Is på køreledning.

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Is på køreledning. (#1267)

Frode S Pedersen skrev 2008-03-04 17:32:

Hej alle!



Hørte til tirsdag morgen der var rim/is på køreledningen så der var uorden i
S-togs driften.



Ved godt spænding og belastning giver ampere og det kan så give gnister
mellem pantograf og køreledning. Og med den lave spænding der er på S-banen
1650 volt jævnstrøm mod 25 KV vekselstrøm på øvrige strækninger, som giver
et meget lavere ampere forbrug.



Er der et svagt punkt der er mellem pantograf og køreledning??



Er det af samme årsag der er opsat speciel køreledning omkring Kh???



Man aflyser tog når det sker, får de der er tilbage så længere køretid???



Er der nogen som ved noget om dette????



Hilsen



Frode.



Ballerup.









[Non-text portions of this message have been removed]

Re: Is på køreledning. (#1268)

bechmann_thomas skrev 2008-03-04 17:43:

--- In ...@..., "Frode S Pedersen" <fspedersen@...>
wrote:
>
> Hej alle!
>
>
>
> Hørte til tirsdag morgen der var rim/is på køreledningen så der var
uorden i
> S-togs driften.
>
>
>
> Ved godt spænding og belastning giver ampere og det kan så give
gnister
> mellem pantograf og køreledning. Og med den lave spænding der er på
S-banen
> 1650 volt jævnstrøm mod 25 KV vekselstrøm på øvrige strækninger,
som giver
> et meget lavere ampere forbrug.
>
>
>
> Er der et svagt punkt der er mellem pantograf og køreledning??
>
>
>
> Er det af samme årsag der er opsat speciel køreledning omkring
Kh???
>
>
>
> Man aflyser tog når det sker, får de der er tilbage så længere
køretid???
>
>
>
> Er der nogen som ved noget om dette????
>
>
>
> Hilsen
>
>
>
> Frode.
>
>
>
> Ballerup.
>
>
Hej.

Som lkf på s-banen kan jeg berette om følgende.

Litra Sa/Se er ikke konstrueret godt nok til at køre i det vejr.
Jeg kørte den første linie C fra BA i dag, og jeg var 1½ time
forsinket ved ankomst til KH. Jeg var 40 min om at nå fra Husum til
Islev, da toget ikke kunne få nok traktion til at komme over en lille
bakke.

Mht. til ekstra køretråd på KH, har jeg ikke noget bud.

I tilfældet i morges var der mere tale om at de tog der bruges til 10
mins drift ikke nåede at blive sat i drift.. Vi kørte så godt vi
kunne i morges og der blev ikke kigget på regularitet og ekstra
køretid. Kunne vi ikke køre, så kørte vi ikke :) Man tager som altid
udgangspunkt i 20 min. drift men det kunne ikke helt lade sig gøre i
morges. Nu kommer der frost igen i nat, så må vi se hvordan det går i
morgen.




>

SV: [S-tog] Re: Is på køreledning. (#1269)

Skou Jørgensen, Anders skrev 2008-03-06 11:12:

Er det ikke sådan, at den sædvanlige køreledning er erstattet af en skinne i letmetal (aluminium?) igennem "Røret", dvs. på Kh, under Vesterbrogade og igen fra H C Andersens Boulevard til stre Anlæg, for nu at tage det i retning mod Hl?? Jeg kan ikke huske, om det åbne stykke ved Vesterport også har skinne?

Anders Skou
En passager

________________________________

Fra: ...@... [mailto:...@...] På vegne af bechmann_thomas
Sendt: 4. marts 2008 17:43
Til: ...@...
Emne: [S-tog] Re: Is på køreledning.



--- In ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> , "Frode S Pedersen" <fspedersen@...>
wrote:
>
> Hej alle!
>
>
>
> Hørte til tirsdag morgen der var rim/is på køreledningen så der var
uorden i
> S-togs driften.
>
>
>
> Ved godt spænding og belastning giver ampere og det kan så give
gnister
> mellem pantograf og køreledning. Og med den lave spænding der er på
S-banen
> 1650 volt jævnstrøm mod 25 KV vekselstrøm på øvrige strækninger,
som giver
> et meget lavere ampere forbrug.
>
>
>
> Er der et svagt punkt der er mellem pantograf og køreledning??
>
>
>
> Er det af samme årsag der er opsat speciel køreledning omkring
Kh???
>
>
>
> Man aflyser tog når det sker, får de der er tilbage så længere
køretid???
>
>
>
> Er der nogen som ved noget om dette????
>
>
>
> Hilsen
>
>
>
> Frode.
>
>
>
> Ballerup.
>
>
Hej.

Som lkf på s-banen kan jeg berette om følgende.

Litra Sa/Se er ikke konstrueret godt nok til at køre i det vejr.
Jeg kørte den første linie C fra BA i dag, og jeg var 1½ time
forsinket ved ankomst til KH. Jeg var 40 min om at nå fra Husum til
Islev, da toget ikke kunne få nok traktion til at komme over en lille
bakke.

Mht. til ekstra køretråd på KH, har jeg ikke noget bud.

I tilfældet i morges var der mere tale om at de tog der bruges til 10
mins drift ikke nåede at blive sat i drift.. Vi kørte så godt vi
kunne i morges og der blev ikke kigget på regularitet og ekstra
køretid. Kunne vi ikke køre, så kørte vi ikke :) Man tager som altid
udgangspunkt i 20 min. drift men det kunne ikke helt lade sig gøre i
morges. Nu kommer der frost igen i nat, så må vi se hvordan det går i
morgen.

>






[Non-text portions of this message have been removed]

Re: SV: [S-tog] Re: Is på køreledning. (#1270)

Lars Elmvang skrev 2008-03-06 11:19:

Jo.
Hele vejen fra Tietgensbroen til tunnelmundingen nær Statens Museum For
Kunst.
Dette for at kunne sendemere strøm igennem, da man ellers ville skulle
bygge en ny omformerstation for at klare det forøgede strømforbrug pga
de nye S-tog

Mvh
Lars (Banedanmark)

Skou Jørgensen wrote:

> Er det ikke sådan, at den sædvanlige køreledning er erstattet af en
> skinne i letmetal (aluminium?) igennem "Røret", dvs. på Kh, under
> Vesterbrogade og igen fra H C Andersens Boulevard til stre Anlæg, for
> nu at tage det i retning mod Hl?? Jeg kan ikke huske, om det åbne
> stykke ved Vesterport også har skinne?
>
> Anders Skou
> En passager
>
> ________________________________
>
> Fra: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> [mailto:...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>] På
> vegne af bechmann_thomas
> Sendt: 4. marts 2008 17:43
> Til: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> Emne: [S-tog] Re: Is på køreledning.
>
> --- In ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> , "Frode S Pedersen" <fspedersen@...>
> wrote:
> >
> > Hej alle!
> >
> >
> >
> > Hørte til tirsdag morgen der var rim/is på køreledningen så der var
> uorden i
> > S-togs driften.
> >
> >
> >
> > Ved godt spænding og belastning giver ampere og det kan så give
> gnister
> > mellem pantograf og køreledning. Og med den lave spænding der er på
> S-banen
> > 1650 volt jævnstrøm mod 25 KV vekselstrøm på øvrige strækninger,
> som giver
> > et meget lavere ampere forbrug.
> >
> >
> >
> > Er der et svagt punkt der er mellem pantograf og køreledning??
> >
> >
> >
> > Er det af samme årsag der er opsat speciel køreledning omkring
> Kh???
> >
> >
> >
> > Man aflyser tog når det sker, får de der er tilbage så længere
> køretid???
> >
> >
> >
> > Er der nogen som ved noget om dette????
> >
> >
> >
> > Hilsen
> >
> >
> >
> > Frode.
> >
> >
> >
> > Ballerup.
> >
> >
> Hej.
>
> Som lkf på s-banen kan jeg berette om følgende.
>
> Litra Sa/Se er ikke konstrueret godt nok til at køre i det vejr.
> Jeg kørte den første linie C fra BA i dag, og jeg var 1½ time
> forsinket ved ankomst til KH. Jeg var 40 min om at nå fra Husum til
> Islev, da toget ikke kunne få nok traktion til at komme over en lille
> bakke.
>
> Mht. til ekstra køretråd på KH, har jeg ikke noget bud.
>
> I tilfældet i morges var der mere tale om at de tog der bruges til 10
> mins drift ikke nåede at blive sat i drift.. Vi kørte så godt vi
> kunne i morges og der blev ikke kigget på regularitet og ekstra
> køretid. Kunne vi ikke køre, så kørte vi ikke :) Man tager som altid
> udgangspunkt i 20 min. drift men det kunne ikke helt lade sig gøre i
> morges. Nu kommer der frost igen i nat, så må vi se hvordan det går i
> morgen.
>
> >
>
> [Non-text portions of this message have been removed]
>
>



--
Lars (the artist formerly known as Morten Fender)
----------------------------------------------------------------------------------
Mephisto køber ikke smøger.......
Mephisto konfiskerer i indgangen.......



[Non-text portions of this message have been removed]

SV: SV: [S-tog] Re: Is på køreledning. (#1271)

Skou Jørgensen, Anders skrev 2008-03-06 11:32:

Det var jo en fin præcisering, tak for den.

Jeg har i øvrigt også hørt, at skinnen blev sat op på grund af problemer med fritrumsprofilet i tunnelen??

Selv om det ikke er S-tog: Spor 1 og 2 (fjerntrafiksporene) i Røret har vel den køreledning, som er almindelig for 25 kV~-anlægget, eller er der også en speciel ledning? Ophænget er vel i alle tilfælde anderledes?

Anders Skou
En passager

________________________________

Fra: ...@... [mailto:...@...] På vegne af Lars Elmvang
Sendt: 6. marts 2008 11:19
Til: ...@...
Emne: Re: SV: [S-tog] Re: Is på køreledning.



Jo.
Hele vejen fra Tietgensbroen til tunnelmundingen nær Statens Museum For
Kunst.
Dette for at kunne sendemere strøm igennem, da man ellers ville skulle
bygge en ny omformerstation for at klare det forøgede strømforbrug pga
de nye S-tog

Mvh
Lars (Banedanmark)

Skou Jørgensen wrote:

> Er det ikke sådan, at den sædvanlige køreledning er erstattet af en
> skinne i letmetal (aluminium?) igennem "Røret", dvs. på Kh, under
> Vesterbrogade og igen fra H C Andersens Boulevard til stre Anlæg, for
> nu at tage det i retning mod Hl?? Jeg kan ikke huske, om det åbne
> stykke ved Vesterport også har skinne?
>
> Anders Skou
> En passager
>
> ________________________________
>
> Fra: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> [mailto:...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>] På
> vegne af bechmann_thomas
> Sendt: 4. marts 2008 17:43
> Til: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> Emne: [S-tog] Re: Is på køreledning.
>
> --- In ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> , "Frode S Pedersen" <fspedersen@...>
> wrote:
> >
> > Hej alle!
> >
> >
> >
> > Hørte til tirsdag morgen der var rim/is på køreledningen så der var
> uorden i
> > S-togs driften.
> >
> >
> >
> > Ved godt spænding og belastning giver ampere og det kan så give
> gnister
> > mellem pantograf og køreledning. Og med den lave spænding der er på
> S-banen
> > 1650 volt jævnstrøm mod 25 KV vekselstrøm på øvrige strækninger,
> som giver
> > et meget lavere ampere forbrug.
> >
> >
> >
> > Er der et svagt punkt der er mellem pantograf og køreledning??
> >
> >
> >
> > Er det af samme årsag der er opsat speciel køreledning omkring
> Kh???
> >
> >
> >
> > Man aflyser tog når det sker, får de der er tilbage så længere
> køretid???
> >
> >
> >
> > Er der nogen som ved noget om dette????
> >
> >
> >
> > Hilsen
> >
> >
> >
> > Frode.
> >
> >
> >
> > Ballerup.
> >
> >
> Hej.
>
> Som lkf på s-banen kan jeg berette om følgende.
>
> Litra Sa/Se er ikke konstrueret godt nok til at køre i det vejr.
> Jeg kørte den første linie C fra BA i dag, og jeg var 1½ time
> forsinket ved ankomst til KH. Jeg var 40 min om at nå fra Husum til
> Islev, da toget ikke kunne få nok traktion til at komme over en lille
> bakke.
>
> Mht. til ekstra køretråd på KH, har jeg ikke noget bud.
>
> I tilfældet i morges var der mere tale om at de tog der bruges til 10
> mins drift ikke nåede at blive sat i drift.. Vi kørte så godt vi
> kunne i morges og der blev ikke kigget på regularitet og ekstra
> køretid. Kunne vi ikke køre, så kørte vi ikke :) Man tager som altid
> udgangspunkt i 20 min. drift men det kunne ikke helt lade sig gøre i
> morges. Nu kommer der frost igen i nat, så må vi se hvordan det går i
> morgen.
>
> >
>
> [Non-text portions of this message have been removed]
>
>

--
Lars (the artist formerly known as Morten Fender)
----------------------------------------------------------
Mephisto køber ikke smøger.......
Mephisto konfiskerer i indgangen.......

[Non-text portions of this message have been removed]






[Non-text portions of this message have been removed]

Re: SV: SV: [S-tog] Re: Is på køreledning. (#1272)

Lars Elmvang skrev 2008-03-06 12:28:

Hej igen
Det er i hvert fald køreLEDNING i 1. og 2. hovedspor i røret. Ophænget
kender jeg ikke så meget til (Jeg er S-banemand)

Mvh
Lars (Banedanmark)

Skou Jørgensen wrote:

> Det var jo en fin præcisering, tak for den.
>
> Jeg har i øvrigt også hørt, at skinnen blev sat op på grund af
> problemer med fritrumsprofilet i tunnelen??
>
> Selv om det ikke er S-tog: Spor 1 og 2 (fjerntrafiksporene) i Røret
> har vel den køreledning, som er almindelig for 25 kV~-anlægget, eller
> er der også en speciel ledning? Ophænget er vel i alle tilfælde
> anderledes?
>
> Anders Skou
> En passager
>
> ________________________________
>
> Fra: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> [mailto:...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>] På
> vegne af Lars Elmvang
> Sendt: 6. marts 2008 11:19
> Til: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> Emne: Re: SV: [S-tog] Re: Is på køreledning.
>
> Jo.
> Hele vejen fra Tietgensbroen til tunnelmundingen nær Statens Museum For
> Kunst.
> Dette for at kunne sendemere strøm igennem, da man ellers ville skulle
> bygge en ny omformerstation for at klare det forøgede strømforbrug pga
> de nye S-tog
>
> Mvh
> Lars (Banedanmark)
>
> Skou Jørgensen wrote:
>
> > Er det ikke sådan, at den sædvanlige køreledning er erstattet af en
> > skinne i letmetal (aluminium?) igennem "Røret", dvs. på Kh, under
> > Vesterbrogade og igen fra H C Andersens Boulevard til stre Anlæg, for
> > nu at tage det i retning mod Hl?? Jeg kan ikke huske, om det åbne
> > stykke ved Vesterport også har skinne?
> >
> > Anders Skou
> > En passager
> >
> > ________________________________
> >
> > Fra: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> > [mailto:...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>] På
> > vegne af bechmann_thomas
> > Sendt: 4. marts 2008 17:43
> > Til: ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> > Emne: [S-tog] Re: Is på køreledning.
> >
> > --- In ...@... <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk>
> > <mailto:s-tog%40yahoogroups.co.uk> , "Frode S Pedersen" <fspedersen@...>
> > wrote:
> > >
> > > Hej alle!
> > >
> > >
> > >
> > > Hørte til tirsdag morgen der var rim/is på køreledningen så der var
> > uorden i
> > > S-togs driften.
> > >
> > >
> > >
> > > Ved godt spænding og belastning giver ampere og det kan så give
> > gnister
> > > mellem pantograf og køreledning. Og med den lave spænding der er på
> > S-banen
> > > 1650 volt jævnstrøm mod 25 KV vekselstrøm på øvrige strækninger,
> > som giver
> > > et meget lavere ampere forbrug.
> > >
> > >
> > >
> > > Er der et svagt punkt der er mellem pantograf og køreledning??
> > >
> > >
> > >
> > > Er det af samme årsag der er opsat speciel køreledning omkring
> > Kh???
> > >
> > >
> > >
> > > Man aflyser tog når det sker, får de der er tilbage så længere
> > køretid???
> > >
> > >
> > >
> > > Er der nogen som ved noget om dette????
> > >
> > >
> > >
> > > Hilsen
> > >
> > >
> > >
> > > Frode.
> > >
> > >
> > >
> > > Ballerup.
> > >
> > >
> > Hej.
> >
> > Som lkf på s-banen kan jeg berette om følgende.
> >
> > Litra Sa/Se er ikke konstrueret godt nok til at køre i det vejr.
> > Jeg kørte den første linie C fra BA i dag, og jeg var 1½ time
> > forsinket ved ankomst til KH. Jeg var 40 min om at nå fra Husum til
> > Islev, da toget ikke kunne få nok traktion til at komme over en lille
> > bakke.
> >
> > Mht. til ekstra køretråd på KH, har jeg ikke noget bud.
> >
> > I tilfældet i morges var der mere tale om at de tog der bruges til 10
> > mins drift ikke nåede at blive sat i drift.. Vi kørte så godt vi
> > kunne i morges og der blev ikke kigget på regularitet og ekstra
> > køretid. Kunne vi ikke køre, så kørte vi ikke :) Man tager som altid
> > udgangspunkt i 20 min. drift men det kunne ikke helt lade sig gøre i
> > morges. Nu kommer der frost igen i nat, så må vi se hvordan det går i
> > morgen.
> >
> > >
> >
> > [Non-text portions of this message have been removed]
> >
> >
>
> --
> Lars (the artist formerly known as Morten Fender)
> ----------------------------------------------------------
> Mephisto køber ikke smøger.......
> Mephisto konfiskerer i indgangen.......
>
> [Non-text portions of this message have been removed]
>
> [Non-text portions of this message have been removed]
>
>



--
Lars (the artist formerly known as Morten Fender)
----------------------------------------------------------------------------------
Mephisto køber ikke smøger.......
Mephisto konfiskerer i indgangen.......



[Non-text portions of this message have been removed]