Overhaling på S-banen?

S-tog af tredje generation i Høje Taastrup

Dette er et arkiv med de e-mails, der i en årrække fra 2001 blev udvekslet i gruppen S-togspostlisten på YahooGroups. Gruppen var en slags e-mail-baseret forum for S-togsentusiaster, og dens aktivitet døde ud omkring 2008, men med enkelte efterfølgende diskussioner frem til 2014.

Indtil december 2019 var arkivet offentligt tilgængeligt på YahooGroups' hjemmeside, men Yahoos nye ejere har nu slettet alle gruppers arkiver som led i afviklingen af de Yahoo-tjenester, de købte for 4,5 mia. dollars... For at bevare informationen for eftertiden er arkivet flyttet til denne underside til Off-peak. Stort set alle e-mails fra S-togspostlistens arkiv på Yahoo er overflyttet. Dem, der er udeladt, vil ingen savne - heller ikke dem, der skrev dem! Det hele er bevaret, så det er læsbart, men der er visse layoutmæssige fejl, som ikke bliver rettet.

Kontakt Myldretid, hvis du har spørgsmål til S-togspostlistens arkiv.

Alle emner

Overhaling på S-banen? (#893)

lehr@... skrev 2005-03-14 19:45:

Sker det, at man lader et gennemkørende tog overhale et forsinket tog, som
skal standse ved alle stationer, ved at sende et af togene over i det
modsatte spor?

Mvh.
Morten


--
http://lehr.dk

Re: [S-tog] Overhaling på S-banen? (#894)

Familien Jørgensen skrev 2005-03-14 22:05:

Det tror jeg ikke. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.

De mange lokomotivførere her på mailinglisten kan sikkert uddybe forholdene, men her er tingene, som jeg ser dem.

Overhalinger er mulige men undgås helst. Hele systemet omkring S-banen er nemlig ret følsomt, hvorfor en overhaling nemt vil give kuk adskillige steder i systemet. Systemet er nemlig bygget op sådan, at togene kører i en bestemt rækkefølge, så hvis man ændrer det, forvirrer det både maskiner og mennesker. Naturligvis har man nødplaner, men de er ikke problemfrie hverken for teknikken (centralcomputeren er gammel og følsom) eller de implicerede passagerer og personale.

Et anden væsentligt problem er, at det tog, der overhales, bliver yderligere forsinket. Skal vi forsinke to tog to minutter hver eller et tog fire minutter? Og hvad hvis nogle af passagererne i det første tog skulle have skiftet til det andet tog?

Yderligere et problem er, at der jo også kører tog i det modsatte spor. Hvis man først skal vente på, at et tog er passeret her, risikerer man, at forsinkelsen for de to andre tog bliver så stor, at det hele kan være lige meget.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


...@... wrote:
>
> Sker det, at man lader et gennemkørende tog overhale et
> forsinket tog, som
> skal standse ved alle stationer, ved at sende et af togene
> over i det
> modsatte spor?
>
> Mvh.
> Morten
>

SV: [S-tog] Overhaling på S-banen? (#896)

Bent Jensen skrev 2005-03-15 07:40:

Hej, hvis nu man et par enkelte steder (hvor der var plads) lavede nogle overhalingsspor, så kunne man
På den måde klare det, koster selvfølgelig lidt penge og noget plads men et par steder kunne man nok.


Med venlig hilsen

Bent
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Familien Jørgensen [mailto:...@...]
Sendt: 14. marts 2005 22:03
Til: ...@...
Emne: Re: [S-tog] Overhaling på S-banen?



Det tror jeg ikke. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.

De mange lokomotivførere her på mailinglisten kan sikkert uddybe forholdene, men her er tingene, som jeg ser dem.

Overhalinger er mulige men undgås helst. Hele systemet omkring S-banen er nemlig ret følsomt, hvorfor en overhaling nemt vil give kuk adskillige steder i systemet. Systemet er nemlig bygget op sådan, at togene kører i en bestemt rækkefølge, så hvis man ændrer det, forvirrer det både maskiner og mennesker. Naturligvis har man nødplaner, men de er ikke problemfrie hverken for teknikken (centralcomputeren er gammel og følsom) eller de implicerede passagerer og personale.

Et anden væsentligt problem er, at det tog, der overhales, bliver yderligere forsinket. Skal vi forsinke to tog to minutter hver eller et tog fire minutter? Og hvad hvis nogle af passagererne i det første tog skulle have skiftet til det andet tog?

Yderligere et problem er, at der jo også kører tog i det modsatte spor. Hvis man først skal vente på, at et tog er passeret her, risikerer man, at forsinkelsen for de to andre tog bliver så stor, at det hele kan være lige meget.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


...@... wrote:
>
> Sker det, at man lader et gennemkørende tog overhale et forsinket tog,
> som skal standse ved alle stationer, ved at sende et af togene
> over i det
> modsatte spor?
>
> Mvh.
> Morten
>


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links

SV: [S-tog] Overhaling på S-banen? (#897)

"Skou Jørgensen, Anders" skrev 2005-03-15 07:48:

I sommeren 2003 var jeg med et tog til Hillerød, som blev sendt af sted
EFTER Holtetoget fra Kh (og Nørreport, hvor jeg stod på). Jeg skulle videre
fra Hillerød "ud på landet", så det var vigtigt at komme rettidigt til
Hillerød, og det var der ikke så mange muligheder for med "bumleren" foran -
troede jeg.

I Hellerup blev vi ledt ind på spor 5(?), altså Frederiksberglinjens
(undskyld Ringlinjens) normale perron. Overfor i spor 4 holdt Holtetoget.

Vi blev sendt først af sted, og da det allerede dengang var et nyt S-tog
(fjerde generation), var det dårligt nok nødvendigt for lokoføreren at gøre
sig umage for at komme rettidigt til Hillerød, men det gjorde han, og resten
af turen gik i meget fin stil.
<http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm119YYDK> Clapping
Hands
Jeg sendte i sin tid en beskrivelse af turen her til netværket, men det er
altså et par år siden nu.

Anders Skou
En passager


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Familien Jørgensen [mailto:...@...]
Sendt: 14. marts 2005 22:03
Til: ...@...
Emne: Re: [S-tog] Overhaling på S-banen?


Det tror jeg ikke. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.

De mange lokomotivførere her på mailinglisten kan sikkert uddybe forholdene,
men her er tingene, som jeg ser dem.

Overhalinger er mulige men undgås helst. Hele systemet omkring S-banen er
nemlig ret følsomt, hvorfor en overhaling nemt vil give kuk adskillige
steder i systemet. Systemet er nemlig bygget op sådan, at togene kører i en
bestemt rækkefølge, så hvis man ændrer det, forvirrer det både maskiner og
mennesker. Naturligvis har man nødplaner, men de er ikke problemfrie hverken
for teknikken (centralcomputeren er gammel og følsom) eller de implicerede
passagerer og personale.

Et anden væsentligt problem er, at det tog, der overhales, bliver yderligere
forsinket. Skal vi forsinke to tog to minutter hver eller et tog fire
minutter? Og hvad hvis nogle af passagererne i det første tog skulle have
skiftet til det andet tog?

Yderligere et problem er, at der jo også kører tog i det modsatte spor. Hvis
man først skal vente på, at et tog er passeret her, risikerer man, at
forsinkelsen for de to andre tog bliver så stor, at det hele kan være lige
meget.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


...@... wrote:
>
> Sker det, at man lader et gennemkørende tog overhale et
> forsinket tog, som
> skal standse ved alle stationer, ved at sende et af togene
> over i det
> modsatte spor?
>
> Mvh.
> Morten
>


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links












<http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb044_ZNxdm119YYDK>


[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

Re: SV: [S-tog] Overhaling på S-banen? (#898)

kristian.jakobsen@... skrev 2005-03-15 09:40:

Ifølge de sidste oplæg til forberinger på s-banen ved jeg da at regering
pønser på et overhalings spor, som ifølge dem ville kunne spare pendler fra
køge til kbh 10 minutter hver vej, men om det bliver til noget, tvivler jeg
på så længe venstre har magten ;-( Håber personligt der snart kommer et nyt
trafikforlig, for de næste forberinger lægger vist først i år 2008 hvad jeg
husker, bla s-sporet mellem kbh og dybbelsbro...

MVH kristian Jakobsen...





"Skou Jørgensen,
Anders"
<...@...> To
"'...@...'"
15-03-2005 07:48 <...@...>
cc

Please respond to Subject
s-tog@yahoogruppe SV: [S-tog] Overhaling på S-banen?
r.dk










I sommeren 2003 var jeg med et tog til Hillerød, som blev sendt af sted
EFTER Holtetoget fra Kh (og Nørreport, hvor jeg stod på). Jeg skulle videre
fra Hillerød "ud på landet", så det var vigtigt at komme rettidigt til
Hillerød, og det var der ikke så mange muligheder for med "bumleren" foran
-
troede jeg.

I Hellerup blev vi ledt ind på spor 5(?), altså Frederiksberglinjens
(undskyld Ringlinjens) normale perron. Overfor i spor 4 holdt Holtetoget.

Vi blev sendt først af sted, og da det allerede dengang var et nyt S-tog
(fjerde generation), var det dårligt nok nødvendigt for lokoføreren at gøre
sig umage for at komme rettidigt til Hillerød, men det gjorde han, og
resten
af turen gik i meget fin stil.
<http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm119YYDK> Clapping
Hands
Jeg sendte i sin tid en beskrivelse af turen her til netværket, men det er
altså et par år siden nu.

Anders Skou
En passager


-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Familien Jørgensen [mailto:...@...]
Sendt: 14. marts 2005 22:03
Til: ...@...
Emne: Re: [S-tog] Overhaling på S-banen?


Det tror jeg ikke. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.

De mange lokomotivførere her på mailinglisten kan sikkert uddybe
forholdene,
men her er tingene, som jeg ser dem.

Overhalinger er mulige men undgås helst. Hele systemet omkring S-banen er
nemlig ret følsomt, hvorfor en overhaling nemt vil give kuk adskillige
steder i systemet. Systemet er nemlig bygget op sådan, at togene kører i en
bestemt rækkefølge, så hvis man ændrer det, forvirrer det både maskiner og
mennesker. Naturligvis har man nødplaner, men de er ikke problemfrie
hverken
for teknikken (centralcomputeren er gammel og følsom) eller de implicerede
passagerer og personale.

Et anden væsentligt problem er, at det tog, der overhales, bliver
yderligere
forsinket. Skal vi forsinke to tog to minutter hver eller et tog fire
minutter? Og hvad hvis nogle af passagererne i det første tog skulle have
skiftet til det andet tog?

Yderligere et problem er, at der jo også kører tog i det modsatte spor.
Hvis
man først skal vente på, at et tog er passeret her, risikerer man, at
forsinkelsen for de to andre tog bliver så stor, at det hele kan være lige
meget.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


...@... wrote:
>
> Sker det, at man lader et gennemkørende tog overhale et
> forsinket tog, som
> skal standse ved alle stationer, ved at sende et af togene
> over i det
> modsatte spor?
>
> Mvh.
> Morten
>


S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links












<http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb044_ZNxdm119YYDK>


[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]



S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links

Re: SV: [S-tog] Overhaling på S-banen? (#899)

Lars Elmvang skrev 2005-03-15 09:47:

...@... wrote:

>
>
>
>Ifølge de sidste oplæg til forberinger på s-banen ved jeg da at regering
>pønser på et overhalings spor, som ifølge dem ville kunne spare pendler fra
>køge til kbh 10 minutter hver vej, men om det bliver til noget, tvivler jeg
>på så længe venstre har magten ;-( Håber personligt der snart kommer et nyt
>trafikforlig, for de næste forberinger lægger vist først i år 2008 hvad jeg
>husker, bla s-sporet mellem kbh og dybbelsbro...
>
>
De overhalingsspor der pønses på ligger mellem Ringsted og København.

Det eneste der er til S-banen i denne omgang er 6.-sporet mellem
København H og Dybbølsbro

--
Lars (the artist formerly known as Topper)
----------------------------------------------------------------------------------
Mephisto køber ikke smøger.......
Mephisto konfiskerer i indgangen.......

Re: SV: [S-tog] Overhaling på S-banen? (#900)

Thomas de Laine skrev 2005-03-15 09:55:

Til gengæld ligger der ideer om overhalingsspor på S-togsnettet i Regionplan
2005, der kan ses på http://regionplan.hur.dk/ .

Men nu drejede spørgsmålet sig jo oprindeligt om overhalinger i tilfælde af
forsinkelser o.lign. i den daglige drift. Det har jeg heller aldrig
oplevet - kun at man har kørt i det modsatte spor uden om et tog, der var
brudt helt ned.

Mvh

Thomas

----- Original Message -----
From: "Lars Elmvang" <...@...>
To: <...@...>
Sent: Tuesday, March 15, 2005 9:46 AM
Subject: Re: SV: [S-tog] Overhaling på S-banen?



...@... wrote:

>
>
>
>Ifølge de sidste oplæg til forberinger på s-banen ved jeg da at regering
>pønser på et overhalings spor, som ifølge dem ville kunne spare pendler fra
>køge til kbh 10 minutter hver vej, men om det bliver til noget, tvivler jeg
>på så længe venstre har magten ;-( Håber personligt der snart kommer et nyt
>trafikforlig, for de næste forberinger lægger vist først i år 2008 hvad jeg
>husker, bla s-sporet mellem kbh og dybbelsbro...
>
>
De overhalingsspor der pønses på ligger mellem Ringsted og København.

Det eneste der er til S-banen i denne omgang er 6.-sporet mellem
København H og Dybbølsbro

--
Lars (the artist formerly known as Topper)
----------------------------------------------------------------------------
------
Mephisto køber ikke smøger.......
Mephisto konfiskerer i indgangen.......




S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links

RE:Re: SV: [S-tog] Overhaling på S-banen (#901)

Jan Olsen skrev 2005-03-15 11:50:

Hej folkens.

Skriver en længere udredning om de sidste 24 timers aktivitet herinde.
Den kommer sidst på eftermiddagen/i aften.
Så skulle der være svar og forklaring til alle. :-)

Venlig hilsen

Jan

Re: Overhaling på S-banen? (#902)

Michael Hansen skrev 2005-03-15 12:40:

Jeg har et par gange været udsat for det. Men der var begge tog
forsinket. Jeg pendlede mellem Kbh H og Køge dengang og tog med det tog
(vistnok A+) som der i højtalerne blev udråbt til at køre først. På
modsatte spor var et linie E. A+ kørte også først fra Kbh H, men ved
&marken blev vi ledt ind på venstre spor og så drønede linie E ellers
udenom os.

Jeg mindes også at have været den heldige, der var med det tog der
overhalede et (mere) forsinket tog.

Mvh
Michael

...@... wrote:

>Sker det, at man lader et gennemkørende tog overhale et forsinket tog, som
>skal standse ved alle stationer, ved at sende et af togene over i det
>modsatte spor?
>
>Mvh.
>Morten
>
>
>
>

Mere overhaling osv. (#903)

Jan Olsen skrev 2005-03-15 16:28:

Hej folkens,



Hermed den længere udredning, som jeg håber alle kan bruge til noget. :-)



Det er sådan på S-banen at der kun findes sporskifter på stationer  altså
bane tekniske stationer og ikke forstået på den måde som en kunde ville.
Nørreport er jo teknisk set ikke en station men et trinbræt. Så i resten af
dette indlæg vil en station værende forstået som en bane teknisk station.

Der er dog et enkelt sted, hvor der faktisk findes et sporskifte på den fri
bane - som det hedder. Det er ved Jægersborg T, hvor Nærum banen forbindes
med S-banen. Dette skifte er dækket af et signal og der gælder nogle særlige
regler ved venstre spors kørsel fra Lyngby mod Gentofte (man kan kun køre af
venstre spor imellem 2 stationer).

Når man f.eks. skal lave en overhaling er der flere muligheder. Af hensyn
til ikke at forstyrre driften mere end højst nødvendigt vil man, som de
fleste også oplever, køre et tog til side på en station og så lade f.eks. et
gennemkørende tog komme forbi. Herefter sender man det opholdte tog videre
af ret spor igen.

Som en også nævner kan man opleve at komme af venstre spor forbi et nedbrudt
tog. Her vil det tog, man kører i, være sendt af venstre spor fra den
nærmest liggende station.

MEN  overhalinger kan faktisk også ske på den fri bane (køre om kap!). Det
er dog noget man meget sjældent praktiserer i drift tid af hensyn til
regulariteten. Jeg oplevede det selv på en aftenvagt, hvor jeg skulle køre
sidste Cer fra Klampenborg mod Kh. Det er sådan at FC i tider med meget
vedligeholdelsesarbejde allerede sender de første troljer (arbejdskøretøjer)
ud på banen ved 0.30 tiden. Og jeg fik fornøjelsen af køre om kap med en fra
Svanemøllen og ned mod Nordhavn T. Jeg kørte af ret spor på HKT (betinget
stop på signalerne) og troljen blæste af sted af venstre spor lige ved siden
af. :D Ganske underholdende og jeg vandt i min 6./14. (2G)! ;)



Der er flere strækninger, hvor man ofte kører tog til side til fordel for de
gennemkørende. Og netop de 2 oftest benytte strækninger er også blevet nævnt
i nogle af de nye indlæg. Nemlig Køge bugt banen og op mod
Lyngby/Holte/Hillerød (Nordbanen).

Køge bugt banen benyttes af rigtig mange passagerer og mange skal videre med
tog fra Køge. Derfor kan det være nødvendigt at køre f.eks. en linie A til
side på &marken og lade Eeren komme hurtigt forbi. Så er der måske mulighed
for den kan komme ned mod Køge til tiden.

I Hillerød er der togforbindelse videre af lokalbaner til mange afgrene af
Nordsjælland. Også her vil man gerne have, specielt linie A derop til tiden.
Dette tog bruges også af rigtig mange passagerer. Derfor kan en Ber blive
kørt til siden på f.eks. Hellerup, hvorefter Aeren til trods for en given
forsinkelse, får lov at komme først videre. Beren vil forsinke en Aer
endnu mere mod Holte, da bumleren skal stoppe ved alle stationer og Aeren
derfor må snøvle bagefter.



Angående overhalingsspor, så er der ingen planer for sådanne. Og jeg tvivler
på det nogensinde bliver en realitet på s-banen. I stedet planlægger man
køreplanen, så der både er plads til bumletog og hurtigtog.

Der er, som nævnt af Thomas, planer om et 6. spor fra Kh -> Dybbøls T. Det
er jo sådan at når togene kommer syd fra og mod Kh, så har togene fra Køge
banen deres eget spor helt ind på Kh og op til sporskifterne der giver
adgang til spor 9-12. Og togene fra Valby har tilsvarende deres eget spor.

Men sådan er det ikke når man kører ud af Kh mod syd. Så samles sporerne
inde på Kh station og der er kun et spor ned til Dybbøls T og ind på den
bane tekniske station Skelbæk. På Skelbæk er der så et sporskifte, hvori
forgreningen til Køge bugt og mod Valby er placeret.

Ved at bygge et 6. spor mod syd, kan man benytte den anden side af perronen
på Dybbøls T (sydgående) og hermed få togene mod Køge ud af Kh i deres eget
spor. Dette vil fjerne den nuværende flaskehals (Kh -> Skelbæk) og give
bedre muligheder for FC til at få afviklet trafikken mere effektivt.



Jeg håber ovenstående har været en hjælp. Er noget af det helt sort, må I
sige til. :-)







_____________________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Jan Olsen
<http://www.bulls-parade.dk/> http://www.bulls-parade.dk





[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]

SV: [S-tog] Mere overhaling osv. (#904)

Bent Jensen skrev 2005-03-15 17:01:

Hej det var ren og klar besked

Mvh

Bent

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Jan Olsen [mailto:...@...]
Sendt: 15. marts 2005 16:28
Til: ...@...
Emne: [S-tog] Mere overhaling osv.



Hej folkens,



Hermed den længere udredning, som jeg håber alle kan bruge til noget. :-)



Det er sådan på S-banen at der kun findes sporskifter på stationer - altså bane tekniske stationer og ikke forstået på den måde som en kunde ville. Nørreport er jo teknisk set ikke en station men et trinbræt. Så i resten af dette indlæg vil en station værende forstået som en bane teknisk station.

Der er dog et enkelt sted, hvor der faktisk findes et sporskifte på den fri bane - som det hedder. Det er ved Jægersborg T, hvor Nærum banen forbindes med S-banen. Dette skifte er dækket af et signal og der gælder nogle særlige regler ved venstre spors kørsel fra Lyngby mod Gentofte (man kan kun køre af venstre spor imellem 2 stationer).

Når man f.eks. skal lave en overhaling er der flere muligheder. Af hensyn til ikke at forstyrre driften mere end højst nødvendigt vil man, som de fleste også oplever, køre et tog til side på en station og så lade f.eks. et gennemkørende tog komme forbi. Herefter sender man det opholdte tog videre af ret spor igen.

Som en også nævner kan man opleve at komme af venstre spor forbi et nedbrudt tog. Her vil det tog, man kører i, være sendt af venstre spor fra den nærmest liggende station.

MEN - overhalinger kan faktisk også ske på den fri bane (køre om kap!). Det er dog noget man meget sjældent praktiserer i drift tid af hensyn til regulariteten. Jeg oplevede det selv på en aftenvagt, hvor jeg skulle køre sidste C'er fra Klampenborg mod Kh. Det er sådan at FC i tider med meget vedligeholdelsesarbejde allerede sender de første troljer (arbejdskøretøjer) ud på banen ved 0.30 tiden. Og jeg fik fornøjelsen af køre om kap med en fra Svanemøllen og ned mod Nordhavn T. Jeg kørte af ret spor på HKT (betinget stop på signalerne) og troljen blæste af sted af venstre spor lige ved siden af. :D Ganske underholdende og jeg vandt i min 6./14. (2G)! ;)



Der er flere strækninger, hvor man ofte kører tog til side til fordel for de gennemkørende. Og netop de 2 oftest benytte strækninger er også blevet nævnt i nogle af de nye indlæg. Nemlig Køge bugt banen og op mod Lyngby/Holte/Hillerød (Nordbanen).

Køge bugt banen benyttes af rigtig mange passagerer og mange skal videre med tog fra Køge. Derfor kan det være nødvendigt at køre f.eks. en linie A til side på &marken og lade E'eren komme hurtigt forbi. Så er der måske mulighed for den kan komme ned mod Køge til tiden.

I Hillerød er der togforbindelse videre af lokalbaner til mange afgrene af Nordsjælland. Også her vil man gerne have, specielt linie A derop til tiden. Dette tog bruges også af rigtig mange passagerer. Derfor kan en B'er blive kørt til siden på f.eks. Hellerup, hvorefter A'eren til trods for en given forsinkelse, får lov at komme først videre. B'eren vil forsinke en A'er endnu mere mod Holte, da "bumleren" skal stoppe ved alle stationer og A'eren derfor må snøvle bagefter.



Angående overhalingsspor, så er der ingen planer for sådanne. Og jeg tvivler på det nogensinde bliver en realitet på s-banen. I stedet planlægger man køreplanen, så der både er plads til "bumletog" og "hurtigtog".

Der er, som nævnt af Thomas, planer om et 6. spor fra Kh -> Dybbøls T. Det er jo sådan at når togene kommer syd fra og mod Kh, så har togene fra Køge banen deres eget spor helt ind på Kh og op til sporskifterne der giver adgang til spor 9-12. Og togene fra Valby har tilsvarende deres eget spor.

Men sådan er det ikke når man kører ud af Kh mod syd. Så samles sporerne inde på Kh station og der er kun et spor ned til Dybbøls T og ind på den bane tekniske station Skelbæk. På Skelbæk er der så et sporskifte, hvori forgreningen til Køge bugt og mod Valby er placeret.

Ved at bygge et 6. spor mod syd, kan man benytte den anden side af perronen på Dybbøls T (sydgående) og hermed få togene mod Køge ud af Kh i deres eget spor. Dette vil fjerne den nuværende flaskehals (Kh -> Skelbæk) og give bedre muligheder for FC til at få afviklet trafikken mere effektivt.



Jeg håber ovenstående har været en hjælp. Er noget af det helt sort, må I sige til. :-)







_____________________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Jan Olsen
<http://www.bulls-parade.dk/> http://www.bulls-parade.dk





[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]



S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links

Re: Mere overhaling osv. (#905)

Jan Olsen skrev 2005-03-15 17:05:

Hej Bent,

Det håber jeg. :)

_____________________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Jan Olsen
http://www.bulls-parade.dk
-----Original Message-----
From: Bent Jensen [mailto:...@...]
Sent: 15. marts 2005 17:01
To: ...@...
Subject: SV: [S-tog] Mere overhaling osv.


Hej det var ren og klar besked

Mvh

Bent

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Jan Olsen [mailto:...@...]
Sendt: 15. marts 2005 16:28
Til: ...@...
Emne: [S-tog] Mere overhaling osv.



Hej folkens,



Hermed den længere udredning, som jeg håber alle kan bruge til noget. :-)



Det er sådan på S-banen at der kun findes sporskifter på stationer - altså
bane tekniske stationer og ikke forstået på den måde som en kunde ville.
Nørreport er jo teknisk set ikke en station men et trinbræt. Så i resten af
dette indlæg vil en station værende forstået som en bane teknisk station.

Der er dog et enkelt sted, hvor der faktisk findes et sporskifte på den fri
bane - som det hedder. Det er ved Jægersborg T, hvor Nærum banen forbindes
med S-banen. Dette skifte er dækket af et signal og der gælder nogle særlige
regler ved venstre spors kørsel fra Lyngby mod Gentofte (man kan kun køre af
venstre spor imellem 2 stationer).

Når man f.eks. skal lave en overhaling er der flere muligheder. Af hensyn
til ikke at forstyrre driften mere end højst nødvendigt vil man, som de
fleste også oplever, køre et tog til side på en station og så lade f.eks. et
gennemkørende tog komme forbi. Herefter sender man det opholdte tog videre
af ret spor igen.

Som en også nævner kan man opleve at komme af venstre spor forbi et nedbrudt
tog. Her vil det tog, man kører i, være sendt af venstre spor fra den
nærmest liggende station.

MEN - overhalinger kan faktisk også ske på den fri bane (køre om kap!). Det
er dog noget man meget sjældent praktiserer i drift tid af hensyn til
regulariteten. Jeg oplevede det selv på en aftenvagt, hvor jeg skulle køre
sidste C'er fra Klampenborg mod Kh. Det er sådan at FC i tider med meget
vedligeholdelsesarbejde allerede sender de første troljer (arbejdskøretøjer)
ud på banen ved 0.30 tiden. Og jeg fik fornøjelsen af køre om kap med en fra
Svanemøllen og ned mod Nordhavn T. Jeg kørte af ret spor på HKT (betinget
stop på signalerne) og troljen blæste af sted af venstre spor lige ved siden
af. :D Ganske underholdende og jeg vandt i min 6./14. (2G)! ;)



Der er flere strækninger, hvor man ofte kører tog til side til fordel for de
gennemkørende. Og netop de 2 oftest benytte strækninger er også blevet nævnt
i nogle af de nye indlæg. Nemlig Køge bugt banen og op mod
Lyngby/Holte/Hillerød (Nordbanen).

Køge bugt banen benyttes af rigtig mange passagerer og mange skal videre med
tog fra Køge. Derfor kan det være nødvendigt at køre f.eks. en linie A til
side på &marken og lade E'eren komme hurtigt forbi. Så er der måske mulighed
for den kan komme ned mod Køge til tiden.

I Hillerød er der togforbindelse videre af lokalbaner til mange afgrene af
Nordsjælland. Også her vil man gerne have, specielt linie A derop til tiden.
Dette tog bruges også af rigtig mange passagerer. Derfor kan en B'er blive
kørt til siden på f.eks. Hellerup, hvorefter A'eren til trods for en given
forsinkelse, får lov at komme først videre. B'eren vil forsinke en A'er
endnu mere mod Holte, da "bumleren" skal stoppe ved alle stationer og A'eren
derfor må snøvle bagefter.



Angående overhalingsspor, så er der ingen planer for sådanne. Og jeg tvivler
på det nogensinde bliver en realitet på s-banen. I stedet planlægger man
køreplanen, så der både er plads til "bumletog" og "hurtigtog".

Der er, som nævnt af Thomas, planer om et 6. spor fra Kh -> Dybbøls T. Det
er jo sådan at når togene kommer syd fra og mod Kh, så har togene fra Køge
banen deres eget spor helt ind på Kh og op til sporskifterne der giver
adgang til spor 9-12. Og togene fra Valby har tilsvarende deres eget spor.

Men sådan er det ikke når man kører ud af Kh mod syd. Så samles sporerne
inde på Kh station og der er kun et spor ned til Dybbøls T og ind på den
bane tekniske station Skelbæk. På Skelbæk er der så et sporskifte, hvori
forgreningen til Køge bugt og mod Valby er placeret.

Ved at bygge et 6. spor mod syd, kan man benytte den anden side af perronen
på Dybbøls T (sydgående) og hermed få togene mod Køge ud af Kh i deres eget
spor. Dette vil fjerne den nuværende flaskehals (Kh -> Skelbæk) og give
bedre muligheder for FC til at få afviklet trafikken mere effektivt.



Jeg håber ovenstående har været en hjælp. Er noget af det helt sort, må I
sige til. :-)







_____________________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Jan Olsen
<http://www.bulls-parade.dk/> http://www.bulls-parade.dk





[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]



S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links









S-togspostlistens hjemmeside: http://s-tog.myldretid.dk/

Hvis du vil ophæve dit abonnement på denne gruppe, skal du sende du en
e-mail til:
...@...


Yahoo! Grupper Links

Re: Mere overhaling osv. (#906)

Henrik Jakob Kahlke skrev 2005-03-15 22:37:

Det var bare s� flot en forklaring
Henrik

>From: "Jan Olsen" <...@...>
>Reply-To: ...@...
>To: <...@...>
>Subject: [S-tog] Mere overhaling osv.
>Date: Tue, 15 Mar 2005 16:28:23 +0100
>
>Hej folkens,
>
>
>
>Hermed den l�ngere udredning, som jeg h�ber alle kan bruge til noget. :-)
>
>
>
>Det er s�dan p� S-banen at der kun findes sporskifter p� stationer � alts�
>bane tekniske stationer og ikke forst�et p� den m�de som en kunde ville.
>N�rreport er jo teknisk set ikke en station men et trinbr�t. S� i resten af
>dette indl�g vil en station v�rende forst�et som en bane teknisk station.
>
>Der er dog et enkelt sted, hvor der faktisk findes et sporskifte p� den fri
>bane - som det hedder. Det er ved J�gersborg T, hvor N�rum banen forbindes
>med S-banen. Dette skifte er d�kket af et signal og der g�lder nogle
>s�rlige
>regler ved venstre spors k�rsel fra Lyngby mod Gentofte (man kan kun k�re
>af
>venstre spor imellem 2 stationer).
>
>N�r man f.eks. skal lave en overhaling er der flere muligheder. Af hensyn
>til ikke at forstyrre driften mere end h�jst n�dvendigt vil man, som de
>fleste ogs� oplever, k�re et tog til side p� en station og s� lade f.eks.
>et
>gennemk�rende tog komme forbi. Herefter sender man det opholdte tog videre
>af ret spor igen.
>
>Som en ogs� n�vner kan man opleve at komme af venstre spor forbi et
>nedbrudt
>tog. Her vil det tog, man k�rer i, v�re sendt af venstre spor fra den
>n�rmest liggende station.
>
>MEN � overhalinger kan faktisk ogs� ske p� den fri bane (k�re om kap!). Det
>er dog noget man meget sj�ldent praktiserer i drift tid af hensyn til
>regulariteten. Jeg oplevede det selv p� en aftenvagt, hvor jeg skulle k�re
>sidste C�er fra Klampenborg mod Kh. Det er s�dan at FC i tider med meget
>vedligeholdelsesarbejde allerede sender de f�rste troljer
>(arbejdsk�ret�jer)
>ud p� banen ved 0.30 tiden. Og jeg fik forn�jelsen af k�re om kap med en
>fra
>Svanem�llen og ned mod Nordhavn T. Jeg k�rte af ret spor p� HKT (betinget
>stop p� signalerne) og troljen bl�ste af sted af venstre spor lige ved
>siden
>af. :D Ganske underholdende og jeg vandt i min 6./14. (2G)! ;)
>
>
>
>Der er flere str�kninger, hvor man ofte k�rer tog til side til fordel for
>de
>gennemk�rende. Og netop de 2 oftest benytte str�kninger er ogs� blevet
>n�vnt
>i nogle af de nye indl�g. Nemlig K�ge bugt banen og op mod
>Lyngby/Holte/Hiller�d (Nordbanen).
>
>K�ge bugt banen benyttes af rigtig mange passagerer og mange skal videre
>med
>tog fra K�ge. Derfor kan det v�re n�dvendigt at k�re f.eks. en linie A til
>side p� �marken og lade E�eren komme hurtigt forbi. S� er der m�ske
>mulighed
>for den kan komme ned mod K�ge til tiden.
>
>I Hiller�d er der togforbindelse videre af lokalbaner til mange afgrene af
>Nordsj�lland. Ogs� her vil man gerne have, specielt linie A derop til
>tiden.
>Dette tog bruges ogs� af rigtig mange passagerer. Derfor kan en B�er blive
>k�rt til siden p� f.eks. Hellerup, hvorefter A�eren til trods for en given
>forsinkelse, f�r lov at komme f�rst videre. B�eren vil forsinke en A�er
>endnu mere mod Holte, da �bumleren� skal stoppe ved alle stationer og
>A�eren
>derfor m� sn�vle bagefter.
>
>
>
>Ang�ende overhalingsspor, s� er der ingen planer for s�danne. Og jeg
>tvivler
>p� det nogensinde bliver en realitet p� s-banen. I stedet planl�gger man
>k�replanen, s� der b�de er plads til �bumletog� og �hurtigtog�.
>
>Der er, som n�vnt af Thomas, planer om et 6. spor fra Kh -> Dybb�ls T. Det
>er jo s�dan at n�r togene kommer syd fra og mod Kh, s� har togene fra K�ge
>banen deres eget spor helt ind p� Kh og op til sporskifterne der giver
>adgang til spor 9-12. Og togene fra Valby har tilsvarende deres eget spor.
>
>Men s�dan er det ikke n�r man k�rer ud af Kh mod syd. S� samles sporerne
>inde p� Kh station og der er kun et spor ned til Dybb�ls T og ind p� den
>bane tekniske station Skelb�k. P� Skelb�k er der s� et sporskifte, hvori
>forgreningen til K�ge bugt og mod Valby er placeret.
>
>Ved at bygge et 6. spor mod syd, kan man benytte den anden side af perronen
>p� Dybb�ls T (sydg�ende) og hermed f� togene mod K�ge ud af Kh i deres eget
>spor. Dette vil fjerne den nuv�rende flaskehals (Kh -> Skelb�k) og give
>bedre muligheder for FC til at f� afviklet trafikken mere effektivt.
>
>
>
>Jeg h�ber ovenst�ende har v�ret en hj�lp. Er noget af det helt sort, m� I
>sige til. :-)
>
>
>
>
>
>
>
>_____________________________________
>Med venlig hilsen/Best regards
>Jan Olsen
> <http://www.bulls-parade.dk/> http://www.bulls-parade.dk
>
>
>
>
>
>[Dele uden tekst er blevet fjernet fra denne meddelelse]
>

_________________________________________________________________
Undg� pop-ups med MSN Toolbar - http://toolbar.msn.dk hent den gratis!