Pause på Hovedbanegården

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Pause på Hovedbanegården (#705)

Christian Schmidt skrev 2004-11-22 10:52:

Hej gruppe,

Jeg er en interesseret lægmand, der har fulgt gruppen i et godt stykke
tid.

I anledning af det gode vejr i dag lod jeg jernhesten stå og tog
S-toget i stedet. Og her undrede jeg mig som så mange gange før over,
hvorfor togene i grunden holder så lang pause på København H.

Jeg har også konstateret, at toget som regel (altid?) skifter
lokofører på Hovedbanegården. Hvad er årsagen til det? Har den
afstigende lokofører fyraften, eller hvad laver han ellers, indtil han
kører videre med et andet tog?

Mvh
Christian Schmidt

Re: [S-tog] Pause på Hovedbanegården (#706)

Familien Jørgensen skrev 2004-11-22 12:40:

&rsagen til pausen på Hovedbanegården er dels personaleskift og dels for at man kan indhente mindre forsinkelser.

Hvad lokomotivførerskiftene angår så er dels tale om arbejdsstart/slut og dels om almindelige pauser.
Lokomotivførerne skifter desuden rundt mellem strækningerne - formentlig for at undgå at de sløves af ensformighed, hvilket er farligt ved sikkerhedsbetonet arbejde.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


Christian Schmidt <...@...> wrote:
>
>
> Hej gruppe,
>
> Jeg er en interesseret lægmand, der har fulgt gruppen i et
> godt stykke
> tid.
>
> I anledning af det gode vejr i dag lod jeg jernhesten stå og tog
> S-toget i stedet. Og her undrede jeg mig som så mange gange
> før over,
> hvorfor togene i grunden holder så lang pause på København H.
>
> Jeg har også konstateret, at toget som regel (altid?) skifter
> lokofører på Hovedbanegården. Hvad er årsagen til det? Har den
> afstigende lokofører fyraften, eller hvad laver han ellers,
> indtil han
> kører videre med et andet tog?
>
> Mvh
> Christian Schmidt
>

Re: Pause på Hovedbanegården (#707)

Christian Schmidt skrev 2004-11-22 13:43:

--- I ...@..., Familien Jørgensen <gerdasboern@m...>
> &rsagen til pausen på Hovedbanegården er dels personaleskift og dels
> for at man kan indhente mindre forsinkelser.
Tak for svaret.

Selve personaleskiftet behøver vel ikke at tage mange øjeblikke, hvis
ellers den nu lokomotivfører står parat på perronen? Man ser i hvert
fald ofte, at de to lokomotivførere står og hyggesnakker lidt, inden
de kører videre.

Mht. at indhente forsinkelser, ville det så ikke være bedre, hvis
dette skete, umiddelbart inden toget kommer ind på den centrale
strækning, dvs. før Hellerup/Svanemøllen når toget kommer nordfra, og
før Valby/Dybbølsbro når toget kommer syd/vestfra? Når togene kører så
tæt på den centrale strækning, skulle man tro, at det var rarest at få
afviklet småforsinkelser, før togene kommer derind.

Mvh
Christian Schmidt

Re: [S-tog] Pause på Hovedbanegården (#708)

Familien Jørgensen skrev 2004-11-22 14:37:

Personaleskift kan klares hurtigt, hvis der ikke er noget i vejen. Men hvis der er det, skal den lokomotivfører, der kommer med toget, jo lige have tid til at informere afløseren. F.eks. hvis en dør ellet et kupeafsnit har måttet aflåses.

At man indhenter tid på netop Hovedbanegården skyldes højst sandsynligt, at man netop her har et par ekstra spor at gøre godt med. Derved generer man ikke i samme grad bagfrakommende tog fra samme strækning.
Desuden skal mange passagerer jo af på Hovedbanegården - de har næppe særlig stor lyst til at sidde og glo i Hvidovre eller Ryparken.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


Christian Schmidt <...@...> wrote:
>
>
> --- I ...@..., Familien Jørgensen
> <gerdasboern@m...>
> > &rsagen til pausen på Hovedbanegården er dels
> personaleskift og dels
> > for at man kan indhente mindre forsinkelser.
> Tak for svaret.
>
> Selve personaleskiftet behøver vel ikke at tage mange
> øjeblikke, hvis
> ellers den nu lokomotivfører står parat på perronen? Man ser
> i hvert
> fald ofte, at de to lokomotivførere står og hyggesnakker
> lidt, inden
> de kører videre.
>
> Mht. at indhente forsinkelser, ville det så ikke være bedre, hvis
> dette skete, umiddelbart inden toget kommer ind på den centrale
> strækning, dvs. før Hellerup/Svanemøllen når toget kommer
> nordfra, og
> før Valby/Dybbølsbro når toget kommer syd/vestfra? Når
> togene kører så
> tæt på den centrale strækning, skulle man tro, at det var
> rarest at få
> afviklet småforsinkelser, før togene kommer derind.
>
> Mvh
> Christian Schmidt
>

Opfølgning på: Pause på Hovedbanegården (#718)

Jan Olsen skrev 2004-11-27 14:36:

Hej alle,

Jeg vil gerne tilføje nogle ting til denne tråd. ;-)

Alle tog har 3 minutter på Kh. Det gælder tog i begge køreretninger. &rsagen til at man har lagt de 3 minutter ind, skyldes som nævnt før, at der ofte skal foretages personaleskift.
Under personaleskift taler den tiltrædende og aftrædende lokofører om forskellige ting. Toget overdrages og der oplyses om eventuelle fejl. Sikkerhedsmæssige ting skal også oplyses. Angående driften, fortæller man også hinanden om eventuelle uregelmæssigheder eller andre ting, den tiltrædende lokofører skal være opmærksom på, når han skal videre. :-)

Den aftrædende lokofører går endten til pause eller hjem. Der gælder nogle særlige arbejdsregler om blandt andet køretid der skal overholdes for at opnå den bedst mulige sikkerhed. Dertil har man ønsket ture, hvor man ikke kører den samme linie en hel dag, men derimod skifter imellem forskellige.

De 3 minutter på Kh kan benyttes til indhentelse af forsinkelser, men det er ikke det primære formål. Ofte er der kun tale om et halvt til et helt minut. Forsinkelser skal hentes uden for centralafsnittet (Dybbølsbro-Svanemøllen). Ude på strækningerne er den tilladte hastighed langt højere, der er mere plads imellem togene, HKT/signal-afsnittene er meget større og der findes på alle linier tid i køreplanen, hvor det er muligt at give den en ekstra skalle og få indhentet det man er bagud.
Men - man ved aldrig, hvad der venter forude. Der findes rigtig mange årsage til forsinkelser. Alt fra fejl på toget, signaler og spor - til passagerernes færden i og omkring toget. Lige som man tror man er rettidig igen, kan der ske noget uforudset, så man kan starte forfra. ;-) Men det skal heller ikke være så kedeligt.

Venlig hilsen

Jan Olsen