Ang. Ruteskilte på 4.g (#248)
jimmy hansen skrev 2003-05-08 21:19:
Hej til alle.
Det nye s-tog (4.G) kan vise følgende destinationer:
Sort - Allerød - Ballerup - Birkerød - Buddinge - Dyssegård - Farum - Frederiksund - Gentofte - Hareskov - Hellerup - herlev - Hillerød - Holte - Hundige - Høje Taastrup - Karlslunde - Klampenborg - København H- Køge - Lyngby - Solrød Strand - Svanemøllen - Taastrup - Valby - Vallensbæk - Vanløse - Veksø - lstykke - sterport - &marken - Medtager Ikke Passerger - Bestilt Særtog - Prøvetog. På disse stationer er der sporskifter, hvilket er kendetegner på en station.
MVH
Lkf Ks Jimmy...
[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]
SV: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g (#249)
asj@... skrev 2003-05-09 08:01:
Hvad er egentlig forholdsordren for skiltning ved sporarbejde eller
ekstraordinær vending ved mellemstationer? Under den seneste tids
sporarbejder har det ikke altid været nemt at gennemskue, hvor et S-tog med
normal destination rent faktisk vender, fordi der på stationen intet står om
sporarbejde i den anden ende af systemet, selv om det er den aktuelle linje,
som bliver berørt.
I min verden måtte den ideelle skiltning både på station og på toget til
enhver tid være togets FAKTISKE endestation. Er den normal, så er alt jo OK,
men vender toget undervejs, véd man det ved at se på toget og så er der da
en chance for at hjælpe medpassagerer.
Banestyrelsen skilter nærmest konsekvent togets ordinære endestation. Kan
stationernes skilte ikke vise samme række stationer som S-togene? Da det er
Banestyrelsen, som forestår arbejdet på sporet, burde den jo gå i front med
rigtig skiltning, men det hænger måske sammen med det helt dugfriske
splinternye Edb-system (hm) som styrer S-togene??
Hilsen
Anders Skou
s-togsbruger
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: jimmy hansen [mailto:...@...]
Sendt: 8. maj 2003 21:19
Til: ...@...
Emne: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g
Hej til alle.
Det nye s-tog (4.G) kan vise følgende destinationer:
Sort - Allerød - Ballerup - Birkerød - Buddinge - Dyssegård - Farum -
Frederiksund - Gentofte - Hareskov - Hellerup - herlev - Hillerød - Holte -
Hundige - Høje Taastrup - Karlslunde - Klampenborg - København H- Køge -
Lyngby - Solrød Strand - Svanemøllen - Taastrup - Valby - Vallensbæk -
Vanløse - Veksø - lstykke - sterport - &marken - Medtager Ikke Passerger -
Bestilt Særtog - Prøvetog. På disse stationer er der sporskifter, hvilket er
kendetegner på en station.
MVH
Lkf Ks Jimmy...
[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]
S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...
Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html
Re: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g (#250)
Gerda Jørgensen skrev 2003-05-09 12:15:
Hej Anders
Hvis toget skal kortere end den normale destination, skilter man den normale destination for at lede folk på rette vej, så de ikke står og venter på et tog, der aldrig kommer. Alternativet ville være højtalerinformation hvert tredie minut til stor irritation for naboerne til stationerne.
Hvis toget kører længere end den normale destination, skilter man den destination, toget kører til.
Når man har medtaget alle stationer med vendemulighed på rullefilmen, er det sandsynligvis for at være garderet ved omlægninger af linienettet. En ny linie til f.eks. Buddinge kan således indføres, uden at man behøver udskifte flere hundrede rullefilm (120 4.g.-sæt x 16 rullefilm = 1920 rullefilm).
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
...@... wrote:
> Hvad er egentlig forholdsordren for skiltning ved sporarbejde eller
> ekstraordinær vending ved mellemstationer? Under den seneste tids
> sporarbejder har det ikke altid været nemt at gennemskue, hvor et S-tog med
> normal destination rent faktisk vender, fordi der på stationen intet står om
> sporarbejde i den anden ende af systemet, selv om det er den
> aktuelle linje, som bliver berørt.
>
> I min verden måtte den ideelle skiltning både på station og på toget til
> enhver tid være togets FAKTISKE endestation. Er den normal, så er alt jo OK,
> men vender toget undervejs, véd man det ved at se på toget og så er der da
> en chance for at hjælpe medpassagerer.
>
> Banestyrelsen skilter nærmest konsekvent togets ordinære endestation. Kan
> stationernes skilte ikke vise samme række stationer som S-togene? Da det er
> Banestyrelsen, som forestår arbejdet på sporet, burde den jo gå i front med
> rigtig skiltning, men det hænger måske sammen med det helt dugfriske
> splinternye Edb-system (hm) som styrer S-togene??
>
> Hilsen
> Anders Skou
> s-togsbruger
>
> -----Oprindelig meddelelse-----
> Fra: jimmy hansen [mailto:...@...]
> Sendt: 8. maj 2003 21:19
> Til: ...@...
> Emne: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g
>
>
> Hej til alle.
> Det nye s-tog (4.G) kan vise følgende destinationer:
> Sort - Allerød - Ballerup - Birkerød - Buddinge - Dyssegård - Farum -
> Frederiksund - Gentofte - Hareskov - Hellerup - herlev - Hillerød - Holte -
> Hundige - Høje Taastrup - Karlslunde - Klampenborg - København H- Køge -
> Lyngby - Solrød Strand - Svanemøllen - Taastrup - Valby - Vallensbæk -
> Vanløse - Veksø - lstykke - sterport - &marken - Medtager Ikke Passerger -
> Bestilt Særtog - Prøvetog. På disse stationer er der sporskifter, hvilket er
> kendetegner på en station.
> MVH
> Lkf Ks Jimmy...
>
SV: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g (#251)
asj@... skrev 2003-05-09 12:52:
Det er jo rart at få baggrunden at vide, men jeg synes stadig ikke, at det
er god vejledning at skilte med en destination, et tog aldrig når.
Anders Skou
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Gerda Jørgensen [mailto:...@...]
Sendt: 9. maj 2003 12:16
Til: ...@...
Emne: Re: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g
Hej Anders
Hvis toget skal kortere end den normale destination, skilter man den normale
destination for at lede folk på rette vej, så de ikke står og venter på et
tog, der aldrig kommer. Alternativet ville være højtalerinformation hvert
tredie minut til stor irritation for naboerne til stationerne.
Hvis toget kører længere end den normale destination, skilter man den
destination, toget kører til.
Når man har medtaget alle stationer med vendemulighed på rullefilmen, er det
sandsynligvis for at være garderet ved omlægninger af linienettet. En ny
linie til f.eks. Buddinge kan således indføres, uden at man behøver udskifte
flere hundrede rullefilm (120 4.g.-sæt x 16 rullefilm = 1920 rullefilm).
Med venlige hilsner
Leif Jørgensen
...@... wrote:
> Hvad er egentlig forholdsordren for skiltning ved sporarbejde eller
> ekstraordinær vending ved mellemstationer? Under den seneste tids
> sporarbejder har det ikke altid været nemt at gennemskue, hvor et S-tog
med
> normal destination rent faktisk vender, fordi der på stationen intet står
om
> sporarbejde i den anden ende af systemet, selv om det er den
> aktuelle linje, som bliver berørt.
>
> I min verden måtte den ideelle skiltning både på station og på toget til
> enhver tid være togets FAKTISKE endestation. Er den normal, så er alt jo
OK,
> men vender toget undervejs, véd man det ved at se på toget og så er der da
> en chance for at hjælpe medpassagerer.
>
> Banestyrelsen skilter nærmest konsekvent togets ordinære endestation. Kan
> stationernes skilte ikke vise samme række stationer som S-togene? Da det
er
> Banestyrelsen, som forestår arbejdet på sporet, burde den jo gå i front
med
> rigtig skiltning, men det hænger måske sammen med det helt dugfriske
> splinternye Edb-system (hm) som styrer S-togene??
>
> Hilsen
> Anders Skou
> s-togsbruger
>
> -----Oprindelig meddelelse-----
> Fra: jimmy hansen [mailto:...@...]
> Sendt: 8. maj 2003 21:19
> Til: ...@...
> Emne: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g
>
>
> Hej til alle.
> Det nye s-tog (4.G) kan vise følgende destinationer:
> Sort - Allerød - Ballerup - Birkerød - Buddinge - Dyssegård - Farum -
> Frederiksund - Gentofte - Hareskov - Hellerup - herlev - Hillerød - Holte
-
> Hundige - Høje Taastrup - Karlslunde - Klampenborg - København H- Køge -
> Lyngby - Solrød Strand - Svanemøllen - Taastrup - Valby - Vallensbæk -
> Vanløse - Veksø - lstykke - sterport - &marken - Medtager Ikke Passerger
-
> Bestilt Særtog - Prøvetog. På disse stationer er der sporskifter, hvilket
er
> kendetegner på en station.
> MVH
> Lkf Ks Jimmy...
>
S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...
Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html
Re: Ang. Ruteskilte på 4.g (#252)
Sebastian Hansen skrev 2003-05-09 13:22:
L Jørgensen wrote:
>Hej Anders
>
>Hvis toget skal kortere end den normale destination, skilter man den normale destination for at lede folk på rette vej, så de ikke står og venter på et tog, der aldrig kommer. Alternativet ville være højtalerinformation hvert tredie minut til stor irritation for naboerne til stationerne.
>
>Hvis toget kører længere end den normale destination, skilter man den destination, toget kører til.
>
>Når man har medtaget alle stationer med vendemulighed på rullefilmen, er det sandsynligvis for at være garderet ved omlægninger af linienettet. En ny linie til f.eks. Buddinge kan således indføres, uden at man behøver udskifte flere hundrede rullefilm (120 4.g.-sæt x 16 rullefilm = 1920 rullefilm).
>
>Med venlige hilsner
>Leif Jørgensen
>
>
Så kan man så diskutere hvorfor søren man ikke har valgt at installere
de nye 4G S-tog med fleksible led-skærme som på resundstogene? Gad vide
om det har været for ikke at forvirre de stakkels københavnere med lidt
mere grovkornet skrift?
I hvertfald en skam, for nu hænger DSB på hvad jeg kalder forældet
teknik uden på indgangspartierne i 4G S-togene.
Mvh Sebastian Hansen
SV: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g (#253)
Bent Guttormsen skrev 2003-05-09 13:29:
Er ikke LED-skjermer mye dyrere enn rullebånd? Hvis DSB har fått alle mulige
fremtidige destinasjoner inn på båndene, sparer de jo penger på å benytte en
rimeligere teknikk. Eventuelt kan de ha fått (mange) flere skilt til en gitt
pris. At rullebånd er lettere å lese er jo også et argument.
Bent G
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Sebastian Hansen [SMTP:...@...]
> Sendt: 9. mai 2003 13:22
> Emne: Re: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g
>
> Så kan man så diskutere hvorfor søren man ikke har valgt at installere de
> nye 4G S-tog med fleksible led-skærme som på resundstogene? Gad vide om
> det har været for ikke at forvirre de stakkels københavnere med lidt mere
> grovkornet skrift?
>
> I hvertfald en skam, for nu hænger DSB på hvad jeg kalder forældet teknik
> uden på indgangspartierne i 4G S-togene.
>
> Mvh Sebastian Hansen
SV: Ang. Ruteskilte på 4.g (#254)
zodiactaurus2003 <taurus@... skrev 2003-05-10 10:18:
For lige at få slået det helt på plads, så er her den normale procedure:
Uden på toget skiltes den normale endestation for en linie, da det
specielt på 6./14. ikke er andet muligt. Hvis toget skal vende før,
gives der fra lokomotivføreren højtaler information herom. På
stationer der berøres, skal der også informeres.
Med 4.g togene skiltes der uden på også med normal endestation for den
enkelte linie. Lokomotivføreren har så på togets indvendige ruteskilte
mulighed for at vælge den præcise endestation der vendes på. Samtidig
gives der højtaler information i toget og på de berørte stationer. Det
er det jeg selv normalt gør. :-)
Angående de udvendige ruteskilte på 4.g, har jeg ingen forklaring på
hvorfor man har valgt den gamle "rulle" type, men undersøger det da
gerne. Kunne forestille mig det er et spørgsmål om penge. ;-)
Angående togviser skiltene på stationerne, så styres de af en gammel
datamat, der er så følsom at der er nægtet adgang til den og dens 2
søstre datamater, med mindre det er strengt nødvendigt. Dette af den
simple grund, at printpladerne er så møre at man er bange for de
knækker, bare ved at gå rund i rummet hvor datamaterne står!! Og så
gammelt materiel har en tendens til at "gå ned" og der kan opstå
mindre kommunikationsfejl imellem den datamat der styrer ruteskiltene
på stationer og de 2 andre der styrer signaler, sporskifter mv. Der
kan styres togviser skilte manuelt, men det er kun i nødstilfælde man
vælger at gøre det. Så, hvis der står: "Se destinationen på s-toget"
så kan man være sikker på at datamaten for styring af togviser skilte
er gået ned! :-D
Jeg kan i samme ombæring oplyse at Siemens har fået kontrakt på at
udvikle et helt nyt system til styring af s-banen - heriblandt
information og meget mere. :-) Det skulle være færdigt omkring 2007,
men lad os nu se. ;-)
Håber ovenstående har kastet lys på denne tråd.
Lkf J. Olsen - S-banen
--- I ...@..., Bent Guttormsen <bent.guttormsen@n...>
> Er ikke LED-skjermer mye dyrere enn rullebånd? Hvis DSB har fått
alle mulige
> fremtidige destinasjoner inn på båndene, sparer de jo penger på å
benytte en
> rimeligere teknikk. Eventuelt kan de ha fått (mange) flere skilt til
en gitt
> pris. At rullebånd er lettere å lese er jo også et argument.
> Bent G
>
> > -----Opprinnelig melding-----
> > Fra: Sebastian Hansen [SMTP:kimej@e...]
> > Sendt: 9. mai 2003 13:22
> > Emne: Re: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g
> >
> > Så kan man så diskutere hvorfor søren man ikke har valgt at
installere de
> > nye 4G S-tog med fleksible led-skærme som på resundstogene? Gad
vide om
> > det har været for ikke at forvirre de stakkels københavnere med
lidt mere
> > grovkornet skrift?
> >
> > I hvertfald en skam, for nu hænger DSB på hvad jeg kalder forældet
teknik
> > uden på indgangspartierne i 4G S-togene.
> >
> > Mvh Sebastian Hansen
Re: SV: Ang. Ruteskilte på 4.g (#255)
Thomas de Laine skrev 2003-05-11 13:36:
Kunne det t�nkes, at rulleskilte er valgt af hensyn til l�sbarheden? Da man
gik over til punktmatrixskilte p� busserne var og er det i den grad p�
bekostning af l�sbarheden, der er m�rkbart forringet.
Med venlig hilsen
Thomas de Laine
>From: "zodiactaurus2003 <...@...>" <...@...>
>Reply-To: ...@...
>To: ...@...
>Subject: [S-tog] SV: Ang. Ruteskilte p� 4.g
>Date: Sat, 10 May 2003 08:18:12 -0000
>
>For lige at f� sl�et det helt p� plads, s� er her den normale procedure:
>
>Uden p� toget skiltes den normale endestation for en linie, da det
>specielt p� 6./14. ikke er andet muligt. Hvis toget skal vende f�r,
>gives der fra lokomotivf�reren h�jtaler information herom. P�
>stationer der ber�res, skal der ogs� informeres.
>Med 4.g togene skiltes der uden p� ogs� med normal endestation for den
>enkelte linie. Lokomotivf�reren har s� p� togets indvendige ruteskilte
>mulighed for at v�lge den pr�cise endestation der vendes p�. Samtidig
>gives der h�jtaler information i toget og p� de ber�rte stationer. Det
>er det jeg selv normalt g�r. :-)
>Ang�ende de udvendige ruteskilte p� 4.g, har jeg ingen forklaring p�
>hvorfor man har valgt den gamle "rulle" type, men unders�ger det da
>gerne. Kunne forestille mig det er et sp�rgsm�l om penge. ;-)
>Ang�ende togviser skiltene p� stationerne, s� styres de af en gammel
>datamat, der er s� f�lsom at der er n�gtet adgang til den og dens 2
>s�stre datamater, med mindre det er strengt n�dvendigt. Dette af den
>simple grund, at printpladerne er s� m�re at man er bange for de
>kn�kker, bare ved at g� rund i rummet hvor datamaterne st�r!! Og s�
>gammelt materiel har en tendens til at "g� ned" og der kan opst�
>mindre kommunikationsfejl imellem den datamat der styrer ruteskiltene
>p� stationer og de 2 andre der styrer signaler, sporskifter mv. Der
>kan styres togviser skilte manuelt, men det er kun i n�dstilf�lde man
>v�lger at g�re det. S�, hvis der st�r: "Se destinationen p� s-toget"
>s� kan man v�re sikker p� at datamaten for styring af togviser skilte
>er g�et ned! :-D
>Jeg kan i samme omb�ring oplyse at Siemens har f�et kontrakt p� at
>udvikle et helt nyt system til styring af s-banen - heriblandt
>information og meget mere. :-) Det skulle v�re f�rdigt omkring 2007,
>men lad os nu se. ;-)
>
>H�ber ovenst�ende har kastet lys p� denne tr�d.
>
>Lkf J. Olsen - S-banen
>
>--- I ...@..., Bent Guttormsen <bent.guttormsen@n...>
> > Er ikke LED-skjermer mye dyrere enn rulleb�nd? Hvis DSB har f�tt
>alle mulige
> > fremtidige destinasjoner inn p� b�ndene, sparer de jo penger p� �
>benytte en
> > rimeligere teknikk. Eventuelt kan de ha f�tt (mange) flere skilt til
>en gitt
> > pris. At rulleb�nd er lettere � lese er jo ogs� et argument.
> > Bent G
> >
> > > -----Opprinnelig melding-----
> > > Fra: Sebastian Hansen [SMTP:kimej@e...]
> > > Sendt: 9. mai 2003 13:22
> > > Emne: Re: [S-tog] Ang. Ruteskilte p� 4.g
> > >
> > > S� kan man s� diskutere hvorfor s�ren man ikke har valgt at
>installere de
> > > nye 4G S-tog med fleksible led-sk�rme som p� �resundstogene? Gad
>vide om
> > > det har v�ret for ikke at forvirre de stakkels k�benhavnere med
>lidt mere
> > > grovkornet skrift?
> > >
> > > I hvertfald en skam, for nu h�nger DSB p� hvad jeg kalder for�ldet
>teknik
> > > uden p� indgangspartierne i 4G S-togene.
> > >
> > > Mvh Sebastian Hansen
>
>
>S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
>
>Hvis du vil oph�ve dit abonnement p� denne gruppe, skal du sende du en
>e-mail til:
>...@...
>
>
>
>Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
>http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html
>
>
_________________________________________________________________
Send s�de postkort til s�de mennesker http://www.msn.dk/postkort
SV: Ang. Ruteskilte på 4.g (#256)
zodiactaurus2003 <taurus@... skrev 2003-05-16 15:24:
Hej Thomas,
Jeg tror nemt det kan være pga. af læsbarheden. :-)
//Jan
--- I ...@..., "Thomas de Laine" <de_laine@h...>
> Kunne det tænkes, at rulleskilte er valgt af hensyn til læsbarheden?
Da man
> gik over til punktmatrixskilte på busserne var og er det i den grad på
> bekostning af læsbarheden, der er mærkbart forringet.
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas de Laine
>
>
> >From: "zodiactaurus2003 <taurus@e...>" <taurus@e...>
> >Reply-To: ...@...
> >To: ...@...
> >Subject: [S-tog] SV: Ang. Ruteskilte på 4.g
> >Date: Sat, 10 May 2003 08:18:12 -0000
> >
> >For lige at få slået det helt på plads, så er her den normale
procedure:
> >
> >Uden på toget skiltes den normale endestation for en linie, da det
> >specielt på 6./14. ikke er andet muligt. Hvis toget skal vende før,
> >gives der fra lokomotivføreren højtaler information herom. På
> >stationer der berøres, skal der også informeres.
> >Med 4.g togene skiltes der uden på også med normal endestation for den
> >enkelte linie. Lokomotivføreren har så på togets indvendige ruteskilte
> >mulighed for at vælge den præcise endestation der vendes på. Samtidig
> >gives der højtaler information i toget og på de berørte stationer. Det
> >er det jeg selv normalt gør. :-)
> >Angående de udvendige ruteskilte på 4.g, har jeg ingen forklaring på
> >hvorfor man har valgt den gamle "rulle" type, men undersøger det da
> >gerne. Kunne forestille mig det er et spørgsmål om penge. ;-)
> >Angående togviser skiltene på stationerne, så styres de af en gammel
> >datamat, der er så følsom at der er nægtet adgang til den og dens 2
> >søstre datamater, med mindre det er strengt nødvendigt. Dette af den
> >simple grund, at printpladerne er så møre at man er bange for de
> >knækker, bare ved at gå rund i rummet hvor datamaterne står!! Og så
> >gammelt materiel har en tendens til at "gå ned" og der kan opstå
> >mindre kommunikationsfejl imellem den datamat der styrer ruteskiltene
> >på stationer og de 2 andre der styrer signaler, sporskifter mv. Der
> >kan styres togviser skilte manuelt, men det er kun i nødstilfælde man
> >vælger at gøre det. Så, hvis der står: "Se destinationen på s-toget"
> >så kan man være sikker på at datamaten for styring af togviser skilte
> >er gået ned! :-D
> >Jeg kan i samme ombæring oplyse at Siemens har fået kontrakt på at
> >udvikle et helt nyt system til styring af s-banen - heriblandt
> >information og meget mere. :-) Det skulle være færdigt omkring 2007,
> >men lad os nu se. ;-)
> >
> >Håber ovenstående har kastet lys på denne tråd.
> >
> >Lkf J. Olsen - S-banen
> >
> >--- I ...@..., Bent Guttormsen <bent.guttormsen@n...>
> > > Er ikke LED-skjermer mye dyrere enn rullebånd? Hvis DSB har fått
> >alle mulige
> > > fremtidige destinasjoner inn på båndene, sparer de jo penger på å
> >benytte en
> > > rimeligere teknikk. Eventuelt kan de ha fått (mange) flere skilt til
> >en gitt
> > > pris. At rullebånd er lettere å lese er jo også et argument.
> > > Bent G
> > >
> > > > -----Opprinnelig melding-----
> > > > Fra: Sebastian Hansen [SMTP:kimej@e...]
> > > > Sendt: 9. mai 2003 13:22
> > > > Emne: Re: [S-tog] Ang. Ruteskilte på 4.g
> > > >
> > > > Så kan man så diskutere hvorfor søren man ikke har valgt at
> >installere de
> > > > nye 4G S-tog med fleksible led-skærme som på resundstogene? Gad
> >vide om
> > > > det har været for ikke at forvirre de stakkels københavnere med
> >lidt mere
> > > > grovkornet skrift?
> > > >
> > > > I hvertfald en skam, for nu hænger DSB på hvad jeg kalder forældet
> >teknik
> > > > uden på indgangspartierne i 4G S-togene.
> > > >
> > > > Mvh Sebastian Hansen
> >
> >
> >S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
> >
> >Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
> >e-mail til:
> >...@...
> >
> >
> >
> >Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
> >http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html
> >
> >
>
> _________________________________________________________________
> Send søde postkort til søde mennesker http://www.msn.dk/postkort
Alle emner