S-tog

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

S-tog (#19)

allan.zenth@... skrev 2001-05-07 09:03:

SA togsæt 33 set søndag 6/5 kl. 22.19 på Hot, hvorfra det skulle køre linie
B 22.24 tog 20268 og mandag 7/5 på Hi ankommet kl 06.55 som linie A tog
10118 med afgang kl. 07.06 som linie A tog 10223.


Venlig hilsen
Allan Zenth

S-tog (#46)

Keld H. Mikkelsen skrev 2001-10-31 12:19:

Hej alle!

MZ 1451+bremsevg.+ukendt SA+bremsevg. for nordgående, og MZ
1422+bremsevg.+SA sæt 44+bremsevg. på vej mod syd er set pass. hinanden
lidt nord for Hedensted kl. 11.22.

--
Med venlig hilsen
Keld H. Mikkelsen, Horsens
Web: http://home1.stofanet.dk/khm/

S-tog (#372)

Anders Carlsen skrev 2003-10-09 10:45:

Arriva kontra S-Tog

Man kan mærke på siden her s-tog kontra arriva letbane/ring 3 at der for og i mod. Arriva er og blevet ikke skældsord i manges munde... Men er det nu også det? Arriva skal også gøre det DSB / DSB s-tog ikke har satset på i 80'erne og 90'erne det ord der hedder service. Rettidigheden er desværre i dag på højde med sikkerheden men er det godt? og Billetprisen hos HUR er den tilfredsstillende NEJ vel. Tag et land som Holland hvor næsten alle strækninger er udliciteret det eneste man hører om er Arriva fordi de kører i Danmark. hvad med NS eller Connex som også brillierer, nej får de er ikke skældsord i nu. Så lad være med at rynke på næsen. fej for egen dør. Vi skal bare huske at den kommende ring 3 skal køre i gadeplan og bliver som en sporvogn så det har vist ikke meget med s-tog at gøre.

Anders


[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

S-tog (#537)

Anders Frese Carlsen skrev 2004-06-11 16:10:

Drenge, piger, Tyk som tynd

Husk nu det er et debatforum for ALLE så hjælper det ikke noget i bruger navne på personer og hænger dem ud her på siden. ALLE har ret til at skrive noget men lad det nu blive ved vores fælles interesse...... nemlig S-TOG.


Togsæt 8191 blev frigivet af SIEMENS til DSB S-tog d. slutningen af april og togsæt 8192 blev frigivet for ca 15 dage siden.....

Den 16/5 2004 stod kilometertælleren i 8191 på 4706 km og den stod i 0 da den trillede ud af værkstedet fra SIEMENS. Skal vi så ikke blive enige om at den nok IKKE er ny.

Togsæt 8135 er det togsæt der har kørt mest for DSB S-Tog og har rundet 23000 km alene i år.

Hilsen

Anders Carlsen

Samtidig kan jeg gøre alle opmærksom på at togsæt 8122 og 8190 køre rundt med 2 store lyskegler og kameraer på hvert togsæt på taget til at finde defekte hængere på køreledningsnettet.......

SV: [S-tog] S-tog (#539)

Jan Olsen skrev 2004-06-12 03:50:

Kan bekræfte test toget til fejlfinding på køreledningsnettet. Jeg mødte
toget under indkørsel til Kh. Toget er udstyret med målerudstyr, spots ved
en strømaftager samt kamera der tager billeder.

&rsagen til dette projekt er, at man er i gang med at få opklaret, hvor det
er flere tog får slået hakker i kullene på strømaftagerne. Det er sket for
både 2.g og 4.g materiel.

Venlig hilsen/Best regards

Jan Olsen


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Frese Carlsen [mailto:...@...]
Sendt: 11. juni 2004 16:10
Til: Debatforum s-tog
Emne: [S-tog] S-tog

Drenge, piger, Tyk som tynd

Husk nu det er et debatforum for ALLE så hjælper det ikke noget i bruger
navne på personer og hænger dem ud her på siden. ALLE har ret til at skrive
noget men lad det nu blive ved vores fælles interesse...... nemlig
S-TOG.


Togsæt 8191 blev frigivet af SIEMENS til DSB S-tog d. slutningen af april og
togsæt 8192 blev frigivet for ca 15 dage siden.....

Den 16/5 2004 stod kilometertælleren i 8191 på 4706 km og den stod i 0 da
den trillede ud af værkstedet fra SIEMENS. Skal vi så ikke blive enige om at
den nok IKKE er ny.

Togsæt 8135 er det togsæt der har kørt mest for DSB S-Tog og har rundet
23000 km alene i år.

Hilsen

Anders Carlsen

Samtidig kan jeg gøre alle opmærksom på at togsæt 8122 og 8190 køre rundt
med 2 store lyskegler og kameraer på hvert togsæt på taget til at finde
defekte hængere på køreledningsnettet.......


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links





---
Incoming mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.701 / Virus Database: 458 - Release Date: 07-06-2004


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.701 / Virus Database: 458 - Release Date: 07-06-2004

S-tog (#1101)

Anders Frese Carlsen skrev 2005-11-09 21:47:

DSB mit Schleife - og tog til tiden


En stor tysk blå sløjfe og masser af blomster. Det er ikke hver dag, man ser det på et af de nye S-tog, men mandag den 7. november var også en festdag i den tyske by Salzgitter, hvor de nye S-tog bliver til. Den dag forlod nemlig det sidste af slagsen fabrikken Alstom, og det var en både glædens og vemodighedens dag for S-tog og Alstom.

Teknisk direktør i DSB S-tog Kirsten Kornerup kaldte i sin tale til Alstom og fabrikkens ansatte toget for Københavns elskede. Og Alstom blev rost for sin altid rettidige levering:
"Som det vigtigste har København kunnet stole på sin elskede. Når han sagde, at han kom til Taastrup den dag, ja så kom han. Hver eneste gang siden november 1995 er han kommet til aftalt tid. Det er der ikke mange, der har kunnet gøre efter. Som københavner vil jeg gerne sig jer alle en stor tak for denne meget flotte præcision i jeres arbejde og i jeres levering. Det kan I alle med rette være meget stolte af."
Det sidste nye S-tog skal nu en tur omkring Randers, hvor det skal færdigudrustes med elektrisk udstyr og aptering. Den 28. april til næste år lander toget på S-togs værksted i Taastrup, hvor det skal gøres klar til drift.
De nye S-tog er blandt meget andet specielle på grund af bogierne, som ikke findes på den type tog andre steder i verden. Der er tale om kurvestyrede enkelthjulsbogier, som nedsætter sliddet på hjul og skinne og således også kørestøjen, hvilket forbedrer komforten for passagererne. Samtidig er vognkasserne også unikke i og med, at de er usædvanligt brede, så der er plads til flere siddepladser, men stadig passer til tog og spor.

S-tog (#1226)

Frode S Pedersen skrev 2007-07-01 11:33:

Hej alle!





Ok der kom så noget liv i mailklubben, jeg syntes ikke vi skal dreje nøglen
om. Mine interesser inden for S-tog går nok mere i retning af det kørende
materiel, og materielplaner samt de faste anlæg på og omkring S-banen, samt
de nye ting der skal ske. Fra Kh spor 11 har der noget været anlagt et nyt
spor næsten til Slb Skælbæk. Men der mangler at blive ilagt et sporskifte,
så kan man køre samtidig hvis det er aktuelt fra spor 11 mod Køge og spor 12
mod Valby. Er der nogen der kender planen for dette???????????





Hilsen



Frode Ballerup.



[Non-text portions of this message have been removed]

Re: S-tog (#1227)

Lars Elmvang skrev 2007-07-01 11:54:

Frode S Pedersen wrote:

> Hej alle!
>
> Ok der kom så noget liv i mailklubben, jeg syntes ikke vi skal dreje
> nøglen
> om. Mine interesser inden for S-tog går nok mere i retning af det kørende
> materiel, og materielplaner samt de faste anlæg på og omkring S-banen,
> samt
> de nye ting der skal ske. Fra Kh spor 11 har der noget været anlagt et nyt
> spor næsten til Slb Skælbæk. Men der mangler at blive ilagt et sporskifte,
> så kan man køre samtidig hvis det er aktuelt fra spor 11 mod Køge og
> spor 12
> mod Valby. Er der nogen der kender planen for dette???????????
>













Når Kh08 projektet er overstået en gang næste år går detailprojekteringen af projekt "6. hovedspor" i gang.
Projektet indebærer udover de få meter skinne ved Skelbæk også ilægningen af en "modsat" sporforbindelse (dvs fra det nye hovedspor i retning mod Valby) ved Skelbæk, ilægning af HKT i det nye hovedspor (som i dag "bare" er depotspor (138/139) på København H), en total ombygning af "plads st" (dvs opstillingssporene mellem Dybbølsbro og København H) både for så vidt angår spor, køreledninger og serviceperroner. Herudover vil sporgeografien på København H i indkørselsenden fra Valby/Bavnehøj blive forsimplet en smule, og sikringsanlæggene på København H og Skelbæk ombygges.
Alt dette mens der er videst mulige omfang køres med flest mulige tog samtidigt.

Der ligger foreløbigt ikke noget fast om slutdato, jeg giver gerne lyd fra mig, når der sker noget nyt i sagen



--
Lars (the artist formerly known as Morten Fender)
----------------------------------------------------------------------------------
Mephisto køber ikke smøger.......
Mephisto konfiskerer i indgangen.......



[Non-text portions of this message have been removed]

Re: S-tog (#1228)

Kristian Jakobsen skrev 2007-07-01 13:18:

Ifølge de kilder jeg har hørt fra engang i 2008, er afsat penge for 3-4 år siden til det, men først i år 2008..



----- Original Message -----
From: Frode S Pedersen
To: ...@...
Sent: Sunday, July 01, 2007 11:33 AM
Subject: [S-tog] S-tog


Hej alle!

Ok der kom så noget liv i mailklubben, jeg syntes ikke vi skal dreje nøglen
om. Mine interesser inden for S-tog går nok mere i retning af det kørende
materiel, og materielplaner samt de faste anlæg på og omkring S-banen, samt
de nye ting der skal ske. Fra Kh spor 11 har der noget været anlagt et nyt
spor næsten til Slb Skælbæk. Men der mangler at blive ilagt et sporskifte,
så kan man køre samtidig hvis det er aktuelt fra spor 11 mod Køge og spor 12
mod Valby. Er der nogen der kender planen for dette???????????

Hilsen

Frode Ballerup.

[Non-text portions of this message have been removed]





[Non-text portions of this message have been removed]

SV: Re: [S-tog] S-tog (#1229)

lasse nordestgaard skrev 2007-07-01 19:09:

hej
der er et læserbrev i det nye nr. af Ud og Se men
pågældende emne.

lasse






--- Kristian Jakobsen <...@...>
skrev:

> Ifølge de kilder jeg har hørt fra engang i
> 2008, er afsat penge for 3-4 år siden til det,
> men først i år 2008..
>
>
>
> ----- Original Message -----
> From: Frode S Pedersen
> To: ...@...
> Sent: Sunday, July 01, 2007 11:33 AM
> Subject: [S-tog] S-tog
>
>
> Hej alle!
>
> Ok der kom så noget liv i mailklubben, jeg
> syntes ikke vi skal dreje nøglen
> om. Mine interesser inden for S-tog går nok
> mere i retning af det kørende
> materiel, og materielplaner samt de faste
> anlæg på og omkring S-banen, samt
> de nye ting der skal ske. Fra Kh spor 11 har
> der noget været anlagt et nyt
> spor næsten til Slb Skælbæk. Men der mangler
> at blive ilagt et sporskifte,
> så kan man køre samtidig hvis det er aktuelt
> fra spor 11 mod Køge og spor 12
> mod Valby. Er der nogen der kender planen for
> dette???????????
>
> Hilsen
>
> Frode Ballerup.
>
> [Non-text portions of this message have been
> removed]
>
>
>
>
>
> [Non-text portions of this message have been
> removed]
>
>

Re: S-tog (#1232)

Anders Frese Carlsen skrev 2007-07-05 23:55:

Hej Alle

Ja det er rigtigt at det er en større sag med sporet ved Dybbelsbro som
skal ende som spor 2 engang men det er ikke bare lige... Sporet er
færdigt fra København H´s U signal ved spor 4 og så til og med stopbommem
ved skælbæks sporskifte men de er strækningen fra spor 11 og til u
signalet som vilder store problemer og derfor en del penge. Kørestrømmen
skal laves om i ALLE spor sporskifterne til og fra 9 til 12 skal lægges
om ud til pladsen og der skal graves 3 meter ned fra jordhøjde men ny
stabil grus der skal drænes og der skal være et lukket spor kreds til
perron Dybbelsbro og ny spor 2 skal indgå i DIC-S og der er alt det som
gør at regeringen har afsat i 2003 at pengende skal bruges fra 1/1-2009
og 1 år frem på projektet. Men vores regering har andre projekter på
s-banen som også skal igang og udføres i mellem tiden.

Mange Tog hilsner

Anders



[Non-text portions of this message have been removed]