen er den rigtigt slem, må
erkende jeg er glad for lokoføren imorges selv gjorde opmærksom på hvor man
kunne klage og han desværre ikke kunne gøre for det, mem man kunne godt
høre han selv var træt af det hele og det er ihverfald forståligt.

Med håb om der sker et mirakel snart, ihverfald er jeg nu for 2 dag i træk
kommet 10 minutter forsent på arbejde.

MVH kristian jakobsen pendlere ølby-svanemøllen