Nu på dansk om S-tog Roskilde

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Nu på dansk om S-tog Roskilde (#704)

Hjalmar Christiansen skrev 2004-11-17 13:02:

Jeg hopper lige over på dansk her. Vores franske ven er vist
ikke med alligevel.

Allerførst, så er det korrekt, at S-tog til Roskilde kun
giver ganske få extra tog vestfra til København. Gevinsten på
det punkt kommer fra at de (få) tog, der idag kun kører til
Roskilde, kan erstattes af andre. I gennemsnit giver det ca
1-2 tog/time. Ikke nogen stor gevinst, men set i forhold til
investeringen er det faktisk ret godt.

Gevinsten i S-tog Roskilde ligger primært andre steder:
- ren 20 minuttersdrift på Hedehusene og Trekroner
- bedre udnyttelse af (siddeplads)kapaciteten i regionaltogene
- direkte togforbindelser i en lang række rejserelationer
langs vestbanen.

Hvad angår teknikken, så er det ikke fundamentalt anderledes
end hvad der kører hver dag i mange andre europæiske lande.
Især Frankrig har en hel del tog, der foretager systemskift,
som dette, undervejs (bla en god bid af TGV-nettet).

Men det er klart, at projektet giver anledning til en
specialleverance på i størrelsesordenen 10-15 tog, som enten
kan laves ved en ombygning af existerende S-tog, eller som
nybygning. Uanset hvad, vil de tog blive ret dyre, men det er
sådan set taget i regning.

Hvis man ser udover de seneste års toganskaffelser i Danmark,
er der ikke meget belæg for at leveringsproblemer og
børnesygdomme skulle være specielt knyttet til 2-systemstog.
Jeg kan da bare nævne problemerne med IC/4. ER-togene stod
også stille ganske længe. IC3 havde også en del problemer da
de var nye. Mens fx EG-lokomotiverne blev sat i drift
nogenlunde som bestilt, på trods af at de faktisk er 3-systems.

Hvad angår fx en ny bane København-Køge-Ringsted, så må jeg
indvende at det projekt sådan set ikke er nogen direkte
konkurrent til S-tog Roskilde. Jeg vil endda driste mig til
at påpege at de to projekter giver god mening i sammenhæng.

- S-tog Roskilde giver en lille kapacitetsgevinst på
forholdsvis kort sigt - Ringstedbanen giver en stor
kapacitetsgevinst på lang sigt.
- S-tog Roskilde gavner primært den regionale trafik omkring
Roskilde - Ringstedbanen gavner primært landsdelstrafikken og
den internationale trafik.

Selv med en Ringstedbane vil der stadig være store mængder
regionaltog på 'den gamle bane', fordi Roskilde Station er
særdeles attraktiv rent passagermæssigt. Afhængigt af
køreplan vil man sagtens kunne forestille sig et scenarie,
hvor Hvidovre-Høje Taastrup stadig blev kørt tæt til
kapacitetsgrænsen - men nu kun med regionaltog. Og her vil
S-tog Roskilde stadig give en attraktiv udjævning af
passagerbelastningen.

Slutsatsen er at man ikke skal regne med at en investering på
1 mia giver de samme fordele som en på 10 mia. Men i dette
tilfælde er fordelene ved den lille investering altså noget
større end 1/10 af den store investering.

Faktisk er økonomien i S-tog Roskilde så god, at der ikke er
meget at betænke sig på. Men det ændrer ikke ved at
Ringstedbanen er nødvendig på længere sigt, hvis diverse
ambitioner om mere trafik på jernbanen skal kunne virkeliggøres.

Hjalmar