Opstillingsspor i Hillerød

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Opstillingsspor i Hillerød (#616)

"Skou Jørgensen, Anders" skrev 2004-10-04 08:34:

Lad mig prøve at give et billede af forholdene på Hillerød Station. Det er
efter hukommelsen, så jeg hører gerne, om jeg husker rigtigt.

Der er opstillingsspor til S-togene flere steder på stationen:

Spor 2 bliver benyttet regelmæssigt, om det er til opstilling eller som
"headshunt", eller begge dele, er mig ikke helt klart. Dette spor ligger
mellem de to perroner, som S-togene benytter. Linje A kører normalt i spor
1, linje E normalt i spor 3.

Spor 4 benyttes normalt ikke af S-tog i rute. Det er det eneste spor, hvor
man kan komme sydfra til perron og køre videre mod Helsingør og
Gribskovbanen. Når der holder S-tog her, er det typisk for at skifte stamme.
Det hænder fra tid til anden.

Syd for stationen, mellem Nordbanens spor mod København og
Frederiksværkbanen, ligger en gruppe opstillingsspor. Der er efter
hukommelsen plads til otte togsæt på to spor. De bruges til at forstærke og
formindske A-togene, som kører i spor 1.

Nordøst for stationen, dvs. på den anden side af spor 4, længst væk fra
stationsbygningen i retning mod Helsingør, er der nyindrettet (inden for det
sidste par år eller tre) tre eller fire ganske lange spor til S-tog.

Det er et ganske omfattende rangerarbejde at komme til de spor. Forbindelsen
er i et spor, som udgår fra forlængelsen af det nordgående hovedspor, med
forbindelse fra spor 2, 3 og 4, men altså ikke fra spor 1.

For at få et togsæt fra spor 1 til de østlige opstillingsspor må det først
ud på hovedsporet eller opstillingssporene mellem Nordbanen og
Frederiksværkbanen (normalt det første). Derefter kan det køre ind i spor 2.


Når der er fred igen for toggangen (der er ca. seks minutter til rådighed
mellem et S-togs afgang og det næstes ankomst med 10-minuttersdrift), kan
togsættet køre over i "indkørslen" til "rangerspor øst". Det skal ske i
retning sydpå, dvs. mod København. Så kan de igen passere stationen for at
komme endeligt på plads. Togsættet skal altså skifte køreretning fire gange
mellem spor 1 og "rangerspor øst"....

Der er i det mindste plads til at stille et par togsæt op "i indkørslen" til
"rangerspor øst".

Det er meget spændende at have lidt tid om morgenen eller om eftermiddagen,
når der sker op- og nedformering af togene. Der bliver rykket meget frem og
tilbage mellem 6.00 og 9.00 og mellem 15.00 og 18.00 på mandage - fredage.

Jeg passerer typisk ca. 7.30 og 17.30, når jeg kører den vej på vej til
eller fra sommerhus i Nordsjælland. Om morgenen ankommer linje E typisk med
to togsæt, mens linje A bliver forstærket. Om eftermiddagen bliver alle
ankommende tog forkortet. Det "annonceres" på destinationsskiltet på
perronen med "Vogne afkobles" i stedet for oplysningerne om, hvor toget ikke
standser.

Venlig hilsen

Anders Skou
En passager

SV: [S-tog] Opstillingsspor i Hillerød (#618)

Jan Olsen skrev 2004-10-04 14:54:

Hej Anders,

Det lyder som om du har fået det hele med. :-)

Venlig hilsen/Best regards

Jan Olsen



-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Skou Jørgensen, Anders [mailto:...@...]
Sendt: 4. oktober 2004 08:34
Til: ...@...
Emne: [S-tog] Opstillingsspor i Hillerød



Lad mig prøve at give et billede af forholdene på Hillerød Station. Det er
efter hukommelsen, så jeg hører gerne, om jeg husker rigtigt.

Der er opstillingsspor til S-togene flere steder på stationen:

Spor 2 bliver benyttet regelmæssigt, om det er til opstilling eller som
"headshunt", eller begge dele, er mig ikke helt klart. Dette spor ligger
mellem de to perroner, som S-togene benytter. Linje A kører normalt i spor
1, linje E normalt i spor 3.

Spor 4 benyttes normalt ikke af S-tog i rute. Det er det eneste spor, hvor
man kan komme sydfra til perron og køre videre mod Helsingør og
Gribskovbanen. Når der holder S-tog her, er det typisk for at skifte stamme.
Det hænder fra tid til anden.

Syd for stationen, mellem Nordbanens spor mod København og
Frederiksværkbanen, ligger en gruppe opstillingsspor. Der er efter
hukommelsen plads til otte togsæt på to spor. De bruges til at forstærke og
formindske A-togene, som kører i spor 1.

Nordøst for stationen, dvs. på den anden side af spor 4, længst væk fra
stationsbygningen i retning mod Helsingør, er der nyindrettet (inden for det
sidste par år eller tre) tre eller fire ganske lange spor til S-tog.

Det er et ganske omfattende rangerarbejde at komme til de spor. Forbindelsen
er i et spor, som udgår fra forlængelsen af det nordgående hovedspor, med
forbindelse fra spor 2, 3 og 4, men altså ikke fra spor 1.

For at få et togsæt fra spor 1 til de østlige opstillingsspor må det først
ud på hovedsporet eller opstillingssporene mellem Nordbanen og
Frederiksværkbanen (normalt det første). Derefter kan det køre ind i spor 2.


Når der er fred igen for toggangen (der er ca. seks minutter til rådighed
mellem et S-togs afgang og det næstes ankomst med 10-minuttersdrift), kan
togsættet køre over i "indkørslen" til "rangerspor øst". Det skal ske i
retning sydpå, dvs. mod København. Så kan de igen passere stationen for at
komme endeligt på plads. Togsættet skal altså skifte køreretning fire gange
mellem spor 1 og "rangerspor øst"....

Der er i det mindste plads til at stille et par togsæt op "i indkørslen" til
"rangerspor øst".

Det er meget spændende at have lidt tid om morgenen eller om eftermiddagen,
når der sker op- og nedformering af togene. Der bliver rykket meget frem og
tilbage mellem 6.00 og 9.00 og mellem 15.00 og 18.00 på mandage - fredage.

Jeg passerer typisk ca. 7.30 og 17.30, når jeg kører den vej på vej til
eller fra sommerhus i Nordsjælland. Om morgenen ankommer linje E typisk med
to togsæt, mens linje A bliver forstærket. Om eftermiddagen bliver alle
ankommende tog forkortet. Det "annonceres" på destinationsskiltet på
perronen med "Vogne afkobles" i stedet for oplysningerne om, hvor toget ikke
standser.

Venlig hilsen

Anders Skou
En passager


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links

RE: [S-tog] Opstillingsspor i Hillerød (#619)

allan.zenth@... skrev 2004-10-04 14:58:

Lidt bemærkninger hertil:

Spor 2 kan benyttes til opstilling, men det blokerer så for at overføre tog-sæt mellem de 2 grupper af opstillingsspor

Spor 4 benyttes som nævnt typisk, når der skal ske stammebytte - normalt kun linie E.

Opstillingssporene syd for stationen (mellem Nordbanen og Frederiksværkbanen) har 2 spor med plads til 2 SA-sæt i hver.

De "nye" opstillingsspor - på det meste af det gamle rangerterræn - har også 2 spor. Såvidt jeg kan se er der plads til 5 SA-sæt i hvert spor. Spor 5 ligger dog udenfor opstillingsområdet - mellem spor 4 og opstillingssporene - uden køreledninger - og benyttes af godstog fra HFHJ (stålormen) til retningsskift. Lokomotiv(-erne) løber om enten via spor 4 eller udenom opstillingsporene.

I forbindelse med ombygningen af ranger-området til opstillingsspor skete der også en forlængelse af et udtræksspor, der løber mod syd, øst for begge Nordbanesporene. Udtrækssporet har nu plads til 2 SA-sæt.

Fra de "nye" opstillingsspor køres som regel til udtrækssporet (der kan køres til det nordgående hovedspor, men jeg tror at man undgår det for ikke at forsinke toggangen). Derefter køres til sporene 2-3-4, hvor spor 2 bruges, hvis der skal køres videre til de sydlige opstillingsspor. Efter mine observationer flyttes der typisk 2 SA ad gangen til de sydlige opstillingsspor, hvorfra opformeringen af linie A i spor 1 så sker.

Om aftenen så igen den modsatte vej. Jeg ankommer jævnlig i spor 4 med en linie E (2 SA), som umiddelbart efter tømning køres ud i udtrækssporet, alt imens der holder et SA-sæt i spor 3 til afgang mod Køge.

En lørdag eftermiddag/søndag holder der tit omkring 8 SA i de "nye" opstillingsspor, 3-4 i de sydlige, og evt. 1-2 i spor 2.

Venlig hilsen
Allan Zenth
også passager

-----Original Message-----
From: "Skou Jørgensen, Anders" [mailto:...@...]
Sent: mandag 4. oktober 2004 08:34
To: ...@...
Subject: [S-tog] Opstillingsspor i Hillerød



Lad mig prøve at give et billede af forholdene på Hillerød Station. Det er
efter hukommelsen, så jeg hører gerne, om jeg husker rigtigt.

Der er opstillingsspor til S-togene flere steder på stationen:

Spor 2 bliver benyttet regelmæssigt, om det er til opstilling eller som
"headshunt", eller begge dele, er mig ikke helt klart. Dette spor ligger
mellem de to perroner, som S-togene benytter. Linje A kører normalt i spor
1, linje E normalt i spor 3.

Spor 4 benyttes normalt ikke af S-tog i rute. Det er det eneste spor, hvor
man kan komme sydfra til perron og køre videre mod Helsingør og
Gribskovbanen. Når der holder S-tog her, er det typisk for at skifte stamme.
Det hænder fra tid til anden.

Syd for stationen, mellem Nordbanens spor mod København og
Frederiksværkbanen, ligger en gruppe opstillingsspor. Der er efter
hukommelsen plads til otte togsæt på to spor. De bruges til at forstærke og
formindske A-togene, som kører i spor 1.

Nordøst for stationen, dvs. på den anden side af spor 4, længst væk fra
stationsbygningen i retning mod Helsingør, er der nyindrettet (inden for det
sidste par år eller tre) tre eller fire ganske lange spor til S-tog.

Det er et ganske omfattende rangerarbejde at komme til de spor. Forbindelsen
er i et spor, som udgår fra forlængelsen af det nordgående hovedspor, med
forbindelse fra spor 2, 3 og 4, men altså ikke fra spor 1.

For at få et togsæt fra spor 1 til de østlige opstillingsspor må det først
ud på hovedsporet eller opstillingssporene mellem Nordbanen og
Frederiksværkbanen (normalt det første). Derefter kan det køre ind i spor 2.


Når der er fred igen for toggangen (der er ca. seks minutter til rådighed
mellem et S-togs afgang og det næstes ankomst med 10-minuttersdrift), kan
togsættet køre over i "indkørslen" til "rangerspor øst". Det skal ske i
retning sydpå, dvs. mod København. Så kan de igen passere stationen for at
komme endeligt på plads. Togsættet skal altså skifte køreretning fire gange
mellem spor 1 og "rangerspor øst"....

Der er i det mindste plads til at stille et par togsæt op "i indkørslen" til
"rangerspor øst".

Det er meget spændende at have lidt tid om morgenen eller om eftermiddagen,
når der sker op- og nedformering af togene. Der bliver rykket meget frem og
tilbage mellem 6.00 og 9.00 og mellem 15.00 og 18.00 på mandage - fredage.

Jeg passerer typisk ca. 7.30 og 17.30, når jeg kører den vej på vej til
eller fra sommerhus i Nordsjælland. Om morgenen ankommer linje E typisk med
to togsæt, mens linje A bliver forstærket. Om eftermiddagen bliver alle
ankommende tog forkortet. Det "annonceres" på destinationsskiltet på
perronen med "Vogne afkobles" i stedet for oplysningerne om, hvor toget ikke
standser.

Venlig hilsen

Anders Skou
En passager


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links