Manglende lokomotivførere

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Manglende lokomotivførere (#1167)

trvedk skrev 2006-09-21 21:49:

Da det ser ud til at, der er brugere fra forskellige sider af
S-togspersonalet, så vil jeg gerne spørge mig lidt frem på et område,
der undre mig lidt.

For nyelig blev det forsvaret i "DSB Idag", at der blev aflyst S-tog
p.g.a. "manglende personale til at køre s-toget". Det hed sig at hvis
der var forsinkelser i togdriften, som der jo var i løbet af sommeren,
så forsinkede det også diverse lokomotivførere, og at der ikke var
personalemangel blandt lokomotivførerne. Desuden lød det at
lokomotivførerne havde været flinke til at køre ekstra p.g.a.
forsinkede kollegaer.

Men det undrede mig lidt at læse dette. Jeg sidder til tider som
køremand i Frederikssund, og ser på oversigten over togene på et
DOS-program. Ofte ser jeg denne her:" H+ med afg. kl ??.?? er aflyst
mellem København H og Farum. H+ med afg kl. ??.?? er aflyst mellem
Farum og København H." Dvs at H+ snildt kan køre fra Frederikssund til
København H, men ikke videre? Og det sker endda på dage uden
forsinkelser hos DSB og S-tog...Det er ikke en kritik af førerne, men
kan nogen forklarer hvordan tingene hænger sammen?

venlig hilsen Troels Vedel, Køremand ved S-tog

Re: Manglende lokomotivførere (#1168)

Lars Elmvang skrev 2006-09-21 22:11:

trvedk wrote:

> Da det ser ud til at, der er brugere fra forskellige sider af
> S-togspersonalet, så vil jeg gerne spørge mig lidt frem på et område,
> der undre mig lidt.
>
> For nyelig blev det forsvaret i "DSB Idag", at der blev aflyst S-tog
> p.g.a. "manglende personale til at køre s-toget". Det hed sig at hvis
> der var forsinkelser i togdriften, som der jo var i løbet af sommeren,
> så forsinkede det også diverse lokomotivførere, og at der ikke var
> personalemangel blandt lokomotivførerne. Desuden lød det at
> lokomotivførerne havde været flinke til at køre ekstra p.g.a.
> forsinkede kollegaer.
>
> Men det undrede mig lidt at læse dette. Jeg sidder til tider som
> køremand i Frederikssund, og ser på oversigten over togene på et
> DOS-program. Ofte ser jeg denne her:" H+ med afg. kl ??.?? er aflyst
> mellem København H og Farum. H+ med afg kl. ??.?? er aflyst mellem
> Farum og København H." Dvs at H+ snildt kan køre fra Frederikssund til
> København H, men ikke videre? Og det sker endda på dage uden
> forsinkelser hos DSB og S-tog...Det er ikke en kritik af førerne, men
> kan nogen forklarer hvordan tingene hænger sammen?
>
> venlig hilsen Troels Vedel, Køremand ved S-tog

Hej Troels.
Tjah, en forklaring kan jeg ikke give dig, men hvad jeg synes er endnu
værre er, at der ret ofte aflyses tog allerede ved 3-tiden om natten
(aflysningen sker her, det var ikke her toget skulle være kørt)
Den gad jeg godt se en god forklaring på fra DSB S-togs ledelse - De
sidder da vel ikke fast andre steder på nettet som det ellers har været
søgt bortforklaret....

Mvh
Lars (Fc-leder i DIC-S)

Re: [S-tog] Manglende lokomotivførere (#1169)

Familien Jørgensen skrev 2006-09-22 11:14:

Jeg går ud fra, at du er bekendt med, at lokomotivførerne skifter på København H. Der kan således udmærket være en lokomotivfører til at køre et givet S-tog fra Frederissund til København H., men på København H. er der bare ikke nogen til at tage over p.gr.a. personalemangel. Denne personalemangel kan skyldes forsinkede lokomotivførere men også unormalt højt fravær (sygdom, ferie, barsel, afspadsering, kurser etc.). Det problem kendes også hos andre virksomheder og institutioner, men i modsætning til disse kan DSB S-tog af gode grunde ikke bare lige ansætte flere medarbejdere eller ringe efter hjælp hos et vikarbureau.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
- der ikke er ansat i branchen


trvedk <...@...> wrote:
> Da det ser ud til at, der er brugere fra forskellige sider af
> S-togspersonalet, så vil jeg gerne spørge mig lidt frem på et område,
> der undre mig lidt.
>
> For nyelig blev det forsvaret i "DSB Idag", at der blev aflyst S-tog
> p.g.a. "manglende personale til at køre s-toget". Det hed sig at hvis
> der var forsinkelser i togdriften, som der jo var i løbet af sommeren,
> så forsinkede det også diverse lokomotivførere, og at der ikke var
> personalemangel blandt lokomotivførerne. Desuden lød det at
> lokomotivførerne havde været flinke til at køre ekstra p.g.a.
> forsinkede kollegaer.
>
> Men det undrede mig lidt at læse dette. Jeg sidder til tider som
> køremand i Frederikssund, og ser på oversigten over togene på et
> DOS-program. Ofte ser jeg denne her:" H+ med afg. kl ??.?? er aflyst
> mellem København H og Farum. H+ med afg kl. ??.?? er aflyst mellem
> Farum og København H." Dvs at H+ snildt kan køre fra Frederikssund til
> København H, men ikke videre? Og det sker endda på dage uden
> forsinkelser hos DSB og S-tog...Det er ikke en kritik af førerne, men
> kan nogen forklarer hvordan tingene hænger sammen?
>
> venlig hilsen Troels Vedel, Køremand ved S-tog
>

Svar til manglende lokomotivførere (#1170)

Anders Frese Carlsen skrev 2006-09-23 14:37:

Hej Alle

Jeg vil til at starte med at sige som lokomotivfører på s-banen kan vi ikke beklage og skal nok heller ikke da vi er en del for mange. Og på det grundlag har man så valgt at der skal laves en køreplan K2008 som gør at det passer til det grundlag af personale kontra passagerer grundlag som nu engang er.

Tager man K2006 køreplanen og ser hvad der skal bruges af personale så skal der 236 lokomotivfører til at det kan løbe rundt. Udover skal der bruges en ca. 14 personer til at sidde i reserve for at køre for de personer som ikke kan køre det/de tog som de resterende ikke har mulighed for. (her under pludselig sygdom). Så er vi oppe i en styrke på 250 lokomotivfører.

I S-tog er der 515 lokomotivfører med attest og 35 elever og ud af de 515 er der ca. 150 som holder fri om dagen (ferie eller alm. fridag), det gør jo at man skal bruge en styrke på 400 personer. Skal vi så ikke hurtig blive enig om at der er langt fra 400 og op til en 515 lokomotivfører. Jeg var til et møde med flere fra Direktionen om K2008 da den næsten klar til at blive præsenteret og for at udnytte den styrke vi har med det grundlag som der nu engang er, og det er nok også det som man skal satse på hvis man er en virksomhed som skal vise fremgang.

Men hvad bruger man så de sidste 115 medarbejder til ? ? ?

Ja vi kan starte med at sende en kærlig hilsen til Trafik Politiet (Trafik Styrelsen) ((som har en embedslæge som er 99 år)) en som leger herske syg og som mener at man skal have et bedre helbred end en som skal til månen og med de læge tjek som gør at NASAs læge tjek er det regne vand ved siden af har vi over 115 som ikke må fremføre tog. JA JA tænker man nok, overdrivelse fremmer forståelsen, men har man prøvet at søge ind som lokomotivfører så ved man at optagelsesprøven er næsten li en MENSA test.

Men hvad laver så de over 100 mennesker som IKKE køre tog ?

De er i Kort og Godt kioskerne hvor de fylder på hylder, nogle renser graffiti, andre sidder i Materiel styringen kaldet MAS og de resterende kører rundt og laver de gule klippekort automater.

Man kan så undre sig over at man aflyser et tog kl. 03 men det har noget med at gøre af de første som sidder i rådighed møder kl. 04.00 og har en forberedelse på 20 min hvor han/hun skal læse de sidste nye papirer med rettelse og sporarbejde og kl. 03.45 skal man kører fra KH i taxa til endestationerne for at starte op med de første togsæt mod København H det gør jo at man allerede er bagud med 35 min hvis en af de 10-12 første fører ringer og melder sig syg mellem midnat og møde tidspunktet gør at man ikke bare kan ringe til ham der møder kl. 04.00 og sige mød 15 min før. Og hvorfor så ikke lægge rådigheden fra kl. 03.30, jo grunden til det er at man har valgt at 10 ud af de 14 rådigheder skal sidde i + tiden (det tidsrum hvor der kører plus tog). Og de 3 sidder om aften og en om nat/morgnen og på den måde overlapper hinanden. Men jeg ved at flere og flere af mine kollegaer er her inde og se hvad der bliver skrevet om og håber da også at flere af mine kollegaer vil skrive lidt og eventuelt supplere mig.

Mange Toghilsner

Anders