Paneler i 4.gen. S-tog

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Paneler i 4.gen. S-tog (#390)

Morten Lehrmann skrev 2003-11-11 18:22:

De elektroniske paneler i 4.gen.S-tog, som viser togets position på
strækningen, hvordan virker de i praksis?

Fx har jeg lagt mærke til at Gl.Toftegård Station mangler på linie H - hvorfor
det? Er stationernes navne lagt permanent ind i panelet, så togvognen med det
pågældende panel kun kan bruges på samme strækning? Hvordan opdateres
oplysningerne? Fx i går virkede opdateringen slet ikke - den opgav helt
forkerte stationer.

Mvh
Morten, S-togs pendler

Re: Paneler i 4.gen. S-tog (#391)

Thomas de Laine skrev 2003-11-11 18:49:

Jeg er ikke klar over, hvordan skiltene fungerer inde bag ved, men de er i
hvert fald ikke baseret på togets faktiske position. Jeg har f.eks. oplevet
et A+-tog annoncere alle stationerne på strækningen Køge-sterport i omvendt
rækkefølge, og et A-tog, der pga. uregelmæssigheder undtagelsesvis kørte
helt fra Køge, anonncerede lby som Ishøj, Jersie som Vallensbæk (og det
skete allerede halvvejs til Jersie), Solrød som Brøndby Strand osv.

Der er i øvrigt en vis sammenhæng mellem panelerne inde i togene og skiltene
foran og over dørene. De kan vist slet ikke skilte forskellige linier ind-
og udvendigt. Som det fremgår, er der nogle problemer med skiltningen, hvis
f.eks. et B-tog ekstraordinært fortsætter til Hillerød. Skal stationerne
annonceres undervejs, vil der stå en forkert endestation på toget og
omvendt. Når toget kommer til Holte, vil der i højttalerne blive annonceret,
at toget ikke kører videre osv.

Panelerne kan vise alle strækningerne. Det kan også ses i praksis, idet
linie B og B+ skifter linie ved den ene endestation. Det samme gør linie E
og A+ i Køge som regel.

Opdateringer er vist sjældne. Der skete en opdatering, da man ændrede
køreplan 15. september 2002 - åbenbart uden at tage hensyn til
Frederikssund-strækningen. Indtil da viste togene ved ankomst til Køge, at
her kunne man skifte til bus 552. Det er helt rigtigt, men den bus har
heddet 256 siden 1994 - altså to år før SA01+02 blev sat i ordinær trafik!

Det er et generelt problem ved sådanne systemer, at det tilsyneladende
kniber med opdateringen - muligvis fordi, det er for besværligt at opdatere
dem. Metroen annoncerer f.eks. Flintholm station, og derpå - som en ny
besked - at toget ikke standser. Det var også et problem i HTs
PrioBus-busser, der annoncerede alle stoppestederne på et display på
tilsvarende vis, at stoppestederne blev annonceret forkert ved både kort- og
langvarige stoppestedsflytninger pga. vejarbejde o.lign.

Med venlig hilsen

Thomas de Laine

----- Original Message -----
From: "Morten Lehrmann" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Tuesday, November 11, 2003 6:22 PM
Subject: [S-tog] Paneler i 4.gen. S-tog


De elektroniske paneler i 4.gen.S-tog, som viser togets position på
strækningen, hvordan virker de i praksis?

Fx har jeg lagt mærke til at Gl.Toftegård Station mangler på linie H -
hvorfor
det? Er stationernes navne lagt permanent ind i panelet, så togvognen med
det
pågældende panel kun kan bruges på samme strækning? Hvordan opdateres
oplysningerne? Fx i går virkede opdateringen slet ikke - den opgav helt
forkerte stationer.

Mvh
Morten, S-togs pendler

S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...



Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html

SV: Re: [S-tog] Paneler i 4.gen. S-tog (#393)

Peter Frost skrev 2003-11-11 19:47:

Jeg vil gætte på de er tilknyttet togets køreplan som er tilknyttet
tognummeret.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Peter Frost - Gregand
Train-sim.dk - DSB DesignTeam


--------- Original Besked --------
fra: ...@...
Til: ...@... <...@...>
Emne: Re: [S-tog] Paneler i 4.gen. S-tog
Dato: 12/11/03 07:49

>
>
>
>
>
> Jeg er ikke klar over, hvordan skiltene fungerer inde bag ved, men de er i
> hvert fald ikke baseret på togets faktiske position. Jeg har f.eks.
oplevet
> et A+-tog annoncere alle stationerne på strækningen Køge-sterport i
omvendt
> rækkefølge, og et A-tog, der pga. uregelmæssigheder undtagelsesvis kørte
> helt fra Køge, anonncerede lby som Ishøj, Jersie som Vallensbæk (og det
> skete allerede halvvejs til Jersie), Solrød som Brøndby Strand osv.
>
> Der er i øvrigt en vis sammenhæng mellem panelerne inde i togene og
skiltene
> foran og over dørene. De kan vist slet ikke skilte forskellige linier ind-
> og udvendigt. Som det fremgår, er der nogle problemer med skiltningen,
hvis
> f.eks. et B-tog ekstraordinært fortsætter til Hillerød. Skal stationerne
> annonceres undervejs, vil der stå en forkert endestation på toget og
> omvendt. Når toget kommer til Holte, vil der i højttalerne blive
annonceret,
> at toget ikke kører videre osv.
>
> Panelerne kan vise alle strækningerne. Det kan også ses i praksis, idet
> linie B og B+ skifter linie ved den ene endestation. Det samme gør linie E
> og A+ i Køge som regel.
>
> Opdateringer er vist sjældne. Der skete en opdatering, da man ændrede
> køreplan 15. september 2002 - åbenbart uden at tage hensyn til
> Frederikssund-strækningen. Indtil da viste togene ved ankomst til Køge, at
> her kunne man skifte til bus 552. Det er helt rigtigt, men den bus har
> heddet 256 siden 1994 - altså to år før SA01+02 blev sat i ordinær trafik!
>
> Det er et generelt problem ved sådanne systemer, at det tilsyneladende
> kniber med opdateringen - muligvis fordi, det er for besværligt at
opdatere
> dem. Metroen annoncerer f.eks. Flintholm station, og derpå - som en ny
> besked - at toget ikke standser. Det var også et problem i HTs
> PrioBus-busser, der annoncerede alle stoppestederne på et display på
> tilsvarende vis, at stoppestederne blev annonceret forkert ved både kort-
og
> langvarige stoppestedsflytninger pga. vejarbejde o.lign.
>
> Med venlig hilsen
>
> Thomas de Laine
>
> ----- Original Message -----
> From: "Morten Lehrmann"
> To:
> Sent: Tuesday, November 11, 2003 6:22 PM
> Subject: [S-tog] Paneler i 4.gen. S-tog
>
>
> De elektroniske paneler i 4.gen.S-tog, som viser togets position på
> strækningen, hvordan virker de i praksis?
>
> Fx har jeg lagt mærke til at Gl.Toftegård Station mangler på linie H -
> hvorfor
> det? Er stationernes navne lagt permanent ind i panelet, så togvognen med
> det
> pågældende panel kun kan bruges på samme strækning? Hvordan opdateres
> oplysningerne? Fx i går virkede opdateringen slet ikke - den opgav helt
> forkerte stationer.
>
> Mvh
> Morten, S-togs pendler
>
> S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
>
> Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
> e-mail til:
> ...@...
>
>
>
> Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt
> http://dk.docs.yahoo.com/info/utos.html
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> Yahoo! Groups Sponsor
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/
>
> Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
> ...@...
>
>
>
>
>
> Din brug af Yahoo! Grupper er underlagt Yahoo! Servicebetingelser.
>
>
>
>
>

Paneler i 4. gen. Der er vist en del forvirring. ;-) (#394)

Jan Olsen skrev 2003-11-11 22:39:

Hej alle,

Jeg vil tillade mig at forklare, hvordan 4G's informations system virker.

I toget findes en computer der hedder FOCON. FOCON står for information
udenfor og indenfor i toget. Dette er både ruteskilte, strækningspaneler og
tale.
FOCON fungerer på den måde, at den arbejder ud fra et standsningsmønster.
Hvert mønster har et unikt nummer. I dette standsningmønster står så angivet
hvilke stationer, det enkelte tognummer "indeholder". Både stationer der
standses ved, men også stationer hvor toget måske er gennemkørende.
FOCON arbejder. sammen med standningsmønsteret. direkte med togets position.
Ud fra en kilometer tæller på toget, kan lkf altid se, hvor langt toget er
fra Kh. Og samtidig bruger FOCON dette kilometer tal til at annoncere
stationer på det rigtige tidspunkt, samt at følge med i
standsningsmønsteret.

Når FOCON skal skilte ude på toget, bruger FOCON standsningsmønsteret. Hvis
der er fejl i standningsmønsteret, eller der mangler et til det pågældende
tognummer, vil der blive skiltet forkert ude på toget. Dette kan lkf dog
rette manuelt, hvilket mange desværre ikke gør. Dertil kan der være "info
fejl", så enkelte ruteskilte viser en god omgang volapyk.

Angående de indvendige tavler, så arbejder FOCON her direkte med
standsningmønsteret. Dvs. at det lkf kan se på sin FOCON skærm, bør være det
der vises inde i toget. Igen skal standningsmønsteret passe til tognummeret.

Til sidst er der så annoncering af stationer. Til hver station er tilknyttet
en lyd-sample. Denne afspilles så ved et angivet kilometer tal, så
annonceringen passer med at toget er ved at ankomme til den angivne station.

Problemet med linie H er, at FOCON ikke er korrekt opdateret. For det første
mangler der stationer i de forskellige standsningmønstre. Dertil mangler der
lyd-samples, som f.eks siger i Valby at toget fortsætter mod Frederikssund
og ikke standser imellem Valby og Vanløse. Til sidst en lille fejl mere. Der
sker nemlig det for nogle tog, at når de når Veksø i retning mod
Frederikssund, så nulstilles kilometer tallet, så toget pludselig tror det
er på København H. Dette resulterer i, at FOCON slet ikke kan følge med
længere.

Dette er selvfølgelig også noget der skal rettes, og gøres på værkstederne i
Taastrup.

Jeg håber folk er blevet lidt klogere. ;-)
----------------------------------------------)Oo
If you put your mind to it...
...you can accomplish anything
----------------------------------------------)Oo