Hvad er et skinnebrud?

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Hvad er et skinnebrud? (#491)

Jan Olsen skrev 2004-02-11 03:50:

Hej alle,

Sad og kiggede lidt på Bane DK's hjemmeside, og fandt følgende
forklaring på, hvordan et skinnebrud opstår. Vidste jeg ikke engang
selv. ;-)

"Frostskader på skinnerne opstår, når vand trænger ind i små revner i
skinnerne. Ved hård frost udvider vandet sig så kraftigt, at stålet kan
tage skade. Eneste sikre middel mod frostskader er at lægge helt nye
skinner. Det gøres løbende, når Banestyrelsen fornyr jernbanen. Bl.a.
har vi i år rigtig mange projekter på både S-bane og fjernbane."

Hilsen Jan